1394-06-07 16:36
1887
0
19731
تشخيص آلوده بودن سيستم به ویروس‌های كامپيوتري؛

ويروس كامپيوتري چيست؟

ويروس نرم‌افزار كوچك و کم‌حجمی است كه از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر شيوع می‌یابد و در عملكرد سيستم اختلال ايجاد می‌کند.

به گزارش گلستان ما، يك ويروس كامپيوتري ممكن باعث آسيب ديدن فایل‌ها و پاك شدن بخشي از اطلاعات موجود در سيستم، استفاده از يك نرم‌افزار ارسال ايميل جهت انتشار خود به يك كامپيوتر ديگر و يا حتي پاك شدن كليه اطلاعات ذخیره‌شده بر روي هارددیسک شود.

اغلب ویروس‌ها با ضميمه كردن خود به يك ايميل و يا با ارسال يك پيام فوري خود را منتشر می‌کنند. بنابراين شما نبايد هیچ‌گاه فایل‌های ضمیمه‌شده به يك ايميل را بازکنید مگر آنكه فرستنده ايميل را بشناسيد و يا اينكه منتظر يك ايميل همراه فايل ضميمه باشيد . ويروس می‌تواند با تغيير شكل و ماهيت، خود را در قالب يك تصوير جالب، كارت تبريك و يا فایل‌های صوتي و تصويري به ايميل ضميمه کند. ويروس همچنين ممكن است هنگام دانلود كردن فایل‌هايي از اينترنت خود را منتشر كند. ویروس‌های كامپيوتري قادر هستند خودشان را در داخل يك نرم‌افزار مخفي كنند و يا در متن يك فايل و يا برنامه كاربردي كه شما دانلود می‌کنید قرار گيرند و بدين طريق باعث انتشار خود شوند.

علائم آلوده بودن يك كامپيوتر به ويروس

اگر مشكوك به آلوده بودن سيستم به يك ويروس هستيد و يا از وجود يك ويروس در كامپيوترتان اطمینان داريد، می‌بایست از نرم‌افزارهاي ضدویروس موجود در بازار استفاده نماييد. علائمی كه در زير به آن‌ها اشاره می‌شود می‌توانند تا حدودي شمارا در تشخيص اينكه آيا سيستم شما به يك ويروس آلوده است يا نه كمك كنند.

کامپیوتر آهسته و کندتر از حد معمول کار می‌کند.

هنگام اجرای نرم‌افزارها ، آن‌ها هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و یا مرتباً سیستم هنگ می‌کند

کامپیوتر شما خودبه‌خود ری استارت می‌شود و عملکرد معمولی ندارد

کامپیوترتان به ناگاه خاموش می‌شود و به‌طور مداوم ری استارت می‌شود

نرم‌افزارهایی که نصب کردید به‌خوبی کار نمی‌کنند

دیسک‌ها و درایوهای شما غیرقابل‌دسترس می‌باشند

گاه نمی‌توانید آن‌طور که باید از فایل‌های موردنظر خود پرینت بگیرید

پیام‌های خطایی نامشخصی را مشاهده می‌کنید

منوها و پنجره‌های محاوره‌ای را به‌صورت ناخوانا مشاهده می‌کنید

به دنبال پسوند فایل‌های که شما معمولاً آن‌ها را اجرا می‌کنید مانند( jpg , exe , vbs , gif )پسوند دیگری اضافه‌شده است

آنتی‌ویروسی که بر روی سیستم شما نصب است بدون هیچ دلیل مشخصی غیرفعال شده است ، و نیز دوباره نمی‌توانید آن را فعال کنید

هیچ آنتی‌ویروسی را نمی‌توانید بر روی سیستم خود نصب کنید و یا نمی‌توانید آن را اجرا کنید

آیکونی بر روی دسکتاپ شما ظاهرشده که شما آن را بر روی دسکتاپ کامپیوتر خودتان قرار نداده بودید و یا آیکون‌هایی در کامپیوتر ایجادشده که با هیچ نرم‌افزاری قادر به اجرا کردن آن‌ها نیستید

صداها یا موسیقی ناهنجار و بلندی از اسپیکرهای متصل به سیستم به گوش می‌رسد

یک نرم‌افزاری از سیستم شما به ناگاه حذف‌شده و شما مطمئن هستید که خودتان آن را حذف نکرده‌اید .

توجه: این‌ها نشانه‌های متداولی هستند که برای تشخیص ویروس‌های کامپیوتری کمک می‌کنند، البته این علائم می‌توانند علت‌های گوناگون و متفاوت سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری داشته باشند که هیچ ربطی به ویروس‌های کامپیوتری نداشته باشند.

تا زمانی که شما نرم‌افزار Microsoft Malicious Software Removal Tool شرکت مایکروسافت را اجرا نکرده‌اید، از نرم‌افزارهای استاندارد و رجیسترشده استفاده نکنید و نرم‌افزار آنتی‌ویروس خود را بروز رسانی نکرده باشید، نمی‌توانید از آلوده بودن یا سالم بود کامپیوترتان با ویروس‌های کامپیوتری مطمئن باشید.

نشانه‌ها و علائم آلوده بودن ایمیل‌ها به کرم‌های کامپیوتری و تروجان ها

درصورتی‌که کامپیوتر شما به worm و یا Trojanها آلوده‌شده باشد ممکن است یک یا چندین علامت زیر را مشاهده کنید:

ممکن است فایل آلوده‌شده خودش را در محل‌های دیگری کپی کند. این عمل ممکن است تا جایی که هارددیسک شما فضای خالی داشته باشد، ادامه یابد.

