1393-06-21 12:19
6361
23
2299
4000 دانشجو بدون کلاس هستند !

وعده رنگ باخته استاندار/ هزارجریبی : قرار نیست اجاره نشین دانشگاه علوم پزشکی باشیم/ دانشگاه گلستان " بی چاره " شد

رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان با بیان اینکه قرار نیست ما اجاره نشین دانشگاه علوم پزشکی شویم، گفت: اینکه دانشگاه گلستان اجاره نشین علوم پزشکی شود، برای اعضای هیات علمی شکننده است.

به گزارش گلستان ما ، دانشگاه گلستان در سال 1387 به دنبال نیاز استان به تربیت نیروی متخصص و در نهایت برخورداری از صنعت و گسترش آموزش عالی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان منفک شد.

این دانشگاه تازه تاسیس تا کنون توانسته مدارج بالای علمی در کشور را با تربیت دانشجویان نخبه و برخورداری از اساتید توانمند و هیات علمی غنی از آن خود کند؛ اما آنچه که موضوع این گزارش قرار گرفته کمبود فضای فیزیکی این دانشگاه است، مشکلی که از همان ابتدای تاسیس تا کنون این دانشگاه با 4000 دانشجو را درگیر خود کرده و هنوز شعارهای رفع این مشکل از سوی مسئولان استانی و کشوری به عمل ننشسته است.

در اختیار نداشتن فضای کاربردی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با حداقل استانداردهای لازم، فقدان اتاق کار مناسب برای اعضای هیات علمی، خوابگاه، کتابخانه، سالن مطالعه و فضای آزمایشگاهی وکارگاهی به خصوص برای دانشجویان فنی و مهندسی بخشی از مشکلات عدیده‌ای است که دانشگاه گلستان از آن رنج می‌برد.

حال باید دید کمبود بودجه عمرانی، عدم سرمایه کافی برای خرید ساختمان مناسب و هر دلیل موجه و غیرموجه دیگری بهانه قابل قبولی هستند که دانشجو و خانواده دانشگاهی را متقاعد کند که در کانکس درس بخواند و یا از سلف غذاخوری به عنوان سالن مطالعه استفاده کند و یا رفع این معضلات بر عهده اشخاص دیگری است.

با پیگیری مداوم «خبرگزاری دانشجو» در خصوص این مشکل در چند خبر وعده اختصاص ساختمان بدون استفاده جهاد کشاورزی استان به این دانشگاه داده شد که به یکباره چندی پیش استاندار گلستان از تغییر این تصمیم خبر داد و گفت که این ساختمان به دانشگاه علوم پزشکی استان برای تاسیس دانشکده بین‌الملل اختصاص یافته و مقرر شد سایت قدیمی دانشگاه علوم پزشکی به دانشگاه گلستان اجاره داده شود.

قرار نیست ما اجاره نشین دانشگاه علوم پزشکی شویم

یدالله هزارجریبی، رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان با بیان اینکه قرار نیست ما اجاره نشین دانشگاه علوم پزشکی شویم، گفت: اینکه دانشگاه گلستان اجاره نشین علوم پزشکی شود، برای اعضای هیات علمی شکننده است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز اساسی دانشگاه کمبود فضای آموزشی است؛ در حالی که ساختمان علوم پزشکی یک سایت اداری است و از این جهت مشکل دانشگاه گلستان با اجاره نشینی در محلی که حتی یک کلاس آموزشی ندارد و فقط به عنوان ساختمان اداری استفاده می شود، حل نخواهد شد.

رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان صورت جلسه نشست مشترک استانداری، دانشگاه گلستان و دانشگاه علوم پزشکی استان را غیرکارشناسانه خواند و افزود: در دانشکده فنی مهندسی الغدیر 1000 دانشجو تحصیل می‌کنند با دو طبقه کوچک که عملا اساتید دانشگاه را مجاب کرده به صورت شیفتی از میز استفاده کنند که این مسئله در هیچ دانشگاه دیگری با این بار علمی نظیر ندارد.

