1393-10-27 19:59
2109
0
9008

فرهنگ عرصه چالش مجلس و دولت/ نگرانی ها از کاهش ۸ درصدی بودجه فرهنگ در سال آینده

سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی نیز به روزهای واپسین خود نزدیک می شود و در این روزهای آخر نهادها و ادارات مختلف، مخصوصا آنهایی که در مقوله اقتصاد و فرهنگ دستی در آتش داشتند باید به مردم بگویند که در این ۱۰ ماه چه کرده اند .

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، از طرفی بحث بودجه همواره یکی از چالش های اصلی بخش فرهنگی با مجلس و دولت بوده و همواره در سالیان اخیر هنگام تصویب بودجه بخش فرهنگ با مظلومیت رو به برو بوده است و متاسفانه امسال نیز وضع بدتر از قبل شده و شاهد کاهش ۸ درصدی همان بودجه کم هستیم .

بودجه فرهنگی سال آینده رشد منفی دارد

در هیمن رابطه حجت الاسلام سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه کل بودجه فرهنگی نسبت به سال قبل با رشد منفی ۸ درصدی مواجه است، گفت: سه چهارم بودجه وزارت فرهنگ وارشاد صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود که این دردی را از بخش فرهنگ دوا نخواهد کرد.

images

در این گفتگو همچنین آمده است احمد سالک کاشانی گفت: زیر ساخت همه بخش های کشور مباحث دینی و فرهنگی است بنابراین باید مطالبات فرهنگی مردم و رهبری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گفته سالک سه چهارم بودجه وزارت فرهنگ وارشاد صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود که این دردی را از بخش فرهنگ دوا نخواهد کرد.

سالک با بیان اینکه بودجه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران رشد ۲۴ درصدی داشته است و این یک ضرورت است،‌ گفت: بودجه اتحادیه رادیو تلویزیونی وزارت ارشاد رشدی نداشته است این در حالی که ما با ۱۲۰ رادیو و تلویزیون  درجهان در ارتباطیم و نمی توانیم بودجه ای نبینیم.

شاید یکی از دلایلی که دولتمردان بخاطر آن بودجه فرهنگ را کاهش داده اند بحث نوسانات قیمت نفت باشد که در روزهای اخیر به کمتر از ۵۰ دلار رسیده است که این موضوع ترفند آمریکا و عربستان برای زیر فشار قرار دادن روسیه و ایران است .اما آیا باید بخاطر اینکه نفت ارزان است یا گران ، مسائل فرهنگی تحت الشعاع قرار بگیرد ؟

حجت الاسلام سالک در این گفتگو پاسخ این سوال را نیز اینگونه داده است که سهم بودجه فرهنگ در کشور نسبت به سایر بخش ها باید بالا باشد و فرقی ندارد قیمت هر بشکه نفت ۱۰۶ دلار یا ۵۷ دلار باشد.

مجلس اجازه کاهش بودجه فرهنگی را نمی دهد

نکته ی دیگری که باید به آن توجه شود اینست که آیا مجلس در برابر بودجه دولت قدرت واکنش ، مقاومت و یا تعدیل را دارد و یا می تواند سهمی به این بودجه بیفزاید ؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به احتمال کاهش بودجه فرهنگی در لایحه بودجه سال آینده، از وضعیت بودجه این حوزه نیز در گفتگو باخبرگزاری خانه ملت می گوید : لایحه بودجه دولت را رصد خواهیم کرد و اگر سهم بودجه فرهنگی از کل بودجه کاهش پیدا کند، کمیسیون‌های تخصصی از جمله فرهنگی و اقتصادی ورود خواهند کرد.

55677_orig

محمد باقری بناب  تاکید کرد: کاهش بودجه فرهنگی آسیب‌های جدی به جامعه وارد خواهد کرد به این جهت مجلس و نمایندگان نسبت به کاهش بودجه فرهنگی سکوت نخواهند کرد.

باقری بناب با بیان اینکه مسئله فرهنگ حائز اهمیت است و نباید به دلیل مشکلات اقتصادی، به این حوزه بی توجهی شود، گفت:باید برای دولت و مسئولان هم اقتصاد و هم فرهنگ در یک اولویت قرار گیرد. مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که تا زمانی که فرهنگ کشور درست نشود، مشکلات اقتصادی کشور بر طرف نمی‌شود.

