1398-04-25 16:24
968
1
64424
شیخی عنوان کرد:

حل شدن مشکلات معیشتی با تشکیل معاونت بازرگانی فقط یک «شعار توخالی» است/ جهادسازندگی کار 10 وزارتخانه فعلی را انجام می داد/ جهاد سازندگی را منحل کردند تا باندبازان روی کار بیایند

تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن یک کار غیر ضروری و تشریفاتی است و جز هدر دادن بیت المال و تحمیل هزینه های هنگفت و زائد بر تن رنجور و بیمار بودجه کشور هیچ نتیجه ای نخواهد داشت .مشکل کنونی کشور،مشکل ناکارآمدی دستگاه اداری کشور و مدیریت آن است .

به گزارش گلستان ما، عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار راه دانا؛ درباره تلاش دولت برای تشکیل وزارت‌بازرگانی با توجیه سامان بخشیدن به مشکلات تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها اظهارداشت: این کار یک کار تشریفاتی است و مشکل اقتصاد کشور با استقلال وزارت‌ بازرگانی از صنعت‌ومعدن برطرف نمی شود؛ چرا که مشکل ناکارآمدی دستگاه اداری کشور و مدیریت آن است.

حل شدن مشکلات معیشتی با تشکیل معاونت بازرگانی فقط یک «شعار توخالی» است

وی افزود: این کاری که دولت قصد دارد انجام دهد خلاف قانون و مصالح و منافع کشور است و اجرای این کار غیرضروری چیزی جز هدر دادن بیت المال نیست و باعث تحمیل کردن هزینه های هنگفت و اضافه بر تن رنجور و بیمار بودجه کشور است و منابع کشور را هدر می دهد. مشکل کنونی کشور، مشکل مدیریت این دولت اس؛ مدیریت در این دولت از راس تا پایین آن ناکار امد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره سخنان رئیس جمهور مبنی بر حل شدن یک هفته‌ای مشکلات بازار در صورت تشکیل وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: این یک شعار تو خالی است. فرض کنید وزارت بازرگانی تشکیل شود چطور ممکن است در این مدت کوتاه مشکلات حل شود، در حالی که برای تشکیل این وزارت خانه جدید در شرایط کنونی کشور چندین ماه زمان نیاز است.

تشکیل وزارت بازرگانی مانند معاونت اقتصادی هیچ نتیجه‌ای ندارد

شیخی خاطرنشان کرد: آقای روحانی معاونت اقتصادی را تشکیل داد ولی به جای انکه اوضاع اقتصاد بهبود یابد، روزبه روز بدتر شد، در حال حاضر هم که مجلس با مخالفت خود جلوی تشکیل وزرات بازرگانی را گرفته است قصد دارد معاونت بازرگانی تشکیل دهد. باید از ایشان پرسید که تشکیل معاونت اقتصادی چه ثمری داشت که به ‌ فکر تشکیل معاونت بازرگانی افتاده است.

وی درباره اظهارت مسئولان دولت کنونی که ادغام وزارتخانه‌ها در دولت وقت را بدون پیشینه مطالعاتی و دلایل کارشناسی مشخص می دانند، گفت: اینها که استدلال می کنند کار دولت وقت غیرکارشناسی و بدون مطالعه انجام شده باید خودشان هم بیایند و مطالعاتشان را در رابطه با تفکیک این وزارت خانه ها ارائه دهند تا توسط چند اقتصاددان که گرایش سیاسی آن ها بر نظریه علمی  آن ها غلبه ندارد بررسی شود و نظرشان را بگویند.

جهادسازندگی کار 10 وزارتخانه فعلی را انجام می داد

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت کار آمد جهادی در کشور مستقر شود و تشکیلاتی مانند جهاد سازندگی که در عمل کار 10 وزارتخانه را با یک انگیزه الهی و با یک تلاش خارق العاده و فعالیت های حیرت آوری انجام می داد، راه اندازی شود بسیاری از مشکلات کشور را حل می کند.

شیخی در ادامه با اشاره به اینکه جهاد سازندگی در هرکجا که وارد می شد موفق بود، یادآور شد:  جهاد سازندگی خلاء سازمانی نهادهای دوره شاهنشاهی را پر کرد و ناکارآمدی بافت پوسیده سنتی دستگاه اداری را جبران می کرد و در نقاطی قدم می گذاشت که یا سایر نهادها وارد نمی شدند و یا انگیزه و توانایی انجام آن کار نداشتند.

