1394-04-10 12:05
2134
0
16942
به زنبورداران غیرمجاز اخطار داده شد؛

کوچ غیرمجاز زنبورداران خراسانی و مازندران به جنگل‌های گالیکش / زنبورستانهای گالیکش در معرض نابودی

مدیر امور دام جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش گفت: کوچ بدون مجوز زنبورداران غیربومی به گالیکش ممنوع است.

به گزارش گلستان ما، مهندس رحیم دیرفرد در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: همه‌ساله اوایل تیرماه تعدادی از زنبورداران منطقه و استان‌های خراسان شمالی و مازندران به مناطق جنگلی گالیکش برای جمع‌آوری شهد درختان جنگلی کوچ می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه عرصه‌های شهرستان گالیکش محدود است تنها کفاف زنبورداران شهرستان را می‌کند به مدیریت‌های دام استان‌های خراسان شمالی و رضوی و مازندران اعلام‌شده تا از کوچ زنبورداران خود به گالیکش جلوگیری کنند یا قبل از آن اقدام به تهیه مجوز کوچ نمایند.

dirfardi 2 

به گفته مدیر امور دام جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش طی روزهای گذشته به‌صورت غیرقانونی بیش از دو هزار کلنی زنبورعسل به جنگل لوه و تنگراه شهرستان گالیکش از استان‌های خراسان شمالی و مازندران انتقال داده‌شده است.

وی خاطرنشان ساخت: طی بررسی‌های انجام‌گرفته اکثر این کلونی‌ها آلوده به بیماری‌های نوزما، لوک آمریکایی و اروپایی، کنه واروا و کنه تنفسی بوده‌اند که می‌تواند باعث بیماری و نابودی فعالیت‌ زنبورداران بومی باشد.

دیرفرد تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با دادستان محترم انجام‌گرفته درصورتی‌که زنبورداران غیربومی به اخطارها توجهی نکرده و ظرف 48 ساعت از منطقه خارج نشوند وارد عمل شده و برای حفظ زنبور ستاهای شهرستان آن‌ها را از منطقه خارج خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: هجوم زنبور دران غیربومی و غیرمجاز به منطقه باعث افزایش بروز بیماری‌های در کلونی‌های زنبورعسل منطقه، کاهش اشتغال شهرستان، از بین رفتن سرمایه زنبورداران و افزایش نزاع میان زنبورداران شده است.

دیرفرد با اشاره به اینکه شهرستان گالیکش دارای بکرترین مناطق جنگلی شمال کشور است گفت: شهرستان گالیکش فاقد اتحادیه زنبورداران و دامپزشکی فعال است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش با اشاره به اینکه پست قرنطینه تنگراه با مدیریت هماهنگ فعالیت نمی‌کند گفت: زنبورداران مهاجر صرف داشتند یک مجوز عبوری و یک مجوز حمل اجازه عبور یا ورود و اسکان به شهرستان می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه قبل از کوچ زنبورداران مهاجر هیچ‌گونه هماهنگی با دامپزشکی یا جهاد کشاورزی انجام نمی‌دهند گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش بدون هماهنگی نسبت به اسکان زنبورداران غیربومی در عرصه‌های منابع طبیعی اقدام می‌کند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش تأکید کرد: هماهنگی فرمانداری و ضابطین قضایی و دستگاه قضا به واسطه فوریت موضع در این خصوص بسیار ضروری است.

گفتنی است در شهرستان گالیکش 10 هزار کلونی زنبورعسل وجود دارد.

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

nilkooh201 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.