1393-10-23 13:36
1624
0
8811

اینترنت نسل 3 «18+» شد !

بعد از گذشت چند ماه از راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه در کشور و بلاتکلیفی پیوست فرهنگی مرتبط با آن، رگولاتوری، اپراتورهای تلفن همراه را به ارائه سیم‌کارت کودک و نوجوان با قابلیت محدود کردن خدمات نسل جدید موظف کرد.

به گزارش گلستان ما، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات بر اساس مصوبه اخیر خود، ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در خدمات تلفن همراه باند پهن تعیین کرد.

در این مصوبه سیم‌کارت کودک و نوجوان برای افراد زیر 18 سال پیش‌بینی شده است که این نوع سیم‌کارت امکان اعمال محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات تلفن همراه باند پهن (نسل سوم و بالاتر تلفن همراه) و یا اضافه کردن بعضی از خدمات باند پهن تلفن همراه را برای مشترک را فراهم می‌کند.

بر اساس ماده یک این مصوبه مسئولیت و تکالیف اپراتورها به شرح زیر تعیین شد:

- اپراتور موظف است سیم‌کارت کودک و نوجوان با قابلیت دسترسی بسته‌های خدماتی جذاب تلفن همراه باندپهن متناسب با گروه‌های سنی کودک و نوجوان ارائه کند.

- اپراتور موظف است بسته آموزشی استفاده صحیح از خدمات باندپهن تلفن همراه، شامل شیوه بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها را در دسترس متقاضیان قرارداده و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را به مشترکین ارائه کند.

- اپراتور موظف است خدمت تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه از قبیل خدمات صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند‌رسانه‌ای و اینترنت و یا اضافه کردن بعضی از قابلیت‌ها از قبیل امکان تماس خانوادگی و یا گروهی بر اساس درخواست مشترک فراهم کند.

- اپراتور مجاز به فروش هر گونه سیم‌کارت تلفن همراه با افراد کمتر از 18 سال نمی‌باشد و هر گونه تغییر در قابلیت‌های سیم‌کارت از قبیل محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات و یا اضافه کردن بعضی از قابلیت‌ها صرفا از طریق مشترک امکان پذیر است.

- اپراتور باید تمهیدات فنی، اجرایی و مالی لازم برای اطلاع‌رسانی، آموزش و ایجاد آگاهی برای کودکان و نوجوانان و نیز ابزارهای مناسب در زمینه کاربردهای خدمات تلفن همراه باندپهن را که حداقل شامل موارد زیر است، فراهم سازد:

چگونگی بهره‌برداری صحیح از خدمات اپراتور

شیوه‌های حفظ حریم خصوصی و حفاظت از دادها

نحوه هدایت، نظارت و کنترل کودکان و نوجوانان درهنگام استفاده از فناوری و خدمات تلفن همراه باندپهن توسط اولیای خانوداده‌ها

تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل 123 و 110 در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی

کمک به آشنایی ذی‌نفعان با قوانین و مقررات در خصوص حقوق کودکان و نوجوانان

ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعی از خدمات و محصولات تلفن همراه باندپهن در راستای رعایت حقوق شهروندی

کاربردها و برنامه‌های آموزشی و تربیتی مخصوص کودک و نوجوان

ماده 2 این مصوبه مسئولیت‌ها و تکالیف مشترکین را تعیین کرده که به شرح زیر است:

- کلیه مسئولیت‌های حقوقی و مالی ناشی از استفاده از خدمات تلفن همراه باندپهن به عهده مشترک است.

- اظهار و یا ایجاد هویت جعلی یا غیر واقعی و یا هر گونه اقدامی که موجب گمراهی از هویت واقعی مشترک در استفاده از خدمات تلفن همراه باندپهن شود، ممنوع است.

- مشترک موظف به رعایت مقررات و ضوابط متن قرارداد اشتراک و هرگونه مصوبات آتی مراجع ذی‌ اسرع وقت به اپراتور اطلاع دهد.

- مشترک موظف است در صورت فراهم سازی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باندپهن برای فرزندان کودک و نوجوان خود مسئولیت کاربرد را بپذیرد و بر خدمات‌گیری کودک و نوجوان خود نظارت فعال داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.