1393-09-12 04:35
7010
19
4820
بازخوانی / گزارش ویژه گلستان ما ؛

تحقیق و تفحص از غلّه گلستان در آستانه سفر رئیس جمهور / چرا گندم بیت المال را تحویل نمی دهند !

جای تعجب و شگفتی دارد که در استان گلستان بجای برخورد با متخلفین ، با شرکت غله به دلیل اختفا و امتناع از دادن گندم به متخلف برخورد می شود .

به گزارش گلستان ما ؛ در آستانه سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به استان گلستان انتظارات و مطالبات مردم و گروه های مختلف در استان در حال شکل گیری است.

اما وقتی از منظر بیرونی به حال و هوای استان نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که هیچ چیزی در چنته نداریم تا میزبان خوبی برای رئیس جمهور باشیم . وقتی پتروشیمی با آن همه سهامدار خوابیده ، گردشگری استان سهم نیم درصد در کشور دارد ، حائز رتبه 28 صنعت در کشور هستیم ، کشاورزی بر پایه سود دلالیسم قد کشیده و همچنین صحبت از احداث ایستگاه تغییر بوژی راه آهن در ترکمنستان و ... ؛ نشان می دهد که در موضع برتر برای دعوت از رئیس دولت نیستیم .

روح استان خدشه دار از حواشی شرکت غله گلستان

اما در این میان اولویت اصلی نان و امنیت غذایی مردم است که حواشی شرکت غله گلستان ، این روزها بدجوری روح استان ما را خدشه دار کرده است . بحث غله استان گلستان سالهاست که دچار یک بیماری ریشه ای شده و بتازگی زوایای شومی از این وضعیت نابهنجار رسانه ای شده است .

شاید اغلب کشاورزان وقتی گندم خود را می فروشند به فرایند بعد از آن کاری ندارند و فقط دنبال پول خود هستند اما پیچیدگی های گندم تازه از اینجا به بعد شروع می شود ، نحوه انبار کردن ، حفظ و نگهداری ، جابجایی گندم ، انبارگردانی در سیلوها و کارخانجات ، تبدیل به آرد با کیفیت و ... از اهم مواردی است که تا بحال هیچ رسانه ای نیز به آن ورود نکرده است .

همین فضای خلوت باعث شد تا فساد در آن نفوذ کند و عده ای از این حیات خلوت درآمدهای میلیاردی سرشاری کسب کنند .

وانگهی استان گلستان سالانه بیش از 600 هزار تن تولید گندم دارد که گردش های مالی ناشی از آن بالغ بر حدود 700 میلیارد تومان در سال می شود . در کجای استان چنین رقمی وجود دارد و این حجم از جابجایی پول چقدر باعث نقدینگی و اقزایش درآمد در استان شده و همین فضاست که دندان طمع برخی افراد را تیز کرده است .

فعالیت 70 مرکز خرید گندم در استان با قراردادی نیم بند

حدود 70 مرکز خرید گندم اعم از سیلوها ، کارخانه های آرد ، انبارهای مکانیزه ، شرکت های تعاونی و ... تحت نظر شرکت غله و به نمایندگی از شرکت بازرگانی دولتی ایران در فصل خرید گندم در استان فعالیت می کنند . نحوه فعالیت این مراکز در بخش خرید دولتی این گونه است که شرکت غله با توجه به قوانین موجود طی قراردادی که با مراکز خرید و کارخانجات آرد و سیلوها می بندد در قبال دریافت سفته یا چک و یک قرارداد محضری (که تضمین محکمی نیست ) ، گندم را خریداری می کند و به امانت به این مراکز می سپارد و هزینه نگهداری و انبارداری را نیز به کارخانجات می دهد .

که ضمانت اجرایی این قراردادها برای گندم های امانتی نزد مراکز خرید گندم دولتی به عوامل گوناگونی از جمله سلامت کاری و اداری ، وجود ابزارهای نظارتی قوی ، برخورد قاطع قضایی با متخلفین ، هماهنگی و انسجام نهادهای ذیربط و ... بستگی دارد .

این تعداد مرکز خرید به این دلیل است که استان گلستان در کنار فارس و خوزستان به عنوان استانهای مطرح در تولید گندم کشور می باشد که سالانه بیش از 600 هزار تن توانایی تولید دارد .

