1398-04-21 09:58
1098
0
64302
گزارش؛

تاثیر پویش صاحب خانه خوب در بازار اجاره/ سقوط دلار باعث کاهش قیمت اجاره بها می شود!

پویش صاحب خانه خوب که از ۲ ماه پیش راه اندازی شده است، سبب ایجاد فرهنگ‌سازی جدیدی در جلوگیری از افزایش اجاره بها در بین صاحب خانه‌ها می‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها باتوجه به قرارگیری در فصل نقل و انتقالات و جا به جایی مستاجران، قیمت‌ها در بخش اجاره به صورت جهشی و حتی بیشتر از نرخ تورم رشد یافته بگونه ای که بسیاری از مستاجران به مناطق پایین‌تر و یا حاشیه شهر‌ها مهاجرت کرده‌اند و همین امر سبب ایجاد مشکلات بسیاری از جمله مشکلات فرهنگی برای مردمان مناطق مختلف شده است.

بسیاری از مستاجران اعلام کردند که قیمت‌های اجاره امسال در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته و مجبورند تا به مناطق حاشیه‌ای شهر‌ها جهت زندگی مهاجرت کنند، البته در این بین خریدارانی هم که قصد داشتند امسال برای خود یک واحد مسکونی خریداری کنند به قشر مستاجرنشین اضافه شدند و همین موضوع سبب افزایش تعداد مستاجران در استان تهران شده است.

البته به گفته خریداران بازار مسکن نیز وضعیت بازار خرید و فروش بهتر از بازار اجاره نیست و آمار‌ها از این موضوع حکایت می کند که حضور متقاضیان مصرفی مسکن در این بازار به شدت کاهش یافته و اغلب آن‌ها قدرت خرید کافی ندارند که در نتیجه ناگزیر بازار را ترک کرده‌اند.

از طرفی، آمار‌ها نشان می‌دهد که خانه اولی‌هایی که موعد دریافت وام آن‌ها فرا رسیده نیز به دلیل آنکه امکان خرید آپارتمان مطلوب خود را ندارند، مستاصل مانده‌اند. البته چندی پیش خبری خوش‌آیند از سوی وزیر راه و شهر سازی مبنی بر افزایش میزان تسهیلات به گوش رسید که پس از مدت زمان کوتاهی اعلام شد، افرادی که توانایی پرداخت قسط بیشتری را دارند، می‌توانند تسهیلات بیشتری را نیز دریافت کنند، که همین خبر موجبات ناامیدی خریداران را پدید آورد.

از سوی دیگر خبری نیز، پیرامون ارائه تسهیلات به مستاجران رسید و در راستای آن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛ این تسهیلات از سوی وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود و من از جزئیات آن بی اطلاع هستم. البته تمایل چندانی به پرداخت این تسهیلات ندارم، زیرا که سبب افزایش قیمت‌های اجاره می‌شود.

قیمت‌های اجاره در حاشیه شهر تهران بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است

بر اساس این گزارش یکی از مستاجران ساکن حاشیه تهران، با بیان اینکه قیمت‌های اجاره در یک سال گذشته افزایش بیش از ۳۰ درصدی داشته است، اظهار کرد: اگر می توانستیم یک واحد مسکونی با متراژ ۶۰ متری را در سال گذشته، با مبلغ ۴۰ میلیون تومان رهن کنیم، امسال مالک نه تنها ودیعه خود را افزایش داده بلکه نرخ اجاره را نیز به بیش از یک میلیون تومان رسانده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر تسهیلات اجاره پرداخت شود می‌تواند قیمت‌های اجاره را کاهش دهد یا خیر، گفت: پرداخت این تسهیلات نه تنها تاثیری در بازار اجاره ندارد بلکه قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد، زیرا که اقساط این تسهیلات به طور قطع بیش از یک میلیون تومان خواهد بود و مستاجرانی که تنها یک و نیم تا ۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، چگونه می‌توانند اقساط این تسهیلات را پرداخت کنند.

 پرداخت تسهیلات به مستاجران، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد

یکی دیگر از مستاجران نیز در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار اجاره امسال بسیار آشفته شده است، گفت: مالکان به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی به هیچ عنوان میزان رهن واحد‌های مسکونی را افزایش نمی‌دهند، بلکه آن‌ها نرخ‌های اجاره خود را به ۲ تا ۳ میلیون تومان رسانده‌اند و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از مستاجران به مناطق جنوبی‌تر و واحد‌های مسکونی با متراژ کوچک‌تر نقل مکان کنند.

البته ناگفته نماند که در میان مصاحبه شوندگان برخی از مستاجران نیز از صاحب خانه‌های خوب خود رضایت داشتند، به گونه ای که تعدادی از این مستاجران معتقد بودند؛ موجر نه تنها امسال قرارداد خود را با ما تمدید کرده بلکه اجاره را نیز افزایش نداده است و به آن ها فرصتی طولانی برای پرداخت اجاره بها داده است.

