1393-10-23 07:31
1320
0
8791

افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان

دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر افزایش ۱۴درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آینده، اعلام کردند، دولت در سقف افزایش ۶ درصدی بودجه عمومی این رشد حقوق را تامین می‌کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی دلیگانی و غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور در برنامه 21 دی ماه گفتگوی ویژه خبری به بررسی جایگاه اقتصادی مقاومتی در بوده سال 94 پرداختنددر ابتدای برنامه حاجی دلیگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا لایحه بودجه 94 با اقتصاد مقاومتی تطبیق دارد اظهار داشت: مقام معظم رهبری برای اولین بار در سال 89 در جمع کارآفرینان موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.

وی با اشاره به  معنای واژه اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به طور مختصر به معنای این است که ما تشخیص دهیم که چه فشارهایی بر اقتصاد ما وارد می شود و تلاش کنیم این فشارها را  بی اثر سازیم و اقتصاد خود را در مقابل آن مقاوم کنیم و از فشارها در جهت رشد اقتصادی کشور فرصت بسازیم.
حاجی دلیگانی با برشمردن سه ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی گفت: توانایی مقابله با فشارها قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و تونایی عبور از بحران در کشور مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی هستند که بحمدالله در کشور ما ظرفیت های خوبی وجود دارد.
حاجی دلیگانی با تاکید بر ظرفیت های موجود در کشور اظهار داشت: کشورمان 4 فصل آب و هوای متنوع، جاده ترانزیت، نیروی کار جوان و متخصص، منابع زیر زمینی خوب، صنعت گردشگری و هم چنین به آب های آزاد دسترسی دارد بنابراین می توان بر روی این ظرفیت ها تدابیری اندیشید و اقتصاد مقاومتی را پویاتر ساخت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تحریم ها از سوی استکبار جهانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در 29 بهمن سال گذشته 24 بند از سیاست مقاومتی را در بخش اقتصاد ابلاغ کرده است و ایشان وظیفه خود رادر این راستا انجام داده اند و در حال حاضر نوبت مجلس و دولت است که اقداماتی را داشته باشد.
وی افزود: 11 ماه از آن روز می گذرد؛اما ما چه کرده ایم .البته غیر از مجلس و دولت قوه قضاییه و نیروهای مسلح نیز باید این موضوع را بررسی کنند بودجه کشور برنامه اصلی و سند دخل و خرج یک ساله کشور است و بادید دید که برای اجرای یک پنجم از برنامه پنج ساله که خود یک چهارم سند چشم انداز بیست ساله کشور است چه کرده ایم .
وی اضافه کرد: وقتی سیاست اقتصاد مقاومتی در سال گذشته ابلاغ شد بودجه بندی مراحل آخرش را می گذراند و سیاست های اقتصاد مقاومتی نمی توانست به طور کامل در آن لحاظ شود با یک مقایسه با سال های 91 ،92 و 93 می توان دید که در بودجه بندی تفاوت زیادی نسبت به گذشته نبوده است.
در ادامه جعفرزاده ایمن آبادی یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که رونق تولید و سیاست اقتصاد مقاومتی از تاکیدات مقام معظم رهبری است و رسیدن به اقتصاد مقاومتی تنها راه استقلال اقتصادی کشور است، ارزیابی شما از این مسئله چیست گفت: با توجه به تحریم های ناجوانمردانه و انتقام گیری هایی از جمله کاهش صادرات و کاهش قیمت نفت شده است اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک ضرورت شده  بنابراین باید به این مهم توجه ویژه کرد.
وی افزود: دولت در مقابله با تحریم ها تلاش های خود را کرده است و مقام معظم رهبری نیز انعطاف پذیری و برون گرابودن را به عنوان شاخص اقتصاد مقاومتی معرفی کردند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: بودجه در راستای انضباط مالی و پولی در دومین سال متوالی در قانون اساسی مان آمده و در این راستا گام های اساسی برداشته شده است و اعداد و ارقام نشان می دهند که نظام بودجه بندی به سمت اقتصاد مقاومتی می رود.
جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: از دولت می خواهیم که مطابق با دستورالعمل های کاهش وابستگی به نفت در بودجه ریزی تدابیری را به کار بندد در سال 93 وابستگی ما به نفت 37 و نیم درصد بوده و در حال حاضر به 31 درصد رسیده و یک گام به جلو آمده است از 16 آذر که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد قیمت هر بشکه نفت 10 تا 20 دلار کاهش پیدا کرد و کارشناسان در دنیا حتی نمی توانستند این کاهش قیمت را تخمین بزنند.
