1398-06-12 10:41
868
0
65274
روحانی در مجلس:

هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم/ ملت ما پیروز جنگ تحمیلی اقتصادی است

رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی دولت گفت: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز که برای دفاع از برنامه‌های دو وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) گفت: امیدواریم بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار باشیم و برای اصلاح جامعه‌مان در هر لحظه بکوشیم و در مسیر استقرار خوبی‌ها و پاک کردن جامعه از بدی‌ها از تلاشی فروگذار نکنیم.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است، افزود: شرایط کنونی نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی مجلس، دولت و قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد. به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و فشار حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: طراحی دشمنان بر این بود که در 16 ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام و اجرا می‌شود، کشور حداکثر 6 ماه هم نتواند تاب‌آوری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم شدید بانکی و کشتیرانی و بیمه و سایر تحریم‌های که ما با آن مواجهیم، هیچ کشوری معمولی نمی‌توانست 6 ماه مقاومت کند. در طراحی آنها چنین بود که بعداز 6 ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته چیزی از نظام و انقلاب باقی نمانده باشد. با محاسبات عادی محاسبه خیلی غلط نبود اما وقتی این محاسبه در برابر ملت آب‌دیده، ملتی که فراز و نشیب فراوانی در تاریخ دیده و دارای فرهنگی بلند، ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت و همواره پشت سر پرچم سالار شهیدان آماده ایثار برای اهداف بلند و آرمان‌های خود در تاریخ بوده، در برابر چنین ملتی این محاسبات نادرست بود.

امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از 16 ماه مقاومت و حتی نگاه آمریکا نیز نسبت به ملت ایران عوض شده، آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند. اینکه آن همه پیغام و پسغام با واسطه را در جهان امروز مشاهده می‌کنیم به‌خاطر همین یأسی است که امروز بر نقشه و افکار دشمن چیره شده است و آنها می‌دانند که این راه پاسخ نخواهد داد

روحانی اظهار کرد: امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از 16 ماه مقاومت و حتی نگاه آمریکا نیز نسبت به ملت ایران عوض شده، آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند. اینکه آن همه پیغام و پسغام با واسطه را در جهان امروز مشاهده می‌کنیم به‌خاطر همین یأسی است که امروز بر نقشه و افکار دشمن چیره شده است و آنها می‌دانند که این راه پاسخ نخواهد داد. آنها می‌دانند این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی نظامی سی‌سال پیش که هیچ نتیجه‌ای نداد و ملت ما علیرغم همه دشواری‌ها برابر جهان یعنی کشوری که به ایدئولوژی شرق به ظاهر خود را مسلح کرده بود و با سلاح غرب و سلاح شوروی و فرانسه خود را مجهز کرده بود و با پول ارتجاع و به ویژه عربستان در برابر ایران فکر نمی‌کردند پیروز نشوند. علیرغم این تلاش‌ها؛ رزمندگان ما، ارتش، سپاه، بسیج و همه مردم عزیز ما با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند، این جنگ تحمیلی دوم که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت و ملت ما در این جنگ تحمیلی هم پیروز صحنه است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در ابتدای راهبردی که نظام در برابر توطئه آمریکا اتخاذ نمود، راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود. با صبر و تدبیر عقلانی اجازه ندادیم ایران تنها بماند و بلکه توانستیم آمریکا را منزوی کنیم. آمریکایی‌ها برای اولین بار در تاریخ جهان است که علیه ملت و کشوری برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند و دنیا به آنها روی خوش نشان نمی‌دهد و راه آنها را نمی‌پذیرد. یک نمونه را پیدا کنید که آمریکا در توطئه جهانی وارد شده باشد و تنها مانده باشد، او و اذنابش، یک رژیم منحوس نامشروع و دو سه «کشورک»، کل ملت‌ ایران خود را در کنار ملت‌های جهان و حتی دولت‌های بزرگ جهان می‌بیند.

