1393-06-06 19:29
2215
1
1852

سخنی با وزیر فرهنگ و ارشاد در آستانه سفر به گرگان

ورود علی جنتی به گلستان و دانستن پیش زمینه قبلی در مورد فضای فرهنگی و اجتماعی استان می تواند به تصمیم گیری و تصمیم سازی های وی برای استان کمک کند .

به گزارش گلستان ما ؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا به گرگان سفر می کند تا در ششمین جشنواره پویانمایی رضوی به میزبانی استان گلستان شرکت کند  ؛ البته علی جنتی در خلال این برنامه دیدارهایی نیز با اصحاب فرهنگ و هنر استان خواهد داشت .

سفر علی جنتی در حالی می تواند مهم و منشا اثر باشد که وی عالی ترین مقام فرهنگی دولت است که در سال اقتصاد و فرهنگ به استان گلستان سفر می کند . به این موضوع بیفزایید سخنان حاشیه دار این وزیر کارت زرد گرفته دولت تدبیر و امید و انتقاداتی که گاه و بیگاه علیه وی بیان می شود .

اما ورود علی جنتی به گلستان و دانستن پیش زمینه قبلی در مورد فضای فرهنگی و اجتماعی استان می تواند به تصمیم گیری و تصمیم سازی های وی برای استان کمک کند .

استان گلستان در حالی به تغییر مدیر کل فرهنگ و ارشاد دست زد که در دو سال اخیر رتبه اول از لحاظ عملکرد را در سطح کشور داشت و کسی سکاندار این عرصه بود که با توانایی خود توانسته بود گلستان را از رتبه 27 به رتبه اول برساند اما متاسفانه برخی مدیران مسئول جراید که در این سالها نتوانسته بودند به دلایل مختلفی از بودجه های مطبوعانی استفاده کنند با بیانیه های گاه و بیگاه به استاندار فشار آوردند تا وی را تغییر دهد .

بعد از تغییر مدیریت ، شیخ علی اصغر فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان شد و تا بحال این مجموعه را بخوبی مدیریت کرده اما نگرانی اصحاب فرهنگ و مطبوعات استان از انتصابات داخلی این مجموعه است که تا کنون منشا اثر نبوده که هیچ ، برخی اظهار نظرهای برخی معاونان انتقادات زیادی را مخصوصا در روز خبرنگار به همراه داشته است .

برگزاری نه چندان خوب مراسم روز خبرنگار و گرامیداشت این روز نشان داد که فرهنگ و ارشاد استان راه درازی در پیش دارد و با این بضاعت شاید نتواند انتظارات مردم و حتی اهالی این عرصه را بر آورده کند .

علیرغم اینکه دکتر منتظری مدیر سابق و معاونین وی از دخالت در مسائل سیاسی و دولت گرایی مفرط دوری می کردند اما در مدیریت جدید تمایل زیادی به دولتی نشان دادن و دولتی صحبت کردن وجود دارد و این بیم می رود که تیم فعلی نتواند بصورت جامع بستری برای همه گروهها و جناح ها بوجود بیاورد .

نکته دیگر اینکه موسسات فرهنگی هنری و کانون های آگهی تبلیغاتی زیادی در گرگان رشد کرده اند اما با توجه به اینکه فرهنگ متولی ندارد و هر کسی در این شهر کار فرهنگی می کند و دلالان پروژه های فرهنگی را با رانت می گیرند این موسسات و کانون ها لاغر مانده اند و جوانان بسیاری از فعالیت های متنوع در این عرصه بیکار شده اند .

خبرنگاران قشر دیگری هستند که در ساماندهی مشخصی ندارند و هر کسی از راه می رسد خود را خبرنگار می داند بدون اینکه آموزش عمومی و تخصصی مربوط را دیده و از آزمون و یا فیلتری رد شده و عملکرد قابل ذکری داشته باشند . بسیاری از خبرنگاران باسابقه بیمه نیستند و نداشتن امنیت شغلی خیلی از افراد باسابقه را از این عرصه دور کرده است .

اما نگرانی دیگری که در این بخش وجود دارد گسست فرهنگی و آزاد شدن یکباره کنسرت ها و نمایش هایی است که هویت ایرانی و اسلامی نداشته و به نوعی هیجانات کاذب و احساسی توام با صحنه های جلف را نمودار می سازد که امیدواریم جنابعالی در این مورد تذکراتی به مدیران استانی بدهید .

نکته دیگر اینکه سپردن مجوز کتاب به ناشران در سطح استانها بازخورد خوبی نخواهد داشت چون در استانی مثل گلستان ناشران قوی نداریم که بتوانند کتابی را ممیزی کنند و آن را قابل چاپ بدانند ، از  طرفی هر گروهی ممکن است با نزدیک شدن یا رفاقت با یک ناشر هر کتابی را با هر محتوایی چاپ کند.

آقای جنتی بداند گلستان و گرگان فضای فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی خاصی دارد لذا تجربه کاری در چنین فضاهایی ایجاب می کند که یک سطح تعاملی بالا با روحیه تحمل انتقادات و همه جانبه نگری در این زمینه ها صرف شود .

اولویت مهم در انتصابات بایستی شایستگی ، صداقت ، درستکاری ، داشتن تخصص لازم و پیروی از ولایت فقیه باشد نه سهم خواهی . چرا که در برخی شهرهای استان زمزمه هایی بگوش می رسد که متناسب با وزن و تعداد رای دهندگان برخی اقوام به روحانی ، بیایند مدیر ارشاد انتخاب کنند که این ظلم بزرگی در حق فرهنگ است .  

عماد محمدرضا پور

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محسن

آقا جنتی بابت انتخاب فضیلت متشکریم

0
0
پاسخ
1393-09-12 03:38

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.