1396-09-19 14:55
2039
1
47633
گزارش زرین نامه از مطالبات توتونکاران علی آباد کتول از دولت؛

کشت امید در زمین بایر وعده ها/ وقتی توتونکاران برای نان شدن دسترنجشان مجبور به تحصن می شوند

کشت امید در زمین بایر وعده های مسئولین و تاخیر چندین ماهه در پرداخت پول توتون، پای کشاورزان شهرستان علی آباد کتول را به تجمع اعتراض آمیز مقابل دخانیات و استانداری گلستان کشاند.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ شهرستان علی آباد کتول حدود ۳۳ درصد از توتون مورد نیاز کشور را تأمین می کند و تعداد زیادی از مردم این منطقه به ویژه اهالی روستاهای برفتان، پیچک محله و الازمن از محل همین کاشت توتون امرار معاش می کنند.

کشاورزان برای تولید هر کیلو توتون، یک سال تمام برای پرورش این محصول مشغول عملیاتی اعم از ایجاد عمل آوری بذر، وجین علف های هرز، نشاء، آبیاری، سله شکنی، برگ چینی، خشک کردن و دسته بندی هستند و با توجه به فرآیند سنگین کشت، در کنار اجاره بالای زمین، استهلاک ادوات کشاورزی و دستمزد کارگرها، هزینه های بالایی را در طول یکسال متحمل می شوند.

فروش محصول توتون تقریباً از مرداد هر سال همزمان با برداشت اولین مرحله برگ چینی این محصول آغاز می شود و تا پایان سال ادامه دارد. کشاورزان نیز به امید اینکه بتوانند هزینه های خود را از محل فروش محصول تامین کنند، محصول خود را از همان آغاز برای فروش به دخانیات می برند اما ظاهراً توتون هم مانند سایر محصولات کشاورزی در سیکل ناقص و مشکل پرداخت قرار گرفته است و کشاورزان ماهاست که منتظر دریافت پول خود هستند.

از آنجا که هزینه های زندگی در کنار هزینه های کشاورزی بالاست، جمعی از کشاورزان شهرستان علی آباد کتول در راستای احقاق حق خود با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی جملات اعتراضی، مقابل دخانیات و استانداری گلستان تجمع کردند.

مطالبات توتونکاران علی آباد کتول 

«پلنگ اسفندیاری» از کشاورزان روستای برفتان در حاشیه این اعتراض در گفت و گو با خبرنگار زرین نامه بیان کرد: هر کدام از کشاورزان حداقل 100 میلیون تومان ادوات کشاورزی برای عملیات کاشت، داشت و برداشت توتون خریداری کرده اند که بسیاری از آن ها در حال پرداخت اقساط بابت این ادوات هستند و بسیاری از آن ها نیز چندین قسط بدهی دارند.

وی با اشاره به تعویق افتادن چندماهه پرداخت پول محصول توتونکاران، گفت: کشاورزان روستای برفتان روزانه حدود 1000 نفر کارگر را برای انجام کارهای مربوط به نگهداری و برداشت توتون بکارگیری می کنند که باید در پایان هر روز دستمزد آن ها را بپردازند.

ETERAZ1

«تجری» یکی از کشاورزان این روستا بود که با اشاره به ضایع شدن حق کشاورزان به دلیل زمان طولانی که برای دریافت پول محصولاتشان صرف می شود، به خبرنگار ما گفت: چه کسی یکسال کار می کند و پولی دریافت نمی کند؟! کشاورزان در طول سال هزینه زیادی صرف مزرعه توتون خود می کنند و موقع دریافت حاصل دسترنجشان که می شود، همیشه باید معطل بمانند.

یکی دیگر از کشاورزان نیز با بیان اینکه پدر و پدر بزرگ ما نیز توتونکار بوده اند و ما هم از همین طریق مخارج زندگی خود را تامین می کنیم، اظهار کرد: در هر روستا حداقل 500 خانوار توتونکار هستند و حال می گویند از سال جدید دیگر توتون نکاریم، اما آن وقت این کشاورزان چگونه می بتوانند هزینه های بالای زندگی خانوده خود را تامین کنند.

«پلنگ» از دیگر از کشاورزان این روستا هم اظهار کرد: علاوه بر تاخیر در پرداخت، پول واریزی هم به صورت چند مرحله ای و اندک اندک است و ما کشاورزان که از بانک ها وام گرفته ایم، به دلیل عدم توانایی در پرداخت اقساط، مجبوریم بهره ای چند برابری به بانک بپردازیم.

کشاورز دیگری هم اذعان کرد: دخانیات از مرداد 96 خرید توتون را آغاز کرد، اما هنوز یک ریال هم بابت این خرید ها به کشاورزان پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به هزینه های بالای کشاورزی، گفت: ما در هر هکتار 15 تا 20 میلیون تومان هزینه کرده ایم. چطور است که از آذریابجان برای خرید توتون به روستای برفتان آمده، اما شرکت دخانیات نمی تواند محصول ما را بخرد.

این تجمع که روز گذشته رخ داده است، دستاویزی برای شبکه های اجتماعی و رسانه های معاند و ضد انقلاب شد و تصاویر آن نیز همچنان در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است، از آن برای خراشیدن چهره کشور و بی توجهی به کشاورزان استفاده می شود.

ETERAZ1

«مهدی حاجیلری» مدیر عامل شرکت دخانیات استان گلستان در پاسخ به اعتراضات کشاورزان شهرستان علی آباد کتول نیز وعده داد که از ابتدای هفته آینده طلب توتون کاران پرداخت خواهد شد.

دود شدن امید توتون کاران در سراب وعده های دولت

 به گزارش زرین نامه؛ تاکنون مسئولین مرتبط زیادی وعده بهتره شدن اوضاع را داده و حتی رویای صادرات توتون به کشورهای دیگر را در سر کشاورزان پرورانده اند. همچنین در تهدید سازمان جهاد کشاورزی، گفته اند که اگر تاخیر در پرداخت پول گندم ادامه یابد، سال آینده درصد زیادی از کشت گندم در این منطقه کاهش یافته و کشاورزان به سمت تغییر کشت همچون کاشت توتون روی خواهند آورد که محصول آن نیز به کشورهای دیگر همچون روسیه صادر شود.

اما با توجه به اعتراضات اخیر و معوق ماندن چندین ماهه پول دسترنج توتونکاران شهرستان علی آباد کتول که بی سابقه هم نیست و شنیده های کشاورزان در خصوص عدم اعطای پروانه کشت توتون توسط شرکت دخانیات در سال آینده، به نظر می آید این وعده ها زمین های بایری باشند که کشاورزان هر چه بذر امید در آن می کارند، عمل نمی آید، لذا بهتر است مسئولین به جای تحریک کشاورزان منطقه برای تغییر کشت که اگر بدون برنامه ریزی باشد، تهدیدی هم برای سیاست مهم ذخیره سازی و خودکفایی گندم کشور به عنوان یکی از آذوقه های اساسی مردم، محسوب خواهد شد، از توتونکاران و کشتزارهای توتون فعلی حمایت کنند.

تصاویری از اعتراض توتونکاران علی آباد کتول

ETERAZ1

ETERAZ1

گزارش: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

مهدی

واقعا آخر بیرحمی و نامردیه که پول کشاورز رو دیر بدین...ما کشاورزا که چند ماه زحمت میکشیم به امید اون پول ..بعد بیاین خرد خرد مثل پول گندم بدین که آدم نفهمه چی میشه یا اینکه خیلی دیر بدین...واقعا تاسف داره در مملکت اسلامی

0
0
پاسخ
1396-09-20 04:35

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.