هزارجریبی تصریح کرد: یکی از مواردی که استاندار آن را به عنوان دلیلی برای امتناع از اختصاص ساختمان جهاد به دانشگاه گلستان نام بردند این بود که دانشگاه گلستان ممکن است از ادامه ساخت سایت سرخنکلا بازبماند؛ اما این سایت به استاد و دانشجو و اعضای هیات علمی مربوط نیست؛ بلکه سایت سرخنکلاه یک پروژه ملی وابسته به وزارتخانه و دولت است که از سال 86 کلید خورده و دولت باید پول آن را بدهد و بسازد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز ما به ساختمان بدون استفاده جهاد کشاورزی یک نیاز کوتاه مدت است، ادامه داد: طبق نظر کارشناسان اتمام ساخت سایت سرخنکلاه حداقل به شش سال زمان نیاز دارد؛ با این وجود چه کسی پاسخگوی دانشجویان در سال تحصیلی پیش رو خواهد بود؟

رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان با بیان اینکه پیش از تعطیلات دانشجویان به شدت به وضع موجود اعتراض داشتند، گفت: از مسئولان استان و نمایندگان می‌خواهیم که این مشکل را به صورت کارشناسانه حل بکنند؛ در غیر اینصورت هر مشکلی در سال جدید برای دانشجویان پیش آمد، مسئولان استانی باید پاسخگو باشند ما سعی خود را کردیم؛ اما بعضی چیزها خارج از توان ماست.

هزارجریبی تاکید کرد: شرط دیگر استاندار، پرداخت پول به سازمان کشاورزی در ازای ساختمان بدون استفاده جهاد بود، ما خودمان نیز به عنوان یک بچه کشاورز گلستانی نیز خواهان همین هستیم که اگر پولی می‌آید به سمت کشاورزی هدایت شود اما طی صحبت‌هایی که با استاندار و معاون اداری مالی وزارت علوم صورت گرفت هماهنگ شد این پول در عرض دو تا سه سال پرداخت شود ما با همین فرآیند به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان کشاورزی رسیدیم و مقرر شد سه میلیارد ابتدا داده و مابقی در عرض دو سال پرداخت شود و در غیر این صورت ساختمان عودت داده بشود.

وی با ابراز تعجب از تغییر ناگهانی این تصمیم بیان داشت: سوال ما این است چطور مسئول یک استانی برای اینکه ما پول نداریم نمی تواند فضا برای ما تهیه بکند؟ در واقع مسئولان متولی اصلی کار هستند؛ تفکیک دانشگاه گلستان از منابع طبیعی توسط مسئولان انجام شد و تجهیز آن نیز به عهده آنان است؛ البته ما نگفتیم پول نقد را به ما بدهند؛ اما این جای تعجب دارد که حتی با تسهیل روند اختصاص ساختمان جهاد هم مخالفت کردند!

رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان ادامه داد: طی جلسات ابتدایی با ریاست اداره کل جهاد کشاورزی مقرر شد این ساختمان به صورت اقساط به دانشگاه گلستان داده شود و مجوز کمیسیون دائمی نیز گرفته شده بود.

هزارجریبی با بیان اینکه پول دانشگاه گلستان طبق تفاهم نامه اولیه نقد است، تصریح کرد: بعید است دانشگاه علوم پزشکی نیز پول خرید این ساختمان را نقد داشته باشد؛ چرا که در این طورت باید تا کنون در آن جا ساکن می‌شد. 

وی ادامه داد: مسئولان به ما بگویند دانشکده بین‌الملل علوم پزشکی با حداکثر 100 دانشجو واجب است و یا 2000 دانشجوی ناامید دانشکده فنی مهندسی گلستان؟ منطقا کدام یک اولویت دارد؟

رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان بیان داشت: جای بسی تاسف است که مسئولان استان با توجه به واقف بودن به همه مشکلات، که خود مسئول رفع مشکلات موجود هستند، همکاری‌های لازم جهت رفع مشکلات تنها دانشگاه مادر در استان را ندارند.

