1398-05-16 15:34
866
0
64852
گزارشی درباره پیشرفت بازار نوشت افزار ایرانی؛

کودکان را با باور ایران توانمند رشد دهیم/ حوزه مغفولی که راهگشای پیشرفت اقتصادی است

در روانشناسی توسعه خودباوری و رسیدن به روحیه توانمندی از شاخصه های اصلی رسیدن به توسعه و پیشرفت واقعی عنوان می شود. کودکی که با این تصور بزرگ می شود می تواند در آینده رویای خود را محقق کند و در راه رشد و توسعه کشورمان گام بردارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ تمرکز بر روی صنایع کوچک از جمله راه های پیشرفت کشورهای مختلف است. صنایع کوچک باعث ایجاد بازارهای متعدد و همچنین ایجاد شغل های زیادی می شود. کشورهای مانند چین که امروز به غول صنعتی و تجاری جهان بدل شده‌اند و ابرقدرتها از جمله آمریکا و اروپا در حوزه اقتصادی پشت آن قرار گرفته اند به صنایع کوچک توجه زیادی کردند.

توجه به صنایع کوچک لازمه پیشرفت اقتصادی 

درواقع اژدهای زرد از پس صنایع کوچک توانست به اقتصادی بزرگ تبدیل شود و پس از آن بود که به صنایع بزرگ هم روی آورد. چین در حوزه اسباب بازی در ابتدا بازار جهان را تسخیر کرد و سپس در حوزه های متعدد کوچک و کم اهمیت دیگر ورود پیدا کرد و بعد از مدتی توانست به یکباره بازار جهان را از آن خود کند. از این رو نبایستی به بازارها و صنایع کوچک بی توجهی صورت گیرد. این کشور هنوز درحوزه صنایع کوچک سرمایه گذاری گسترده ای انجام می دهد. 

یکی از همین صنایع کوچک اما کاربردی و استراتژیک نوشت افزار است. بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشورهای غربی سعی می کنند در این حوزه مهم نیاز خود را خود تامین کنند. درواقع حوزه نوشت افزار حوزه تجاری صنعتی است که بسیار برای تربیت و آموزش و فرهنگ سازی کشورها مهم است. از این رو بسیاری از کشورها برای ترویج فرهنگ خود و بیشتر برای نگهداری و حفظ و حراست از فرهنگ شان بر روی این حوزه سرمایه گذاری شدیدی انجام می دهند.

اما متاسفانه این موضوع در کشورمان با غفلت عجیبی روبرو شده است. متاسفانه در فصل بازگشایی مدارس شاهد عرضه شدید و پرحجم نوشت افزارهای خارجی با تصاویر و فرهنگ سازی غربی هستیم که بسیاری از خانواده ها را نگران کرده است. بسیاری از خانواده ها خواهان خرید نوشت افزاری هستند که در آن فرهنگ بومی کشورمان ترویج شده باشد. اما دیده می شود که نوشت افزارها و دفترهای مشقی در بازار عرضه می شود که تصاویر شخصیت های کارتونی غربی از جمله باربی و سیندرلا ... در آن وجود دارد. متاسفانه این مسئله اگرچه برای عده ای سودجو و وارد کننده خوش یمن بوده است اما بسیار برای اقتصاد کشورمان مخرب بوده است و باعث خروج ارز زیادی از ایران اسلامی شده است. از سوی دیگر فرصت های شغلی زیادی را از کشورمان گرفته است.

توانمندی ایران برای تولید نوشت افزار 

اما اخیرا تحولی شگرف در این حوزه در میان تولید کنندگان ایرانی رخ داده است. جالب اینجاست که نوشت افزارهای ایرانی تولید داخل به سبب اینکه کیفیتی رقابتی با کالاهای مشابه خارجی خود دارند، بسیار با استقبال خریداران ایرانی روبرو شده اما این موضوع آنچنان که باید هنوز در میان ایرانیان جا نیفتاده است. درواقع تولید کنندگان ایرانی با این سطح از کیفیت تولید نه تنها می توانند بازار داخلی را خود با محصولات فرهنگی ایرانی اشباع کنند بلکه قابلیت سودآوری و ارز آوری و متعاقب آن اشتغال واقعی در کشورمان را دارد.

