1396-09-28 04:13
917
0
47985
به قلم محمد انصار :

سوم ربیع الثانی نماد تشیع سرزمین گرگان

پژوهشگر گرگانی نوشت :این واقعه بیانگر آن است که منطقه گرگان، از زمان ائمه، جزء مناطق شیعه نشین بوده است تا جایی که امام معصوم تصمیم به دیدار با این مردم می‌گیرد.

به گزارش گلستان ما ؛ محمد انصار پژوهشگر و نویسنده گلستانی طی مطلبی نوشت : یکی از مکان‌های ارزشمند محله سبزه‌مشهد گرگان، مسجد و قدمگاه امام حسن عسکری (ع) است گفته می‌شود که آن‌جا در گذشته، خانه جعفر بن شریف جرجانی از بزرگان سده سوم هجری بوده و این خانه، همان مکانی است که امام حسن عسکری (ع) از طریق طَی‌الارض، با مردم جرجان دیدار کرد.

سپس منزل تخریب شد و در آن‌جا مسجدی می‌سازند که به جهت تشریف‌فرمایی آن امام (ع)، نام آن را مسجد و قدمگاه امام حسن عسکری (ع) می‌گذارند. اما این ادعا از کجا گرفته شده است؟

محدث بزرگ شیعه قطب الدین راوندی (متوفای 573 ه.ق) در کتاب الخرائج و الجرائح به این داستان اشاره کرده است. این محدث از مفاخر علمی و دینی ایران است. قبر او در قم قرار دارد. از اعتماد و وثوقی که علما به ایشان دارند می‌توان به صحت این روایت اعتماد پیدا کرد.

تشریف فرمایی امام از رویدادهای افتخارآمیز شهر گرگان است. لذا هر سال، جشن سالروز ورود آن امام در عصر سوم ربیع الثانی در مسجدی که به نام ایشان ساخته شده برگزار می‌شود.

مردم از جاهای دور و نزدیک به این‌جا می‌آیند و همچون منتظران امام حسن عسکری (ع) در زمان ورودش به گرگان، به دعا و نیایش می‌پردازند. تا واقعه ورود امام حسن عسکری (ع) در خاطره‌ها باقی بماند. امسال روز جمعه یکم دی ماه مصادف با سوم ربیع الثانی است اتفاقاً روزی که امام تشریف آوردند جمعه بود.

شاید به جهت تقدس این مکان بوده که یکی از امامزادگان در کنار این مکان دفن و کم کم این مکان به قبرستان بزرگی تبدیل شد تا جایی که در سال‌های قبل، اموات را در آن جا دفن می‌کردند.

اگرچه به مناسبت این واقعه ما شاهد برنامه‌های متنوع نیستیم ولی از برنامه‌های مهم امسال برگزاری نشست پژوهشی با عنوان بررسی تاریخی روایت ورود امام حسن عسکری به جرجان است که در روز چهارشنبه مورخ 29 آذر ماه از ساعت 15:30 در تالار اجتماعات موسسه فرهنگی میرداماد برگزار خواهد شد و محقق ارجمند حضرت آیت الله حسینی گرگانی به سخنرانی خواهند پرداخت.

این واقعه بیانگر آن است که منطقه گرگان، از زمان ائمه، جزء مناطق شیعه نشین بوده است تا جایی که امام معصوم تصمیم به دیدار با این مردم می‌گیرد. سفر امام به گرگان از طریق طی الارض بود که جزء معجرات می‌باشد.

به نظر می‌رسد که این روز، فرصت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی روز گرگان باشد. چند روز بعد از آن، یعنی روز هشتم ربیع الثانی مصادف با تولد آن امام است، لذا این ایام برای جشن و سرور مناسب خواهد بود.

در صفحه 100 کتاب محله سبزه مشهد گرگان چنین می‌خوانیم: بر دیوار مسجد سه بیت شعر فارسی نوشته شده بود که برخی از بزرگان آن را دیده بودند. این سه بیت چنین است:

این اَرض مُقدس است نگه دار ادب

این وادی ایمن است ز هر شَر و کَرب

این خانه عَسکری و حجت و پس دو مراد

این جا تو بخواه حاجت و ز این‌جا بِطلب

بی ادب مگذر از این در که عجب درگاهی است

هرکه دور است از این در به بلا نزدیک است

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.