1394-09-04 16:37
3051
4
23522
مروری بر حاشیه های جشنواره :

نگاهی تحلیلی - آماری به نخستین جشنواره شهدای غواص و مدافع حرم کشور در گرگان / درخشش پایگاه های خبری تحلیلی استان و ضعف نشریات مکتوب

نخستین جشنواره رسانه ای در استان گلستان برگزار شد و شاهد درخشش پایگاه های خبری تحلیلی در این جشنواره بودیم ؛ همچنین ضعف مطبوعات کاغذی هم از نکات جالب این جشنواره بود .

به گزارش گلستان ما ؛ نخستین جشنواره رسانه ای در استان گلستان برگزار شد . کاری که می بایستی خانه مطبوعات به عنوان یک نهاد و تشکل صنفی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور خبرنگاران و رسانه ها برگزار می کردند.

این بار اما بسیج رسانه متولی این کار شد اما از باب دغدغه ارزشها و بهانه آن نیز تشییع با شکوه شهدای غواص در تهران و سایر استانها از جمله گلستان و همچنین انعکاس مظلومیت شهدای آل البیت (ع) باعث شد تا این نهاد ارزشی تصمیم به برگزاری این جشنواره بگیرد .

دست مریزاد باید گفت به آقای علی محمد جعفری مسئول این سازمان و دکتر محمد رعیت از جوانان فرهنگی و خوش آتیه استان گلستان که به عنوان دبیر این جشنواره توانستند این کار مهم و بزرگ را انجام دهند .

همچنین یکی از نقاط قوت این جشنواره کلیپ های زیبایی بود که تمام مدیران و شرکت کنندگان بعد از اتمام همایش ، این جشنواره را متمایز از سایر برنامه ها دانستند و گفتند حال و هوای آنها با دیدن این کلیپ ها عوض شده بود. در این بخش باید از سامان مراد حسینی مستندساز خوش ذوق و برجسته گلستانی تشکر کرد که زحمات این کار را کشید .

همچنین نقطه عطف جشنواره شهدای غواص و مدافع حرم استان گلستان اهدا نشان طلای جهانی رضا وهمی به همسر شهید سید احسان حاجی حتملو بود . رضا وهمی در مراسم تشییع حاجی حتملو در بهمن ماه 93 عکسی را گرفته بود که مورد تقدیر جهانی قرار گرفت .

اهدا جوایز منتخبین و برگزیدگان جشنواره توسط خانواده های شهدای مدافع حرم استان گلستان کاری نو و ابتکاری درسطح کشور بود که این کار اگر چه ممکن است به مذاق برخی مدیران خوش نیامده باشد و انتظار داشتند نام آنها برای اهدا جوایز برده شود ، اما همین که به این خانواده ها احترام و جایگاه داده شده نشان می دهد که بانیان جشنواره راه درستی را انتخاب کرده بودند.

البته این جشنواره نقص هایی هم داشت اما چون مجلس متعلق به شهدا بود و صرفا یک کار ارزشی به شمار می رفت جنبه های مثبت آن پررنگ تر دیده شد و نقاط منفی آن را پوشاند اما برگزار کنندگان بایستی برای دفعات بعد نسبت به رفع این کاستی ها تلاش کنند و نسبت به این جشنواره نیز ارزیابی داشته باشند.

استان گلستان در سال 95 میزبان اجلاسیه بزرگ شهدا می باشد و طبعا این جشنواره نقطه آغازین و کلید طلایی برای ورود به این مبحث بود و عملا این اجلاسیه را وارد فاز اجرایی کرد ، حال همه منتظر هستند تا سایر دستگاهها نیز در این راه قدم برداشته و فضای استان را با عطر شهدا و فرهنگ پایداری معطر سازند.

 اما به لحاظ آماری نیز این جشنواره نکات خوبی را به جامعه رسانه ای استان گوشزد کرد که می تواند برای مسئولین استان خاصه اداره فرهنگ و ارشاد و متولیان امر جالب و قابل تامل باشد.

نکته اول اینکه این جشنواره در 9 محور و دو بخش مکتوب و مجازی برگزار شد و اگر هر قسمت یک برنده داشت طبعا باید 54 برنده می داشتیم اما هیئت داوران با بررسی آثار فقط 41 نفر را حائز رتبه های اول تا سوم دانست هر چند در دو قسمت دو نفر تجلیل و 5 نفر هم شایسته تقدیر شناخته شدند .

نکته دوم اینکه از 41 برنده این جشنواره 28 نفر در فضای مجازی کار می کردند و فقط 13 نفر در بخش مکتوب شرکت کرده بودند .

از این منظر شاید ضعف نشریات مکتوب و فعالیت موثر و متداوم فضای مجازی نکته ای باشد که به ذهن متبادر شود . همان نقطه ضعفی که بارها عنوان می شد که نشریات مکتوب استان تولید آنچنانی ندارند و عموما از تولیدات فضای مجازی اعم از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تحلیلی استفاده می کنند.

نکته سوم اینکه در دل خود فضای مجازی دو گروه به شدت در حال جنگ قدرتند : خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تحلیلی به عنوان رسانه های نوظهور که گوی سبقت را از مطبوعات محلی و حتی خبرگزاری ها ربوده اند .

آمار جالبی وجود دارد که از 28 برنده بخش مجازی این جشنواره 18 نفر در پایگاه های خبری تحلیلی فعالیت می کنند ، 9 نفر خبرگزاری ها و یک نفر هم از صدا و سیما و این امر نشان می دهد که پایگاه های خبری تحلیلی در این جشنواره درخشش فوق العاده ای داشته اند .

البته دبیر جشنواره معتقد بود که پایگاه های خبری تحلیلی استان می توانستد بیش از این در جشنواره آثار ارائه کنند چرا که پتانسیل بالایی داشتند .

JASHNVARE

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

همکار

احسنت بر این تفکیک و تحلیل دقیق .تشکر از بسیرسانه گلستان و بخصوص آقایان جعفری و رعیت و ...موفق باشید

0
0
پاسخ
1394-09-04 20:06
مکرمی نژاد

میگم این چه جشنواره ای بوده که طرح های پرتره شهدای مدافع حرم که تو سایت گرگان خبر و دیگه سایتهای استان منتشر کرده رو ، ندیده؟دیگه اون طرح هابه اون زیبایی ارزشش از این کارهای دوستان که نام بردین کمتره؟یا نه داستان یه چی دیگه بوده؟

0
0
پاسخ
1394-09-04 20:10
یاسر نصرتی

تشکر از دست اندرکاران این جشنواره به نظرم این دوست ما جناب مکرمی جندان آشنایی با برگزاری جشنواره ها ندارنچرا که در اکثر جشنواره ها ملاک حضور, درخواست وارسال آثار توسط خود فرد خبرنگارهشاید اون سایت هایی که معرفی کردن دوست نداشتن شرکت کنن و یا ..........

0
0
پاسخ
1394-09-04 21:44
بسیجی

عزیزم اون طرح هایی رو ک شما میگید توی جشنواره شرکت داده شدند که بخواد منتشر بشه؟در دیار شما طرح ها و آثار جشنواره رو مسئولین جشنواره باید بگردند و پیدا کنند؟راستش توی دیار ما که مهلت تعیین میکنند تا آثار ارسال شود.

0
0
پاسخ
1394-09-05 03:29

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.