 اقدامات تشویقی برای صاحب خانه‌ها قیمت‌های اجاره را کاهش می‌دهد

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ صاحب خانه خوب بودن، گفت: تشویق و فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند آرامش را مجدد به بازار مسکن و اجاره بازگرداند و اگر وزارت راه و شهرسازی اقدامات تشویقی ازجمله معافیت‌های مالیاتی را در دستور کار خود قرار دهد، می‌توانیم شاهد کاهش نرخ‌های اجاره در بازار باشیم.

وی در ادامه افزود: تعداد مالکان خوب به ویژه در استان تهران کم است، اما در برخی از شهرستان‌ها مالکانی هستند که در چند سال گذشته قیمت‌های اجاره خود را افزایش نداده اند و همین امر سبب می‌شود تا در آن محله قیمت‌ها رشد پیدا نکند.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه، باید پویش صاحب خانه خوب که هم اکنون در صدا و سیما نیز راه اندازی شده است را گسترش دهیم، گفت: تشویق فرماندار، شهردار و یا وزارت راه و شهرسازی از صاحب خانه‌های خوب می‌تواند سبب کاهش قیمت‌های اجاره در بازار شود. البته ناگفته نماند که؛ راه اندازی صنعت اجاره داری و افزایش تسهیلات مسکن نیز  می‌تواند در بهبود وضعیت این بازار موثر باشد.

 راه اندازی موسسات اجاره داری برای کنترل قیمت اجاره

در همین رابطه چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، با اشاره به این موضوع که دولت در قیمت گذاری اجاره هیچ نقشی ندارد، گفت: قصد داریم با راه اندازی موسسات اجاره داری و همچنین همکاری با استارت‌آپ‌ها بتوانیم، آرامش را به بازار اجاره بازگردانیم.

وی تصریح کرد: طبق قانون ساماندهی مسکن و همچنین‌آئین نامه اجرایی که برای مستاجران وجود دارد، وظیفه دولت آن است که موسسات اجاره داری حرفه‌ای را ایجاد و برای آن‌ها امتیازاتی قائل شود که مالک و مستاجر در آن بتوانند راحت‌تر معاملات خود را انجام داده و هر دو از قواعد موجود در این حوزه تبعیت کنند، که این آئین نامه تدوین شده و بر اساس اختیارات قانونی اجرا خواهد شد.

اسلامی اظهار کرد: قیمت اجاره هر ساله و براساس میزان تورم افزایش می یابد و امسال نیز براسا نرخ تورم قیمت‌ها افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از همکاری دولت با استارت‌آپ‌ها و همچنین تدوین نظام اجاره داری حرفه‌ای برای شکستن حباب قیمتی در بازار اجاره خبر داد.

وی گفت: قصد داریم با ورود استارت‌آپ‌ها تب و تاب بازار اجاره را کاهش دهیم تا مالک و مستاجر بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

 قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه رشدمعاملات مسکن در یک سال گذشته کاهش یافته است، گفت: با توجه به ثبات اقتصادی کشور و همچنین روند کاهشی نرخ دلار و ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن هم روند کاهشی به خود می‌گیرد و پیش بینی می‌شود تا در چند ماه آینده نیز قیمت‌های مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به کاهش ارزش ریال در برابر نرخ دلار طی ۲ ماه گذشته، افزود:  افزایش قیمت مسکن نیز که با تاثیر از نوسانات ایجاد شده در بازار ارز و سکه رشد جهشی پیدا کرده بود، متناسب با آن روند نزولی پیدا کند.

کیانپور پیرامون بازار اجاره نیز اظهار کرد: قیمت‌ها در این بازار با جهش زیادی همراه بوده و دولت باید اقدامات لازم را جهت کنترل این بازار در دستور کار خود قرار دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ایجاد آرامش روانی در این بازار می‌تواند آرامش را در بازار مسکن فراهم کند.

بنگاه‌های املاک نیز طی مصاحبه ای که با باشگاه خبرنگاران جوان انجام دادند، اعلام کرده‌اند: تعداد معاملات خرید و فروش مسکن بسیار کاهش یافته، اما تعداد معاملات اجاره نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و به نظر می‌رسد که بسیاری از متقاضیانی که امسال قصد خرید واحد مسکونی را داشتند به دلیل رشد بیش از صد در صدی قیمت مسکن به جمع مستاجران اضافه شده‌آند و همین موضوع در بازار اجاره تاثیر بسیار جهشی تری را داشته است.

بازار اجاره امسال به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور و همچنین به دلیل تغییر شرایط اقتصادی نسبت به سال‌های گذشته دچار نوسانات قیمتی بسیاری شده و این در حالی است که دولت در چند سال گذشته نتوانسته راهکار‌های کنترلی ازجمله دریافت مالیات از خانه‌های خالی، دریافت مالیات از عایدی سرمایه و همچنین راه اندازی مسکن استیجاری را اجرایی کند.

به گفته بسیاری از کارشناسان در صورت راه‌اندازی طرح مسکن استیجاری نه تنها قیمت‌ها در بازار اجاره کاهش می‌یابد بلکه قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن نیز روند نزولی پیدا می‌کندکه از این رو امیدواریم دولت بتواند این طرح‌ها را تا سال آینده به مرحله اجرایی برساند.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.