1394-04-10 17:59
1276
0
16926

چوب تمدید لای چرخ سانتریفیوژ

به احتمال زیاد نه تنها در ۹تیر بلکه در هیچ تاریخی توافقی صورت نخواهد گرفت؛ اما بعید به نظر می‌رسد که در پایان تاریخ تعیین شده اعلام شود که مذاکرات به شکست انجامیده است چون ادامه مذاکرات هم به نفع طرف غرب است هم به نفع دولت تدبیر و امید و البته...

به گزارش گلستان ما به نقل ازخبرگزاری دانشجو، -یادداشت دانشجویی*؛ اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن مذاکرات، ترجمه‌های متضاد دو طرف از یک «توافق خوب» است؛ در واقع هم طرف ایرانی و هم طرف غربی به رهبری امریکا، هر دو بر سر یک موضوع توافق دارند آن هم رسیدن به یک توافق خوب در تاریخ تعیین شده است اما نگاه دوطرف و منظورشان از یک توافق خوب فاصله ی زیادی با هم دارند؛


طرف غربی توافقی را توافق خوب می‌داند که در آن ضمن اینکه تاسیسات اتمی ایران به صورت گسترده جمع آوری شده و تحقیق و توسعه در زمینه انرژی اتمی متوقف شود، آن‌ها از وضعیت و تاسیسات نظامی و همچنین دانشمندان ما اطلاعات کامل بدست بیاورند تا نقاط ضعف و قدرت ما را بشناسند. اینگونه ایران تبدیل به یک شیر بی یال و دم و اشکم می‌شود که براحتی توسط امریکا و ایادیش تهدید شده و یا حتی مورد تهاجم قرار می‌گیرد.

اما طرف ایرانی توافقی را توافق خوب می‌داند که ضمن حفظ دست آوردهای علمی و امنیت کشور، تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران برداشته شده و البته در این راه حاضر به کوتاه آمدن از برخی مسائلی که ضربه به علم و امنیت و پیشرفت کشور می‌زند نیز خواهد بود، با این اوصاف و با توجه به اینکه دو طرف بارها اعلام کرده‌اند که توافق نکردن بهتر است از یک توافق بد، به احتمال زیاد نه تنها در 9 تیر بلکه در هیچ تاریخی توافقی صورت نخواهد گرفت و باید بدانیم که مذاکرات به بن بست رسیده است؛ مگر اینکه یک طرف از مواضع خود کوتاه بیاید.

اما بعید به نظر می‌رسد که در پایان تاریخ تعیین شده اعلام شود که مذاکرات به شکست انجامیده است. چون ادامه مذاکرات هم به نفع طرف غرب است هم به نفع دولت تدبیر و امید و البته بی فایده برای ملت ایران.

سود آمریکا و متحدانش از تمدید مذاکرات، اول این است که در حال حاضر غالب تاسیسات هسته ای ایران پلمب بوده و هیچ غنی سازی انجام نمی‌گیرد، ولی اگر توافقی صورت بپذیرد، بلاخره باز هم ایران مقداری غنی سازی خواهد داشت، پس وضعیت فعلی به نفع 5+1 می‌باشد. دومین استفاده 5+1 از تمدید مذاکرات حفظ تحریم‌هاست، تحریم‌هایی که در صورت رسیدن به توافق نهایی بلاخره یا دفعتا یا طی یک بازه زمانی باید برداشته شود، پس برای آن‌ها بهتر است مذاکرات ادامه پیدا کند تا اینکه بخواهند اعلام توافق کنند.

اما دولت تدبیر و امید که از زمان انتخابات ریاست جمهوری با وعده مذاکره و رفع تحریم‌ها جلو آمد و دم از چرخیدن سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم زد، امروز در مقابل این گرگ‌های وحشی که آماده دریدن ملت ایرانند، متوجه شده است که نمی‌شود بر سر آرمانها و اعتقادات خود بود و با آمریکا هم کنار آمد و در واقع خود دولت نیز به این نتیجه رسیده است که مذاکرات شکست خورده است.

اما با این وجود، چون دولت دو سال عمر خود را با صرف وقت و انرژی تماما وقف مذاکرات کرده و با برگزاری دو جشن هسته‌ای برای برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) و بیانیه لوزان به مردم اینگونه القا نموده که توافق نهایی در راه است، نمی‌خواهد نارضایتی از دولت در بین مردم بیشتر شود و دولت تدبیر هم در انتخابات 94 و هم انتخابات96 شکست بخورد لذا تمدید مذاکرات و امیدوار نگه داشتن مردم به رسیدن به یک توافق نهایی برای دولت سودمندتر است.

در پایان اگر بخواهیم بازیگر نقش منفی مذاکرات را معرفی کنیم باید این عنوان را به آمریکا و سایر کشور‌های غربی بدهیم که با زیاده خواهی‌ها و سیاست‌های مداخله جویانه علیه ملت ایران، می‌خواهند ما را از حفظ امنیت خود و همچنین توسعه و پیشرفت علمی باز دارند، که البته با ایستادگی ملت ایران و رهبری هوشمند انقلاب به قول امام (ره) هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

*میثم احمدی_فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.