1395-03-05 06:57
1188
0
32527
گلستان ما گزارش می دهد ؛

کلید توسعه گلستان در هاله ای از ابهام / مشکل توسعه زیرساخت یا سرمایه گذار !

 امروزه مهمترین وظیفه دولت و نمایندگانش ارتقاء مستمر شاخص های توسعه و بهبود تدریجی آنها است ، برخی مسئولین نبود زیرساخت مناسب سرمایه گذاری و برخی هم نبود سرمایه گذار را دلیل عقب ماندگی استان می دانند.

به گزارش گلستان ما ؛ توسعه اقتصادی امروزه یکی از مهمترین دغدغه مدیران سیاسی جوامع است و صاحب نظران اقتصادی دستیابی به رشد و توسعه پایدار را کلید حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی می دانند.

توسعه استانها در توسعه ملی و منطقه ای جایگاه بسیار مهمی را دارد و شاخص موفقیت و کارایی مدیران تلقی می گردد و از طرفی مدیران اجرایی موظف به پاسخگویی به تقاضا های روز افزون در زمینه های اشتغال و درآمد و رفع مشکلات معیشتی و ... مردم هستند .

 امروزه مهمترین وظیفه دولت و نمایندگانش ارتقاء مستمر شاخص های توسعه و بهبود تدریجی آنها است ، فراهم شدن عدالت اجتماعی ، افزایش سطح در آمد ، رفاه و رضایت مندی مردم در گرو توسعه شاخصهای توسعه اقتصادی و اجتماعی تعریف شده و توسعه مبنای قضاوت در خصوص میزان موفقیت ها قرار گرفته است.

برهمین اساس سرمایه گذاری در استان ها یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز توسعه است و سرمایگذاری را می توان شرط ابتدایی برای توسعه دانست چون به اعتقاد کارشناسان اقتصادی می توان سرمایه را کلید حرکت چرخ های اقتصادی است.

قطعا بین رشد و میزان سرمایه گذاری رابطه معنا داری وجود دارد چون دستیابی به اولی بدون وجود دومی امکان ندارد و می توان اینگونه نتیجه گرفت که افزایش میزان سرمایه گذاری موجب رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد جامعه خواهد شد که می تواند درآمد سرانه استان گلستان را از رتبه 27 به رتبه بهتری انتقال دهد.

نبود سرمایه گذار باعث عدم رشد اقتصادی در گلستان

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز معتقد است با تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط فرصت‎های شغلی برای جوانان فراهم می‎شود.

وی تصریح کرد: امروز در هیچ کشوری حل مشکل اقتصاد و اشتغال جز از راه سرمایه‎گذاری نگذشته است مگر اینکه با آمار بازی کنیم و با رشد 6.8- درصد ادعا کنیم 1.5 میلیون شغل ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به اینکه مردم باید تاثیر رشد اقتصادی را در جامعه ببینند، افزود: اشتغال با رشد اقتصادی محقق می‎شود رشد اقتصادی نیز با سرمایه‎گذاری ایجاد می‎شود اگر استان اکنون در رشد اقتصادی عقب است باید مشکل سرمایه‎گذاری را در استان و کشور حل کنیم.

قوانلو تبیین کرد: دولت برنامه‎های لازم برای حل مشکل اشتغال جوانان را فقط از راه سرمایه‎گذاری و رشد اقتصادی دیده است ما رشد 6.8- درصد را در سال اول به رشد 1.2- درصد رساندیم که این دو عدد خطرناک است، مملکت ما در اثر رشد منفی در سکون قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به رشد مثبت اقتصادی با شرایط تحریم امکان‎پذیر نیست، افزود: دولت یک سنگ بزرگ را از جلوی راه فعالان اقتصادی، تجار و جوانان برداشته است از این به بعد همت مردم، فعالان اقتصادی و صنعتگران را می‎طلبد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه همه باید به توسعه سرمایه‎گذاری کمک کنند، گفت: پیش‎بینی می‎شود امسال رشد اقتصادی پنج درصدی را داشته باشیم.

