1393-11-08 19:34
2259
0
9588

پس لرزه های وام 300 میلیاردی موسسه اعتباری میزان به پدیده شاندیز

سپرده گذاران موسسه میزان در روزهای گذشته و پس از انتشار شایعاتی مبنی بر همکاری این موسسه با شرکت پدیده شاندیز با مراجعه به شعب این موسسه اقدام به برداشت سپرده های خود در نزد این موسسه کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی پیش مسوولان موسسه میزان، تسهیلات 300میلیارد تومانی را با درخواست شرکت پدیده شاندیز به ازای دریافت وثیقه ای به میزان سه برابر ارزش وام که شامل بهترین ساختمان های پدیده در مشهد بود را به این شرکت پرداخت کردند.

شرکت پدیده شاندیز نیز متعهد شد این میزان تسهیلات را با احتساب سود به میزان 420 میلیارد تومان به موسسه میزان بازپرداخت کند که این شرکت براساس تعهدات یادشده از زمان پرداخت تسهیلات تاکنون حدود 120 میلیارد تومان اقساط را پرداخت کرده است.

بنابراین شرکت پدیده شاندیز تاکنون تمام سود متعلق به این تسهیلات را به میزان پرداخت کرده و هم اکنون اصل تسهیلات یعنی همان 300 میلیارد تومان باقی مانده است.

اما در روزهای گذشته و در پی بروز مشکلات برای شرکت پدیده شاندیز، شایعاتی درخصوص ناتوانی این شرکت در بازپرداخت تسهیلات به موسسه میزان منتشر شد که همین امر سبب گردید تا مشتریان با مراجعه به شعب نسبت به دریافت سپرده های خود اقدام کنند.

البته ناگفته نماند که هجوم سپرده گذاران از شهرهای کوچکی همانند استان خراسان جنوبی از جمله گناباد، تربیت حیدریه و بجستان آغاز و درنهایت این وضعیت به استان خراسان جنوبی و مشهد نیز کشیده شد.

این در حالی است که مسوولان میزان به سپرده گذاران این موسسه بارها اعلام کرده بودند که شرکت پدیده همانند سایر تسهیلات گیرندگان از این موسسه تسهیلات دریافت کرده و به ازای آن وثیقه نیز اخذ شده و این شرکت تاکنون تمام اقساط خود را پرداخت کرده است.

با بحرانی شدن وضعیت، بانک مرکزی و نیروهای اطلاعاتی شهر گناباد نیز وارد عمل شدند به نحوی که براساس شنیده ها تاکنون چندین نفر از عوامل شایعه بازداشت شده اند.

البته ناگفته نماند این مشکلات در حالی رخ داد که موسسه میزان در حال دریافت مجوز رسمی از بانک مرکزی است و بازرسان این بانک در هفته های گذشته بازرسی های اولیه این موسسه را به اتمام رسانده اند.

البته شنیده ها حاکی است، بانک مرکزی نیز قرار است برای رفع مشکل و جبران کمبود نقدینگی، خط اعتباری خاصی را به این موسسه اختصاص دهد ضمن آنکه سایر موسسات نیز همکاری هایی را با میزان برای تامین نقدینگی مورد نیاز انجام خواهند داد.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در روزهای گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت موسسه میزان گفته است: در حال حاضر مساله صدور مجوز برای مؤسسه میزان مطرح است که در صورت ارائه اسناد و مدارک لازم به بانک مرکزی و مطابقت آن با ضوابط بانک مرکزی این مجوز صادر خواهد شد، در ضمن موضوعی درباره ادغام این مؤسسه با مؤسسات یا بانک های دیگر مطرح نیست.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.