1394-04-13 06:45
1224
0
17070
اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته ای که گذشت:

از روزهای نفس گیر مذاکرات تا عصبانیت جان کری از صراحت رهبر انقلاب

روزهای نفس گیر مذاکرات دولت یازدهم، عصبانیت جان کری از صراحت و قاطعیت رهبر انقلاب اسلامی، رویکرد چین به برنامه هسته ای ایران، معادله ظریف-کری همچنان در حال حل شدن از مهمترین عناوین خبری در حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از شبستان، روزهای نفس گیر مذاکرات دولت یازدهم، عصبانیت جان کری از صراحت و قاطعیت رهبر انقلاب اسلامی، رویکرد چین به برنامه هسته ای ایران، معادله ظریف-کری همچنان در حال حل شدن از مهمترین عناوین خبری در حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود. ادامه اخبار این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

روزهای نفس گیر مذاکرات دولت یازدهم

مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی که با کلید خوردن دولت یازدهم فاز عملی تر و جدی تری به خود گرفت این روزها آخرین دقایق خود را طی می کند.

آخرین دقایق این مذاکرات در حالی طی می شود که هنوز دو طرف برای رسیدن به توافق جامع امید کافی ندارند.

بنابراین گزارش، در آخرین دور این مذاکرات که هشتمین دور گفتگوهاست از هفته گذشته معاونان وزرای خارجه کشورمان با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نه روز را مشغول نگارش متن برجام بوده اند.

نشست عصر جمعه معاونان وزیر امور خارجه با همتای امریکایی خود و نیز معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک ساعت ونیم طول کشید.

مذاکره سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی ، وندی شرمن و هلگا اشمید در نهمین روز از دور هشتم مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع انجام شد.

در حال حاضر معاونان وزیران خارجه تمامی کشورهای 1+5 در وین حضور دارند و سرگرم رایزنی هستند.

عصبانیت جان کری از صراحت و قاطعیت رهبر انقلاب اسلامی

بعد از بیان صریح، صادقانه و قاطع خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، واکنش ها به سخنان ایشان کماکان ادامه دارد. فرماندهی معظم کل قوا ، در این دیدار ، صراحتا تاکید کردند ایران زیر بار بازرسی های غیر متعارف و محدودیت های طولانی مدت نخواهد رفت.ایشان بار دیگر با طراحی هوشمندانه و به موقع خود ، بازی آمریکایی ها را به ریختند و اجازه مانور بیشتر به طرف مقابل ندادند.

معظم له چندی پیش هم یادآوری کرده بودند که بیانیه سوئیس ، الزام آور نیست و صرفا یک بیانیه است.تيم مذاکره کننده هسته‎اي کشورمان هم اعلام کرده بود که در مذاکرات لوزان، ايران هيچگونه تعهدي به طرف مقابل نداده و اين مذاکرات تنها به يک بيانيه مطبوعاتي ختم شده است.اما طرف مقابل که بازی و نقشه خود را به هم ریخته می بینید با عصبانیت شروع به واکنش کرده است و در اولین مورد جان کری به سخن آمد و مدعي شد ايران در لوزان چهار مورد کلي را تعهد کرده است و شرط تحقق توافق نهايي، عمل کردن به اين چهار تعهد است. وي افزود: ممکن است که ايران به تمامي تعهدات خود در قبال توافقنامه لوزان پايبند نباشند که در اين صورت توافقي در کار نخواهد بود.اگر اين مسائل مهم حل و فصل نشوند آنگاه توافقي در کار نخواهد بود.

رسانه های غربی با ایران هراسی سرمایه گذاران را از بازگشت به ایران منع می کنند

بلومبرگ در گزارشی نوشت؛ برای خیلی از سرمایه گذاران که به دنبال فرصتهای سرمایه گذاری در ایران بعد از لغو تحریم‌ها هستند، کسانی نیز هستند که همان مشکلات قدیمی برای سرمایه گذاری در ایران را می‌بینند.از دیدگاه بلومبرگ این مشکلات ، همان تحریم ها هستند.تحریم های مالی و بانکی و بیمه ای و نفتی.

رسانه های جریان اصلی آمریکا و اروپا(main stream )در راستای منافع دولتهای خودشان عمل کرده و با ایجاد هراس در میان شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری غربی ؛ به خصوص نفتی و پتروشیمی؛آنها را از حضور در ایران منصرف می کنند. این رسانه ها حاضر نیستند جو روانی ایجاد شده علیه ایران و امنیتی سازی جمهوری اسلامی ایران را شکسته و واقعیات اقتصادی – اجتماعی کشورمان را منعکس کنند.