در زمانه ای که کشورمان به شدت نیازمند اشتغال زایی و رونق تولید است، حوزه نوشت افزار با بازار خوبی که در ایران و کشورهای منطقه دارد، می تواند صنعتی اثرگذار و سودآور باشد. متاسفانه تا به امروز به صنایع کوچک با وجود توان بالا و اشتغال زایی و راهگشایی در حوزه اقتصاد توجه لازم صورت نگرفته است.

رهبر معظم انقلاب هم در رهنمودهایشان درباره بهبود وضعیت اقتصاد و راهبرد اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد خرد و صنایع کوچک را یکی از کلیدها و راه حل‌های رشد اقتصادی معرفی و مسئولان و سرمایه گذاران اقتصادی را به سرمایه گذاری و تولید در این عرصه توصیه و تشویق می نمایند.

ایشان در این حوزه می فرمایند: «این صنعتی که شنیدم، یعنی در روزنامه خواندم که وزیر محترم صنایع هم در مجلس گفته است که وضع صنعت فاجعه‌بار است -شبیه این تعبیر حالا، تعبیر دقیق چه بوده من نمیدانم؛ شبیه اینکه مثلاً فاجعه است- این فاجعه بیشتر متوجّه صنایع کوچک و متوسّط است. یکی از کارهایی که به‌طور مشخّص مهم است در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که هم مسئله‌ی رکود را می‌تواند تا حدود زیادی علاج کند و هم مسئله‌ی اشتغال را، پرداختن به صنایع کوچک و متوسّط در بخش صنعت است... احیاء صنایع کوچک و متوسّط یکی از برنامه‌های اساسی دولت باید باشد.» این همه هشدار و پیگیری از سوی رهبر انقلاب اسلامی برای اینست که یکی از مهمترین ارکان سیاست‌ اقتصاد مقاومتی، یعنی «مردمی کردن اقتصاد»(۱۳۹۰/۰۷/۲۰) به‌ثمر برسد. زیرا «تجربه هم به ما نشان میدهد، بیانات و معارف اسلامی هم تأکید میکند که هرجا مردم می‌آیند دست خدا هم هست. یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة ...و کمک الهی و پشتیبانی الهی هم هست.»(۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

روانشناسی توسعه و تولید کالای فرهنگی 

برگزاری نمایشگاه های نوشت افزارایرانی به خوبی ظرفیت تولید کننده ایرانی در این عرصه را به نمایش گذاشته است. رنگ و لعاب ایرانی این نوشت افزارها بسیار مصرف کننده ایرانی را سر ذوق آورده و نشان می دهد که مردم ایران نیز بعد از مدت‌ها خواهان استفاده از این نوع تولیدات ایرانی هستند. این نمایشگاه ها رویدادی تاریخی در حوزه آموزش و فرهنگ کشورمان محسوب و باعث می شوند که در حوزه تقویت روحیه ملی و دور شدن از افکار غلط ناتوانی اقتصادی کاری گسترده صورت گیرد.

دوراقع کودکانی که با این نوشت افزارها تحصیل می کنند نیز به خوبی روحیه توانمندی ایرانی را یاد می گیرند. کودکی که مشاهده می کند نوشت افزار وی ایرانی است به این باور می رسد و با آن رشد می کند که ایرانی در هر عرصه ای می تواند حضور موفق داشته باشد. از پس این باور  می توان آینده ای بهتر برای فرزندان آینده ایران اسلامی متصور بود.

در روانشناسی توسعه نیز خودباوری و رسیدن به روحیه توانمندی از شاخصه های اصلی رسیدن به توسعه و پیشرفت واقعی عنوان می شود. کودکی که با این تصور بزرگ می شود می تواند در آینده رویای خود را محقق کند و در راه رشد و توسعه کشورمان گام بردارد. متاسفانه بعضا در میان برخی از مسئولانی که حالا کهنسال شده اند این باور مثبت و سازنده وجود ندارد. موضوعی که انگیزه کار را از ایران و ایرانی می گیرد. جالب اینجاست که حتی در حوزه ای بیان شده است که باید مدیر خارجی برای رشد و توسعه کشورمان وارد کنیم. این درحالی است که ظرفیت های بزرگی در کشورمان نادیده گرفته می شود.

امیر حمزه نژاد

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.