یک تفاوت دیگر ما با استان هایی مثل فارس و خوزستان در این است که آنها فصل خریدشان از اردیبهشت تا شهریور است و بازه زمانی زیادی دارند اما در گلستان حداکثر ظرف یک ماه باید این همه گندم جمع آوری و خریداری شود ( از حدود 15 خرداد تا 15 تیر هر سال ) و اگر مراکز خرید گندم کم باشد قطعا باید شاهد صفهای طولانی تراکتورها و کامیون ها در استان باشیم .

در کنار آن به سردی هوا در شب و احتمال بارندگی هایی که ممکن است به گندم آسیب بزند نیز باید اشاره کرد . مثلا گفته می شود در یکی از سالها در یک روز 70 هزار تن گندم در گلستان خریداری شد اگر بطور میانگین بار هر تراکتور 5 تن وزن داشت و طول هر تراکتور و تریلی 10 متر باشد ، طول صف تشکیل شده برای تحویل گندم از گرگان تا تهران می شود .

البته بخش خصوصی نیز می تواند به میزان توانایی خود در خرید و نگهداری گندم ، اقدام به خرید مستقیم گندم از کشاورزان نماید که معمولا با قیمتی کمی بالاتر از خرید دولتی است .

اینجا زمینه بروز فساد و آغاز سوء استفاده ها

بعد از این مرحله ، کار به انبارداری و نگهداری گندم می رسد . شرکت غله با توجه به قوانین موجود طی قراردادی با مراکز خرید و کارخانجات آرد و سیلوها می بندد در قبال دریافت سفته یا چک و یک قرارداد محضری که تضمین محکمی نیست ، گندم را خریداری می کند و به امانت به این مراکز می سپارد و هزینه نگهداری و انبارداری را نیز به کارخانجات می دهد .

از اینجا زمینه بروز فساد و آغاز سوء استفاده هایی فراهم می شود که در مواردی تا به حال صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد و همچنان برخی از این افراد و مراکز نتوانسته اند گندم امانتی بیت المال را بازگردانند و از دادن پول بدل آن گندم ها نیز خودداری می کنند و برخی نیز حتی با طرح شکایت درخواست گندم و خسارت هم می کنند .

در استان گلستان کارخانه هایی هستند که کسری های قابل توجهی در کارخانه های آنها وجود دارد و بنابراین هیچوقت نمی توان بر اساس این کسری ها و آمارهای مجعول برنامه ریزی مناسبی برای کشور داشت . فی المثل در سالهای 91 و 92 که ما درگیر شدید تحریم بودیم روی کاغذ مثلا 20 هزار تن گندم در فلان کارخانه موجودی داشتیم اما در عمل چنین موجودی نبود و با کسری مواجه بود برای همین مسئولان کشوری در آن سال دچار مشکلات زیادی شدند و فکر می کردند گندم ذخیره دارند در حالی که چنین نبود .

در حال حاضر ، برخی از کارخانه ها حاضر نیستند که کسری گندم امانتی نزد خود را جبران کنند و یا حتی هزینه آن را بپردازند و حتی شنیده شده در یکی از همین کارخانه ها بر اثر نگهداری نادرست و غیر استاندارد ، مقدار 3700 تن گندم آلوده و فاسد وجود دارد که اگر تبدیل به آرد شود و در اختیار مردم قرار بگیرد فاجعه ای بزرگ روی داده و مشکلات زیادی برای سلامت مردم بوجود می آورد .

مطابق قانون هر سیلو و کارخانه ای باید در پایان سال انبارگردانی داشته باشد اما برخی از این صاحبان کارخانه ها اجازه انبارگردانی نمی دهند و برخی انبارگردانی ها نیز صوری و روی کاغذ است .

ضرورت تحقیق و تفحص از شرکت غلّه گلستان

از طرفی شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که دستگاه های مختلفی در این موضوع دخیل هستند تا از این سرمایه ملی و حیاتی کشور صیانت و محافظت کنند که متاسفانه با عدم هماهنگی و انسجام در این نهادهای ذیربط در استان گلستان ، راه برای سوء استفاده بیشتر سودجویان هموارتر شده است .

شنیده شده در سال 90 در استان مازندران از 18 کارخانه آرد فعال در آن ، 14 کارخانه کسری گندم امانی داشتند اما با همت دادستان و مسئولان استانداری ، نهادهای نظارتی با همه آنها جلسه گذاشته شد و به افراد متخلف گفته شد که اگر بیت المال را تحویل ندهند با آنها برخورد می شود و علاوه بر پرداخت خسارت و جریمه دیگر به آنها گندمی داده نخواهد شد . اما در استان ما بجای برخورد با متخلفی که چند سال است گندم بیت المال را گرفته و پس نمی دهد و از ان سودجویی می کند، با شرکت غله استان به دلیل اختفا و امتناع از دادن گندم به متخلف برخورد می شود که این جای تعجب و شگفتی دارد .

