1395-02-18 05:52
2990
1
31499
گفتگوی چالشی با ابوذر پورادیب :

تندروی های مجلس ششم دیوار بی اعتمادی نظام و اصلاح طلبان شد / مجلس دهم باید برتر و نمونه در تاریخ ایران بماند / طیف معتدل اصلاحات در انتخابات اخیر کارت سبز گرفت

 رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتمادملی استان گلستان و مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی جیهه اصلاحات استان گلستان در گفتگویی چالشی با این پایگاه های خبری به سوالات ما پاسخ داد.

به گزارش گلستان ما ؛ ابوذر پورادیب چهره دانشگاهی و علمی و از چهره های سیاسی اعتدالگرای استان گلستان که ریاست شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتمادملی استان گلستان و مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی جیهه اصلاحات استان را بر عهده دارد طی گفتگوی چالشی به سوالات این پایگاه خبری در خصوص مسائل مهم روز پاسخ داد.

این  گفت و گو نخستین گفت و گوی رسمی حزب اعتماد ملی استان گلستان بعد از سال 1388 و نخستین موضع گیری جبهه اصلاحات بعد از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

سوال : انتخابات مجلس دهم را چطور ارزیابی می کنید؟

در این انتخابات، مردم بعد از رصد عملکرد هشت ساله مجالس هشتم و نهم به این نتیجه رسیدند که باید به جریان حمایت از دولت رای دهند.

سوال :  یعنی از اصولگرایان، رویگردان و به اصلاح طلبان گرایش پیدا کردند؟

بله.

سوال : چرا؟

عرض کردم که برای اینکار باید عملکرد نمایندگان در هشت سال گذشته مجلس را بررسی کنیم. مجلس هشتم و نهم، از یک سو مصادف با فعالیت دولت های نهم و دهم و از سوی دیگر، آغاز بکار دولت یازدهم بود.

همراهی های بی و اندازه آنها با احمدی نژاد، موجب شده بود تا مجلس توان استفاده از ابزارهای نظارتی خود را نداشته باشد.

سکوت در برابر فسادهای مالی دولت های نهم و دهم که هر چند وقت یکبار نمونه جدیدی از آنها اعلام می شود، بی حرمتی های زیاد به مقام معظم رهبری توسط رئیس دولت های وقت، تورم 48 درصدی، نرخ بالای بیکاری، تنش های داخلی و خارجی و همچنین برخوردهای سیاسی با دولت روحانی به خصوص در قضیه برجام، نشان داد که مردم از عملکرد نمایندگان هشتم و نهم، راضی نیستند به همین دلیل، به لیست امید رای دادند.

رای به این لیست، یعنی رای به تغییر، تغییر در نگرش ها و عملکردها.   

سوال: علت پیروزی اصلاح طلبان در استان گلستان و برخی استان های کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

مردم در این انتخابات، به ویژه در تهران، به لیست رای دادند. در استان گلستان از هفت نماینده منتخب، چهار نفر در لیست اصلاح طلبان بودند که متاثر از رای تهران بود.

انتخابات هفتم اسفندماه نشان داد که مردم، هم به آگاهی رسیدند و هم به بلوغ سیاسی. شاید برای نخستین بار، مردم به اشخاص رای ندادند، به لیست های انتخاباتی که برایند تفکر و برنامه یک جریان سیاسی است، گرایش پیدا کردند. علت پیروزی آنها را باید در امتداد 24 خرداد 1392 دانست.

مردم از عملکرد دولت وقت راضی نبودند. فشارهای اقتصادی زیادی به مردم به ویژه طبقات پایین، وارد شده بود. بازار بی ثبات بود. قیمت ها لحظه به لحظه تغییر می کردند. فشارهای خارجی که ناشی از عملکرد دولت وقت بود، فشارهای زیادی را به ملت وارد کرده بود. مردم می خواستند که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد و زندگی آنها.

سوال: مگر با گذشت 3 ماه از آغاز برجام، الآن چرخ سانتریفیوژها و زندگی مردم می چرخد؟

این مورد، نیاز به گذشت زمان دارد. همین که کشور از بن بست، بحران و سایه جنگ خارج شد، دستاورد بسیار بزرگی است.   

سوال : آیا اصلاح طلبان به روزگار مجلس ششم بر می گردند ؟

بستگی به نوع نگاه شما دارد. سیاسی یا اقتصادی؟

سوال : هر دو؟

ببینید، عملکرد مجلس ششم از نظر اقتصادی، خوب و از نظر سیاسی، بد و موجب شکست های بعدی اصلاح طلبان شد.

نمایندگان مجلس ششم، با آنکه از نظر سیاسی، مدام با یکدیگر در حال ستیز بودند، اما از نظر اقتصادی، با هم همکاری کردند و در نهایت، مصوبات خوبی هم از دل این مجلس، بیرون آمد.

از نظر سیاسی، تندروی هایی صورت گرفت که موجب شد دیوار بی اعتمادی بین نظام و اصلاح طلبان به وجود آید.

سوال : به هر حال باز هم خواهان تبدیل مجلس دهم به مجلس ششم هستید؟

اگر بخواهید حرف توی دهان من بگذارید و بعد بهانه ای شود برای یکسری برخوردهای سیاسی با من، بگویید.

فقط گفتم عملکرد مجلس ششم را می شود از دو بعد سیاسی و اقتصادی بررسی کرد. از نظر سیاسی، منفی و از نظر اقتصادی بهتر بود. اما اینکه مجلس دهم از نظر اقتصادی مانند مجلس ششم شود یا نه، به من ربطی ندارد.

