1396-05-28 06:58
762
0
42894
مسئولینی که از اهمیت خبر رسانی از طریق رسانه بی اطلاعند؛

حذف روز خبرنگار از تقویم اجرایی مسئولان شهرستان علی آبادکتول

تعدادی از مسئولان شهر، از اهمیت ، رسالت و ضرورت خبر رسانی از طریق رسانه بی اطلاع هستند.

به گزارش گلستان ما، تجلیل از خبرنگاران گنبد در فرمانداری»، «تجلیل رئیس کتابخانه رامیان از خبرنگاران»، «خبرنگاران آزاد شهری تجلیل شدند»، «حضور معاون بانک رسالت در دفتر سایت خبری گلستان ما» و «تجلیل از خبرنگاران شهرستان توسط مدیریت آموزش و پرورش کردکوی» و ... این اخبار و خبرهایی مشابه در هفته خبرنگار در شهرهای مختلف استان گلستان به دفعات منتشر شدند و مسئولین ادارات سعی کردند با اهدای یک شاخه گل و لوح تقدیر قدردان زحمات خبرنگاران شهرشان در هفته خبرنگار  باشند. اما در شهرستان علی آباد کتول به جز فرماندهی محترم نیروی انتظامی و ریاست محترم آموزش و پرورش که با برگزاری نشست خبری و تجلیل از خبرنگارن نسبت به اصحاب رسانه و رسالت خبرنگاری ابراز محبت داشتند، خبر خاص دیگری شنیده نشد و حتی مراسم متمرکز در فرمانداری هم برگزار نشد. قطعاً مسئولین دغدغه های مهمتری در پیش داشتند که امسال خبرنگاران از قلم افتادند.

به منظور برررسی وضعیت خبرنگاران شهر گفتگوی کوتاهی با «وحید حاج سعیدی» از خبرنگاران با سابقه استان انجام دادیم. ایشان تاکنون در 14 جشنواره مطبوعات کشوری، استانی و حتی فرامرزی حائز رتبه و عنوان شده است و همه ساله در مراسم استانی روز خبرنگار در گرگان از ایشان به عنوان خبرنگار برتر استان تجلیل به عمل می آید.

استقبال مسئولین شهر از مصاحبه و همکاری آنها با رسانه ها چگونه است؟

برخی از مسئولین نظیر فرمانداری، آموزش و پرورش ، نیروی انتظامی همکاری مستمر و جدی با ما دارند و با برگزاری نشست های خبری منظم اخبار ادارات متبوع خود را منعکس می کنند. اما متاسفانه سایر ادارات و نهاد ها با رسالت رسانه و اهداف آن آشنا نیستند و حتی عده ای ما را دشمن خود می پندارند. بدون شک هدف رسانه بیان نقاط قوت سازمان ها به منظور رسیدن به اهداف متعالی سازمانی و بیان نقاط ضعف به منظور ریشه یابی و تلاش در جهت مرتفع ساختن آنها می باشد. اما برخی گمان می کنند رسانه فقط باید نقاط قوت آنها را برجسته کند و نقاط ضعف را لاپوشانی کند که با رسالت رسانه در تضاد است.

جالب تر اینکه با وجود بیان برخی نقاط ضعف برخی ادارات و تشریح ناهماهنگی های موجود در شهر، اتفاق خاصی نمی افتد و هیچ مقامی در صدد پاسخگویی بر نمی آید!

دردمندانه برخی از مدیران حتی نسبت به انتشار اخبار مثبت نظیر افتتاح پروژه ها و مقام هایی که شهروندان در مسابقات مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و ... نیز به دست می آورند بی تفاوت هستند و کمترین تلاشی در جهت انعکاس این افتخارات که متعلق به همه شهروندان است، از خود نشان نمی دهند و تنها به نصب یک بنر و انتشار خبر در کانال تلگرامی خود با بیست یا سی عضو بسنده می کنند.

