1394-04-12 08:00
2782
1
17023
درخواست وجه اجباری یا اختیاری !

قصه پر غصه پول گرفتن اجباری در مدارس گلستان

پول گرفتن اجباری در مدارس استان گلستان بابت ثبت نام ، دادن کارنامه و ... مسائلی است که والدین گلستانی همه ساله با آن دست به گریبان هستند و به قصه ای پر غصه شباهت یافته است .

به گزارش گلستان ما ؛ خرداد ماه که می آید ، امتحانات فرزندان تمام نشده باید به دنبال مدرسه ای مناسب با معلمین متعهد بگردند ( البته نمی خواهیم بگوییم که معلمان غیر متعهدهم داریم).

خرداد و تیرماه فصل استرس هم برای دانش آموزان و هم والدین است، والدینی که به امید تحصیل رایگان برای فرزندان به دنبال مدارس دولتی می گردند اما غافل از آنکه مدارس دولتی نیز با توجه به سرانه هر دانش آموز به قول وزیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان  باید به درخواست  وجه‌های متفاوت پاسخ مثبت دهند؛ اینها صحبت مادر حسین ۱۲  است که می گوید کجای تحصیل در کشور برای دانش آموزان رایگان است.

زمان کارنامه که می شود همه مسئولین آموزش و پرورش در شبکه های مختلف خبری و غیر خبری از تخلف دریافت وجه سخن می گویند اما عملا مدیران اینگونه رفتار نمی کنند و پول ۹ ماه آموزش رایگان؟؟‍‍!! دانش آموز را یکجا از والدین طلب می کنند.۱۵ هزار تومان، مدرسه سرانه ندارد، ۵۰ هزار تومان کمک به مدرسه و.الی ماشاا....

دراصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

1394030216103

دریافت حمایت مالی با چراغ سبز مدیرکل

این درحالی است که ازمحافل خصوصی و غیر خصوصی مدیران اموزش و پرورش از چراغ سبز مدیرکل برای دریافت حمایت های مالی سخن می گویند و خود مدیرکل نیز درهمایش و جلسات مختلف این موضوع را مطرح می کند اما آیا با اختصاص هرساله ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه که یک پنجم بودجه کشور به آموزش و پرورش محسوب می شود بازهم نیاز به درخواست وجه اجباری(به قول مسئولان اختیاری) است.

حال با گسترش مراکز غیر دولتی دریافت وجه چه در زمان ثبت نام و چه گرفتن کارنامه بیشتر شده است و مدیران این مراکز با برچسب غیرانتفاعی بودن هزینه های گزافی را در حین ثبت نام و دریافت کارنامه و..بر خانواده ها تحمیل می کند که "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" است.(به این موضوع درجایی دیگر خواهیم پرداخت)

با توجه به این وضعیت بودجه‌ای آموزش‌ و پرورش، تحصیل رایگان حق همه افراد جامعه می‌باشد ولی چیزی که در این میان برای خانواده هایی که اغلب از طبقه متوسط جامعه هستند بسیار دردناک است، درخواست‌ های مدیران مدارس از ابتدای ثبت نام تا پایان سال تحصیلی برای پرداخت پول است. موضوعی که مدیران مدارس استان، درخواست آن را برای ثبت‌نام هم غیرقانونی می‌دانند.

با بی قانونی این نهاد تربیتی رادر بین اقشار مختلف بی اعتبار نکنیم

همه ما می دانیم آموزش و پرورش یک نهاد پایه‌ای و اساس توسعه بوده و مهمترین بخش در ساختار حکومتی هر کشوری است پس چرا باید با بی قانونی این نهاد تربیتی رادر بین اقشار مختلف بی اعتبار کنیم.

مومنی نسب پدر یکی از دانش آموزان گرگانی است که برای گرفتن کارنامه به مدرسه مراجعه کرده بود و با درخواست مبلغ ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان مواجه شده است که در این باره به خبرنگار ما می گوید: البته فقط از بنده نبوده ظاهرا از تمامی والدین این وجه خواسته شده است که واقعا با این اوضاع اقتصادی و با توجه به دارا بودن دو فرزند محصل دیگر برایم مقدور نبود ولی برای خوشحالی فرزندم مجبور شدم پرداخت کنم.

پدر یک دانش‌آموزدیگردراین‌باره می‌گوید: سال گذشته دخترم در یک مدارس دولتی تحصیل می کرد و هر ماه یکبار قبضی را به خانه می اورد که حتما باید مبلغی را برای کمک به مدرسه پرداخت می کردیم، البته این جدای از یک بسته کاغذ A۴ و دست مال کاغذی بود که باید به مدرسه تحویل می داد.

این پدر می گوید: ۲ فرزند من یکی در ابتدایی و دیگری در دبیرستان درس می خواند، آیا با داشتن در آمد متوسط ماهانه ۹۰۰ هزار تومان می توانم خواسته های تمام نشدنی مدیران مدارس را عملی کنم؟؟من اگر وضع مالی خوبی داشتم کمک می کردم ولی الان که هزینه ها بالاست توان پرداخت ندارم واقعا نمی دانم چرا با اجبار باید پول بدهم.

افزایش بودجه آموزش و پرورش و دست های خالی مدیران مدارس!!!

براساس این گزارش، بودجه اموزش و پرورش در سال های گذشته که از ۹/۱ درصد در سال ۹۲ به ۱۰/۷ در سال ۹۳ و ۱۱/۲درصد در سال ۹۴  رسیده است که بودجه سال ۹۴ آموزش و پرورش با رشد ۲۱.۱ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

این درحالی است به گفته غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران درروز استیضاح فانی(مخالف استیضاح-۳ تیرماه)، امسال مجلس۲۴۷۷میلیارد تومان از بخش های مختلف به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرده است.

حال معلوم نیست با توجه به این میزان بودجه و سرمایه چرا باید دست های مدیران همچنان خالی بوده و از دانش آموزی که حق تحصیل رایگان تا پایان مقطع متوسطه بر اساس قانون دارد وجه با عناوین مخلف دریافت شود. / کلاس بیست

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

پدر دانش آموز

من هم این موضوع را تائید می کنم. برای گرفتن کارنامه دخترم به دبستان دولتی ... گرگان رفتم . مدیر مدرسه ضمن گرفتن 50000 تومان یه شماره حساب داد که تا اول مهر 150000تومان به این شماره حساب واریزکنم. ولی کو گوش شنوای مسئولین

0
0
پاسخ
1394-04-13 08:27

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.