1395-02-12 17:48
1519
1
31330
به بهانه روز کارگر؛ گفتگو با کارگران میدان انقلاب کردکوی:

ما کارگران فقط در زمان انتخابات برای کاندیدا بسیار قابل احترامیم/کاش مسئولین در روز کارگر به جای برگزاری جشن آنچنانی، به ما سربزنند

کارگران میدان انقلاب شهر کردکوی: ما کارگران زمان انتخابات ها برای کاندیداها بسیار قابل احترام هستیم ولی بعد از پایان رأی گیری هیچ کس خبر ما را نمی گیرد/ من ۳۰ سال است کارگری می کنم، کاش روز کارگر سری به ما بزنند نه اینکه در تالارهای آنچنانی چشن بگیرند.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، نقش کارگران در پیشرفت، ترقی و شکوفایی کشور بی بدیل است، با نگاهی در همه عرصه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درمی یابیم که کارگران نقش مهمی در امر تولید، پیشرفت و خدمت به کشور برعهده داشته اند.

کارگران روزمزد، آسیب پذیرترین بخش جامعه کارگری هستند.

کارگرانی که مزد خود را بر اساس میزان کار روزانه دریافت می کنند و با وجود الزام قانونی برای پرداخت مزایا به آن ها، کمتر کارفرمایی حقوق و مزایای قانونی را به آن ها پرداخت می کند.

بسیاری از کارگران روزمزد از داشتن بیمه محرومند و در مواقع بیماری یا از کارافتادگی دچار مشکلات فراوانی می شوند.

گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر فرصتی است تا از زحمات بی بدیل این قشر زحمتکش قدردانی کنیم.

DSC09673

به همین مناسبت خبرنگار رادکانا با جمعی از کارگران شهر کردکوی گفتگوی صمیمانه ای انجام داده که با این طریق بتوانیم ذره ای از تلاش و همت کارگران زحمت کش را در جامعه انعکاس دهیم.

در ابتدای حضورمان در جمع کارگران زحمتکش واقع در میدان انقلاب شهر کردکوی، کارگری با درخواست خبرنگارما سریعا به سمت وی آمده و به گفتگو پرداخت.

روزی از ایام سرکاریم و گاهی تا 10 روز کاری گیرمان نمی آید

وی در این گفتگو اظهار داشت: تعداد ما کارگرانی که همه روزه در میدان انقلاب شهر کردکوی حضور داریم بسیار زیاد است و اغلب ایام هم بیکاریم.

این کارگر زحمتکش افزود: گاهی یک روز سرکاریم و گاهی تا 10 روز کاری گیرمان نمی آید و دائما بیکاریم؛ خب با این وجود چطور خرجی زن و بچه هایمان را جور کنیم؟

DSC09674

مسئولین می خواهیم کمی بفکر ما قشر کارگر و ضعیف جامعه باشند

کارگر دیگری که کیسه کار در بغل داشت با عنوان این نکته که از مسئولین می خواهیم کمی بفکر ما قشر کارگر و ضعیف جامعه باشند، گفت: من 6 سر عائله دارم. با درآمدی که دارم پاسخگوی پول آب و برق و گاز هم نمی شود چه برسد لباس و تحصیل بچه هایم.

درحال حاضر 10 روزه که اینجا منتظرم اما کاری پیدا نکردم

در همین حین جوانی با لباس ساده جلو آمد و اظهار داشت: آقا؛ میانگین درآمد من روزی 20 هزار تومان هست؛ درحال حاضر 10 روزه که اینجا منتظرم اما کاری پیدا نکردم.

وی با اشاره به این نکته که در روزهای بارانی کار پیدا نمی شود، افزود: گاهی اوقات در فصل سرما اصلا کاری برایم پیدا نمی شود، بخدا دیگر نمیدانم چکار کنم، خانواده های ما گناه دارند.

این کارگر جوان متذکر شد: من بیمه هستم اما در سال جدید با افزایش مبلغ بیمه روبرو شدیم که باتوجه به اینکه درآمد ما هیچگونه تغییری نکرده زندگی برای ما بسیار سخت شده است.