* بعد از تخلف و خیانت آمریکا، اروپا یا به وظیفه خود عمل نکرد یا نتوانست ویا هر دو

روحانی ادامه داد: اولین قدم ما دادن فرصتی تاریخی به کشورهای 1+4 بود، اگر آنان به تعهدات خود عمل می‌کردند ما نیز به تعهدات‌مان عمل می‌کردیم ولی متأسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا، اروپا نیز یا به وظیفه خود عمل نکرد یا نتوانست ویا هر دو؛ آنچه ما می‌فهمیم این است که جایی می‌توانست ولی عمل نکرد و در جایی هم با مشکلات مواجه بود. استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال مبتنی بوده چون مسیر ما بدون مقاومت و دیپلماسی دشوار خواهد شد.

وی با باین اینکه پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستد، خاطر نشان کرد: همه ارکان کشور دست به دست هم دهند تا بتوانیم فشاری که بر مردم وارد شده را کاهش دهیم. در این راستا رهنمودهای مقام معظم رهبری،‌ هماهنگی سه قوه و جلسات شورای عالی اقتصاد که تدبیر ایشان بود راهگشا بوده است. ایشان در جلسه‌ای گفتند اگر نظری دارید بعداً صحبت کنید و اصل حرف مشترک این جلسات باشد و این جلسات خیر و برکات کثیری برای ما داشته است.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شما حامیان اصلی دولتید؛ شما به وزرا رری می‌دهید و دولت با رای اعتماد و کمک شما تشکیل شده و با کمک شما می‌تواند در مسیر قانونی خود قدم بردارد. با کمک شما است که امروز می‌توانیم با وحدت و اتحاد از این مشکل عبور کنیم ولو اینکه بر مردم روزهای سختی گذشته و روزهای سختی هم در پیش است.

روحانی ادامه داد: امروز بعد از اردیبهشت سال 97 که تحریم را به‌صورت صددرصدی کردند، به کشورهای دیگر هم فشار آوردند تا اگر یک هواپیما از ایران پرواز کند با چهار چشم مراقبتش می‌کنند، یا یک کشتی و قایق از بندر ما حرکت کند مورد نظاره آنان قرار می‌گیرد، چنین فشار و تحریم بی‌سابقه است.

* آمار اقتصادی نشان دهنده این است که وضعیت ما نسبت به سال گذشته بهتر است

وی با اشاره به مسائل اقتصادی گفت: باید شاخص‌های اقتصادی به ما بگوید که مقاومت مردم ایران پاسخ داده است یا خیر؟ آمار اقتصادی نشان دهنده این است که وضعیت ما نسبت به سال گذشته بهتر است. بانک مرکزی در نامه‌ای اخیرا اعلام کرده بود شاخص بهای تولیدکننده نشان می‌دهد که رشد این شاخص 0.7 درصد بوده است.قیمت ارز از ثبات نسبی برخوردار است که این نیز نشان می‌دهد بازار ما نوعی آرامش دارد و این به معنای امید مردم به تولید است. شاخص‌های صنعتی به ما نشان می‌دهد که هم در زمینه اخذ مجوز و هم کارگاه‌های صنعتی رشدهای 20 درصدی داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برخلاف همه تبلیغات متمرکز جهانی که می‌خواهند روحیه ملت ما را تضعیف کنند، مردم ما در مسیر تولید حرکت می‌کنند. کلید زدن ساخت 110 هزار مسکن شهری و روستایی در این شرایط به معنای حرکت مثبت اقتصاد است که آنهم توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و دولت از آن حمایت می‌کند. برای اولین بار پس از انقلاب است که جمهوری اسلامی ایران در یک پیمان اقتصادی منطقه‌ای ورود کرده و در آبان‌ ماه سال جاری روابط آزاد تجاری با کشورهای اوراسیا اجرایی خواهد شد. این پیمان می‌تواند تسهیل‌گر راه برای صادرات و واردات باشد. ما با چند کشور بزرگ جهان نیز توافق کردیم تا مبادلاتمان با پول ملی کشورها انجام گیرد و این به معنای ضربه به دلار و توطئه‌های آمریکاست. امروز شرایط آرامتری در کشور مشاهده می‌شود و در ماه‌های آینده نیز شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. دولت یازدهم و دوازدهم در شرایط بسیار سختی که بیشتر این 6 سال به استثناء یکسال و نیم در تحریم بوده، علیرغم این تحریم 14 فاز از پروژه پارس جنوبی را افتتاح کرده  و به ثمر رساندیم.