جهاد سازندگی را منحل کردند تا باندبازان روی کار بیایند

وی با بیان اینکه جهاد سازندگی یک دستگاه کارآمدی بود که انواع وظایف را انجام می داد گفت: این نهاد محرومیت هایی را که در زمینه های مختلف از زمان شاهنشاهی به ارث رسیده بود را برطرف می کرد و انحلال جهاد سازندگی خیانتی تاریخی بود که باندبازان حزبی، مجلس و دولت وقت انجام دادند و دستاورد همین افرادی است که اکنون هم مسئولیت دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به عده ای که می گویند این وزارتخانه ها به جای ادغام، تجمیع شدند، گفت: این هم یک بهانه است، در گذشته وزارت صنعت و وزارت معدن از هم جدا بودند و بعداز مدتی این دو وزراتخانه با هم یکی شدند. با این استدلالی که این افراد دارند ممکن است در آینده این بهانه تجمیع شدن را هم برای وزارت صنعت و معدن بیاورند و آنها را از هم تفکیک کنند.

شیخی بیان کرد: عده‌ای از قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صمت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی انتقاد می‌کنند؛ چراکه معتقدند وظیفه و تخصص وزارت کشاورزی در بخش تولید محصولات کشاورزی است و نباید این وزارتخانه در موضوع تنظیم بازار دخالت کند.

شیخی افزود: استدلال این افراد غلط است؛ چراکه یکپارچه سازی مدیریت محصول از سر مزرعه تا سفره مردم یک امر ضروری است و انتقال وظایف بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی یک اقدام بسیار خوب و انقلابی بود ولی ابزار لازم را برای تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی منتقل نکردند و خود وزارت جهاد کشاورزی هم وظایف خود را به خوبی انجام نداد؛ لذا مشکل در اجراست و نفس این کار مشکلی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر سه بخش صنعت، معدن و تجارت به جای ادغام، تجمیع هم شده باشند در این صورت بهتر می توانند جداگانه امر تنظیم بازار را انجام دهند وبه علت اینکه ادغام نشده اند  تعارضی هم با هم نخواهند داشت. و انگار یک استقلال نسبی دارند و با این استقلال نسبی می توانند به راحتی امر تنظیم بازار را انجام دهند و هیچکدام تزاحمی با یکدیگر ندارند.

تفکیک وزارت‌خانه‌ها غیر ضروری و تشریفاتی است

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اگر مشکل مدیریت و هماهنگی این سه بخش است؛ وزیر می تواند تفویض اختیار کند و بخشی از مدیریت خود را به فردی که در رده پایین تری قرار دارد واگذار کند و لازم به انجام این کار غیر ضروری و تشریفاتی و هزینه بر تفکیک وزارتخانه ها نیست.

شیخی خاطرنشان کرد: وعده آقای روحانی درباره برطرف شدن مشکلات با تشکیل شدن وزارت بارگانی، مانند وعده‌هایی است که ایشان در گذشته در رابطه با برجام و حل شدن 100 روزه مشکلات اقتصادی کشور می دانند. ایشان همیشه عادت دارند وعده آینده می دهند و و قتی زمان آن فرا می رسید ضمن اینکه آن وعده عملی نمی شود ،مردم هم به خاطر گذشت زمان آن را فراموش می کنند.

نمی‌توان با کار بدون کارشناسی هزینه‌های سنگین به کشور تحمیل کرد

وی در پایان توضیح داد: این دولت بدون مطالعه و کارشناسی هر روز یک تصمیمی را می گیرد و این تصمیمات نتیج‌ ای جز تحمیل هزینه‌های اضافی برای کشور نداشته است؛ مانند خرج کردن حیثیت مملکت پای برجام که نه تنها هیچ تحریمی از بین نرفت بلکه تحریم‌ها چند برابر شد و فروش نفت کشور به جای انکه افزایش یابد، کاهش یافت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علي اصغر كريمي

قانون برنامه بودجه - نظام فني اجرايي - قانون مناقصات ..... با روش و شيوه جهادي اصلا سازگار نيست . قانون بايد پشتوانه اقتصاد مردمي - جهادي باشد ان شاءالله

0
0
پاسخ
1399-09-06 03:34

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.