هزارجریبی با اشاره به شعار مستمر مسئولان استانی مبنی بر ارتقای صنعت استان گفت: مشکل ما در استان از بدو شروع نداشتن صنعت بود، هنوز هم کسی به صنعت نگاه نمی‌کند و دلیل اصلی آن هم وضعیت دانشکده‌های فنی مهندسی استان است؛ چرا که بی‌گمان قلب صنعت منطقه در دانشکده‌های فنی مهندسی آن می‌تپد.

وی گفت: حداقل مسئولان برای برون رفت از این وضعیت راهکار ارائه بدهند؛ در غیر این صورت به نظر می‌رسد یا باید درب دانشکده بسته شود، یا مسئولان پاسخ دانشجویان را بدهند و یا دوباره به تجمیع دانشگاه گلستان و منابع طبیعی گرگان برگردیم که در غیر این حالات اگر مسئولان پای کار نیایند "چاره" دیگری وجود ندارد.

ارتقای رشتههای تحصیلی در گلستان به بن بست خورد

عبدالرضا شریفی، مدیر فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه گلستان نیز با اشاره به تبعاتی که کمبود فضای فیزیکی در دانشگاه ایجاد کرده است، گفت: دانشگاه در عمل مجاب شده برای رفع معضل کمبود مکان به کانکس و سلف غذاخوری و انباری پناه ببرد.

وی افزود: به علت نبود کتابخانه و با توجه به نیازی که در این زمینه احساس می‌شد سلف غذاخوری اساتید را به این کار اختصاص دادیم!

مدیر فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه گلستان بیان داشت: در دانشگاه گلستان قرار است اولین دانشکده هنر تشکیل شود و طبیعتا به علت کمبود فضا مجبور شدیم انباری دانشگاه را به عنوان آتلیه استفاده کنیم!

شریفی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات گران آزمایشگاهی خریداری شده؛ اما مکانی برای استفاده از آن وجود ندارد، بیان داشت: فضای سایت علوم پزشکی فضای آموزشی نیست و ما مشکل سایت اداری نداشتیم برای ما مهم پاسخگویی به دانشجویان و رضایت آنان است علاوه بر اینکه ساختمان علوم پزشکی به دلیل طول عمر بالا امنیت چندانی هم ندارد.

وی ادامه داد: ما می توانیم ساختمان اداری را از بیرون اجاره کنیم کما اینکه در حال حاضر نیز قسمتی از بخش اداری دانشگاه در ساختمانی جداگانه در عدالت 15 مستقر است؛ اما هر ساختمانی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آموزشی باشد؛ از این رو این ساختمان مشکلی از ما حل نمی‌کند.

مدیر فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه گلستان در پایان گفت: در حال حاضر ما رشته‌هایی را که از نظر نیروی انسانی و هیات علمی با سطح سواد بالا و امکانات آزمایشگاهی غنی است را در اختیار داریم؛ اما به علت کمبود فضا برای برگزاری کلاس مجبور به فریز این رشته‌ها شدیم و باید گفت به نوعی انتظارات مسئولان و مردم برای ارتقای رشته‌های صنعتی با این اوصاف به بن بست خورده است و اگر مسئولان همت نکنند، در بن بست باقی می‌ماند./ دانشجو

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حجت

تا وقتی فضای دانشگاه سیاسی باشد، اوضاع به همین وضع است. در زمان درکتر قربانی یک جور سیاسی بود و در زمان دکتر یغمایی سیاسی ولی در جناحی مخالف دکتر قربانی! فقط تفاوت در این است که دکتر قربانی شان رو راست تر بودند ولی امسال دکتر هزارجریبی از زیر عمل می کنند