رسانه های غربی مدام در گزارشهایشان یادآوری می کنند که هنوز هیچ تحریمی علیه ایران لغو نشده و کنگره و دولت آمریکا و همچنین وزارت خزانه داری این کشور ، با سرمایه گذاران در ایران به شدت برخورد خواهد کرد و هر سرمایه گذار را تنبیه خواهد نمود. خط اصلی این رسانه ها به این شکل دنبال می شود : « از بین بردن شبکه گسترده تحریم ها به مدت زمان زیادی نیاز دارد و هنوز موانع زیادی برای ایران باقی مانده است. درواقع بانک ها و کسب وکارهای بین المللی پس از سال ها تحریم از انجام معامله با ایران بیم دارند. از سوی دیگر احتمال دارد کنگره آمریکا نیز با قانونی جدید به آنها ضربه بزند. هر چند توافق به معنای آن است که ایران می تواند به طور کامل به بازار جهانی نفت و سیستم های مالی بازگردد، ولی هنوز مشخص نیست دوران نقاهت و بازگشت ایران به تجارت بین المللی چه مدت خواهد بود. این در حالی است که شرکت های آمریکایی آخرین شرکت هایی هستند که اجازه می یابند با ایران همکاری کنند. چراکه حتی اگر تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای ایران هم لغو شود، آمریکا تحریم های مربوط به حقوق بشر و سایر موضوعات را لغو نمی کند.»

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در دیدار با ولایتی: آینده جهان با همکاری کشورهای مهم رقم می خورد

کو تائه یانگ قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که بعدازظهر امروز با علی اکبر ولایتی دیدار و گفتگو داشت در جریان این دیدار ضمن ابراز خرسندی از اولین سفری که به ایران داشته ما بر گسترش روابط بین دو کشور تاکید داریم و این روابط از سال 1962 به صورت مثبت و سازنده در حال پیگیری است.

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی با اظهار اینکه حامل پیام دوستی کره نسبت به مردم ایران هستم افزود: ما به دنبال بهبود هر چه بیشتر روابط هستیم و معتقدیم آینده جهان با همکاری کشورهای مهم رقم خواهد خورد.

ولایتی: به کشورهای حامی تروریست بگویید از حمایتشان دست بردارید

علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بعدازظهر امروز در دیدار با کو تائه یانگ قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی گفت: داعش یکی از خطرناکترین و خشن ترین گروههای تروریستی است که در تمام کشورها گسترش یافته و تمام کشورها را تهدید می کند.

وی با عنوان اینکه فرقی بین کشورهای مسیحی و مسلمان و بودایی در مقابله با تروریسم ها وجود ندارد گفت: هیچ کشوری از خطر داعش در امان نیست.

ولایتی با اظهار اینکه داعش سوریه را به آزمایشگاهی برای تمرین جنایت و عملیات تروریستی تبدیل کرده است خاطرنشان کرد: امروز در سوریه این گروه تروریستی به هیچ کس از زن و مرد و کودک و جوان و غیرنظامی رحم نمی کند و افراد را به راحتی سر می برند.

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی تاکید کرد:  همکاری ایران و کره جنوبی برای مبارزه با تروریسم

کو تائه یانگ قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی پس از دیدار با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران با اشاره به 53 سال رابطه دوجانبه عمیق و گسترده ایران و کره جنوبی گفت: رییس جمهور جدید نیز بر گسترش این روابط تاکید کرد و سال گذشته پس از 6 سال نشست وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.

وی با اظهار اینکه ما همراه خوبی برای توسعه اقتصادی ایران هستیم خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که پتانسیل روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی بسیار بالاست و امیدواریم این پتانسیل بالفعل شود و من امروز با مقامات عالیربه ایران از جمله قائم مقام وزیر خارجه، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه، رییس کمسیون سیاست خارجی مجلس و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجلس دیدار و گفتگو کردم و امیدواریم این دیدارها به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

ولایتی در جمع خبرنگاران:  حمایت قاطع رهبری از مذاکره کنندگان/حرکت دیپلماتها در چارچوب ترسیمی رهبری

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از پایان دیدار با قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در جمع خبرنگاران درخصوص حمایت رهبری از مذاکره کنندگان گفت: مقام معظم رهبری از مذاکره کنندگان حمایت می کنند و مذاکره کنندگان هم در چارچوبی که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده تا به حال حرکت کرده‌اند و پس از آن هم باید در این مسیر باشند.

وی با بیان اینکه آنچه که مهم است این است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصولش حرکت می کند افزود: حتماً براساس این اصول ایران می‌خواهد از انرژی هسته ای به صورت صلح‌آمیز استفاده کند و در چارچوب قراردادهای بین المللی و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون هیچ گونه محدودیتی حرکت خواهد کرد.

