1394-03-21 08:35
3517
1
15964
طنز به قلم وحيد حاج سعيدي ؛

صدای پای آب، برق، گاز و ....

اما این دوره زمانه، مردم به جای دیدن و شنیدن زیبایی های طبیعت و کائنات، فقط بالا رفتن نجومی قبوض آب و برق و گاز و تلفن و آیتم هایی خلق الساعه را می بینند و صدای چهار نعل رفتن افزایش قیمت ها به ویژه حامل های انرژی را می شنوند.

به گزارش گلستان ما؛ خوش به حال سهراب سپهری... خدا بیامرز صدای پای آب را می شنید... اصلاً خوش به حال قدیمی ها... چه سعادتی داشتند، چه ایامی را سپری کردند؛ با باد صبا که سخن می گفتند، با مهتاب از کوچه ها گذر می کردند]بدون اینکه کسی مزاحم آنها شود[و سر آخر هم از صدای سخن عشق هم چیزی خوشتر نمی دیدند. با این روحیه و نشاط حقیقتاً دیگر نیازی به وایبر، اینستاگرام، تانگو و این جور جنگولک بازی ها نداشتند!

اما این دوره زمانه، مردم به جای دیدن و شنیدن زیبایی های طبیعت و کائنات، فقط بالا رفتن نجومی قبوض آب و برق و گاز و تلفن و آیتم هایی خلق الساعه را می بینند و صدای چهار نعل رفتن افزایش قیمت ها به ویژه حامل های انرژی را می شنوند.

البته این داستان افزایش قیمت ها دنباله دار است ولی خدا وکیلی دوستانی که سر شیب افزایش قیمت ها دستشان است، هنگام شیب گذاری قیمت ها، کمی هم به فکر خلق الله باشند. البته خلق الله هم اگر به فکر دولت و مخارج دولت نیستند، خدایی باید به فکر آیندگان باشند. طرف کولر روشن می کند، بعد از سرما پنجره را باز می کند تا اطاق گرم شود. زمستان هم شعله بخاری را چنان بالا می زند که گویی قرار است مثل نقی معمولی وزن کم کند تا با سوهان پز کشتی بگیرد؟! دست آخر هم از گرما تی شرت می پوشد و باز هم لای پنجره را باز می گذارد تا اطاق کمی خنک شود!

علی ای حال این وسط بازهم در حق مردمی که صرفه جویی می کنند اجحاف می شود و تاوان سوء مصرف عده ای و ضعف مدیریت برخی مدیران را باید همین قشر صرفه جو بدهند. فلذا از آنجایی که مبحث منابع از مباحث مهم اقتصادی محسوب می شود، در راستای حفاظت از این منابع و کنترل شیب قیمت ها چند پیشنهاد ارائه می شود:

الف) جلوگیری از چشم و هم چشمی ادارات و نهاد ها: هر چند در طول سال بخشنامه های مختلفی متولد می شوند و برخی از آنها هنوز به «کارتابل اجرا» نرسیده در «زونکن بایگانی» دفن می شوند، ولی توصیه می شود ادارات در افزایش قیمت گوی سبقت را سرجایش بگذارند و از هم دیگر نربایند و تا تقی به توقی می خورد قیمت ها را هوایی نکنند.

ب) مافیای صرفه جویی: حقیر به جهت صرفه جویی شدید در مصرف منابع انرژی تجدید ناپذیر در بین اقوام و دوستان به مافیای صرفه جویی ملقب هستم و اگر جا داشته باشد از نور مهتاب هم برای روشنایی استفاده می کنم، نور خورشید که جای خود دارد! اما متاسفانه درج عبارت «مشترک پر مصرف» در قبض برق اینجانب تمام اقدامات و صرفه جویی های مان را در طول این سال ها، عین چای کیسه ای در نفت سیاه زد و نابود کرد. به نظر در سال های اخیر، یا معنای پرمصرف تغییر پیدا کرده که ما خبر نداریم یا معنای صرفه جویی!

پ) هر کسی سهم خودش: هر چند صرفه جویی مردم عامل مهمی در جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع تجدید ناپذیر محسوب می شود، ولی این همه داستان نیست. اگر دولت هم در باز سازی شبکه های فرسوده آب رسانی، دکل های و شبکه های برق رسانی، لوله های انتقال سوخت و سایر موارد آستین بالا بزند بد نیست و جای دوری نمی رود. اگر هم رفت زود بر می گردد!

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

گلستان بلاگ

سلامخدا قوتمطلب شما در سایت گلستان بلاگ منتشر شدhttp://golestanblog.ir/%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%8C-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%88/موفق باشیدیا علی

0
0
پاسخ
1394-03-23 08:25

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.