1395-03-05 16:15
3113
8
32570
حواشی مرگ مغزی الینا دربیمارستان طالقانی گرگان؛

پایان سکوت رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص پرونده الینا و تهدید رسانه ها / ریاحی : رسانه ها از لحاظ حقوقی پاسخگو باشند/ مردم به بیمارستان طالقانی بی اعتماد شده اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ارشاد باید رسانه ها را شناسنامه دار کند گفت :هر کس می‎خواهد حرفی بزند اشکالی ندارد اما از لحاظ حقوقی باید پاسخگو هم باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ دختری شش ساله از یک خانواده متوسط که چشم و چراغ خانه و محمل آرامش پدر و مادر بود در اثر بی توجهی و غفلت مسئولین بیمارستان طالقانی گرگان دچار مرگ مغزی شده و الان بیش از 20 روز است که در Icu بستری است .

بعد از این رویداد رسانه های مختلف استانی که اکثرا از طیف سایتهای خبری و شبکه های اجتماعی بودند ، به این موضوع دامن زدند و در ادامه پخش گزارش این واقعه غمناک از طریق باشگاه خبرنگاران جوان و بخش های خبری سیما باعث شد تا وزارت بهداشت تیمی از پزشکان حرفه ای و گروهی از بازرسانش را روانه گرگان کند.

گفته شد که قرار است این تیم بعد از دریافت گزارشات و آزمایشات علت مرگ الینا را مشخص می کنند اما هنوز جوابی در این خصوص منتشر نشده است .

82078427 70731815

مدیر بیمارستان طالقانی : الینا دچار مشکل مادرزادی بوده

دکتر حق شناس مدیر بیمارستان طالقانی هفته پیش در گفتگو با خبرگزاری دولت با  اعلام اینکه منتظر اعلام نهایی نتیجه کارشناسی تیم پزشکی اعزامی از تهران و رای دادگاه هستیم ، بیان کرد: هنوز نمی دانیم مساله و مشکل اصلی الینا چیست اما یکی از پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی در آخرین بررسی خود اعلام کرده است بیمار به نوعی ناهنجاری مادرزادی (آنامالیرا) مبتلا بوده که البته باید این نظریه هم به صورت دقیق بررسی شود.

وی اظهار کرد: همچنین به اعتقاد این متخصص 'پارگی سنوس پری فرم' در عمل جراحی صورت گرفته روی الینا در دنیا نادر است که این هم نیاز به بررسی تخصصی و نظر دیگر پزشکان دارد.

حق شناس ادامه داد: از زمانی که کودک در بیمارستان دچار مشکل شد مقامات قضایی، شخص وزیر بهداشت و معاونین وی وارد موضوع شدند ضمن اینکه هیات کارشناسی وزارت متبوع پس از بررسی دقیق پرونده و شنیدن صحبت های خانواده، پزشکان، کادر درمان و پرستاران در یک جلسه شش ساعته داده های خود را جمع بندی کرد.

برخی اطرافیان بیمار مساله را به سمت و سوی دیگری سوق دادند

وی با ابراز گلایه از برخی اطرافیان بیمار که مساله را به سمت و سوی دیگری سوق دادند، اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط کنونی و ضرورت وجود فضای آرام برای تمرکز تیم پزشکی و برای پرهیز از دامن زدن به جو ایجاد شده از ذکر سایر موارد هم خودداری می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل پیش آمده شاید در هر عمل پزشکی رخ دهد و رسانه ای کردن آن به نحوی که صورت گرفت، باعث شد تا برخی رسانه های بیگانه در جهت تشویش اذهان عمومی به آن دامن بزنند.

حق شناس در خصوص صدور برگه ترخیص پیش از عمل گفت: این یک مساله طبیعی است که پزشک با توجه به ساده بودن عمل لوزه و برای تسهیل در امور ترخیص برگه مربوطه را صادر کرده اما در انتهای آن مواردی از قبیل استفاده داروها و در صورت بهبودی ترخیص شود مورد تاکید واقع شده است.

اینها توجیهاتی بود که مدیر بیمارستان طالقانی گرگان در خصوص مرگ الینا گفت ، حرفهایی که مرگ این کودک را مشکل مادرزادی عنوان می کند نه اشتباه پزشکی و حتی مشکل این کودک را موضوعی نادر و خاص بیان داشت.

پایان سکوت رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و تهدید رسانه ها

اما امروز بعد از سه هفته از این موضوع ، دکتر تقی ریاحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز سکوت خود را در خصوص این رویداد تلخ شکست و پای برخی رسانه ها را به این موضوع جنجالی کشاند.

