1395-12-07 17:49
1087
1
35770
مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

700 هزار نهال رایگان در گلستان توزیع می‎شود/ ریزگرد در گلستان به حد نگرانی نرسیده/ موافقت مشروط سازمان جنگل‎ها و مراتع با طرح تله‎کابین گرگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از آغاز توزیع نهال از ابتدای زمستان در این استان خبر داد و گفت: تا پایان هفته منابع طبیعی 700 هزار نهال رایگان بین مردم و متقاضیان توزیع می‎شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس ؛ ابوطالب قزلسفلو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: توزیع نهال رایگان جمعه 13 اسفندماه جاری در مصلی‎های نمازجمعه سراسر کشور از جمله استان گلستان در دستورکار قرار دارد.

وی در خصوص موضوع ریزگرد تصریح کرد: ریزگرد در استان‎های جنوبی، غربی و تاحدودی شرقی حاصل دو یا پنج سال نیست مسائل منابع طبیعی مرز نمی‎شناسد و متناسب با سرعت باد و ابعاد ریزگرد موجبات آلودگی را فراهم می‎کند ما انتظار دایم در این مسائل حساسیت‎ها افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اینکه تخریب منابع طبیعی خودش را زود نشان نمی‎دهد، افزود: وقتی کارشناسان منابع طبیعی هشدارهایی در این زمینه می‎دهند و اعلام نگرانی می‎کنند از روی تشخیص و آگاهی است درصورت بی‎توجهی به نظرات کارشناسی باید منتظر بروز پیامدهایی در آینده باشیم.

قزلسفلو گفت: بخشی از ریزگردها از کشورهای همسایه وارد می‎شود که روابط خاص دیپلماتیک می‎طلبد، مشکل ریزگرد در خوزستان نیز با یک نسخه کوتاه‎مدت حل نمی‎شود همانطور که زمان صرف شد تا مشکلات ریزگرد به وجود آید به همان تناسب باید زمان بگذرد تا این مشکلات زدوده شود.

وی با اشاره به اینکه ریزگردهای خارج از مرز و استان‎های دیگر وارد گلستان نشده است، ابراز کرد: مسئله ریزگرد در استان از حد مجاز گذر نکرده اما همین حد نیز نیازمند لزوم توجه است، در استان ریزگردها به حد نگرانی نرسیده ولی شمال استان گلستان در اثر تغییر اقلیم و خشکسالی اگر مدیریت نشود در آینده خسارت‎های به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در خصوص مدیریت چرای دام در مراتع گفت: ما نگران هستیم که تخریب منابع زیستی اتفاق نیفتد  اگر اخلاق منابع طبیعی و اخلاق محیط زیست رعایت شود سرمایه و هم‎افزایی بزرگی ایجاد می‎شود.

قزلسفلو در خصوص اجرای پروژه تله‎کابین در گرگان بیان کرد: موضوع تله‎کابین سالیان متمادی در گرگان مطرح است گزینه‎هایی در این راستا پیشنهاد شد که برخی مورد موافقت قرار نگرفت سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیز داری با کلیات طرح تله‎کابین موافقت کرده است مشروط بر اینکه مطالعات طرح جواب بدهد، پایه‎های تله‎کابین باید در ارتفاع زیاد طراحی و از روی درختان عبور کند در مسیر تله‎کابین نباید قطع درخت اتفاق بیفتد.

وی بر عدم برجسته کردن تخریب جنگل برای ممانعت از اجرای تله‎کابین تاکید کرد و گفت: در صورت عدم جاده دسترسی اجرای تله‎کابین توجیه نداشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در خصوص طرح‎ها و پروژه‎های اجرائی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: گستره فعالیت این اداره کل در سطح 2.2 میلیون هکتار است فعالیت در بخش‎های ‎جنگل به مساحت 452 هزار هکتار، مرتع 862 هزار هکتار و آبخیزداری در پنج حوزه آبخیز به مساحت 2.2 میلیون هکتار فعالیت داریم.

قزلسفلو با اشاره به وضعیت موجود منابع طبیعی استان از گلستان به عنوان سرزمین طلای سفید و قطب تولید گندم کشور یاد کرد و گفت:. این استان دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک گرم و سرد است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در استان از 180 میلیمتر تا 850 میلیمتر متغیر است، افزود: بهره‎برداری بی‎رویه از مراتع و وجود دام مازاد بر ظرفیت آن ها و جمعیت مازاد بر توان مرتع و عدم وجود ساختار مناسب بهره برداری از دلایل عمده روند افزایش تخریب مراتع استان  است.

به گفته قزلسفلو؛ براساس آخرین آمار ارائه شده توسط اداره مرتع، جمعیت دامی استان حدود یک میلیون و 246 هزار و 543 راس واحد دامی اعلام شده این در حالی است که اگر از این مراتع در شرایط متناسب بهره‎برداری به عمل آید، می‎تواند خوراک 513 هزار و 450 واحد دامی را در مدت چهار ماه از سال در مرتع تأمین کند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از دو برابر ظرفیت مجاز از مراتع استان  بهره برداری می‎شود، گفت: نخستین اتحادیه مرتعداران کشور در سال 1382 در استان گلستان با حدود یک‎هزار و 400 نفر عضو دامدار ذی‎حق تشکیل شد و 32 شرکت تعاونی مرتعداری در قالب مدیریت مرتع مجری طرح‎های مرتعداری هستند.

خبرنگار : پویا مفرد

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

امیر

ایشان که اصلا رشته تحصیلی اش منابع طبیعی نیست که راجع به مباحث منابع طبیعی اظهارنظر میکند !!!!!!!

0
0
پاسخ
1395-12-08 09:31

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.