1398-05-01 15:31
842
0
64574
گزارش؛

خاتمی باز هم «تَکرار» کرد/ بزک کردن برجام روحانی با اعتبار بخشیدن به پروژه نخ‌نمای گفتگوی تمدن ها!

روز گذشته سیدمحمد خاتمی سرمقاله‌ای در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر و موضوع تاریخ گذشته گفتگوی تمدن‌ها را مجددا تکرار کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ با شدت گرفتن رفتارهای خصمانه آمریکا و در حمایت آن، انگلیس طی هفته‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد موضع‌گیری‌های مختلف از سوی شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی هستیم و هر کسی از ظن خود یار این قضیه شده است.

روز گذشته سیدمحمد خاتمی نیز سرمقاله‌ای در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر و موضوع تاریخ گذشته گفتگوی تمدن‌ها را مجددا تکرار کرد.

ایده گفتگوی تمدن ها در سال 2001 در مقابله با نظریه برخورد تمدن های هانتینگتون مطرح و در همان سال های ابتدایی و در نطفه خفه شد؛ همان سال ها بود جورج بوش پسر ایران را محور شرارت نامید، آمریکا به عراق و افغانستان لشکرکشی کرد و درست در این بزنگاه مهم دولت خاتمی همچنان بر اساس نظریه خود به دنبال طرح مذاکره با آمریکا بود تا شاید به بهانه پیش کشیدن درب صلح از فشارهای آمریکایی‌ها کم کند.

با وجود تمام فشارهای آمریکا بر ایران، خاتمی همچنان در سال 2006 در گفتگو با نشریه یو ان کرونیکل اعتقاد داشت که «مهم‌ترین مانع در ایجاد روابط میان جهان اسلام و غرب، سوء ظن و سوء تفاهم‌های تاریخی است که در هر دو طرف نسبت به طرف مقابل وجود دارد». این یعنی آمریکایی که جمهوری اسلامی ایران را محور شرارت میخواند تنها نیاز داشت که سوءتفاهمش رفع شود و ما این تلاش را در وادادگی هسته ای از سوی مسئولان جمهوری اسلامی دیدیم که در سرمقاله اخیر هم خود خاتمی به این موضوع اشاره می کند و حتی موضوع را جلوتر می برد و می نویسد: «دولت من برای جلب اعتماد بیشتر جامعه‌ی جهانی بر سر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش به گفت‌وگو روی آورد و نهایتا پس از سال‌ها مذاکره‌ی دشوار و پرماجرا، دولت رئیس‌جمهور روحانی موفق شد با شش کشور قدرتمند جهان به "توافق برجام" دست یابد». اما سوال این است که حاصل این تکرار اعتمادسازی برای غرب چه شد جز اینکه آمریکا از برجام خارج شد و طی هفته‌های اخیر هم از هیچ تلاشی برای ایجاد تنش با جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرده است.

از سوی دیگر در زمانی شاهد تکرار خاتمی هستیم که رهبر انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب بر این امر تأکید میکنند که «انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند. ... و بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود - که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت».

اگرچه هنوز شاهد نتیجه تکرارهای سیدمحمد خاتمی به عنوان لیدر اصلاحات هستیم و هر روز از جایی صدایی و در رسانه‌ای بلند می شود که «شهردار سابق همسرش را به قتل رساند»، «آمریکا از برجام خارج شد»، «سفره مردم کوچکتر شد»، «دلار از 18 هزار تومان گذشت»، «قصد حمله به ایران را داشتیم» و ... باز باید پرسید چطور می‌شود به مردی با این اشتباهات تکراری اعتماد کرد و از تکرارهای بعدش نترسید؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.