DSC09676

ما کارگران زمان انتخابات برای کاندیداها بسیار قابل احترامیم/ولی بعد از پایان رأی گیری هیچ کس خبر ما را نمی گیرد

حسین نام کارگری زحمتکش است که درددلهایش را اینگونه آغاز کرد: ما کارگران زمان انتخابات ها برای کاندیداها بسیار قابل احترام هستیم ولی بعد از پایان رأی گیری هیچ کس خبر ما را نمی گیرد.

وی افزود: ما دوست داریم نماینده منتخب مردم سری به ما بزند و از اوضاع و احوال ما و خانواده های ما باخبر شود.

از حسین  پرسدیم آیا میدانی امروز روز کارگر است؟

گفت: نه نمیدونم تازه روز کارگرم باشه اونوقت که چی، یه هزاری تومانی اضافه بهم میدن که خوشحال باشم یا بگم امروز روز من و خانوادمه.

DSC09678

با این منبع درآمدی پایین چطور جوابگوی خانواده باشم؟

رضا نام جوانی خوش هیکل و بالباس فرسوده کارگری است که در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: ما قشر کارگر جامعه هرچه بگوییم کسی به حرفهای ما گوش نمی دهد. من الان یک ماهه که هر روز در جستجوی کار به میدان انقلاب میام اما یک روز سر کارم و 8 روز بیکارم.

این جوان زحمتکش ادامه داد: مستاجر هستم، دانش آموز دارم که از عهده مخارجش برنمیام و شرمنده خانوادم هستم. با این منبع درآمدی پایین چطور جواب خانواده را بدم.

آقا رضا روز تعطیل هم دارید؟

نه، کارگر روز تعطیل نداره (می خندد)

از کارگری رضایت داری؟

بله. از اینکه یه لقمه نون حلال میارم سر سفره زن و بچم راضیم اما از اینکه هیچ جایی به ما کارگرا توجه نمیشه ناراحتم.

DSC09679

کاش مسئولین در روز کارگر سری به ما بزنند نه اینکه در تالارهای آنچنانی جشن بگیرند

مرد میان سالی که دوست نداشت نامش را بگوید، گفت: من 30 سال است کارگری می کنم، کاش روز کارگر سری به ما بزنند نه اینکه در تالارهای آنچنانی جشن بگیرند.

این مرد میانسال افزود: آیا این حق است که زن و بچه من در گرسنگی بسر ببرند ولی مسئولین شهر من در روزی که بنام ماست از عده ای تجلیل کنند و عکس بگیرند. پس ما چی؟ ما کجای این کشور جای داریم.

چرا مسئولین شهری بفکر ما نیستند؟

هر روز صبح در گرما و سرما ما را می بینند اما افسوس هیچ توجه ای ندارند. حتی یک سلام و احوال پرسی نمی کنند.

چند وقته کارگری؟

از روزی که دست چپ و راست خودمو تشخیص دادم.

DSC09683

چه انتظاری از مسئولین داری؟

انتظار!!! انتظار من اینه که از کارگرا حمایت کنن ما هیچ پشتوانه و پس اندازی نداریم.

اختصاص یک روز به عنوان روز کارگر چه تاثیری در روحیه شما دارد؟

ای آقا، روز ما اون موقع هست که بتونیم لقمه نانی درآوریم و شکم زن و بچه هایمان را سیر کنیم؛ البته از این نظر خوشحالیم که مسئولان به فکر ما کارگران دلسوز و زحمت کش هستند که یک روز در تقویم کاغذی اسمی داریم.

چه خوب است همه ما به کارگرانی که از ساعات بامدادی که حسرت لحظه ای استراحت را دارند در کوچه پس کوچه ها و میدان انقلاب شهر کردکوی در انتظار کار نشسته اند و تنها به فکر درآوردن لقمه ای حلال هستند فکر کنیم.

DSC09682

DSC09681

DSC09680

گزارش: یعقوب محمودی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جانباز محمد دامن باغ

کاملا حق با این کارگران دلسوخته است.

0
0
پاسخ
1395-02-12 18:37

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.