ریاحی حتی برخی رسانه ها را تهدید کرد که باید پاسخگوی مطالب خود از لحاظ حقوقی باشند امری که تاکنون در استان گلستان بی سابقه بوده است .

وی با بیان اینکه خطای پزشکی در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: شاید خیلی از اتفاقات دور از چشم باشد و در جایی خطا اسفناک باشد که ممکن است مردم متوجه آن شوند و بخواهند حقوق‎شان را استیفا کنند اما گاهی بین حقیقت و اتفاق فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه مردم در استفاده از شبکه‎های اجتماعی حرفه‎ای نیستند، گفت: آمادگی لازم برای تعامل با این شبکه‎ها وجود ندارد.

ارشاد باید رسانه ها را شناسنامه دار کند

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در شناسنامه‎دار کردن رسانه‎ها و شبکه‎های مجازی تلاش کند، افزود: هر کس می‎خواهد حرفی بزند اشکالی ندارد اما از لحاظ حقوقی باید پاسخگو هم باشد.

ریاحی در خصوص اخبار و مطالب اخبار منتشر شده پیرامون مرگ «الینای» شش ساله در بیمارستان طالقانی شهرستان گرگان افزود: این اخبار سبب شد تا مردم نسبت به بیمارستان طالقانی بی‎اعتماد شوند و پزشکان جرأت نمی‎کنند کار کنند تنها جایی که پناه مردم در ارائه خدمت به اطفال است زیرسؤال قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نباید واقعیت‎ها را انکار کرد، گفت: هیچگاه نباید حقیقت اصلی که پشت خبر قرار گرفته از دیدگاه حرفه‎ای مورد غفلت واقع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: رسانه‎های رسمی در پرداختن به اخبار خوب کار می‎کنند و کمتر وارد حواشی شدند باید با موج خبری و انتشار اخبار صحیح با مسائل غیرواقعی مقابله کرد اگر اتفاقی در بیمارستان یا مراکز درمانی می‎افتد باید اصل خبر را به اطلاع مردم رساند.

ریاحی فواید رسانه ها را هم ببیند

به هر حال مرگ الینا شاید به دلیل رسانه ای شدن برخی نواقص و اهمال های موجود در بیمارستان طالقانی گرگان را عیان کرد و شاید اگر رسانه ها نیز به این موضوعات دامن نزنند خیلی راحت از کنار مرگ الیناها رد شوند اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و پزشکانی که از درآمدهای هنگفت طرح تحول سلامت بهره مند شده اند ،  باید بدانند که حفظ جان بیمار از اوجب واجبات است .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سجاد

نميدانم واقعا كه چگونه هست در زمان هاي خوشي رسانه ها اخبار رو پوشش ميدهند هيچ تقدير و تشكري نميشود اما در زمانهاي اينگونه كه اقدام به اطلاع رساني ميشود رسانه ها تهديد ميشوند.

0
0
پاسخ
1395-03-05 18:55
خسینی

با سلام.جناب دکتر ریاحی بهتر بود به جای فراقکنی ،به پاسخ گویی تخصصی در خصوص مشکل پیش آمده می پرداختند و بحث رسانه ای که در حوزه تخصص شان نبست رابه مسئول محترم روابط عمومی خود که اتفاقا خود مدیر مسئول و از اهالی مطبوعات هستند، می سپردند.

0
0
پاسخ
1395-03-05 20:25
Ashkan

آقای ریاحی شما برو نظارتتو بیشتر کن چیکار به رسانه ها داری. یه کودک جونشه داده کی جواب گو باید باشه!!

0
0
پاسخ
1395-03-05 20:29
deval_pa

خدا رحمت کنه دکتر غریب و دکترهای خوبی چون دکتر مسکوب و دکتر شریف رو متاسفانه آمار حوادث ناگورا در بیمارستان های استات خیلی زیاد است .برخی پزشکان کم تجربه و نا متخصص ریختند توی بعضی بیمارستانها و در حال تیکه پاره کردن عزیزان مردمند و یه عده هم ازشون دفاع می کنند ،اللهم ارزقنی طب السینایی

0
0
پاسخ
1395-03-06 06:46
نوید سیستانی

تو همین درمانگاه طالقانی دکتر متخصص هنگام ویزیت بچم تو تلگرام بود آقای ریاحی، اصلا معاینه نکرد و با گفتن انشاءالله خوب میشه کارش تموم شد،، اینو که مادر بزرگ منم بلد بود بگه خوب میشه انشالله ، البته پزشکان زحمت کش و محترم زیادی داریم تو استان و نباید اشتباه یه نفر رو گذاشت به پای همه

0
0
پاسخ
1395-03-06 07:03

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.