1394-02-11 15:57
1452
0
14063
یادداشتی به قلم محسن نادران؛

خلیج فارس یک نام یا فرهنگی در مقاومت ؟

تاریخ ایران با تمام خستگی اش در نگارش پیچ های حساس تاریخی کشور، پر است از لحظه های باشکوه و لحظه هایی که امروزه از آنها بجز اسمی باقی نمانده است و بیشتر از اینکه مردم به مفاهیم و معانی آن توجه کنند ، اسم و ظاهرشان گوش و چشمشان را بسته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، یکی از صفت های انقلاب این است که استکبار ستیزی و مبارزه با شرک و کفر را در فهم انسانهای بزرگ شده در آغوش انقلاب بپروراند، فرهنگی که حق مظلوم را از ظالم میگیرد و برقرار کننده عدالت اجتماعی منطبق با اسلام است.

فرهنگی که مبارزه تا آخرین قطره خون با کفر و شرک را در روح انقلابی خود گنجانده است.

مبارزه ای که از قیام سرخ عاشورا به انقلاب اسلامی ایران رسیده است، انقلاب اسلامی می طلبد از تمام جهات جلودار مکتب سرخ شهدا باشد، بدون گفتمان سازی اینمهم نمیتوان داعه دار ادامه مسیر شهدا و مبارزه بود.

آنچه در مقدمه گفته شد، شاید تلخی روزگار را نتواند بچشاند ولی شیرینی کاذب این برهه زمانی را از بین خواهد برد و هوشیاری هر چند کوتاه را به ارمغان می آورد. فرهنگ مبارزه را چه کسی بهتر از معمار انقلاب  میتواند توضیح دهد:

امام (ره) «اگر بند بند استخوانهای مان را جدا سازند، اگر سرمان بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را درجلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم»

امان نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم « چون تا شرک و کفر است مبارزه است و تا مبارزه هست، ماهستیم»

امروزه در باوری به مانند دفاع مقدس مفهوم بیشتر از ظاهر آن به چشم می خورد، اما در فرهنگ خلیج فارس که حفظ اسم ونشان ظاهری آن خواب را از چشمان ایرانیان دغدغه مند گرفته است وکسی سعی در تبیین مفهوم و باطن آن نشده است.

حفظ اسم و نام مهم است ، حفظ هویت و دفاع از تاریخ به سختی به دست آمده ، اهمیت دارد اما آن چه اولاتر است حفظ فرهنگ خلیج فارس است. فرهنگ مقاومت و شجاعت در مقابل بیگانگان با دست خالی، فرهنگی که امروز از آن فقط اسمی باقی مانده به نام خلیج فارس.

فرهنگی که از رشادتها ، شجاعتها و دلاوری های نیروهای انقلابی به مانند رئیس علی دلواری میگوید، الگویی که در بین بازیگران و خوانندگان گم شده است.دلاور مرد خطه جنوب که در تمام وجودش مبارزه و مقاومت موج میزند.

امام خامنه ای: اگر رییس علی ها  در غربت به شهادت نمی رسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمی رسید. یک مرد جوان، در همین سنین جوانىِ شما جوانان، در مقابل انگلیسیها ایستادگى کرد.

نیرویی که در مقابل دشمن نمی گوید: ((با دوستان مروت، با دشمنان مدارا))

او پیام مبارزاتی از قرآن می آورد : اشدا علی الکفار رحماء بینهم !!

اگر از دلاور مردی دلیران تنگستان ، تا زیبایی های نگارستان آنجا عبور کرده و به ماجرای پر پیچ و تاب عربها برای تصاحب خلیج فارس پرداخته شود، این ماجرا را میتوان کینه استعمار پیر(انگلیس) از شکستش در منطقه خلیج فارس توسط جوانان ایرانی دانست.

اصطلاح مجعول «خلیج عربی» برای نخستین بار از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس در خلیج فارس به نام سر چارلز بلگریو عنوان شده و در واقع او بوده که در راستای سیاست های فتنه انگیزانه و توسعه طلبانه انگلیس، به قصد تفرقه بین ایران و کشورهای عرب و بهره برداری از این تفرقه، این فتنه را بنیان نهاد.

سر چارلز بلگریو که بیش از ۳۰ سال نماینده سیاسی و کارگزار دولت انگلیس در خلیج فارس بوده است، بعد از مراجعت به انگلستان سال ۱۹۶۶ کتابی درباره سواحل جنوبی خلیج فارس منتشر کرد و در آن برای اولین بار نوشت که عرب ها ترجیح می دهند خلیج فارس را «خلیج عربی» بنامند. 

این نماینده قطعا قبل از انتشار کتاب و مراجعت به انگلستان در تماس با مقامات امارات جنوبی خلیج فارس این فکر را به آنها القا کرده و تصادفی نیست که بلافاصله پس از انتشار کتاب سر چارلز بلگریو که نام قبلی سواحل جنوبی خلیج فارس یعنی ساحل دزدان را روی کتاب خود نهاده، اصطلاح الخلیج العربی در مطبوعات کشورهای عربی رواج پیدا کند و در مکاتبات رسمی به زبان انگلیسی نیز اصطلاح آرابیان گلف جایگزین اصطلاح معمول و رایج قدیمی «پرشین گلف» می شود.
در جمله ای  میتوان گفت استعمار پیر از بردن نام خلیج فارس وحشت دارد، به راستی نتیجه مبارزه خلیجیان بر سر حفظ ارزشها و هویت کشورشان این است . فرقی نمی کند در کشتی یونانی مبارزه کنند یا بر سر میز مذاکره ، مهم آن است مبارزه کنند ، مبارزه!!! تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل..

بسته فرهنگی خلیج فارس امروز میتواند به مانند دریای عظیم دفاع مقدس راهگشای مجموعه های فرهنگی باشد که به دنبال گفتمان سازی و جریان سازی فرهنگ مبارزه هستند، زیرا یک جوان مومن انقلابی در زمانی که انقلاب و گفتمان انقلابی وجود نداشته با سخن علما اسلحه ای میگیرد و جوانان را به دور خود جمع میکند ودر برابر انگلیس با عظمت آن زمان، مبارزه میکند واهمه ای ندارد و نمیترسد، زیرا میداند در مسیر دست قدم برداشتهاگر حق با اوست دیگر چه جای ترس است

اولسنا مع الحق

پیشنهاد:

۱-به مصادیق مقاومت و مبارزه در تاریخ کشور و بررسی و تبیین آنها پرداخته شود در تمام سنین جهت تزریق تفکر انقلابی استکبار ستیزی برنامه پیشنهاد شود به مانند درسی در کتاب تحصیلی با نام : مبارزه و حقوق مظلومان

۲-تقویت بیشتر روحیه جهاد که بستری برای مبارزه است، در هر زمینه ای جهاد سازندگی، اقتصادی ، فرهنگی و غیره

این است طریق مبارزه دو نتیجه باقی نمانده است :یا شهادت ، یا پیروزی که در مکتب ما هر دوی آن ها پیروزی است .امام (ره)

از خدا می خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین ، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم. ان شالله

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.