این روزها در استان گلستان حرف از نرم افزار پنجره واحد برای بهبود میزان سرمایه گذاری در استان به میان می آید و مسئولین معتقد اند می توانند از طریق آن میزان سرمایه گذاری و روند آن را در استان تسهیل نمایند .

سرمایه‌گذار بومی به‌اندازه نیاز پروژه‌های استان وجود دارد / تا دولت حمایت واقعی از تولیدکننده بومی نداشته باشد نمی‌توان به سرمایه‌گذاری امید داشت

رمضان بهرامی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان  با اشاره به اینکه به پنجره واحد سرمایه‌گذاری اعتقادی ندارم زیرا بسترها آماده نبوده و قوانین اجازه نمی‌دهد، افزود : اگر تاکنون سرمایه‌گذار خارجی وارد استان شده اشتباه است و تا زمانی که دولت و دستگاه‌های اجرایی حمایت و تکریم واقعی از تولیدکننده بومی نداشته باشد نمی‌توان به سرمایه‌گذاری امید داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: هم‌اکنون سرمایه و سرمایه‌گذار بومی به‌اندازه نیاز پروژه‌های استان وجود دارد اما باید ادبیات تغییر کند و اینکه برای سرمایه‌گذاران خارجی در استان گلستان فرش قرمز پهن کنیم مشکل سرمایه‌گذاری در استان حل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیشترین مشکل بدهی‌های معوق بخش صنعت و تولید در گلستان مربوط به سرمایه‌گذاران غیربومی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان تصریح کرد: قبل از ورود به بازار اقتصادی باید آموزش‌های لازم تئوری و عملی در این حوزه دیده شود و باید از جوانان خواست تا ۱۰ ایده و راهکار برای توسعه استان را با توجه به‌پیش نویس برنامه ششم توسعه ارائه کنند.

فقدان زیرساخت مناسب مانع سرمایه گذاری در گلستان

داود طبرسا مدیرکل اقتصاد و دارایی گلستان با اشاره به اینکه مرجع خاصی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد ، گفت:  آماری در سال 2012 در کشور برای سرمایگذاری خارجی تهیه شده است که استان گلستان با حدود 55 میلیون دلار سرمایگذاری رتبه 7 را در کشور از آن خود کرده بود .

مدیرکل اقتصاد و دارایی گلستان ، افزود : تا کنون در استان گلستان 402 میلیون دلار مصوبه برای سرمایه گذاری خارجی داریم ولی هنوز موفق نشده ایم این میزان سرمایگذاری را انجام دهیم .

وی در ادامه بیشترین مشکل سرمایگذاری در استان گلستان را نبود زیرساخت مناسب دانست و افزود : اعتبارات استانی کفاف احداث و تکمیل پروژه های زیرساختی را در استان نمی دهد و حتما باید اعتبارات دولتی برای این موضوع در نظر گرفته شود .

طبرسا در ادامه به ضعف سرمایگذاران استانی در تهیه سرمایه اشاره کرد و گفت : بیشتر سرمایه گذاران استان به تسهیلات بانکی نیازمند هستند و از بازار های مالی اطلاع مناسبی ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: استان گلستان در سال 84 از نظر درآمد سرانه رتبه 20 را در کشور داشت و الان این رتبه با تنزل به رتبه 27 رسیده است .

هرچند استان گلستان به گفته مسئولین زمینه های مختلف جذب سرمایه در بخش های کشاورزی ، گردشگری ، صنعت و معدن ، بازرگانی و خدمات را دارد ولی با این وجود هنوز در بسیاری از شاخصه های توسعه رتبه پائینی را داد و باید دید که با وجود ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و نام گذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مسئولان استانی دولت تدبیر و امید چه برنامه ای را برای توسعه استان گلستان دارند و چه اقدامی در جهت خروج از مشکلات اقتصادی استان خواهند داشت و به راستی مشکل توسعه استان نبود زیر ساخت است یا نبود سرمایه گذار .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.