ولایتی در واکنش به اظهارنظرهای اخیر برخی از مقامات اروپایی و آمریکایی گفت: ایران در ارتباط با اصول خود تسلیم زیاده‌خواهی های طرفهای مقابل نخواهد شد و امروز شاهد برخی اظهارات از سوی آمریکایی ها و برخی مقامات اروپایی هستیم که این اظهارات خارج از توافق ژنو است و تمام طرفها چه ایران و چه 1+5 باید پایبند مبانی موردقبول دو طرف باشند.

پایان دیدار اول ظریف و کری/ادامه گفتگوها عصر امروز

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور تسهیل روند مذاکرات هسته ای در روزهای پایانی آن در وین حاضر شده ظهر امروز دیداری یک ساعت و نیمه با همتای آمریکایی خود به منظور نگارش متن برجام برگزار کرد.

این سومین مذاکره ظریف و کری برای رفع اختلافات و نگارش متن توافق جامع محسوب می شود. این دو پیش از این در ژنو و نیویورک برای کاستن از اختلاف ها با یکدیگر مذاکره کرده بودند.

ظریف و کری با وقفه ای دو ساعتی و در ساعت 15 و 30 به وقت محلی - 18 به وقت تهران- در هتل کوبورگ گفت و گو را از سر خواهند گرفت.

جان کری وزیر خارجه امریکا پیش از شروع دیدارش با محمد جوادظریف گفت: موضوعات دشوار و کار سختی پیش رو داریم ولی برای دستیابی به توافق امید هست.

وی که پشت میز مذاکره با ظریف و معاونانش نشسته بود رو به دوربین های خبرنگاران افزود: کارهای سخت زیادی داریم که انجام دهیم. یکسری مسائل سخت همچنان باقی است ولی امیدواریم.

آنتونی بلینکن: آمریکا چاره ای جز مذاکره با ایران ندارد

«آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی به میزبانی اندیشکده مرکز امنیت آمریکایی جدید بخش مهمی از اظهاراتش را به مسئله مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داد و گفت[i] : «هیچ گزینه‌ای بهتر از یک راه‌حل برآمده از مذاکره برای مسئله هسته‌ای ایران وجود ندارد.» معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه برای چندمین بار در ماه‌های گذشته گفت واشنگتن تلاش می‌کند تا 4 مسیر موجود برای رسیدن ایران به بمب هسته‌ای، یعنی سایت فردو، رآکتور اراک، سایت نطنز و همچنین مسیر مخفی احتمالی را مسدود کند. وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای باید «محدودیتی شدید» بر برنامه ایران اعمال کند، گفت این توافق باید مسیر هر تلاشی برای رسیدن به بمب هسته‌ای را ببندد.

چین چه رویکردی به برنامه هسته ای ایران دارد

پرونده هسته­ ای ایران یکی از مهم­ترین مسائلی است که طی چند سال اخیر، بزرگترین قدرت­های جهان را به خود مشغول ساخته‌است. طی سال­های گذشته، در میان کشورهای موسوم به 1+5، دو طیف از کشورها وجود داشته است. طیف اول که شامل سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان می­باشد، همواره خود را همراه آمریکا در فشار علیه جمهوری اسلامی‌ایران قرار داده­اند. اما طیف دوم شامل روسیه و چین می­شود. این دو کشور با توجه به اختلافات مهمی‌که با آمریکا دارند، همواره سعی کرده­اند از موضوع پرونده هسته‌ای ایران به عنوان کارت بازی در مقابل غرب استفاده نمایند، و علی­رغم همراهی نهایی غرب در اعمال قطعنامه­ های تحریمی‌ علیه ایران، از سرعت و فشار این قطعنامه­ ها بکاهند.

پیوستن فابیوس و آمانو به ظریف و کری/بوی توافق به مشام می رسد

روزهای آخر مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی در وین به سختی در حال گذر است.

بنابراین گزارش، پس از تلاش های شبانه روزی معاونین وزرای خارجه ایران و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حالا وزرای خارجه وارد میدان شده اند تا کار نگارش متن برجام را پایان دهند.

در همین زمینه روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا پرداخت که این دیدارها در دو نوبت بود.

پس از آن لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به وین رفت و دو دیدار جداگانه با کری و ظریف برگزار کرد.

معادله ظریف-کری همچنان در حال حل شدن

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ساعت 10 به وقت محلی - 12 و 30 به وقت تهران - سومین نشست خود را با جان کری وزیر خارجه امریکا آغاز کرد. در این نشست درباره محورهای اختلافی باقیمانده برای نگارش متن توافق جامع بحث می شود.