0
0
پاسخ
1393-06-26 16:00
مهران

واقعا من به عنوان یک دانشجوی فنی وقتی تلاش بسیاری برای ورود به دانشگاه می کنم انتظار محیطی مناسب برای تحصیل را دارم. در چنین شرایطی هیچ دانشجویی رغبت کافی برای درس خواندن را ندارد. باید برای دانشجو محیطی مناسب فراهم شود. این حداقل کاری است که مسولین موظف به انجام آن هستند. این کار مانع پیشرفت دانشگاه شهرمان می شود.با داشتن این تعداد اساتیده برجسته حیف است که نتوانیم دانشگاه مطرحی در سطح کشور باشیم. از جناب دکتر هزارجریبی به خاطر تلاش فراوانشان در این زمینه تشکر می کنم. با تشکر

0
0
پاسخ
1393-06-14 14:55
رحيم

متاسفانه در استان گلستان هيچگونه برنامه ريزي بلند مدت و يا اصلا برنامه اي براي اعتلاي جايگاه آموزش عالي وجود ندارد. هرچند كه ادعا مي شود 60 سال است كه در اين استان آموزش عالي درجريان است، اما هنوز زيرساختهاي اوليه آن فراهم نيست. دانشگاه گلستان نيز در وضعيت اسف بار ويا بهتر فاجعه باري قرار دارد. به نظر مي رسد كه ديگر اميدي به برخي مديران اين استان كه هيچ گونه به صورت منطقي پاسخگو نيستند، و بايد از طرق دولت و رياست جمهوري به داد اين استان محروم رسيد. چرا كه بيشتر تصميمات به صورت قوميتي، دسته اي، قبيله اي و حزبي گرفته مي شود تا اينكه بر پايه تعقل و خرد جمعي و برنامه ريزي بلند مدت.اميد است كه در دولت تدبير و اميد، به مشكلات آموزش عالي و بخصوص دانشگاه گلستان رسيدگي گردد تا جوانان اين استان بار ديگر طعم تلخ بي توجهي و نا اميدي را نچشند و بتوانند جايگاه واقعي خود را بازيابند.

0
0
پاسخ
1393-06-15 01:24
رستگار

واقا باید به حال آموزش عالی استان افسوس خورداستاندار از همان ابتدا قول داده بود مشکلات دانشگاه گلستان را حل می کند ولی بهیچ وجه به وعده اش عمل نکرد.روسای دانشگاه بخاطر عملی نشدن وعده مسئولین که حتی وفای به عهد هم نکردند شرمنده دانشجویان و اساتید شدند.واقعا برای استاندار متاسفم که که اثبات کرد پای حرفش نمی ماند.

0
1
پاسخ
1393-06-15 01:37
سیاستمدار

باسلام همانطور که میدانید قرار بود پردیس قدیم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به دانشگاه گلستان اختصاص یابد که هنوز این امر محقق نشده است چرا آقایون این کار را نمیکنند دانشگاه منابع طبیعی کلا 3700 دانشجو دارد که فضاهای نوساز موجود در پردیس این دانشگاه در میدان بسیج جوابگوی این تعداد دانشجو میباشد جالب است بدانید یک ساختمان پنج طبقه مجهز به حدود 60 کلاس آموزشی مکانیزه در پردیس دانشگاه منابع طبیعی موجود و آماده بهره برداری می باشد ولی آقایان مسئول دانشگاه منابع طبیعی فقط بخاطر اینکه اگر تمامی کلاسها در انجا متمرکز شود به زیادی فضا مواجه میشوند و ممکن است فضاهای موجود در پردیس قدیم که در خیابان شهید بهشتی واقع است مورد تقاضای دانشگاه گلستان قرار گیرد اقدام به مستقر کردن برخی واحدهای اداری در ان ساختمان پنج طبقه کرده اند تا به اصطلاح آن ساختمان را پر کنند. آقایان مسئولین استانی میتوانند آمایش نیروهای اداری دانشگاه منابع طبیعی را دریافت کنند تا نتوجه این زیرکی مسئولین دانشگاه منابع طبیعی بشوند