37

آن قبلی، مجلس ششم بود و این، مجلس دهم است. هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. مجلس دهم باید به عنوان یک مجلس برتر و نمونه در تاریخ سیاسی ایران باقی بماند، همانگونه که طیف اکثریت آن، در عین ردصلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلب و فراتر از تصورات سیاسیون، انتخاب شدند.

بنابراین اینقدر، حرف توی دهان من نگذارید که شما مدافع مجلس ششم هستید. من مدافع عملکرد مثبت هستم و از نظر سیاسی هم به مجلس ششم نقد دارم.  

سوال : آیا عارف رئیس مجلس می شود؟

نخست اینکه، انتخاب رئیس مجلس، یک موضوع داخلی است که خود نمایندگان باید انتخاب کنند، اما با توجه به ایثار دکتر عارف در سال 1392 که موجب پیروزی دکتر روحانی شد و همچنین مدیریت شایسته جریان اصلاحات در انتخابات هفتم اسفند ماه و پیروزی چشمگیر اصلاح طلبان، انتخاب ایشان به عنوان رئیس مجلس، دور از انتظار نیست.

ضمن اینکه، این نکته را هم باید در نظر بگیرید که رای مردم در این دوره از انتخابات مجلس، رای به تغییر بود، یکی از مصادیق تغییر، انتخاب فرد دیگری غیر از آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس است.

طیف حامیان دولت و همچنین اصولگرایان معتدل باید این پیام را به خوبی دریافت کنند.

سوال : آیا اصلاح طلبان در این دوره ساختارشکنی خواهند کرد؟

مگر دوست دارید که اینکار را انجام دهند؟

سوال :  نه. برای آگاهی مردم پرسیدم؛ چون قبلا هم این موارد دیده شده است ؟

ساختار شکنی های گذشته، هزینه های زیادی را بر نظام، مردم و اصلاح طلبان، تحمیل کرد.

بازگشت به آن دوران یعنی طرد مجدد اصلاح طلبان توسط مردم.

جریان معتدل و خط امامی اصلاحات در کشور و به ویژه استان گلستان، از همان ابتدا، مخالف این رفتارها بودند و الآن هم از رفتارهای سیاسی منطقی حمایت می کنند و به هیچ عنوان تمایل ندارند هزینه های غیرضروری بپردازند.     

سوال : چرا می گویند اصلاح طلبان از اینکه هزینه ای به نظام وارد شود ابایی ندارند؟

شما می گویید یا مردم؟ 

سوال : بخش هایی از مردم چنین نظری دارند، بالاخره نمی شود منکر نظراتی چون "به خدا هم می توان انتقاد کرد" در زمان اصلاحات شد ؟

اکثریت مردم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که برای نجات کشور، تداوم و سربلندی نظام و همراهی با دولت تدبیر و امید، باید به اصلاح طلبان رای بدهند.

کسانی می گویند اصلاح طلبان از تحمیل هزینه به نظام، ابایی ندارند که در انتخابات هفتم اسفندماه 1394 از مردم، کارت قرمز دریافت کردند.  

سوال : چرا اصلاح طلبان، با فتنه گران و برخی تندروی ها و دخالت های عوامل خارجی و سرویس های جاسوسی غرب، مرزبندی ندارند تا مردم بیشتر به آنها اعتماد کنند؟

پاسخ به این سئوال را در سئوالات قبلی به شما دادم. در هر دو جناح سیاسی، تندرو و معتدل وجود دارد.

آنچیزی که شما گفتید مربوط به جریان افراطی اصلاحات است نه طیف خط امامی و معتدل که دست بر قضا، اینها هم تمایلی به همکاری با ساختارشکنان را ندارند.

طبیعی است که مردم در هر دو جناح سیاسی، از افراطیون، رویگردان هستند.

برخلاف نظر شما، طیف معتدل اصلاحات در انتخابات هفتم اسفند ماه سال گذشته، از مردم کارت سبز دریافت کردند، اگر غیر از این بود، سئوال شما، درست از آب در می آمد، اما نتیجه انتخابات، صحت سئوال شما را زیر سئوال می برد.

سوال : نظرتان در مورد برخی حرفها در خصوص رفع حصر موسوی و کروبی چیست؟

تلاش ها برای رفع حصر کروبی و موسوی نباید موجب تقابل با نظام شود. اصلاح طلبان باید این موضوع را با منطق و در یک فضای آرام، پیگیری و از بروز رفتارهای هیجانی و ساختارشکنانه، پرهیز کنند، در غیر اینصورت، تلاش های آنها به نتیجه نمی رسد.

سوال : چرا اصلاح طلبان، مدام عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال می برند؟

ریشه این اختلاف نظر ها در عدم درک مشترک از تفسیر قانون است. اگر این درک مشترک به وجود آید، اختلاف ها هم کاهش می یابند.

-------------------------------------------------------------

** ضمن تشکر از برادر پورادیب رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتمادملی استان گلستان و مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی جیهه اصلاحات استان که در این گفتگو با ما شرکت کرد .

همچنین این پایگاه خبری آمادگی دارد تا نظرات سایر کارشناسان و فعالان سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی استان گلستان را انعکاس دهد .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی ناز

سوالی از اقای پور ادیب دارم میشه ایشون بفرمان در زمان مجلس ششم چند ساله بودن؟اتفاقن مجلس ششم پر بار ترین مجلس چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصاد بود !مگر نه اینکه نمایندگان شهید ما از هر دو حزب سیاسی وقت یعنی گرایش چپ و راست بودن،پس چطور باعث استان شدن گلستان ،فرودگاه گرگان و خیلی از خدمات دیگر پس برادر از لحاظ سیاسی هم بسیار متواضع و هم دل و همگام بودن نه تندرو

0
0
پاسخ
1395-02-19 03:46

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.