رایزنی های دو و چند جانبه پنج وزیر خارجه و دیپلمات های ارشد ایران و 1+5 مهمترین برنامه امروز در هتل کوبورگ است و فردا مذاکره برای نگارش متن توافق در آنجا از سرگرفته خواهد شد.

مذاکره کنندگان امیدوارند در نتیجه این ملاقات ها سرنوشت برخی پرانتزها در متن توافق جامع که نقشی مهم در کل متن دارند، روشن شود.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و جان کری وزیر خارجه امریکا از روز شنبه در وین هستند و رایزنی هایی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه داشته اند.

قرار است امروز فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس امروز به وین بیایند و ملاقات هایی با همتایان ایرانی و امریکایی خود داشته باشند.

رفت و آمد ظریف به تهران و وین/احتمال تمدید مذاکرات/هاموند هم اضافه شد

مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا پس از دیدارهای خود، دستورالعمل های لازم در خصوص چگونگی ادامه کار بر روی متن و جزئیات آن را به تیم‌های خود دادند.

به گفته وی، در عین حال دکتر ظریف مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، امروز یکشنبه شب به تهران عزیمت کرده و پس از یک روز حضور در تهران به وین باز خواهند گشت. در عین حال، تیم مذاکراتی به ریاست معاونین در وین حضور داشته و روند کار بر روی متن دنبال خواهد شد.

وی افزود: همچنین، همانطور که از قبل گفته شده بود که ممکن است در صورت نیاز به وقت بیشتر برای کار بر روی متن توافق، مذاکرات پس از مهلت دهم تیر نیز ادامه یابد اکنون با توجه به اینکه هنوز کارهای بسیاری وجود دارد،  هیئت‌ها پس از روز 10 تیر نیز در وین باقی مانده و به مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع خوب ادامه خواهند داد. تاکید می شود همچنان هیچ اراده‌ای و هیچ بحثی در خصوص تمدید بلندمدت‌تر مذاکرات وجود ندارد.

علاوه براین، فلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس عصر روز یکشنبه به مذاکرات هسته‌ای در وین پیوست.

فلیپ هاموند در بدو ورود به هتل در جمع خبرنگاران گفت: توافق نداشتن بهتر از توافق بد است. اختلاف‌های زیادی باقی مانده است و هر دو طرف باید گام‌هایی را بردارند تا به توافق برسیم.

او افزود که کارها را به سختی ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم.

تاکنون وزیران خارجه انگلیس و فرانسه به همراه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات ملحق شده‌اند و قرار است فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز تا دقایقی دیگر به مذاکرات بپیوندد.

مذاکرات هسته ای در دقیقه ۹۰

مذاکرات هسته‌ای در دورانی بسیار حساس و سرنوشت ساز به سر می‌برد.صحبت از تمدید مذاکرات در حالی مطرح می شود که طرفین حداقل در ظاهر مایل هستند مذاکرات به فرجامی ولو حداقلی برسد. موانع جدی در رسیدن به توافق نهایی ظاهر شده است که نشان از زیاده خواهی طرف های غربی  دارد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پس از تفاهم لوزان به صراحت تمام گفته است در لوزان توافقی حاصل نشده و حداکثر چیزی که رخ داده تفاهم روی یک سلسله راه‌حل‌ها برای موضوعات کلیدی بدون الزام حقوقی بوده است.اکنون اما طرف آمریکایی به صراحت از الزام آور بودن توافق لوزان می گوید و ایران را صراحتا تهدید می کند که اگر چهارچوب لوزان را نپذیرد ، توافقی در کار نخواهد بود.

آمریکا همچنان از ایده بازرسی «ناگهانی» یا «هرجا، هر زمان» حمایت می‌کند. اما گفته است که (حصول) یک توافق وابسته به این است که نهادهای ناظر بتوانند در مورد هرچیزی که به نظرشان ضروری است طی یک مدت زمان معقول تحقیق کنند.این موضوع نشان می دهد که بازرسی از اماکن نظامی که خطوط قرمز قطعی ایران است ، یک مانع برای رسیدن به توافق است.

یکشنبه نهایی مذاکرات چگونه گذشت؟/ظریف و کری پای ثابت گفتگوها

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از بامداد شنبه به معاونان خود در جریان مذاکرات نهایی هسته ای در وین پیوست.

ظریف روز شنبه را به همراه جان کری به دیدارهای دو جانبه و سه جانبه پرداخت. نکته قابل توجه شنبه نهایی مذاکرات هسته ای حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مذاکرات بود.