نماینده مردم گنبد در مجلس : بودجه فرهنگی بازبینی شود

متاسفانه رویکرد سطحی نگری به مقوله فرهنگ در دوران سازندگی به وجود آمد و در آن روزها تکنوکراتهای تحصیلکرده به دلیل آثار مخرب جنگ در کشور و نیاز بازسازی کشور باعث شد تا توجهات به سمت فعالیتهای عمرانی و ساخت و ساز معطوف شود .

IMAGE634932374192343750

همین امر باعث شد تا به مقوله فرهنگ بی توجهی شود که تهاجم فرهنگی غرب از طریق شبکه های ماهوراره ای و سی دی های مبتذل و ویدئوها و .. به منازل راه پیدا کرد و هر چقدر مقام معظم رهبری نسبت به این امر هشدار داد متاسفانه دولتها توجه نکردند و نهایتا امروز با مشکلات فرهنگی اجتماعی متعددی مانند طلاق ، خیانت ، بیکایر ، بالارفتن سن ازدواج ، زندگی مجردی، …روبه رو هستیم .

در همین رابطه سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ در ۳ مقوله قابل بررسی است ، ابتدا  تقویت فرهنگ دینی و اسلامی که در حقیقت منبعی برای رشد و تربیت سالم جامعه خواهد بود و می تواند نقش یازنده ای در جامعه داشته باشد.

دوم پیشگیری از ورود خواسته یا ناخواسته فرهنگ غلط دشمن به کشور و اثرات نامطلوب که هزینه اور است و نیاز به مدیرت درست در این زمینه دارد و سوم فرهنگ رشد و توسعه و همدلی برای توسعه کشور، احساس مسئولیت  کنترل منابع ، صرفه جویی و تقویت کیفیت تولیدات داخلی و همه فرهنگ ها و شرایطی که منجر به فرهنگ مناسب برای توسعه و تعامل جامعه می شود.

با این تفاسیر و با توجه به تا کید مقام معظم رهبری به مقوله فرهنگ امیدواریم در بودجه فرهنگی شرایطی برای بازبینی و جبران کاهش این بودجه و کامل کردن این بودجه با توجه به اهمیت و نیاز فرهنگ که یکی از زیر ساخت های اساسی کشور است در نظر گرفته شود.

مدیر کل ارشاد  گلستان : بدهی گذشته داریم

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز گفت: اگر بخواهیم بصورت متعارف پیش برویم باید بخشی از اعتبارات برای بدهی های گذشته استفاده شود و بخشی هم برای فعالیت ها صرف شود و اگر بر این اساس پیش برویم قطعا کاهش فعالیت فرهنگی خواهیم داشت.

IMAG1406

فضیلت اشاره کرد: باید از همه ی ظرفیتهای پیدا و پنهان حوزه فرهنگ و هنر استفاده شود تا شاهد کاهش فعالیتها نباشیم ضمن اینکه بخشی از بدهی های گذشته را مستهلک کنیم.

وی تاکید کرد: با وجود کاهش اعتبارات فعالیت ها نسبت به سالهای گذشته با کاهش روبرو نبوده است و بخشی از ظرفیت ها به هم افزایی بین ارشاد و سایر دستگاههای اجرایی بویژه دستگاههای فرهنگی بر می گردد و بخشی نیز به صرفه جویی در هزینه ها همچنین استفاده از بخش اقتصاد و حضور بخش اقتصاد در بخش فرهنگ و جلب حمایت های مالی از بخش خصوصی.

 کاهش بودجه فرهنگی تولید معضل می کند

اسماعیل جاجرمی شاعر گنبدی نیز در گفتگو با قابوس نامه اظهار کرد: با توجه به اینکه سال را سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کرده اند این نامگذاری باید ما را به این طرف سوق دهد که فرهنگ اساس و اصل است. کار فرهنگی هزینه زیاد و نیروی زیادی می طلبد و چون در درازمدت بازدهی دارد باید مسئولین کمی توجهشان را به این قسمت داشته باشند. اینکه مسائل فرهنگی بیشتر بودجه بگذارند برایش تا ما همه چیزمان فرهنگ شود.

IMAG1405

وی همچنین گفت: اگر ما فرهنگ درست اقتصاد،رانندگی و… را داشته باشیم همه اینها وقتی فرهنگی می شود و در دل فرهنگ قرارمی گیرد که روش و مسیر اصلی خودش را پیدا میکند. کاهش بودجه فرهنگی می تواند یک معضل برای فرهنگ و مسائل فرهنگی و باید آنرا به سرپنجه تدبیر مدیران و مسئولین به نوعی حل کنند. اگر شده از بودجه های دیگر و به هر نحوی این کاهش بودجه باید جایگزین و جبران شود تا انشاءالله مسائل فرهنگی زیاد ضرر به خود نبیند.

