1398-04-17 18:29
831
0
64232
فواد ایزدی:

ایران با اینستکس به هیچ یک از خواسته هایش نمی رسد/ درآمدهای ناشی از فروش ایران باید قابل برگشت باشد/ در شرایط تحریمی پذیرش fatf در راستای منافع ایران نیست

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینستکس در نهایت مجوز چیزی را می دهد که مشمول تحریم نیست مثل غذا و دارو که اجرای آن هم هنوز با شک و تردید می باشد. ممکن است ایران با اجرای اینستکس به هیچ یک از خواسته هایش نرسد و این ساز و کارمالی انتظارات ایران در زمینه تحریم رابرآورده نمی کند.

به گزارش گلستان ما، فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛درباره اینستکس و اقدامات کشورهای اروپایی در راستای عملیاتی شدن آن اظهارداشت: بازنگری ایران در تعهدات برجامی خود در راستای گرفتن حقوق از دست رفته کشور در این توافق نامه، مهلت 60 روزه به کشورهای اروپایی برای اجرای تعهداتشان درقالب برجام و جبران بدعهدی آنان حداقل کاری بود که از طرف ایران انجام شد و شکی نیست همین مقدار واکنش ضعیف هم در برابر کارشکنی طرف مقابل بهتر از نداشتن عکس العمل است.

وی با بیان اینکه ایران ذیل برجام امتیازات گسترده ای به طرف مقابل داده است و تقریبا هیچ دریافت کرده توضیح داد: منظور از این تقریبا هیچ این است که اروپائیان به جای انجام تعهدات خود در برجام، خود را به انجام تعهدات سبک و جزئی در اینستکس محدود کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: اینستکس در عمل چیزی شبیه برنامه نفت در برابر غذا سازمان ملل متحد در عراق است که پس از حمله این کشور به کویت و شکست این کشور از امریکا با صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به دنبال تحریم‌های سازمان ملل ضد عراق در زمان صدام به اجرا در آمد.

ساختار نفت در برابر غذا پیشرفته تر از اینستکس بود

ایزدی افزود: ساختار برنامه نفت در برابر غذا که در عراق به اجرا در آمد خیلی حرکت پیشرفته تر از ساختار اینستکس فعلی ایران و شرایط آن بهتر بود چرا که این ساختار برای عراقی ایجاد شد که در جنگ شکست خورده بود ولی ایران نه تنها در جنگی شکسته نخورده بلکه در حال حاضر یکی از قدرت های جهان هم به شمار می آید.

وی بیان کرد: مقامات ایران گفتند که بر اساس برجام فروش نفت ایران باید عادی باشد و دریافت پول آن از طریق سیستم ها ی بانکی باید امکان پذیر باشد؛ اگر اروپایی ها به وظایف خودشان ذیل برجام عمل کنند مشکل فروش نفت ایران برطرف می شود و نقل و انتقال پول انجام می شود ان وقت می توان اعلام کرد اینستکس تا حدودی اجرایی شده است.

چشم انداز اینستکس امیدوارکننده نیست

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی اجرای اینستکس، وضعیتی نیست که مورد پذیرش ایران باشد همان طور که اقای عراقچی هم در سخنان خود گفتند. اینستکس چشم انداز امیدوارکننده ای ندارد و خواسته برجامی را تامین نمی‌کند و زمانی می‌تواند مفید باشد که همه حوزه‌ها، همه کالا‌ها، تحریمی و غیر تحریمی را در بر گیرد.

ایزدی تصریح کرد: اینستکس در نهایت مجوز چیزی را می دهد که مشمول تحریم نیست مثل غذا و دارو که اجرای آن هم هنوز با شک و تردید است سازو کار اینستکس از تجارت مشروع با ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کند و این حرکت دیر هنگام  کالاهای تحریم شده را پوشش نمی دهد.

وی مطرح کرد: اینستکس خطوط اعتباری را برای ایران قرار می دهد ولی هنوز مشخص نیست که این اعتبار به چه شکل پرداخت می شود، چراکه در حال حاضر امریکا نفت ایران را تحریم کرده است و اروپایی ها به جای اینکه این حرکت امریکا را رد کنند با آن همراهی می کنند.

درآمدهای ناشی از فروش ایران باید قابل برگشت باشد

این کارشناس سیاسی تاکید کرد : برای تامین خواسته های ایران لازم است ساز وکاری تعریف شود که در آمدهای ناشی از فروش نفت ایران قابل برگشت ،در دسترس و قابل استفاده باشد. لذا برای اینکه اینستکس اجرایی شود اروپایی ها باید منابع مالی لازم را در اختیار آن بگذارند و یا خودشان از ایران نفت بخرند.

ایزدی با اشاره به اینکه اینستکس در چهار چوب تحریم‌هاعمل می کند و ذیل آن کالاهایی می توان وارد کرد که تحریم نباشد اظهارداشت: اجرا شدن اینستکس آنچنان فرقی به حال ایران ندارد، آنچه که تا به امروز درباه اینستکس گفته شده این است که یک اعتبار کمی در اختیار ایران قرار می دهند که با این اعتبار کم قابلیت خرید غذا و دارو وجود دارد یعنی شرایطی به مراتب ضعیف تر از آن چیزی که در زمان تحریم عراق وجود داشت.

در شرایط تحریمی پذیرش fatf در راستای منافع ایران نیست

وی درباره اینکه چقدر امکان پذیرش شروط اینستکس از جمله اف ای تی اف از طرف ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: معلوم نیست که همچین شرطی را گذاشته باشند. البته کشورهای اروپایی این در خواست را از ایران داشتند اما با توجه به تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران، پذیرش اف ای تی اف و مواردی شبیه آن در راستای منافع ایران نیست چراکه ایران باید تحریم را دور بزند و قصد ندارد در تجارت هایی که درسطح بین الملل دارد  شفاف سازی داشته باشد  اف ای تی اف شفافیت ایجاد می‌کند که در حال حاضر شفافیت به نفع ایران نیست.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: ممکن است ایران با اینستکس به هیچ یک از خواسته هایش نرسد اقای عراقچی هم اعلام کرد که اینستکس قدمی است که بهتر از هیچ چیز است و انتظارات ایران را در زمینه تحریم برآورده نمی کند.

اگر اینستکس بخواهد خارج از تحریم‌ها اقدامی انجام بدهد از سوی آمریکا تحریم می‌شود

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه سه کشور اروپایی اقداماتی را در مورد اینستکس انجام داده‌اند اما این اقدامات هنوز با خواسته‌های ایران فاصله زیادی دارد. در حقیقت خواسته های ایران وظایفی است که طرف مقابل ذیل برجام باید اجرا کند ولی اجرا نکرده است.

ایزدی در پایان درباره تبعات تحریم اینستکس از طرف امریکا گفت: اینستکس با این وضعیتی که دارد قاعدتا نباید تحریم شود چرا که اینستکس به هیچ یک از موارد تحریمی ورود پیدانکرده است که امریکا بخواهد آن را تحریم کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.