1398-03-28 09:43
1068
0
63941
تبیین "منطق مقاومت" در گفت‌وگو با بیش از 70 کارشناس سیاسی؛

«ما می‌توانیم» منطق مقاومت و «مانمی‌توانیم» منطق سازش است/از تجربه‌های تلخ سازش با آمریکا عبرت بگیریم

کارشناسان مسائل سیاسی نیز با حمایت از مواضع رهبر حکیم انقلاب، راهکار عبور از بحران‌ها و پیروزی نهایی ملت ایران را ایستادگی و منطق مقاومت دانستند.

به گزارش گلستان ما، رهبر معظم انقلاب در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) که در حرم مطهر امام راحل و با حضور عموم مردم برگزار شد، به تبیین مفهوم مقاومت ضرورت ایستادگی ملت برابر زورگویی‌ قدرت‌های دنیا پرداختند. جان کلام ایشان این بود که مقاومت راه منطقی، عقلانی و فطری هر ملتی در برابر زورگویی و گردن کلفتی قدرتهاست. کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌الملل نیز در گفت‌وگو‌هایی با حمایت از مواضع رهبر حکیم انقلاب، راهکار عبور از بحران‌ها و پیروزی نهایی ملت ایران را ایستادگی بر منطق مقاومت دانستند.

کارشناس مسائل خاورمیانه:

کمرنگ شدن روحیه مقاومت، آسیب پذیری ایران را افزایش می دهد/تجربه گذشته باید سرلوحه کار دولت و مسئولان قرار گیرد

کارشناس مسائل خاور میانه گفت: تجربه ثابت کرده است که هر گاه روحیه مقاومت کمرنگ تر شده آسیب پذیری ملی و جمهوری اسلامی ایران شدت یافته است لذا دولت و ملت ما باید نسبت به مسائل بین المللی و منطقه ای هوشمندانه رفتار کنند و تجربه گذشته را ملاک قرار دهند.

حسن هانی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا بر کلید واژه های مقاومت، انسجام ملی و تکیه برامکانات بومی تمرکز داشت.

کارشناس مسائل خاور میانه تصریح کرد: در طول چهار دهه گذشته چه در دوران رهبری امام  راحل و چه در زمان رهبری امام خامنه ای، مسئله مقاومت در برابر دشمن یکی از مهم ترین سر فصل ها و راز بقای جمهوری اسلامی بوده است.

هانی زاده با اشاره به افزایش فشار آمریکایی ها و اروپایی ها به ایران در طول چهار دهه گذشته، مطرح کرد: کشورهای خارجی خصوصا آمریکا و هم پیمانان آن ها در منطقه تلاش می کنند از رهگذر تضعیف و اعمال تحریم های سخت علیه ایران قدرت مقاومت ملی را دچار شکنندگی کنند لذا در طول سالیان اخیر رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حفظ روحیه مقاومت تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده است که هر گاه روحیه مقاومت کمرنگ تر شده آسیب پذیری ملی و جمهوری اسلامی ایران شدت یافته است و مهم ترین نمونه عینی هم که در جهان می توان به آن اشاره نمود مسئله عراق و لیبی بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: لیبی در طول چهار دهه مقاومت، توانست در مقابل توطئه های آمریکا ایستادگی کند اما بعد از سازش کاری های دیکتاتور سابق لیبی؛ محمد قذافی و کمرنگ شدن روحیه مقاومت در میان ملت لیبی، آمریکایی ها توانستند از این ضعف استفاده کرده و نظام این کشور را سرنگون کنند.

هانی زاده در ادامه به ماجرای برجام و بدعهدی های آمریکایی ها اشاره کرد و گفت: از زمانی که مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۵ در چارچوب برجام آغاز شد مقام معظم رهبری از همان ابتدا نسبت به دورنمای این توافق نامه جامع که قرار بود منافع ملی را حفظ کند اظهار بدبینی کردند.

وی افزود: متاسفانه دولت فعلی و دستگاه دیپلماسی بر این باور بود که از طریق مذاکره می توان فضای تعامل بیشتری با جامعه جهانی ایجاد کرد ولی گذشت زمان به آن ها نشان داد که کشورهای غربی خصوصا آمریکا به تعهدات خود عمل نمی کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: آمریکا و غرب معتقدند که برای کاهش قدرت بازدارندگی و دفاعی ایران باید روحیه مقاومت را در میان ملت ایران تضعیف کنند لذا دولت و ملت ما با هر جناح و جریان سیاسی باید نسبت به مسائل بین المللی و منطقه ای هوشمندانه رفتار کنند و تجربه گذشته را ملاک قرار دهند.

هانی زاده رد پایان تاکید کرد: مسئولان ما  با استفاده از عنوان و سرفصل هایی که مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود خصوصا در روز عید فطر اعلام کردند می توانند نقشه راهی را برای تقویت روحیه مقاومت در نظر بگیرند و از آن برای ترسیم سیاست های داخلی و خارجی استفاده کنند.