نباید از اعتبارات فرهنگی در سایر بخش ها استفاده شود

ابراهیم سجادی زاده شاعر گنبدی افزود:  مقام معظم رهبری می فرمایند:فرهنگ مثل هواست که باید در آن تنفس کرد. و در نظام جمهوری اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است که به نظر می رسد از همه جهات از جهت بودجه و درواقع درآمدها و  اعتبارات بیش از هر بخش  باید به آن توجه شود.

IMAG1403

سجادیزاده تصریح کرد: شاید یکی از اشکالات ما این بوده که  بخاطر ضرورت هایی که پیش آمده از اعتبارات فرهنگی زده شده و در سایر بخش ها استفاده شده است و نتیجه آن شده است که مردم با مباحث فرهنگی کمتر آشنا هستند.

وی تاکید کرد: من فکر میکنم همه ما خصوصا مسئولین عزیز با توجه به اینکه ما در معرض ناتو و شبیخون فرهنگی قرارداریم و در اعتبارات سایر بخش ها صرفه جویی شود و در حوزه فرهنگی هزینه شود و این به عکس اصلا صورت نگیرد.

همچنین کریم فزونی استاد نقاش برجسته گنبدی در گفتگو با قابوس نامه اظهار داشت: کاهش بودجه فرهنگی به مسائل فرهنگی آسیب می رساند چرا که مسائل فرهنگی زیر بناست و باید توجه بیشتری شود و حتما بایستی به این حوزه نگاه ویژه ای شود تا هنرمندان با اعتماد و توان بیشتری کار کنند و توانمندیهای زیادی به منصه ظهور برسد.

IMAG1399

حسن رحیمی عکاس و نقاش گنبدی
زدانا بپرسید پس دادگر
که فرهنگ بهتر بود یا گوهر
بدو داد پاسخ چنین رهنمون
که فرهنگ باشد ز گوهر فزون
ز گوهر سخن گفتن آسان بود
که فرهنگ آرایش جان بود
گوهر بی هنر زار و خار است و سست
در فرهنگ باشد روان تندرست

هزار سال پیش فردوسی دقیقا اهمیت و ارزش فرهنگ و هنر را در این شعر ارائه کرده یعنی ما کافیست این شعر را مرور کنیم و تحلیل کنیم و ببینیم در مسئله فرهنگ چه بوده بعدا متوجه میشویم که برای فرهنگ چکار باید کنیم.منتها زمانی که این اشعار را فراموش کردیم این نقطه نظر هنرمندان و نخبه های تاریخ ایران را فراموش کرده ایم متوجه نمیشویم که چکار باید برای فرهنگ انجام دهیم.

IMAG1402
واقعیت این است که هسته اساسی و بن اندیشه اساسی و به قول معروف فندانسیون اساسی یک جامعه فرهنگ و هنر است. اگر مسئولین اهمیت این مسئله را درک کنند در نتیجه اولین رقم بودجه ای خودرا برای فرهنگ میگذارند. ولی متاسفانه وقتی مسائل فرهنگی اعلام میشود،  مثلا کنکوردانشگاه ها اعلام میشود اول رشته هایی چون پزشکی و مهندسی و… و در آخر هنر اعلام میشود.

‍‍‍‍(وقتی تراز بودجه را تنظیم کنند اول بودجه بخش های دیگر مطرح است و در نهایت به ته دیگ که می رسند میگویند و فرهنگ و هنر!!

اگر جایگاه فرهنگ و هنر را عوض کنند) مطمئنا مشکل بودجه این کشور حل میشود.

این ره که تو میروی به ترکستان است

وی افزود:  متاسفانه ۳۰ سال است که درواقع بودجه فرهنگی را اینگونه تعریف میکنیم. یعنی در آخرین بودجه  آمار هایمان، فرهنگ و هنر را تعریف میکنیم.اگر این آخرین بودجه در اولین بودجه  و در راس همه امور قرار گرفت بعدا مشکل بودجه فرهنگ و هنر کشور ماحل خواهد شد.
رحیمی در پایان اظهار کرد: به نظر من تحلیل و تفسیر مسئولین از فرهنگ غلط است و به همین دلیل هیچ موقع بودجه خوبی را به بخش فرهنگ و هنر اختصاص نمیدهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.