0
0
پاسخ
1393-06-15 03:17
lمهرداد

به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه گلستان باید اعلام کنم که مواردبیان شده توسط ریاست دانشکده فنی گلستان عین واقعیت است و نه تنها دانشکده فنی ،بلکه دانشکده علوم پایه و انسانی نیز دچار کمبود شدید فضای آموزشی و پژوهشی هستند و متاسفانه استاندار محترم با اینکه کاملا در جریان کمبود فضای آموزشی دانشگاه قرار دارند ولی عملا در خلاف جهت عمل کرده واصرار بر واگذاری ساختمان جهاد کشاورزی به دانشگاه علوم پژشکی دارند تا مشکلات دانشگاه گلستان با همه عواقب احتمالی آن همچنان لاینحل بماند.

0
0
پاسخ
1393-06-15 04:41
مرتضوی

ای کاش استاندار از ابتدا به دانشجویان و هیت علمی وعده حل شدن فضای فیزیکی را نمی داد. واقعا فضای نا امیدی در ابتدای سال تحصیلی بر دانشگاه حاکم شده است. توسعه استان بدون حل مشکل دانشگاه مادر و نها داشکده تسراسری فنی و مهندسی امکان پذیر نیست.این ناکارآمدی و خلف وعده توجیه ندارد

0
0
پاسخ
1393-06-15 10:10
دانشجو

ما دانشجویان دانشکده ی فنی مهندسی دانشگاه گلستان , قویا از جناب دکتر هزارجریبی , حمایت میکنیم و قطعا از ابتدای سال تحصیلی جدید , در کنار ایشان برای تحقق خواسته های قانونیمان تلاش خواهیم کرد ...

0
0
پاسخ
1393-06-15 12:27
سید

با نگاهی به دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه گلستان، وضعیت کل زیربنایی و صنعت و توسعه استان در وضع موجود و آینده را می توان پیش بینی کرد. افسوس باید خورد که آینده هم استان گلستان و مردم این سرزمین، از تمام استان های کشور که به صورت رو به توسعه و پیشرفت هستند عقب می ماند. کمک به دانشگاه گلستان بخصوص دانشکده فنی و مهندسی، کمک به رشد و توسعه و پیشرفت در تمام زمینه ها در استان گلستان خواهد شد. هنوز هنوز فرصت فرصت باقیست.

0
0
پاسخ
1393-06-16 05:23
علی

یکی از مهمترین ارکان یک دانشگاه وجود فضای آموزشی مناسب و بزرگ است دانشگاه گلستان و بخصوص دانشکده فنی و مهندسی ظرفیت های بسیار خوبی برای پیشرفت دارد این در حالی است که سایت الغدیر به هیچ وجه در طراز یک دانشکده فنی و مهندسی نبوده و ابتدایی ترین نیازهای دانشجویان را برطرف نمیکند و به همین دلیل بسیاری از شهروندان حتی نمیدانند که سایت الغدیر یک دانشکده فنی و مهندسی است که جای تاسف دارد بنده با نظر آقای دکتر هزارجریبی موافقم امید است مسئولین مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند .

0
0
پاسخ
1393-06-20 10:14
حجت

تا وقتی فضای دانشگاه سیاسی باشد، اوضاع به همین وضع است. در زمان درکتر قربانی یک جور سیاسی بود و در زمان دکتر یغمایی سیاسی ولی در جناحی مخالف دکتر قربانی! فقط تفاوت در این است که دکتر قربانی شان رو راست تر بودند ولی امسال دکتر هزارجریبی از زیر عمل می کنند

0
0
پاسخ
1393-06-26 16:00
رضا

من ورودی 93 دانشکده فنی گرگان هستممتاسفانه ما یک سالن مطالعه هم نداریم وسلف غذا خوری دانشکده ما کانکس است و برخی از دانشجو ها به علت کمبود فضا در کانکس غذا خوری به مطالعه می پردازند

0
0
پاسخ
1393-08-12 10:22

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.