کارشناس مسائل سیاسی:

اروپاییان ناگزیر به انجام اولتیماتوم شورای امنیت ملی هستند/ اقدام ایران پس از مهلت ۶۰ روزه برای اروپا زیان بار است

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به  27 روز باقی مانده از مهلت داده شده به اروپائیان در خصوص برجام گفت: تا به امروز هیچ نشانه روشنی مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی اقدامی برای انجام  وظایفشان به ویژه در زمینه بانکی به چشم نمی آید.

وی ادامه داد: اما پیش بینی ها این است که آنها ناگزیر هستند که نسبت به اولتیماتومی که جمهوری اسلامی ایران داده است واکنش نشان دهند ومهلت داده شده اهرم موثری برای وا داشتن اروپائیان جهت انجام وظایفشان است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اولتیماتوم شورای امنیت ملی ابراز کرد: در مهلت داده شده به اروپائیان مواردی درج شده است که چنانچه انجام نشود؛ جمهوری اسلامی ایران به مواردی که مشخص کرده است عمل خواهد کرد و در ادامه مسیری که گام برداشته است حرکت می کند.

قنادباشی با تأکید بر اینکه ورود جمهوری اسلامی ایران به گام بعدی برای اروپائی های ناخوشایند و زیان بار است، عنوان کرد: با توجه به اینکه نگاه اروپایی ها بر اساس بوده و زیان است؛ طبیعتا آنها ناگزیر هستند که در مسیری که ایران مشخص کرده است گام بردارند؛ اگر چه تا به الان هیچ نشانه ای را از خود بروز نداده اند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است، اظهار کرد: حال که چنین گامی را برداشته ایم باید آن را به طور جدی دنبال کنیم و چنانچه اروپائی ها اقدامی را در مهلت مقرر ۶۰ روز انجام ندادند؛ جمهوری اسلامی ایران و شورای امنیت ملی به جد باید گام بعدی را بردارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه، اینکه رهبری فرمودند ما مذاکره ای نداریم؛ منظور مذاکره با آمریکا است، تصریح کرد: آمریکایی ها با خروج از برجام، پیمان شکستند و مذاکرات گذشته را نادیده گرفتند و اقدامات متعدد آنها موجب بی اعتمادی نسبت به این دولت و مقامات شده است.

قنادباشی ادامه داد: اصولی در دموکراسی وجود دارد و آن این است که اگر کشوری در حالت تهاجمی قرار گیرد؛ مذاکره کردن و پذیرش تهاجم او شکست است؛ بنابراین اینکه ما با آمریکا مذاکره نمی کنیم یک اصل است و اصل دیگر بی اعتمادی به این دولت است و اینکه دولت ترامپ قانون شکن ترین و پیمان شکن ترین دولت است که بسیاری از پیمان ها را نادیده گرفته.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اروپاییان از برجام خارج نشده اند و حالت تهاجمی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران نگرفته اند؛ اما در خصوص برخی از ادوات نظامی ما خواستار کناره گیری ایران هستند که ما در این زمینه هیچ مذاکره ای نداریم.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا:

منطق مقاومت، فتنه معامله قرن را خنثی کرد/ نادیده گرفته شدن مقاومت در جنگ اقتصادی

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با مشهدپیام، اظهار کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب زوایا و بخش‌های تازه دیگری را از منطق مقاومت روشن کرد.

وی با بیان اینکه مسئله مقاومت بالاتر از راهبرد بلکه نوعی زیستار است و نوع دیگر از رویکرد انقلابی بودن مورد تبیین واقع شد افزود: اگر روی اصول و مبانی قرآنی ایستادگی کنیم با واکنش های دنیاطلبان روبرو خواهیم شد و فشار بوجود آمده از سوی دشمن مقاومت را شکل می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مسئله مهم این است که مقاومت باید فعال و پیش‌رونده باشد و نه در شرایط انفعال چون روی اصول ایستادگی کرده‌ایم با واکنش ها و فشارها مواجه می‌شویم، البته این فشارها خنثی می‌شود چراکه در جنگ اراده ها ما در کنار اراده الهی خواست مردم را نیز همراه داریم که این قدرت جبهه مقاومت را مضاعف می‌کند.

وی افزود: جریان سازش در منطقه و داخل کشور مسیر سکولار و تسلیم را پیشنهاد می دهد و اینکه با واگذاری ظرفیت‌های ملی و دست شستن از مسئولیت های الهی و انقلابی صرفا نظاره‌گر باشیم و مسیر تسلیم را دنبال کنیم که البته این با ذات و جوهره تفکر انقلاب اسلامی نسبت و سازگاری ندارد.