ذکر این موارد می طلب تا استاندار گلستان و شرکت غله کشور به همراه نمایندگان استان گلستان قبل از سفر رئیس جمهور به گلستان ، با تحقیق و تفحص کامل از غله استان اوضاع آن را سر و سامان دهند و به اخبار و گزارشات متعدد و متکثر در زمینه سوء استفاده ها و دست اندازی ها ناصواب به منابع تامین نان مردم استان رسیدگی دقیق نمایند .

تا واقعا مشخص شود که چه خبر است و در غله استان و زیرمجموعه های مربوط به آن اعم از کارخانه های آرد ، سیلوها و انبارها چه می گذرد و میزان واقعی گندم موجود در استان و میزان بهداشتی بودن آنها چقدر است . تا اگر واقعا فرد ، افراد یا مجموعه ای در این ماجرا به هر شکلی خطاکار است با هر مقام و منصبی که دارد مجازات شود . چرا که گندم با توجه به میزان مصرف آن مهم ترین و استراتژیک ترین کالای کشور است که متاسفانه در برخی موارد به دلیل سودجویی یا سودجویی بیشتر تبدیل به ابزاری برای فشار به مردم شده است .


نکته : این گزارش برای اولین بار حدود 40 روز پیش در تاریخ 93/8/1 در این پایگاه خبری تحلیلی انتشار یافته بود .

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

هوشيار

بايد ديد اين شركتها اسپانسر چه كسانى بودند

0
0
پاسخ
1393-08-03 10:51
صداقتی

با سلامبرادر با دستمال کثیف هیچگاه نمیتوان شیشه را پاک کرد و راه حلی برای صورت مسآله یافتمشکل از برخی ادارات و ارگانهای نظارتی است که علی رغم انبوه مستندات دال بر تخلفات و رانتخواری برخی افراد در اداره کل غله و ... بر آن سر پوش گذاشته و نادیده می انگارند...!توزیع برنجهای آلوده در سبد کالایی که با مجوز دولت تدبیر و امید صادر شد آیا مسوولی بود که این موضوع را با وجود رسانه ای شدن پیگیری کند !؟آن هنگام که کارشناسان مرکز بهداشت ... لاشه موشها را با وجود عکسبرداری و رویت همگان نادیده می گیرند و گزارشات را امحا میکنند برادر شما از دیگران چه انتظاری دارید !؟آیا به نسبت فامیلی و قرابت نسبی برخی مسوولین در غله با یکدیگر و تخلفات صورت گرفته اندیشیده اید !؟آیا مرکز بهداشت ... و شخص آقایان (ن) و (م) وجود لاشه موشهای گندیده و فضولات آنها و استفاده از سموم غیر استاندارد و تاریخ انقضا گذشته را کتمان میکنند !؟

0
0
پاسخ
1393-08-03 15:44
صداقتی

آیا مسوولین غله گلستان و مدیر در سایه آن آقای م ص که در تمامی امور فصل الخطاب اداره است حاضرند در یک برنامه تلویزیونی زنده پاسخگوی تخلفات در قبال ارایه مستندات باشند !؟

0
0
پاسخ
1393-08-03 15:46
صداقتی

و مگر طبق مستندات موجود احدی از مسوولان ... که در سازمان بازرسی هم پرونده دارد بعنوان بزرگترین دلال گندم در استان شناخته نمی شود پس چرا تا کنون هیچ نهاد نظارتی در این جرم مشهود وارد عمل نشده و با متخلف برخورد نمیکند !؟آیا آقای (ع) بنا بر اسناد موجود کارمند رسمی اداره کل ... نبوده و آیا میتوان گزارشات و پرونده های تخلف ایشان را کتمان کرد و نادیده گرفت !؟

0
0
پاسخ
1393-08-03 15:52
رضایی

سلامتشکر از گزارش خوب تون .امیدوارم مسئولین و متولیان امر توجه و رسیدگی لازم را بعمل آورند .

0
0
پاسخ
1393-08-03 19:35
واگذاری بخدا

خدا از همه کسانی که به برکت خدا و نان سفره مردم خیانت و دست اندازی می کنند نگذره !

