1396-08-29 06:36
688
0
46754
چه کسانی از زلزله بهره برداری کردند!

نقدی بر فضای رسانه ای پس از زلزله / بعد از سونامى و زلزله ژاپن ، حتى يك جسد به تصوير كشيده نشد

بدبختی از فردای زلزله کرمانشاه فضای مجازی را پر کرده که : آنهایی که اربعین امسال یک هفته موکب زدند و پذیرایی کردند و ...اگر راست می گویند دو روز هم  در مناطق زلزله زده چنین کنند!

به گزارش گلستان ما ؛ جهت اطلاع این بدبخت و همه بیچاره هایی که چنین پیامهایی را دست به دست می کنند عرض می کنم که :

اولین نیروهای که پس از زلزله برای امداد وارد مناطق آسیب دیده شدند بچه های سپاه و بسیج بودند و همیشه خدا عاشقان اهل بیت در چنین مواردی پیشتازند اما منتظریم تا ببینیم چند نفر از مخالفان اربعین و موکبهایش، حاضر می شوند سفرهای انسان دوستانه و محققانه خودشان به آنتالیا و پا تا یا و دبی و ...را به احترام هموطنان آسیب دیده از زلزله ،کنسل کنند و هزینه اش را برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه اختصاص بدهند!

در تمام روزهاى بعد از سونامى و زلزله ژاپن ، حتى يك جسد به تصوير كشيده نشد.

اينهمه به تصوير كشيدنِ اجساد در گروههاى خبرى باعث حيرت است. در تمام روزهاى نحس بعد از زلزله و سونامى توهوكو، در هيچ رسانه ژاپنى، هيچ تصويرى از جسد به تصوير كشيده نشد. حتي يك مورد نديدم در آن روزها.

همين الان در گوگل به هر طريق ممكن كه مى توانيد جستجو كنيد تصاوير مربوط به فوكوشيما، ايشينوماكى، مينامى سانريكو و ... را.

حتي تصوير يك جسد ژاپنى هم پيدا نمى كنيد ، حتي يك مورد .

چرا؟ واضح است. روحيه ملى بعد از اين سوانح و آسيب ها از همه چيز مهم تر است.

روحيه مردم يك كشور به قدر كافى پس از اصابت چنين سوانحى متألم و اندوهگين هست ؛ ديگر با نشان دادن جسد طفل خردسال و زن در پتو پيچيده شده و ... نبايد خردترش كرد.

اين چه كارى است كه تصوير نوزاد كشته شده در اثر زلزله را در كانالشان به اشتراك مى گذارند؟ و از مشاطه ى مرگ مى نويسند؟ هر حركت رسانه اى بعد از اين رويدادها بايد حساب شده باشد.

جالب است در اين بحث بدانيم كه ژاپنى ها، بسياري از فيلم هاي لحظه ى ورود آب سونامى به شهرهايشان را هم از روى يوتيوب برداشتند. (حداقل تا جايي كه از دستشان برآمد ، اين فيلم ها را به بهانه هاي مختلف "ريپورت" كردند كه باقى نماند)

سونامىِ بعد از زلزله توهوكو،  به ده ها شهر آسيب وحشتناك رساند و بيست هزار جسد روى دست ژاپن گذاشت ولى حتى يك تصوير نگذاشتند در رسانه ها منتشر شود.

 قدرى تأمل بايد كرد، بعد از اين سوانح، كامِ تلخِ يك جامعه را، تلخ تر نبايد كرد. حفظ روحيه جمعى از همه چيز مهمتر است ، نيازي به نشان دادن جسد نيست كه ثابت كنيم زلزله كشته داده است.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.