وی افزود: بنابراین ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی بیشتر از گذشته احساس می شود مجلس در این راستا به امور سرعت می بخشد و دولت طبق سنوات گذشته بودجه ریزی اش به میزان 80 درصد به نفت وابستگی داشت که این رنج قیمت در حال حاضر به 31 درصد رسیده است که البته در بودجه امسال وارد نفت 70 دلاری شدیم بنابراین با یک نگاه و توجه به این مسئله می توان به این نتیجه رسید که بودجه ما مصون از نفت می شود.
رشد 17 درصدی حوزه تملک و دارایی و پروژه های عمرانی
ایمن آبادی افزود: بودجه امسال طبق سنوات گذشته رشد 6 درصدی داشته  همچنین حوزه تملک و دارایی و پروژه های عمرانی رشد 17 درصدی داشته اند و با کنار گذاشتن اعداد و ارقام و پایه های مالیاتی نشان می دهد که دولت به آن چه که باید توجه می کرد توجه کرده است که البته برخی از این مسائل فاقد اشکال نیز نبوده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: این اراده در دولت وجود داشت که در بودجه بندی اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دهد،بنابراین در این راستا باید به این امر سرعت بخشیده و خود را از وابستگی به نفت دور سازیم و در حال حاضر طرح هایی را مد نظر خود داریم که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
دولت و مجلس در راستای بررسی بودجه زحمات فراوانی می کشند
جعفرزاده ایمن آبادی با بیان این که ما نمی توانیم تصرفی در بودجه دولت داشته باشیم اظهار داشت: شورای نگهبان و قانون اساسی این اجازه را به ما نمی دهد که تصرفی به لایحه داشته باشیم که البته اگر مجلس لایحه بودجه را بنویسد وظیفه نظارتی اش زیر سوال می رود.
وی افزود: دولت و مجلس در راستای بررسی بودجه زحمات فراوانی می کشند و اشکالات جدی در بودجه وجود دارد و با توجه به ابلاغ 24 گانه اقتصاد مقاومتی انتظار می رود که یک انقلاب در بودجه ریزی ها در راستای اقتصاد مقاومتی رخ دهد.
سیاست ارزی و بانک مرکزی بر پاشنه 66 سال گذشته می چرخد
این نماینده مجلس افزود: 66 سال است که همین روال بودجه ریزی ادامه دارد درآمدهای نفتی، گمرک، مالیات طبق روال قبل است و سیاست ارزی و بانک مرکزی بر پاشنه ای می چرخد که در 66 سال گذشته می چرخید،طرح های عمرانی همچون قبل دچار بیماری شده و در این لایحه درمانی برای آن دیده نشده است.همچنین هدفمندی یارانه ها در قیمت های حامل های انرژی نیز تفاوتی با گذشته نداشته و رویکرد خوبی نسبت به تولید و اشتغالزایی وجود نداشته است.
وی همچنین با اشاره به برخی از نکات منفی لایحه بودجه 94 افزود: بدهی های دولت به سیستم های بانکی و پیمانکاران ، عدم تمرکز بودجه بندی در پروژه های ملی و توجه نکردن به استان ها و مناطق محروم از برخی از مواردی است که در بودجه به آن توجهی نشده است.
کاهش چشمگیر واریزی به صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت
وی در ادامه به مغایرت لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت با بند 18 اشاره کرد و اظهار داشت: هر ساله میزان واریزی در صندوق توسعه ملی باید 3 درصد افزایش می یافت؛زیرا صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است و برای زیرساخت های کشور مهم است از همین رو از اول برنامه پنجم 20 درصد بوده و به همین ترتیب باید در سال 94 به 32 درصد برسد اما در لایحه 20 درصد است که این یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید مورد بحث قرار گیرد.
جعفرزاده ایمن آبادی در این باره با بیان صحت این نکته گفت: دولت عنوان کرده این لایحه را  مبنی بر درخواستی از مقام معظم رهبری به دلیل مشکلات فروش نفتی مطرح کرده است اما مجلس این موضوع را نپذیرفته مگر این که مقام معظم رهبری در این باره دستور یا حکمی را صادر کنند.
درآمد خالص 70 هزار میلیارد تومانی دولت از فروش نفت
وی در ادامه به بیان نکاتی در بخش درآمدها پرداخت و اظهار داشت: فروش 1.800 میلیون بشکه نفت، فروش 297 هزار بشکه  میعانات گاز به کشورهای دیگر و فروش 120 هزار بشکه میعانات گازی در داخل کشور در این لایحه بودجه لحاظ شده است که اگر هر بشکه نفت طبق محاسبه دولت در لایحه 72 دلار باشد و ما سهم 14 و نیم درصد وزارت نفت و سهم صندوق توسعه ملی را در این باره کنار بگذاریم حدود 70 هزار میلیارد تومان درآمد ما حاصل از نفت است.
جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: اگر 24 هزار میلیارد تومان خرج های دولتی باشد ما یک سوم وابسته به نفت هستیم و اگر پول صندوق توسعه که بالغ بر 6.83 میلیارد دلار است از آن رقم اصلی کنار گذاشته خواهد شد که اگر دولت مجوزی گرفت همان لایحه صورت می گیرد و اگر مجوزی صادر نشد بنا بر بررسی دو حالت  چاره ای اندیشیده می شود.
ضرورت افزایش سهم درآمد از منابع عمومی و خارج از متن
عضو شورای  کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سنوات بودجه ای ادوار گذشته بیان داشت: سهم درآمد ما از منابع عمومی و خارج از فروش نفت باید افزایش پیدا کند و همان طور که مشخص است قانون بودجه سال 92 ، 43 بود و سال 93 47 و نیم شد و اکنون لایحه ارائه شده 53.4 شده است که انتظار غیر از این نباید داشته باشیم.
وی افزود: سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت سال 92، 21.6 بود و سال 93 به 28.3 افزایش یافت و اکنون در لایحه ارائه شده 38.4 است که همان انتظاری که ما از دولت در رابطه با افزایش پایه های مالیاتی داشتیم عملیاتی شده است و باید بدانیم این افزایش تنها مرتبط به پایه های مالیاتی است.
جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: سهم درآمد عمومی در تامین اعتبارات هزینه ای از 71 درصد سال 93 به 74 درصد تبدیل شده است و سهم درآمدهای غیر نفتی ما در این لایحه افزایش پیدا کرده است و به تبع آن نیز سهم هزینه ها نیز کاهش پیدا کرده است.
تحرکات کشورهای متخاصم برای کاهش قیمت نفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش دارایی ها زمانی که لایحه ها تنظیم می شد آن رشد بررسی شده رشد منطقی بود اما اکنون با توجه به تحرکات کشورهای متخاصم مبنی بر کاهش قیمت نفت  ما نگران این موضوع هستیم.
وی افزود: لایحه های تنظیم شده با توجه به این که فشارهایی از سوی دشمنان بر روی ما وجود دارد اعم از جلوگیری از صادرات و فروش نفت و دریافت پول و کاهش قیمت نفت توجه ویژه ای به اقتصاد مقاومتی شده است و دولت هم بر این باور است که اقتصاد مقاومتی باید به صورت جدی پیگیری شود.
پاداش به کارمندان خاص نشان از تخلف بعضی از شرکت های وابسته به دولت را دارد
حاجی دلیگانی در ادامه اشاره ای به محورهایی از سیاست اقتصاد مقاومتی داشت و گفت: سیاست اقتصادی مقاومتی 24 محور دارد که یکی از آن اصلاح نظام درآمدی، شفاف سازی اقتصاد و مسائل مالی و مالیاتی است.
وی افزود: دولت ها از ابتدا به صورت پیوسته بودجه را نوشته و درصدی را روی آن محاسبه کرده اند که متاسفانه نتیجه آن علی رغم شرایط کشور پاداش به کارمندان خاص که نزدیک به دویست میلیون تومان می شد می باشد که نشان از تخلف بعضی از شرکت های وابسته به دولت را دارد از همین رو با توجه به محورهای اقتصاد مقاومتی باید بودجه تمامی شرکت ها بررسی شود.
ضرورت واگذاری 400 شرکت دولتی به بخش خصوصی در لایحه بودجه ارائه شده
جعفرزاده با بیان این که اشکالاتی نیز در مجلس وارد است تصریح کرد: نباید در لایحه بودجه نیاز به متمم باشد.
وی افزود: دو سوم بودجه ما مرتبط با شرکت ها است از همین رو باید شفاف سازی صورت گیرد و در اصل 44 قانون اساسی نیز تاکید شده است که شرکت های وابسته به دولت باید به بخش خصوصی سپرده شود از همین رو در لایحه بودجه ارائه شده 400 شرکت در سال 94 باید به بخش خصوصی واگذار شود تا دولت بیشتر به نقش حکومتی خود برسد و آن چه در لایحه بررسی شده است دولت وعده واگذاری این 400 شرکت را داده است.
عملکرد دولت در بخش حمایت از تولید باید بهتر شود
حاجی دلیگانی با اشاره به بند چهارم اقتصاد مقاومتی گفت: بند چهارم از محورهای اقتصاد مقاومتی موضوع توزیع عدالت از طریق یارانه ها از همین رو بین سال 93 و 94 هیچ تفاوتی را در لایحه نمی بینیم که از همین رو  متوجه می شویم در لایحه به اقتصاد مقاومتی توجهی نشده است.
جعفرزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تفاوتی در هدفمندی یارانه ها در لایحه ارائه شده با بودجه سال گذشته وجود دارد، بیان داشت:باید در هدفمندی یارانه ها همه جوانب را در نظر بگیریم و همان طور که می دانید 76 میلیون نفر در ایران یارانه می گیرند از همین رو باید مرفهین و ثروتمندان از این تعداد کم شوند و از همین رو دولت مدعی است که به دلیل تبعات در این رابطه محتاطانه گام برمی دارد.
وی افزود: عملکرد دولت در بخش حمایت از تولید جالب و خوب نبوده است و ایراد مجلس به دولت بیشتر در مورد بخش هدفمندی یارانه ها است.
حاجی دلیگانی با اشاره به افزایش فرآورده های نفتی گفت: نه تنها فرآورده های نفتی برای صادرات تولید نکرده ایم بلکه میزان واردات بنزین را از خارج از کشور افزایش داده ایم.
واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به کشور
وی با اشاره به افزایش واردات بنزین آن هم به صورت روزانه از خارج از کشور خاطر نشان کرد: روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود.
حاجی دلیگانی با اشاره به تولید 6 میلیون ریفرمیت توسط پتروشیمی خاطرنشان کرد: این ماده به پالایشگاه ها داده می شود و پس از فرآیندی در نهایت به بنزین تبدیل می شود.
باید در بودجه چند میلیون لیتر از واردات بنزین کاهش می یافت
حاجی دلیگانی با اشاره به این که اکنون ریفرمیت تولیدی را به امارات می دهیم و آن ها طی فرآیندی این ماده را به بنزین تبدیل می کنند و به ما می فروشند افزود: باید در بودجه به گونه ای پیش بینی می کردیم که چند میلیون لیتر از واردات بنزین کاهش می یافت.
وی با اشاره به این که باید مجلس و دولت دست به دست هم دهند گفت: محورشانزدهم سیاست های اقتصاد مقاومتی پیرامون هزینه ها مباحثی را مطرح کرده است.
حاجی دلیگانی با بیان این که چرا کشوری که تحریم است باید این همه افراد سفر به خارج از کشور داشته باشد؟.
وی با اشاره به این که 166 هزار میلیارد تومان از 224 هزار میلیارد تومان به بودجه جاری تعلق دارد افزود: قاطبه کارمندانمان ضعیف هستند پس باید به گونه ای عمل کنیم که کسی که کمتر دریافت می کند باید مورد تقویت قرار بگیرد.
اقتصاد مقاومتی به نفع عموم مردم است
حاجی دلیگانی با اشاره به این که باید به نفع مردم کار کنیم ادامه داد:  اقتصاد مقاومتی به نفع عموم مردم است زیرا مردم در رفاه بیشتری قرار می گیرد پس باید از خودمان شروع کنیم تا به پیشرفت دست یابیم.
ایمن آبادی با بیان این که قطع کردن هدفمندی به راحتی صورت نمی گیرد افزود: باید به مردم کمک کنیم زیرا شرایط اقتصادی سخت است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با دولت خاطر نشان کرد: در این جلسه تمام موارد را مورد بررسی قرار دادیم.
ایمن آبادی با اشاره به ضعیف بودن بانک اطلاعاتی کشور افزود:  متاسفانه به عدد مورد انتظارمان نتوانستیم  دست یابیم.
بانک اطلاعاتی باید به صورت مستند حرکت کند
وی با تاکید بر این که باید بانک اطلاعاتی به صورت مستندبه جلو پیش برود گفت: دولت سیاست تشویقی را به اجرا گذاشته است.
وی با اشاره به سیاست تشویقی برای استان ها خاطرنشان کرد: باید یارانه اقشار مرفه جامعه و کسانی که نیازمند نیستند قطع شود.
ایمن آبادی با اشاره به این که باید گام های خوبی پیرامون هدفمندی یارانه ها برداشته شود گفت: بر اساس اعلام رسمی دولت قرار است 14 درصد حقوق کارمندان افزود یابد.
افزایش حقوق باید به شیوه پلکانی باشد
وی با اشاره به این که افزایش حقوق باید به شیوه پلکانی باشد بیان کرد: نباید رفتار پوپولیستی داشته باشیم.
وی با بیان این که کسانی که حقوق بالا دریافت می کنند برای آن شرایط خاصی، همچون تخصص، میزان تحصیلات و سایر موارد در نظر گرفته می شود،اظهارداشت: به نحوه پرداخت حقوق و مزایا معتقد هستیم به طوری که دولت بر اساس قانون اشل های دریافتی را تنظیم می کند.
ایمن آبادی با تاکید بر این که نباید ذهنیت ریاضتی داشته باشیم گفت: زیر ساخت های اقتصاد مقاومتی فراهم است.
منابع حاصل از نفت باید به حساب ذخیره ارزی برود
وی با اشاره به این که منابع حاصل از نفت باید به حساب ذخیره  ارزی برود،ادامه داد: دولت از این حساب می تواند استقراض کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.