0
0
پاسخ
1393-08-03 20:04
م. ایزدی

تحقیق و تفحص از شرکت غلّه گلستان ، کارخانه های آرد ، سیلوها و انبارها و ... بهترین پیشنهاد و راهکار است که باید بصورت جدی و دقیق انجام و پیگیری شود .و نتایج آن هم اعمال و برخورد شود .

0
0
پاسخ
1393-08-03 20:10
گندم کار

سلام اگر مانند استان مازندران همه دستگاه ها و نهادهای مسئول در این زمینه پای کار بیایند و دغدغه حل مشکلات مردم و استان و کشور را داشته باشند به راحتی می توان به این موضوع سر و سامان داد .از دادستان محترم ، تعزیرات حکومتی ، سازمان بازرسی ، اداره اطلاعات ، استانداری و ... به جد می خواهیم که این مساله را با دقت و ریز بینی پیگیری کنند .

0
0
پاسخ
1393-08-03 20:14
هدا

خوبست همه مسیولین ذیربط از جمله استاندر محترم تمام قد از مجریان سالم حمایت کنند جرا که عدم حمایت آنها اثرات مخربی از جمله افزایش کسری در سنوات آتی خواهد شد و مراکز نگهداری گندم نحوه رفتار با دارندگان فعلی کسری را سرلوحه قرار خواهند داد

0
0
پاسخ
1393-08-04 00:54
هدا

ضمن تشکر بهتر بود تیتر شود تحقیق و تفحص از غله و بعضی دستگاههای اجرایی

0
0
پاسخ
1393-08-04 04:28
هدا

با تشکر از مسولین سایت لونه زنبورو تکون دادید از نیشش واهمه نکنید

0
0
پاسخ
1393-08-04 01:02
کارخانه دار

سلام.گزارش گلستان ما را قبول دارم. ولى نباید همه را جمع ببندیم . بعضى از همکاران ما واقعا آبروى ما واستان را می برند. اگر برخی نمایندگان محترم از این متخلفان دفاع نکنند هرگز کسى جرات نمى کند مال بیت المال را چوبه حراج بزند. از دادستانى و بقیه مسئولان انتظار داریم ورود پیدا کنند.

0
0
پاسخ
1393-08-04 01:32
کشاورز

از گلستان ما خواهش می کنم در این قضیه ورود پیدا کند تا متخلفان دستشان رو شود.آخر این دیگر چطور انبار دارى هست که بار دولت را پس نمی دهد ؟

0
0
پاسخ
1393-08-04 01:36
کارمند دستگاه نظارتى

این بى نظمى ها و جسارت هاى بعضى ازکارخانجات بخاطر این است که بزرگان ( مسئولین ودستگاه هاى نظارتى) بخاطر بعضى از مسائل مالى جرات پیگیرى را ندارند. اگر واقعا دلسوز کشور هستند به این قضیه ورود کنند تا ببینیم چه راى مى دهند

0
0
پاسخ
1393-08-04 01:43
بى طرف

داستان حراج بیت المال توسط آن کارخانه مشهور تمام استان را فرا گرفته پس این مسئولین استان کجا هستند چرا هیچ اقدامى نمى کنند. اگر حساب پاک است لطفا تفحص را شروع کنند .

0
0
پاسخ
1393-08-04 01:53
محمدى

ياخدا.................اى مسئولين کجاييد ؟؟اين رفتار کبک گونه تابه کى ؟؟؟

0
0
پاسخ
1393-08-04 03:26
حسينى

از استاندار محترم انتظار داريم بارصد موشکافانه اين جريانات را بررسى کند و در تعيين مديران کل خود(نظارتى) تجديد نظر کند تا ريشه رانتخوارى خشک شود

0
0
پاسخ
1393-08-04 03:32
علی

باید در این زمینه مقامات مسوول ورود پیدا کنند و دست کسانیکه به نوعی آشکارا به بیت المال دراز کرده اند و اموال هنکفتی را بدون زحمت به جیب می زنند کوتاه کنند .مطمئن باشید رانت بزرگی در این زمینه نهفته است که انشااله رو میشه و کسانیکه زیر این قرارداد ها ی ننگین امضاء کردند دستشون رو میشه

0
0
پاسخ
1393-08-04 05:49
کارمند غله

ای برادر اینهایی که گفتی یک بخش بسیار کوچکی است که دارد اتفاق می افتد ؛ گندم آرد و نان بدلیل پرداخت یارانه هنگفت متاسفانه همیشه مسئله دار بوده و سازمانهای نظارتی هم تا بحال هیچ کاری در این خصوص نکرده اند,

0
0
پاسخ
1393-08-10 14:47

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.