1396-06-30 05:42
1145
0
44306
آیت الله حسینی گرگانی:

ارتباط بین حوزه و دانشگاه عملا وجود ندارد / برخی انتقادات در دانشگاه ها سازنده و دلسوزانه نیست

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه نه تنها بین دانشگاه و حوزه ارتباطی وجود ندارد بلکه فاصله هم هست اظهار کرد : خیلی از انتقادات یک طرفه و اشکال است که در دانشگاه ها به آنها پاسخی داده نمی شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ، آیت الله میرنقی حسینی گرگانی از علمای برجسته استان گلستان و استاد حوزه علمیه قم در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری علم و فناوری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و راههای ارتباط این دو نهاد اظهار کرد : در حوزه ها مسیر مشخص است و یک نفر بعد از اینکه وارد می شود معلوم است که آخرش چه می شود و بعد از فارغ التحصیلی به شهر و کشور خود برای تبلیغ می رود .

آیت الله حسینی افزود : واقع قضیه آنچه که سر کلاس های درس اتفاق می افتد آن چیزی که شورای انقلاب فرهنگی دیده نیست و به بحث های معارفی آنطور که باید اهمیت داده نمی شود و با مباحث عقیدتی و قرانی طبعا فاصله است .

مدرس خارج فقه و اصول به انتقادهایی که سر کلاس های اتفاق می افتد اشاره کرد و گفت : این انتقادها سازنده و دلسوزانه نیست و شاید بشود خیلی از این انتقادات را یک طرفه و اشکال دانست .

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد : در دانشگاه وقتی اشکال وارد می شود استاد باید یا خودش پاسخ بدهد یا از یک نفر بخواهد جواب آن را بدهد اما بنظر می رسد دانشجو که به انقلاب و مسائل ان آگاه نیست و ذهنش پر از سوال ، نقد و اشکال است ، انتقادی می کند ، حال چه کسی باید پاسخ بدهد معلوم نیست ؟

آیت الله حسینی گرگانی ادامه داد: در ماه رمضان امسال برای دانشجویان بسیجی استان گلستان صحبت می کردم که یکی آمد و گفت : حاج آقا ما در استان 9 هزار تا دانشجوی بسیجی داریم ، گفتم چی میگی ؟ اگر واقعا 9 هزار تا بسیجی داری از قم و حوزه جلوتری ؟ اگر اینگونه باشد استان تامین است و هیچ مشکل سیاسی و اجتماعی و اخلاقی نداریم .

وی سپس به حوزه اشاره کرد و افزود : در حوزه هنوز هم درس و بحث همان کتابهای سنتی است و چیزی که الان فقط اضافه شده ترم بندی و اینکه یک زمان خاصی باید یک محدوده ای از کتاب را بخوانید و امتحان کتبی و شفاهی بدهید و درس طح سه و چهار پایان نامه نویسی هم داریم متهی بحث ها همه بر محدوده دین ، تفسیر ، فلسفه ، کلام ، عقاید ، فقه و اصول می باشد .

عالم برجسته گلستانی یادآور شد : این همکاری و هماهنگی که باید بین حوزه و دانشگاه صورت بگیرد نداریم و خدا رحمت کند شهید مفتح را که ایشان این کار را جلو آوردند اما عملا نه حوزه توانست خود را با دانشگاه هماهنگ کند و دانشگاه با حوزه و این خلا همچنان وجود دارد.

آیت الله حسینی گرگانی بیان کرد : علیرغم اینکه ارتباطی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد ، فاصله هم هست ، اگر این دو نهاد واقعا به این توافق فکری و عقیدتی برسند که هر دو به عنوان دو بال انقلاب آنچه که انقلاب محتوا دارد برای دانشجویان و طلاب بیان کنند می توانند نزدیک شوند.

وی تصریح کرد : اگر حوزه و دانشگاه به این جهت برسد که می خواهد رشد علمی و فرهنگی کشور را بالا ببرد ، خیلی راحت با هم متحد شوند و همکاری می کنند آنچه را که نظام میخواهد پیاده خواهد شد .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.