1396-09-20 11:48
1641
3
47686
کتاب درسی جدید در حوزه علمیه در خراسان بزرگ؛

تحول در تدریس ادبیات عرب در علم «نحو»/ تالیف کتابی با 236 «عامل» به قلم آیت الله قدمی

آیت الله قدمی کتابی تحت عنوان «درسنامه عوامل» تالیف کرده است که برای تدریس به تائید اعضای هیات علمی حوزه علمیه رسیده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از پاسرو؛ آیت الله سید حبیب الله قدمی، حافظ و مفسر قرآن کریم در جمع اصحاب رسانه استان گلستان از تازه ترین کتاب تالیفی خودشان با عنوان «درسنامه عوامل» رونمایی کرد و گفت: در حوزه اولین علمی که بدان پرداخته می شود علم صرف و نحو است از این جهت که متونی را که یک عالم از آن استفاده می کند عربی است.

وی افزود: طلبه زمانی در حوزه موفق است که بتواند علم صرف و نحو را به صورت کامل فرابگیرد به عبارت دیگر صرف و نحو در علوم حوزه جنبه ی بنای یک ساختمان را دارد، اگر محکم پایه گذاری شود طلبه می تواند سال ها کسب علم کند در غیر این صورن پیشرفت غیرممکن است.

آیت الله قدمی تصریح کرد: زمانی که در سال 62 وارد به حوزه شدم از سال 63 آغاز به تدریس صرف و نحو کرده ام، علاوه بر کتب درسی حوزه کتاب های غیردرسی را نیز تحقیق و بررسی کرده ایم، در مقطعی در مشهد مقدس ما را به عنوان یک ادیب می شناختند.

این استاد حوزه تصریح کرد: یک مشکل اساسی که ما در کتاب های حوزه داریم این است که از قواعد علم نحو یک تقسیم بندی کاملی تا کنون ارائه نشده است  و این باعث می شود کسی که می خواهد علمی را یاد بگیرد که آن علم مرکب از مجموعه ای از قواعد است نتواند بین ان قواعد ارتباط کاملی ارائه دهد، این مشکل را در این کتاب در یک مقدمه و چهار فصل حل کرده و تمام مباحث علم نحو را گنجاندیم.

وی متذکر شد: نکته ی دوم این است که تعدادی از کلمات عرب در تعدادی دیگر تاثیرگذار هستند در زبان عرب و در مقام آموزش به کلمات تاثیرگذار عوامل گفته می شود و به کلمات تاثیرپذیر معلول گفته می شود برخی از کتب حوزوی مباحث علم نحو را از منظر عوامل برررسی کرده اند برخی از منظر معمولات، در آموزش بررسی از منظر عوامل بهتر است.

آیت الله قدمی ابراز کرد: در طول تاریخ چند نفر عوامل نوشته اند، یک کتاب در لبنان تقریر شده که 36 عامل را تعریف کرده است پس از نیز دو نفر دیگر صد عامل را بررسی کرده اند بنده نیز در این کتاب مباحث علم نحو را از منظر 236 عامل معرفی و بررسی کرده ام.

این حافظ و مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: نکته ی سوم شیوه تقسیم بندی عوامل در تاریخ ادبیات است، ما تقسیم عوامل را بر اساس تفاوت آنها در عمل بررسی کرده ایم و چیزهایی بدست آمد که تا کنون در هیچ کتاب ادبی بدست نیامد، ما این 236 عامل را در 6 گروه تقسیم کردیم که این اعداد در کنار هم به تعداد آیات قرآن شدند(6236 آیه).

وی ابراز کرد: برای اثبات هر قاعده و تمرینات آن آیه قرآن آورده ایم، روایات مناسب با قواعد آورده ایم که برای اولین بار صورت گرفته است، کار دیگری که در این کتاب انجام شده است فارسی بودن کتاب است البته نسخه عربی آن نیز موجود است و در مرحله ویراستاری است.

آیت الله قدمی گفت: نکته دیگر در این کتاب این است که قواعد عرب بسیار زیاد است که برای فهم قرآن و روایات یادگیری این قواعد لازم است، ما سعی کردیم قواعد را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که افراد در رسیدن به آیات و روایات به آن دسترسی داشته باشد.

این حافظ نهج ابلاغه افزود: پایه گذاری این کتاب از سال تقریبا 82 و 83 آغاز شد و به صورت جزوه در همان سالها در اهتیار طلبه ها قرار می دادیم، بارها نیز در مرکز مدرس تدریس شد یک دوره در سال 89 برای طلاب مشهدی تدریس شد، در بعضی حوزه های برادران اهل سنت نیز تدریس شد

وی تأکید کرد: امسال برای اولین بار در قالب یک کتاب چاپ شده است، در حوزه علمیه کتابی معمولا در حیات یک نویسنده ای کتاب درسی نمی شود، از زمانی که مقام معظم رهبری توصیه هایی برای تغییر متون حوزه داشته اند اگرچه سالها از این توصیه می گذرد و برخی مقاومت هایی می کنند حوزه علمیه خراسن این افتخار را داشته که در تغییر متون درسی پیشتاز بوده است.

آیت الله قدمی اظهار کرد: این کتاب در سال 89 مقرر بود درسی شود اما با مخالفت برخی از مرحله اجرا خارج شد، برای به مرحله اجرا رسیدن به تعدادی از طلبه های شهید صدوقی آموزش دادیم و شاهد ارتقای طلبه های شعیف در ادبیات عرب بودیم.

وی ادامه داد: کتاب دو بار توسط هیات علمی حوزه علمیه خراسان مورد بررسی قرار گرفته است سال 89 نیز برخی اعتقاد بر درسی بودن آن داشتند اکنون این کتاب موفق شد به عنوان کتاب درسی شود.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: علوم این کتاب نیازمند کتاب دیگری است که آن را نیز تالیف می کنیم در هیچ جای دینا کتاب درسی را یک نفر نمی نویسد اگر تصویب شود آمادگی دارم در فقه و اصول و تفسیر کتاب های دیگری را به عنوان کتاب درسی تدوین کنم.

آیت الله قدمی تصریح کرد: مقاومت ها به چند علت است، یک علت این است که در حوزه از قدیم تعییر متون رواج نداشته است و تازه می خواهیم این فرهنگ را رواج دهیم، دوم آقایانی که به مقامات علمی رسیدند معتقدند اگر کسی می خواهد به مقامات علمی برسد باید این کتاب های قدیم را بخواند، سوم مدرسین آمادگی تغیییر کتاب را ندارند.ما معتقدیم هر شاگرد زرنگی از استاد خود بهتر می فهمد در طب هر روزه تغییر ایجاد می شود در مکانیک نیز همینگونه است هر روز انسان هایی می آیند که از غفلت های گذشته پرده بر می دارد.

وی متذکر شد: ما تفاوتی که از نظر زمانی با گذشتگان مواجه هستیم کثرت مسائل علوم در این دوره و زمانه است، در قدیم برخی در چندین رشته علم داشتند اما امروزه رشته های متعدد زیررشته های زیادی برای فراگیری دارند، لذا حضرت علی(ع) می فرمایند علوم دارای مسائل زیادی هستند.

آیت الله قدمی در پایان گفت: طب، فلسفه، اصول، فقه و اقتصاد را می وشد تقسیم بندی کرد و هر کدام به عنوان رشته های جداگانه به تدریس گذاشته شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

منصوری

واقعا جای خوشحالی است .ممنون

0
0
پاسخ
1396-09-21 09:06

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.