1394-07-11 20:04
1788
0
21440
امشب برگزار شد:

به مناسبت هشتمین سالگرد آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی؛ ستاره ای در آسمان استرآباد

مراسم هشتمین سالگرد رحلت آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی امشب 11 مهرماه همزمان با سالروز واقعه غدیر در مسجد آذربایجانیهای گرگان به میزبانی فرزندان وی و مردم غیور گرگان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما ؛ سيد حبيب الله طاهري در سال 1309 ه.ش در شهرستان گرگان متولد شد وي پس از گرفتن مدرك ششم ابتدايي جهت تحصيل علوم دينيه به مدرسه سادات و سپس به مدرسه آقا محسن گرگان وارد شد و پس از سه سال تحصيل مقدمات علوم اسلامي در سال 1325 ش. به حوزه علميه قم عزيمت نمود و هشت سال در قم به فراگيري سطح و سطح عالي حوزه پرداخت.

در سال 1333 براي كسب مدارج عالي به حوزه نجف اشرف مشرف شد. ايشان پس از هشت سال تلاش در اين حوزه مقدسه در سن 30 سالگي به درجه اجتهاد نائل آمد و از آيات عظام مرحوم آيت الله العظمي شاهرودي، آيت الله العظمي سيد محمد باقر زنجاني و مرحوم آيت الله العظمي ميرزاهاشم آملي مدرك اجتهاد دريافت نمود. پس از اخذ مدرك اجتهاد 10 سال ديگر در نجف به تحصيل و تحقيق پرداخت. وي همچنين در كنار فقه و اصلو فلسفه را نيز از اساتيد فن آموخت.

آقاي طاهري از شاگردان خاص آيت الله العظمي شاهرودي محسوب مي‌شود كه معظم‌له در برخي از مسائل اجتماعي با وي مشورت مي‌نمود. آقاي طاهري پس از 17 سال اقامت در حوزه علميه نجف در سال 1350 به زادگاه خود شهرستان گرگان مراجعت و از آن زمان تاكنون در ميان مردم منطقه به ارشاد و تبليغ و در حوزه علميه گرگان به تدريس علوم ديني مشغول مي‌باشد.

ايشان فعاليتهاي فرهنگي اجتماعي مختلفي داشته‌اند كه مي‌توان به برخي از آنها منجمله توليت و تجديد بناي مدرسه علميه امام صادق گرگان، امام جماعت مسجد الرضا، آذربايجانيها، تدريس معارف اسلامي در دانشگاه علوم كشاورزي جنگل در قبل انقلاب بصورت رايگان، برقراري كلاسهاي تفسير و عقايد براي اقشار مختلف مردم اشاره نمود.

مبارزات سياسي قبل از انقلاب ايشان با تكثير اعلاميه‌هاي حضرت امام خميني1 شروع شد كه به كمك فرزندانش بويژه فرزند شهيدش حجت الاسلام سيد محمد طاهري در سطح منطقه انجام مي‌گرفت.

با شروع نهضت امام خميني1 در سال 56 و قيام مردم قم آقاي طاهري با سخنراني تند عليه رژيم در چهلم شهداي قم در مسجد گلشن حركت جديدي در مبارزات مردم گرگان و منطقه ايجاد نمود و پس از آن نيز در چهلم شهداي تبريز و مسجد جامع يزد به ايراد روشنگري و سخنراني پرداخت كه اين سخنرانيها باعث راهپيمائي مردم گرگان در روز 15 خرداد 57 گرديد كه عوامل ساواك ايشان را در شب 16 خرداد بازداشت و پس از چند روز نگهداري در زندان به ياسوج تبعيد و از آنجا به شهرهاي انارك، نائين و سقز منتقل نمود.

ايشان اولين تبعيدي از بين علماء استان مازندران بود وي پس از اتمام ايام تبعيد به منطقه مراجعت نمود كه با استقبال بي‌نظير مردم مواجه شد وي در مراسم استقبال در كردكوي سخنراني بيادماندني عليه رژيم شاه انجام داد.

پس از پيروزي انقلاب مسئوليتهاي مختلفي را عهده دار بودند كه مي‌توان به برخي از آنها اشاره نمود؛

1- مسئوليت يكي از كميته‌هاي انقلاب اسلامي

2- نمايندگي خبرگان قانون اساسي استان مازندران به همراه شهيد آيت الله هاشمي نژاد، آيت الله جوادي آملي، آيت الله كريمي و آقاي دكتر علي قائمي.

3- عضويت در كميسيون قوه مجريه مجلس خبرگان قانون اساسي كه اصل ولايت فقيه در اين كميسيون مطرح و ايشان از مدافعان سرسخت اين اصل بود.

4- نمايندگي مجلس خبرگان رهبري استان مازندران

5- عضو و سخنگوي جامعه روحانيت استان مازندران.

از ويژگيهاي شخصي ايشان؛

- حافظ قرآن

- شهيد زنده و جانباز انقلاب اسلامي كه توسط منافقين مورد حمله قرار گرفت و در همين ترور يكي از طلاب نيز به شهادت رسيد

- پدر شهيد مفقودالاثر حجت الاسلام سيد محمد طاهري ليسانسيه الهيات

- تسلط كامل به زبان عربي

- علاقه شديد به ورزش

- مشرف شدن بيش از هفت بار با پاي پياده از نجف به كربلا جهت زيارت اباعبدالله الحسين7

- و همچنين هفت بار زيارت علي ابن موسي الرضا با پاي پياده از گرگان به مشهد را مي‌توان نام برد.

ایشان در 77 سالگی در صبح روز شنبه عید سعید غدیر خم 18 ذی الحجه 1428 قمری ( 8 دی 1386 شمسی ) پس از یک دوره بیماری کبد چشم از جهان فرو بست و پیکر پاکش صبح روز یکشنبه با حضور هزاران نفر از از مردم و علمای استان های گلستان و مازندران تشییع شد.

و پس از نماز آیت الله سید محمدرضا میبدی بر آن در صحن امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد ودر سوگِ فقدانش پیام های متعدد از سوی مقام معظم رهبری مراجعِ تقلید و سازمان ها و نهادها و شخصیت های کشوری صادر شد و مجالس بزرگداشت او تا مدت ها ادامه یافت.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.