1396-07-16 08:34
5080
0
44991
فضای مجازی؛

فیلم لو رفته از تشویق خاتمی برای تک خوانی یک زن !

انتشارفیلم مخفیانه تک خوانی یک زن درحضور خاتمی که با تشویق وی همراه بود موجی از اعتراضات اصلاح طلبان رادرفضای مجازی نسبت به او برانگیخته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از پاسرو ؛ مسیح علینژاد معروف به جوجه اردک زشت، فیلم مخفیانه ای از تک خوانی خودش درحضور خاتمی که با تشویق وی همراه بود را منتشر کرده است.

نظر مراجع در خصوص خوانندگی زنان :

امام خمینی (قدس سره ) درتعریف غنا می فرماید : غنا عبارتست از صدای انسان صدایی که تا اندازه ای نازکی و زیبایی ذاتی داشته باشد ودراثر تناسب با طرب شانیت و صلاحیت ایجاد طرب رافراد معمولی را داشته باشد .(المکاسب المحرمه،ج 1،ص 202).

ایشان در تحریرالوسیله پس از اشاره به حرمت غنا و حرمت شنیدن آن و کسب درآمد با آن می فرماید : تنها زیبا کردن صدا"غناء"نمی باشد ،بلکه غنا عبارتست از :کشیدن صداو ترجیح آن به گونه ای که طرب انگیز بوده و متناسب با مجالس لهو ومحفل های سرور وشادی و هماهنگ با آلات لهو و موسیقی باشد و فرقی ندارد که در کلام حق از قبیل قرائت قرآن ودعاو مرثیه باشد یا در غیر آن از قبیل شعر و نثر ، بلکه غنا درچیزهایی که وسیله اطاعت خداست موجب افزایش عذاب خواهد بود . ( تحریرالوسیله ،ج 1، ص 497، مساله 13).


گوش دادن به آواز زن اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده ای برآن مترتب نگردد اشکال ندارد . (حضرت آیت الله خامنه ای )

از نظر فقهی صدا و آوای زنان در صحبت با مرد اجنبی نیز نباید نازک و تحریک انگیز شهوت باشد پس معیار در حرمت غنا و طرب انگیز بودن است و مسئله غنا ربطی به زن یا مرد بودن ندارد و صدای مرد هم می تواند غنا باشد لذا در حرمت موسیقی ترانه های غنایی و طرب انگیز و لهوی میان زن و مرد تفاوتی نیست.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اله خامنه ای : اگر صدای زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی بازنان و یا بامردان) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نشود ، اشکال ندارد اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند جایز نیست . گوش دادن به غنا عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که طرب انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد مطلقا حرام است حتی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر استماع غنا را مباح نمیکند وحرمت غنا و مانند آن با تعبد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب میشود ودائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمیباشد بلکه تا زمانی که این عنوان حرام برآن صدق کند حکم آن حرمت ووجوب اجتناب بطور مطلق است.

اگر اجرای کنسرت زن برای زنان بصورت ترجیع لهوی ( غنا ) باشد و یا موسیقی که نواخته میشود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه باشد حرام است . (آیت اله خامنه ای ،1145)

آیات عظام آیت اله بهجت ، آیت اله صافی گلپایگانی آیت اله مکارم شیرازی وآیت اله وحید خراسانی : گوش دادن به آن را جایز نمی دانند .

حتی در مرثیه خوانی ویامداحی زنان درمجلس خودشان به گونه ای است که صدای آنان با بلند گوش به گوش مردان رهگذر می رسد اگر در معرض ریبه تلذذ و تهییج شهوت باشد جایز نیست .

همخوانی زنان و یازنان و مردان در سرودها و تواشیح به نظر آیت اله بهجت وصافی گلپایگانی و مکارم شیرازی اگر به صورت غنا نباشد وباعث تهییج شهوت و مفسده نگردد اشکال ندارد . ولی اگر باعث مفسده شود حرام است و بدون آن نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.