روحانی ادامه داد: همچنین 15 پتروشیمی بزرگ را در کشور افتتاح کرده و به ثمر رساندیم و در کشاورزی تحولات عظیم و بزرگی به وجود آوردیم، 600 هزار هکتار زمین  زیر آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین قرار گرفته است. طرح خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و علیرغم همه فشارها، امروز گازرسانی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، خط تلفن، اینترنت به روستاها مداوم ادامه دارد.

* هیچ‌گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست

وی همچنین با بیان اینکه ما هیچ‌گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست، اظهار داشت: سیاست دولت از ابتدای دولت یازدهم و همچنین در دولت دوازدهم  تعامل سازنده با جهان بوده و ما این را ادامه خواهیم داد. معتقد نیستیم باید از کی از این دو ابزار استفاده کنیم، اعتقاد نداریم مقاومت ملی با دیپلماسی فعال متضاد است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از بعضی از رسانه‌ها می‌خواهم که این تضاد، تقابل و دوگانگی را در کشور درست نکنند، شرایط ما شرایط دوگانگی نیست، شرایط ما شرایط وحدت است، ما نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم، بگذارید دشمن با حنجره خودش حرف بزند؛ چرا عده‌ای حنجره خود را عاریه به برنامه و صدای دشمن می‌دهند؟ امروز باید متحد و در کنار هم باشیم.

اگر آنها کار مهمی انجام ندادند ما حتما گام سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت. البته هرچه ما گام پیش گذاریم شاید حل مسئله از جهاتی کمی سخت‌تر شود ولی گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمانی اراده کنیم به نقطه اول برگردیم، آثار این کار خیلی زمان‌بر نیست.

روحانی گفت: با اتحاد و فعال شدن در کنار یکدیگر می‌توانیم راحت‌تر از این مشکل عبور کنیم و بدون اتحاد، وحدت و یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی بسیار و بسیار سخت و مشکل باشد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از یکسال صبر راهبردی، سیاست تقابل کاهش تعهد را شروع کردیم. بعد از یکسال این فرصت برای جهان و تاریخ کافی بود. لازم بود گام‌های خود را در برابر دیگران که تعهدات خود را یا کنار گذاشته و یا به شدت کاهش داده بودند، این کاهش تعهدات را آغاز کنیم. ما این کار را از 18 اردیبهشت سال امسال آغازشروع کردیم، اولین گام کاهش تعهدات خود را در سال جاری برداشتیم ولی در عین حال مذاکره با کشورهایی که با آنها روابط نزدیک‌تری داریم مانند چین و روسیه و با کشورهای دیگر مانند اروپا و دیگر کشورها را ادامه دادیم. در پایان دو ماه به نتیجه ملموسی نرسیدیم ولذا گام دوم کاهش تعهدات را برداشتیم و امروز نیز روزهای پایانی این دو ماه می‌گذرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دو ماه دوم مذاکرات فراوانی را با کشورهای مختلف داشتیم، اظهار داشت: من با برخی سران کشورها به‌صورت حضوری و تلفنی صحبت کردم و اساس صحبت ما بر این است اگر اروپا بتواند یا به یک بیان دقیق‌تر اینکه اگر  1+4 بتواند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کند، در این شرایط ممکن است ما نیز در کاهش تعهدات خود تجدید نظر کنیم ولی اگر آنها کار مهمی انجام ندادند ما حتما گام سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت. البته هرچه ما گام پیش گذاریم شاید حل مسئله از جهاتی کمی سخت‌تر شود ولی گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمانی اراده کنیم به نقطه اول برگردیم، آثار این کار خیلی زمان‌بر نیست.

ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم، در هیچ مقطعی در این 1.5 سال و سال‌های قبل هیچ زمانی نبوده که پاسخ ما مثبت بدهیم، پیشنهاد بوده اما ما پاسخ منفی دادیم، بحث مذاکره دوجانبه به صورت خصوصی مطرح نیست. اگر آمریکا کل تحریم خود را بردارد باز هم امکان‌پذیر است در جلسه 1+5 مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی وقتی تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که در برجام داشتیم، انجام شود و حرف ما واضح است، در این کشور اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند

به گزارش تسنیم، روحانی تصریح کرد: همچنان ما بعد از مرحله و گام سوم که برداشتیم به مذاکرات خود را ادامه خواهیم داد. اساس بحث ما امروز با کشورهای اروپایی این است که نفت ما را به‌صورت نقد و یا نسیه بخرند و پیش خرید کنند و پولش در اختیار ما باشد، این تسهیل کننده شرایط است تا بتوانیم گام‌هایی که برای کاهش تعهدات برمی‌داریم را ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز به توافق نهایی نرسیدیم ولی مذاکرات ما همچنان ادامه‌دار است و اگر این مذاکرات تا روز پنج‌شنبه به نتیجه نهایی نرسد، مرحله سوم را اعلام خواهیم کرد و امیدواریم حالا که روشن شده که سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد و ملت ایران نیز در برابر این‌گونه توطئه‌ها صبر، مقاومت و ایستادگی خواهند کرد، امیدواریم آنها به مسیر تعهدات و مسیر درست برگردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع مذاکره ایران با طرف‌های اروپایی گفت: بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم ممکن است از تعبیرها سوء برداشت شود، ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم، در هیچ مقطعی در این 1.5 سال و سال‌های قبل هیچ زمانی نبوده که پاسخ ما مثبت بدهیم، پیشنهاد بوده اما ما پاسخ منفی دادیم، بحث مذاکره دوجانبه به صورت خصوصی مطرح نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما قبلاً گفتیم آمریکا در 1+5با هم در رابطه با مسائل هسته‌ای حرف می‌زدیم، اگر آمریکا تمام تحریم خودش را بردارد، اگر به برجام برگردد یا برنگردد خیلی مهم نیست، اگر آمریکا کل تحریم خود را بردارد باز هم امکان‌پذیر است در جلسه 1+5 مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی وقتی تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که در برجام داشتیم، انجام شود و حرف ما واضح است، در این کشور اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند، سیاست‌های کلی نظام توسط ایشان ترسیم می‌شود، همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و بنابراین آنچه که دشمنان فکر می‌کنند تفرقه و اختلاف وجود دارد در امنیت و مصالح ملی‌ ما وجود ندارد.

* بطحایی علت استعفای خود را شرکت در انتخابات مجلس نوشته بود

رئیس‌جمهور درباره علت استعفای سید محمد بطحایی(وزیر پیشین آموزش و پرورش) گفت: آقای بطحایی به عشق شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند شد تا در کنار شما باشد و استعفا دهد  و علت استعفای خود را شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشته بود. البته من با استعفا خیلی موافق نبودم ولی او اصرار کرد و وقت برای پذیرش استعفایش کم بود و من استعفای او را پذیرفتم و مشکلی در دولت بین ما و بطحایی وجود نداشت.