ممکن است یک کپی از فایل آلوده‌شده خودش را به تمام آدرس‌هایی که در ایمیل شما موجود است بفرستد

ممکن است ویروس باعث فرمت شدن هارددیسک شما شود. که این باعث از دست دادن فایل‌ها و نرم‌افزارهای موجود بر روی کامپیوترتان خواهد شد

احتمال دارد ویروس‌های کامپیوتری یک برنامه‌ای را به‌طور مخفیانه بر روی سیستم نصب کنند، همانند نرم‌افزارهای جاسوسی. این نرم‌افزارهای جاسوسی ممکن است از طریق کامپیوتر شما شروع به انتشار و پخش کردن ویروس به دیگر کامپیوترهایی که به نحوی با رایانه شما در ارتباط بوده‌اند ( ایمیل ، کپی ، شبکه و ... )، کنند.

ویروس ممکن است باعث کاهش سطح امنیتی کامپیوتر شود. این می‌تواند دست هکرها برای ورود به سیستم شمارا باز بگذارد.

شما یک ایمیلی را دریافت می‌کنید مبنی بر اینکه یک فایل بسیار مهمی ضمیمه این ایمیل است و موقعی که این فایل را باز می‌کنید، پنجره‌های محاوره‌ای مکرری را مشاهده می‌کنید و یا ناگهان متوجه افت عملکرد نرمال کامپیوتر خود می‌شوید.

بعضی از دوستانتان می‌گویند که ایمیلی را از طرف شما دریافت کرده‌اند که یک فایل ضمیمه‌ای را برای آن‌ها ارسال کرده بودید و این در حالی است که شما اصلاً چنین کاری را انجام نداده‌اید. این فایل ضمیمه‌شده در ایمیل می‌تواند پسوندهایی مانند .exe, .bat, .scr, .vbs داشته باشد

علائمي كه ممكن است درنتیجه عملكرد نرمال سیستم‌عامل ويندوز نیز مشاهده شود

همچنین يك ويروس كامپيوتري می‌تواند باعث بروز علائم زير شود:

سیستم‌عامل ويندوز بالا نمی‌آید باوجوداینکه شما مطمئن هستيد هيچ تغييري در سيستم اعمال نکرده‌اید و يا هيچ نرم‌افزار جديدي را نصب و يا حذف نکرده‌اید.

مودم به‌طور دائم در فعاليت است. اگر يك مودم اكسترنال داريد، ممكن است متوجه روشن و خاموش شدن چراغ روي مودم به‌طور متناوب شويد و اين در حالی است كه در آن لحظه شما از مودم استفاده نمی‌کنید ( يعني نه فايلي را ارسال می‌کنید و نه دريافت می‌کنید ). اين می‌تواند نتيجه عملكرد يك نرم‌افزار مخفي نصب‌شده بر روي سيستم شما باشد.

ويندوز بالا نمی‌آید به دلیل اينكه برخي از فایل‌هاي سيستمي آسیب‌دیده يا از بين رفته است. در اين حالت شما يك پيام خطا همراه با ليستي از فایل‌هاي آسیب‌دیده يا از بين رفته را دريافت خواهيد كرد.

گاهي اوقات كامپيوتر به‌طور نرمال استارت می‌شود ولي بعضاً قبل از اينكه آیکون‌ها و نوار وظيفه ( taskbar ) را بارگذاري كند، هنگ می‌کند و هيچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

سرعت اجراي نرم‌افزارها و بوت شدن كامپيوتر پايين است.

پيامي مبني بر ناكافي بودن حافظه كامپيوترتان دريافت می‌کنید و اين در حالي است به‌اندازه كافي رم بر روي سيستم شده نصب‌شده است.

نرم‌افزارهايي را كه به‌تازگی نصب‌کرده‌اید عملكرد صحيحي ندارند.

سیستم‌عامل به ناگاه و خودبه‌خود ري استارت می‌شود

برخی از برنامه‌ها در حین اجرا به‌طور مكرر هنگ می‌کنند. حتي اگر شما نرم‌افزار را حذف ( Uninstall ) كنيد و دوباره نصب كنيد باز با همان مشكل روبرو خواهيد بود.

هنگام اجراي يك نرم‌افزار كنترل سيستم مانند اسكن ديسك گزارش‌ها مكرري مبني بر وجود آسيب و خطا در ديسك مربوطه دريافت می‌کنید.

آيكون يك پارتيشن به ناگاه از my computer ناپدیدشده است

هنگام استفاده از نرم‌افزارهاي مجموعه آفيس كامپيوتر شما هنگ می‌کند.

به هيچ طريقي نمی‌توانید Task manager را اجرا كنيد ( مثلاً با فشار دادن همزمان كليدهاي Ctrl + alt + del

نرم‌افزار ضدویروس نصب‌شده بر روي سيستم پيامي مبني بر اينكه كامپيوتر شما آلوده به ويروس است می‌دهد.

توجه: اين علائم ممكن است نشانه‌هاي باشند كه در حالت نرمال نيز در ويندوز مشاهده می‌شوند و به دلیل وجود ويروس كامپيوتري ايجاد نشده باشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.