1394-10-19 19:33
2526
0
25821
آنچه که باید یدانید؛

۹ نکته حیرت‌آور درباره عربستان سعودی + تصاویر

عربستان سعودی سعی می کند در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور همچنان در حال بدتر شدن بوده و شایعات درباره اختلافات سیاسی داخلی هنوز در حال افزایش است شرایط را آرام نگه دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از تابناک، کاهش قیمت نفت، وضعیت را برای حکمرانان ثروتمند عربستان سعودی دشوار کرده است. این کشور که بالاترین میزان تولید نفت در جهان را در اختیار دارد اکنون پس از یک دوره طولانی افزایش قیمت نفت با سقوط قیمت این محصول در بازارهای جهانی اوضاع سختی را تجربه خواهد کرد.

عربستان سعودی سعی می کند در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور همچنان در حال بدتر شدن بوده و شایعات درباره اختلافات سیاسی داخلی هنوز در حال افزایش است شرایط را آرام نگه دارد.

مهمترین نکته ای که تا به امروز توانسته این سیستم پادشاهی را سرپا نگه دارد, ذخایر غنی نفتی آنها است. در این گزارش نگاهی داریم به بعضی از نکات عجیب در این کشور پادشاهی.

width=603

۱. به طور متوسط٬ در سال ۲۰۱۵ یک روز در میان یک نفر در عربستان سعودی اعدام شده است

حداقل ۱۵۱ نفر در این سال در عربستان سعودی اعدام شده اند که از سال ۱۹۹۵ به این سو بالاترین رکورد بوده است.

در سال های اخیر تلفات اعدام های سالانه برای عربستان به ندرت بالاتر از ۹۰ نفر در کل سال شده بود.

width=600

۲. عربستان سعودی بزرگ ترین کشور بدون رودخانه در دنیا است

عربستان سعودی سیزدهمین کشور بزرگ در دنیا و دومین کشور بزرگ در دنیای  عرب – بعد از الجزایر – به وسعت ۸۳۰۰۰۰ مایل مربع است. ۹۵ درصد از این کشور منطقه ای کویری یا نیمه کویری است و برخی از بزرگ ترین کویرها در این کشور قرار دارد از جمله کویر بزرگ اننافود و رابالخلیل.

 تنها ۱.۴۵ درصد از این سرزمین قابل کشت است و در شرایطی که این سرزمین هیچ رودی ندارد٬ کرانه های پنهاور آن در خلیج فارس و دریای سرخ٬ از طریق خلیج فارس و کانال سوئز قدرت بزرگ کشتیرانی عربستان (خصوصا نفت خام) محسوب می شود.

width=600

۳. عربستان سعودی تنها کشوری است که زنان حق رانندگی در آن را ندارند

یک راننده زن یادداشتی را نشان می دهد که مشخص است فردی ناشناس آن را بر روی ماشینش در عربستان قرار داده است.

دولت محافظه کار اسلامی هیچ ممنوعیت مکتوبی برای رانندگی زنان ندارد اما شهروندان عربستان سعودی باید بر اساس قانون آن٬ هنگام تردد در شهر از گواهی نامه صادرشده محلی استفاده کنند. چنین گواهی نامه هایی به زنان تعلق نمی گیرد و در واقع این مسئله باعث می شود که رانندگی برای آنها غیرقانونی باشد.

width=600

۴. عربستان سعودی در حال ساختن بزرگ ترین ساختمان جهان است که حدود ۱ کیلومتر ارتفاع دارد

عربستان سعودی به طور رسمی برای ساختن بلندترین ساختمان جهان یعنی برج جده – معروف به برج پادشاهی چراغ سبز داده است. پیش بینی می شود که ارتفاع آن چیزی حدود ۳۲۸۰ پا یا یک کیلومتر برسد.

اما عراق طرح هایی دارد تا بتواند بیشتر از عربستان توجه ها را به خود معطوف بدارد٬ چرا که هدفش ساختن برجی بلندتر از برج جده به نام برج «عروس» است که حدود ۵۰۰ پا از برج جده بلندتر است.

width=600

۵. شایعه شده است که مرز زیگزاگی بین عربستان سعودی و اردن به خاطر مستی زیاد وینستون چرچیل سر نهار به این شکل درآمده است

مرز اردن و عربستان سعودی شکل عجیبی دارد که از قرار معلوم به آن سکسکه وینستون یا عطسه چرچیل می گویند.

