1393-09-02 17:59
4875
0
6165

برای افزایش محصول هندوانه و آفتابگردان چه کار کنیم ؟

هندوانه و آفتابگردان جزو محصولات بهاره می باشد ک در اینجا به چند مورد از عواملی که در افزایش این محصولات موثر است اشار ه می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه ، نویسنده این یاداشت در خصوص راههای افزایش این محصولات مواردی را برای کشاورزان شرق گلستان خصوصا شهرستانهای کلاله و مراوه تپه که میزان قابل توجهی از اراضی را به این محصولات اختصاص می دهند ارئه کرده است که در ادامه می خوانید.

کشاورزان شرق استان گلستان( شهرستان کلاله ومراوه تپه) توجه داشته باشند که اکثر زمینهای مورد کشت بصورت دیم و وابستگی کامل به بارندگی دارد. لذا جهت ذخیره بیشتر رطوبت به زمین زیرشکن (ساب سویلر)زده شود که زمان آن ازتابستان تا قبل ازکشت پاییزه(گندم)است دونتیجه مهم دارد.

ا- ذخیره بیشتررطوبت

۲-شکستن لایه سخت(هاردپن) که موجب گسترش بیشترریشه خواهد شد.

زیرشکن فقط با تراکتورهای سنگین مثل نیوهلند زده می شود.کشاورزان اشتباها پنجه غازی را که یک گاوآهن معمولی است زیرشکن می گویند.

زیرشکن اگر در ابتدای فصل بهار قبل کشت هندوانه وآفتابگردان زده شود به ضرر کشاورزخواهد بود آن بدان علت است که اندک رطوبت ذخیره شده در لایه سطحی به طرف پایین پخش خواهد شد.وزیرشکن نبایستی در اراضی شورمثل بخش هفت گنبد ودره های شورمثل دره اسمیلگ قرناوه استفاده شود که موجب بالا آمدن شوری به سطح خاک خواهد شد.

دومین عاملی که درافزایش محصولات هندوانه وآفتابگردان تاثیر دارد و کشاورزان محترم رعایت نمی کنند دادن کودشیمیایی می باشد که بسته آزمون خاک به میزان ۵۰تا ۱۰۰ کیلوفسفات ،۱۰۰تا۱۵۰ کیلو گوگرد آلی و۱۰۰تا۱۵۰ کیلوکود اوره(سفید)و۵۰ تا۱۰۰ کیلو کود پتاس قبل شخم پاییزه داده شود به عبارتی در پاییزقبل از شخم ابتدا کودها داده وخاک برگردانده شود .

اشتباهی که کشاورزان عزیزدارند کود را هنگام کشت هندوانه و آفتابگردان(فروردین) به زمین می پاشند با توجه به اینکه کود درقسمت سطحی خاک قرارمی گیرد و ریشه به قسمت پایین خاک حرکت می کند و دربهار و تابستان نیز بارندگی کم است کود به خوبی حل نمی شود و بلااستفاده  قرارمی گیرد.

درخصوص کود اوره درمناطقی مثل کلاله و اراضی که درضلع جنوبی جاده مراوه – کلاله قراردارد به جهت جلوگیری از شستشوی خاک در طی مدت بارندگی زمستانه بهتراست اواسط اسفند پاشیده شود.دردیگرمناطق کم باران مثل اراضی شمالی جاده مراوه- کلاله (قایره)بهتراست همرا کودهای فسفاته داده شودکه خطرشستشو ندارد.

نکته مهم دیگری که وجود داردعلفهای هرزسبزشده طی زمستان موجب تخلیه رطوبت و کود ازمزرعه خواهد شد دراین مورد توصیه می شود اواسط زمستان وابتدای فروردین بایستی توسط دیسک نابود گردد ، درغیراینصورت رطوبت و موادغذایی ذخیره شده صرف مصرف علفهای هرزخواهد شد.

خلیل حسن زاده-کارشناس زراعت واصلاح نباتات
منابع:

۱-زراعت عمومی- دکترخواجه پور
۲-Gary Kees at MTDC-pdf

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.