جا دارد فرماندار محترم شهرستان نسبت به اتفاقات و وقایعی که از طریق رسانه منعکس می شود و افتخاراتی که از طریق رسانه های منعکس نمی شود ، نیز حساسیت بیشتری نشان دهند و دستگاه های مربوطه را موظف به پاسخگویی کنند. چرا که دولت با پرداخت هزینه های طرح های مختلف در صدد جلب رضایت مردم است و با سکوت خبری مسئولین مردم دولت را زیر سوال می برند و متمهم به کم کاری می کنند! 

چرا در شهر نشست خبری برگزار نمی شود؟

بدون شک مسئولیت برگزاری نشست خبری با روابط عمومی ادارات هستند. اما متاسفانه اکثر ادارات روابط عمومی مستقل و جداگانه ندارند و یکی از کارمندان را که اتفاقاً دارای چندین وظیفه است به عنوان روابط عمومی معرفی می کنند. قطعاً فردی که وظایف متعددی دارد، فرصت ارسال خبر و یا برگزاری نشست  خبری ندارد. البته این یک دلیل است و سایر دلایل را باید از مدیران دستگاه های مختلف پرسید. هر چند جناب آقای تجری و زنگانه فرماندار و معاون ایشان بار و بار ها بر تعامل با اصحاب رسانه تاکید داشته اند، ولی به جز فرمانداری، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی متاسفانه سایر ادارات با واژه خبرنگار و نشست خبری کاملاَ بیگانه هستند و از برگزاری آن طفره می روند.

چه تعداد خبرنگار در شهر داریم و چه خدماتی به آنها ارائه می شود؟

تعداد خبرنگاران این شهر به ده نفر نمی رسد و متولی اصلی خبرنگاران در شهر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که متاسفانه حتی لیست کامل خبرنگاران را هم ندارند و تاکنون هیچ دعوتی از خبرنگاران توسط این اداره صورت نگرفته است! در ضمن خبرنگاران هیچ درآمدی از انتشار اخبار ندارند و تنها چیزی که آنها را به ادامه کار تشویق می کند عشق و علاقه به حرفه خبرنگاری است. البته چند سال قبل مقرر گردید یک فقره وام ده میلیون تومانی به خبرنگارن پرداخت شود که این لحظه پرداخت این وام محقق نشده است.

سخن پایانی

خبرنگاری شغلی بی جیره و مواجب است که تنها چیزی که ما را وادار می کند دست از آن نکشیم عشق به این حرفه و حرکت در جهت توسعه و عمران شهر است. بنابراین اگر خبری در نشریات و پایگاه های خبری شهرستان منتشر می شود به هیچ عنوان قصد تخریب و سیاه نمایی نیست و هدف از انتشار این اخبار، تلاش مسئولان مربوطه در جهت مرتفع ساختن مشکلات پیش آمده است. چرا که این شهر متعلق به همه شهروندان و خبرنگاران است و همیشه نیز متلعق به آنها خواهند ماند ولی پست و مقام ماندنی نیست چرا که اگر بود به مسئولین فعلی نمی رسید!

در ضمن مسئولین اگر می خواهند سایر اخبار مربوط به حوزه شان منتشر شود باید از خبرنگاران دعوت کنند یا اخبار را برایشان ارسال کنند چون خبرنگاران فاقد علم غیب یا سایر علوم لدنی هستند و مثل سایر افراد جامعه عادی هستند!

ذکر این نکته نیز ضروری است که خبرنگاران شهرستان علی آباد کتول مثل آقای منتظری، آقای دیلم، خانم تجری، خانم بهرامی، آقای میردیلمی، آقای فندرسکی، آقای زنگانه  و ... از حیث سابقه، کیفیت و کمیت تولید محتوی خبر، انتشار طالب در نشریات کشوری و کسب عناوین ملی و استانی همواره در صدر خبرنگاران استان قرار دارند و در بین خبرنگاران استان دارای اعتبار خاصی هستند ولی در شهر خودشان حتی روسای ادارات از وجود آنها بی خبرند و در مراسم و همایش ها تنها به تماس با خبرنگار محترم صدا و سیما بسنده می کنند!

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.