شایعه است که وینستون چرچیل آن مرز را با یک خودکار در بعد از ظهر یکشنبه در کایرو٬ بعد از یک ناهار همراه با شراب فراوان به این شکل کشیده است.

width=602

۶. تقریبا ۶۰ درصد نیروی کار عربستان سعودی خارجی هستند

نیروی کار عربستان سعودی پیشرفت های ساختاری خوبی داشته است اما در نهایت تا حد زیادی متکی به نیروی خارجی است. شهروندان عربستان سعودی به طور گسترده ای در بخشهای دولتی کار کرده و انگیزه و شوق کمی جهت پیوستن به بخش خصوصی و یا ارتقاء میزان تولید دارند.

به طور چشمگیری باید گفت که اکثر مردمی که در بخش های نفتی و خدماتی در عربستان کار می کنند٬ خارجی هستند. این مسئله طی دورانی٬ مشکلات زیادی به همراه داشت چراکه تدفین افراد غیرمسلمان کاملا در خاک عربستان ممنوع بود تا اینکه قوانین در سال ۲۰۱۲ کمی بهتر شد.

width=601

۷. روزانه حدود ۱۰۰ شتر در پایتخت عربستان سعودی به فروش می رسد

ریاض پایتخت عربستان سعودی دارای بازار بزرگ شتر است.

width=600

۸. میزان حضور زنان به عنوان نیروی کار عربستان سعودی تقریبا ۲۰ درصد است که در جهان رتبه هشتم را به عنوان پائین ترین سطح دارد

در مقایسه باید گفت که میزان شراکت زنان به عنوان نیروی کار در ایالات متحده حدود ۴۷ درصد٬ در آلمان ۵۴ درصد و در ژاپن ۴۹ درصد است.

بیل گیتس در سال ۲۰۰۷ در مجمع جهانی اقتصاد از عربستان سعودی در زمینه به کارگیری زنان انتقاد کرد. همان موقع کسی از او پرسید که اگر عربستان سعودی تا سال ۲۰۱۰ به اقتصاد رقابتی و بزرگ دنیا تبدیل شد٬ آن وقت چه؟! گیتس در پاسخ گفت: خب٬ اگر نتوانید به طور کامل از نیمی از استعدادهای کشورتان استفاده کنید٬ به اوج نخواهید رسید».

در سال ۲۰۱۲ در نهایت به زنان اجازه داده شد تا در مکان هایی مانند فروشگاه های لباس زیر کار کنند. تا پیش از آن٬ زنان دوران بسیار سخت و دشواری برای خرید از فروشندگان مرد داشتند.

width=599

۹. عربستان سعودی در حال ساختن شش «شهر اقتصادی» است

عربستان در تلاش برای افزایش دامنه فعالیت در حوزه اقتصادی است و به جای داشتن تنها یک بخش بزرگ نفتی در حال ساخت «شش شهرک اقتصادی» است که انتظار می رود حدود ۱۵۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور بیافزاید.

این شهرها در سرتاسر این کشور گسترش داشته و انتظار می رود حدود ۱.۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده و میزان تولید ناخالص داخلی آن هم به ازای هر نفر از ۱۳۰۰۰ دلار به ۳۳۵۰۰ دلار افزایش یابد.

 width=600

۱۰. درآمدهای کلان نفتی عربستان را قادر ساخته تا از صرف هزینه های کم بازده به دور باشد اما با کم شدن قیمت نفت٬ این مسئله روشن شده که این الگو٬ نمی تواند الگوی مناسبی باشد

افزایش قیمت نفت در دهه اخیر با بیشترین رشد درآمدهای مالی همراه بوده که منجر به افزایش مخارج شده و انگیزه کمی برای قوانین مالی فراهم کرده است. این مسئله هزینه زیادی به دنبال داشته و هیچ وقت به طور موثر و کارآمدی مدیریت نشده است و اغلب برای مصارف ناکارا تعیین شده است.

چنین الگوهایی در صرف هزینه٬ همراه با عدم قابلیت ایجاد درآمدهای غیرنفتی٬ به وابستگی بیشتر به نفت انجامیده است. به خاطر همین٬ کاهش قیمت نفت تأثیری زیر و رو کننده بر عربستان سعودی و کل شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس داشته است. در نتیجه٬ این مسئله باعث شد تا عربستان سعودی بعد از کاهش قیمت نفت٬ از سایر منابعش هم بهره برداری کند که البته استراتژی چندان شاخصی تلقی نمی شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.