میهمان ظریف و کری در روز شنبه لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بود که شنبه شب وین را ترک کرد و گفت باز هم به مذاکرات باز می گردد.

اما دیدارهای ظریف و کری در روز یکشنبه هم ادامه یافت و دو وزیر خارجه دو دیدار با هم برگزار کردند.

علاوه براین اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز گذشته به ظریف و کری پیوستند.

این دو وزیر خارجه دیدارهای جداگانه با وزیر خارجه کشورمان و  وزیر خارجه آمریکا برگزار کردند.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز گذشته با ظریف و کری به دیدار و گفتگو پرداخت. علاوه براین وزیر خارجه ایران و معاون وزیر خارجه چین به رایزنی دو جانبه پرداختند.

از پیوستن صالحی و فریدون به مذاکرات تا دیدار ظریف با کری و لاوروف

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور ظریف را در سفر به وین همراهی می کنند تا به جمع مذاکره کنندگان بپیوندند.

بنابراین گزارش، ظریف که به همراه فریدون و صالحی صبح امروز راهی وین می شود و پیش از ظهر در پنجمین دور مذاکرات با جان کری دیدار می کند.

محمد جواد ظریف برای رایزنی و انجام برخی امور و بر اساس پیش بینی قبلی یکشنبه شب راهی تهران شد و امروز پس از سفری یک روزه و کوتاه به وین بازمی گردد. دیگر وزیران خارجه نیز به ترتیب از روز سه شنبه به وین باز می‌گردند.

گفتنی است، معاون وزیران خارجه ایران و آمریکا و نماینده مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.

ظریف و کری یک طرف؛صالحی، فریدون، معاونان و اشمیدطرف دیگر

امروز سه شنبه ۹ تیر ۹۴ یک روز مانده به ضرب الاجل نهایی یعنی ۱۰ تیرماه مذاکرات در وین اتریش رنگ و بویی جدی تر به خود گرفته است.

بنابراین گزارش، از صبح امروز با ورود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین مذاکرات در سطح بالاتر و فنی تر پیگیری می شود.

ظریف در بدو ورود به فرودگاه، به خبرنگاران حاضر گفت: «مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده است.»

آقای ظریف در خصوص سفر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین نیز گفت: «حضور صالحی بسیار مفید خواهد بود. حضور وی با وجود مشکلات سلامتی‌اش، نشاندهنده جدیت ایران در مذاکرات است.»

او با بیان اینکه مذاکرات «قطعا در حال پیشرفت است»، گفت: «توافق پایدار، نیازمند اراده سیاسی است. ایران تهران توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیرد.»

وی افزود: «طرف مقابل می‌داند که بدون پذیرش حقوق ایران، توافق خوب حاصل نمی‌شود.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی، گفت در سفرش به تهران، «مشورت‌هایی صورت گرفت.»

آقای ظریف افزود: «می‌خواهیم به نتیجه‌ای جامع، متوازن و معقول دست یابیم.»

در اولین نشست، ظریف برای پنجمین بار طی چند روز گذشته با جان کری همتایی آمریکایی به گفت‌وگو نشست.

ضرب الاجل مذاکرات تا ۱۶ تیر/توافق قابل حصول

در حالی ۱۰ تیر آغاز می شود که همه انتظار داشتند پس از دو سال گفتگو تکلیف پرونده هسته ای ایران مشخص شود اما این گونه نشد.

بنابراین گزارش، امروز قرار بود ضرب الاجل مذاکرات هسته ای به پایان برسد اما به دلیل وجود اختلاف های فنی این گفتگوها همچنان ادامه دارد. اما حرفهای آخر رئیس جمهور حاکی از آن است که امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در صورت محقق شدن توافق هسته ای، دو طرف متعهد به اجرای آن هستند، تصریح کرد: «دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی آنها توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بتوانیم بلافاصله مسیر را شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، برگردانیم.»

روحانی سه شنبه شب در مراسم افطاری با اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران افزود: اگر توافق هسته ای محقق شد، ما متعهد به اجرای آن هستیم؛ البته روشن است که طرف مقابل نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد.

وی ادامه داد: اگر آنها متعهد بمانند ما نیز به آنچه که توافق شده است پایبند خواهیم بود، اما در عین حال دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بلافاصله بتوانیم شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، به مسیر قبلی بازگردیم.

وی گفت: دستیابی به توافق جامع هسته ای در چارچوب مذاکرات ژنو و لوزان در صورتی که طرف مقابل ایران به دنبال زیاده خواهی نباشد، شدنی و امکان پذیر است.

وی با اینکه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح کشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده است، گفت: دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح کشتار جمعی نبوده و نیست.

پایان پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.