روحانی همچنین درباره وزارتخانه تازه تأسیس میراث فرهنگی گفت: اگر میراث فرهنگی در کشور ما نبود شاید کتاب به خوبی نمی‌توانست هویت ملی ما را تبیین کند. آثار فرهنگی شیراز، اصفهان و سایر شهرها گویای تمدن ماست و کتاب نمی‌تواند به اندازه این آثار بیانگر تمدن کشور ما باشد، تمدن و معماری زبان رسا و همه‌فهم است و نیازی به ترجمه ندارد. حفظ و معرفی این آثار به مردم کشور و اهل دنیا یک وظیفه ملی، فرهنگی و انقلابی است. گردشگری یک پیشران در اقتصاد و اشتغال است و نباید اجازه دهیم جوانان‌مان بیکار باشند بلکه باید برای سرمایه‌‌گذاری محیط فراهم کنیم.

وی گفت: گردشگری هم موجب سرمایه‌‌گذاری و هم توانایی ایجاد اشتغال را دارد. هر سال تعداد گردشگر بیشتری از ابتدای دولت یازدهم وارد کشور می‌شود که این برای ارز، ریال، اشتغال و فروش اجناس ما مهم است. دولت توانسته آمار بیکاری را از 12.1 به 10.8 درصد برساند. صنایع دستی نیز موجب ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ عظیم ماست.

رئیس‌جمهور درباره گزینه پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه گردشگری گفت:  آقای مونسان قبل از تبدیل این سازمان به وزارتخانه هم در همین سِمت فعالیت می‌کردند، او با نشاط، پرکار، خوش‌فکر و از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه این کشور است. مونسان آمادگی دارد که بار این مسئولیت را بر دوش گیرد و من هم امیدوارم او با رای شما بتواند در این 2 سال باقیمانده در سمتی که تاکنون فعالیت می‌کرده از این به بعد به‌عنوان وزیر، کار کند.

روحانی در ادامه سخنان خود، آموزش و پرورش را وزارتخانه پایه‌ای و اساسی دانست و گفت: آغاز هرآنچه برای آینده کشور می‌خواهیم از آموزش و پرورش است. اگر معنویت، نشاط، پیشرفت اجتماعی و صنعتی، اشتغال، قدرت ملی را می‌خواهیم این از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. امروز سرمایه بسیار بزرگی در اختیار ماست و آن امانت مردم، 14 میلیون دانش‌آموز در اختیار ماست و بیش از 900 هزار نفری که بار آموزش و پرورش را بر دوش گرفتند و این کار را انجام می‌دهند. آموزش و پرورش جزء وزارتخانه‌هایی است که پیچ و خم‌های بیشتری دارد و باید از این پیچ و خم‌ها عبور می‌کردیم.

وی خاطر نشان کرد: برای تصدی وزارت آموزش و پرورش 9 نفر را در ذهن داشتیم که در مجموع به جناب آقای حاجی میرزایی رسیدیم. او یک مزایای ویژه خود را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود این مزایا را نداشت؛ در خصوص خلق و خو و ادب یک انسان فوق‌العاده‌ای است و ما در این 6 سال عصبانیت او را ندیده‌ایم. دبیری دولت کار ساده‌ای نیست، تنظیم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت کار ساده‌ای نبوده و ایشان این کارها را با نظم، حوصله و دقت انجام داده و ندیدیم که متنی را به دولت بیاورد که در آن اشتباهی داشته باشد و این نشان از حوصله، دقت و پرکاری ایشان  است، ضمن اینکه ایشان با سیاست‌ها، مصوبات دولت آشناست. آموزش و پرورش بسیار حساس و مهم است و من می‌دانم معلمین عزیز همچنان مطالباتی دارند و باید به آنان کمک کنیم و آقای حاجی میرزایی این توان را دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آقای حاجی میرزایی در رشته علوم اجتماعی تحصیل کرده و تجربه کار معلمی و تجربه 20 ساله آموزش و پرورش را دارد. من مطمئنم در دوران ایشان تحول بسیار خوبی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود که این برای آینده همه ما بسیار مهم خواهد بود. از نمایندگان می‌خواهم به این دو وزیر رای اعتماد دهند زیرا در آستانه ماه مهر و سال تحصیلی جدید هستیم و امیدوارم بتوانیم با موفقیت از این شرایط عبور کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.