ظهره‌وند با اشاره به این مطلب که فرمایشات رهبر معظم انقلاب تبیین عملیاتی و میدانی از تفکر انقلابی است تصریح کرد: باتوجه به روندهای منطقه‌ای موضوعی تحت عنوان معامله قرن به دلیل وجود تفکر انقلابی از دستور کار خارج می‌شود و زمینه ظهور و بروز پیدا نمی‌کند و بر آل سعود، امارات و آمریکا فشار وارد می‌شود چراکه شکست ساختار نظام سرمایه‌داری همگی ناظر بر موفقیت های تفکر مقاومت است.

وی افزود: روی دیگر این سکه چندجانبه گرایی است که سران روسیه و چین در نشست اخیر بر چندجانبه گرایی تأکید می‌کنند و مواضعی را اتخاذ می‌کنند که به مواضع چهل ساله ایران اسلامی نزدیک است، البته در بلندمدت راهبرد سایر کشورها مشخص نیست اما در مقطع فعلی موضع جمهوری اسلامی منزوی نیست بلکه مواضع ما شنیده شده و کارآمدی آن به اثبات رسیده و امروز قدرت‌های جهانی نیز متوجه منطق مقاومت هستند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با بیان اینکه پرچمدار گفتمان و منطق مقاومت ایران اسلامی است خاطرنشان کرد: امروز روزی است که می توانیم در بلندای منطقه و جهان نقش و جاسگاه برجسته جمهوری اسلامی را شاهد باشیم و اینکه چهل سال مقاومت در حال به ثمر نشستن است لذا باید بتوانیم در عرصه جامعه‌سازی، تمدن‌سازی و دولت‌سازی نیز استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه نوع حکمرانی چندان سازگاری خاصی با این تفکر مقاومت ندارند و باید مطالبات و الزامات این کفتمان رعایت شود و بدون توجه به این الزامات و نگاه انقلابی بلندمدت به تحولات منطقه و حوزه بین‌الملل راهکار مناسبی نمی‌توان برای مشکلات و برون رفت از مشکلات داد و لذا باید این منطق به خوبی درک شود.

ظهره‌وند اظهار کرد: گفتمان سازش توجیهش این است که مسیری انتخاب شود که کم هزینه باشد و تصور دارند در مواجهه با قدرتی مثل آمریکا، مسیر سازش و واگذاری برخی ظرفیت‌ها بتواند بقای کشور را حفظ کند، هزینه‌ها را کاهش دهد و زیستی داشته باشیم که البته همین موضع را در برجام هم دیدیم و باید خروجی مذاکرات این چند دهه در قالب‌های مخلف از جمله مذاکرات حقوق بشری، تعامل با غرب و اعتمادسازی بررسی شود.

وی افزود: اگر مقایسه شود و هزینه فایده صورت بگیرد، متوجه خواهیم شد که سازش به مراتب هزینه‌های سنگین تری را به ما تحمیل خواهد کرد و کشورهای دیگران این مسیر راه رفته‌اند و  از طرف دیگر مسیر مقاومت را نیز بررسی کنیم می بینیم به عنوان نمونه که طرف فلسطینی باور شده و و لذا معامله قرن در نطفه خفه می‌شود و به دلیل کارآمدی منطق مقاومت به نتیجه نمی‌رسد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در یمن نیز اگر مقاومت صورت نمی‌گرفت یمنی ها هیچ گاه طرف مذاکره نمی‌بودند و حذف می‌شدند لذا مسیر مقاومت دارای هزینه های کمتر است و بقای اراده سیاسی را حفظ می‌کند.

وی افزود: در سوریه اگر مقاومت شکل نمی‌گرفت، نصف جمعیت سوریه از بین رفته بود ژئوپلتیک منطقه تغییر می‌کرد و این به معنای تغییر ژئوپلتیک ایران بود و جابجایی و تغییر نقشه خسارت های جبران ناپذیری به همراه دارد چراکه اینطور نیست که تغییر نقشه در نقطه ای توقف داشته باشد بلکه بصورت متوالی تغییرات صورت می‌گرفت و مقاومت این تغییرات را متوقف کرد و همینکه ترامپ به خسارت ها اشاره دارد و بر مذاکره با ایران دل بسته ناظر بر کارآمدی تفکر مقاومت است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا تصریح کرد: منطق مقاومت از هر زاویه‌ای منطق کارامدی است و فشارهای تحمیلی بر کشور که محصول برجام است نسبت به سال 1391 بیشتر شده است، پس چرا برجام امضا کردیم؟ قرار بود وضع معیشت مردم بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع و منطق مقاومت قابل اندازه‌گیری است و قابلیت دفاع دارد افزود: فرمایشات رهبری به خاطر موفقیت‌ها و دستاوردهای قابل ارائه از منطقه مقاومت است.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی نیز این منطق مقاومت نادیده گرفته شده است.

وی افزود: مقاومت موضوعی قرآنی است و وقتی شعار نفی سلطه شرق و غرب و ایجاد فضای اخوت و برادری و به رسمیت شناختن هویت ملی کشورها را مطرح کردید شما با واکنش از طرف مراجع قدرت و استکبار روبرو می‌شوید و وقتی از خدا بحث کردی و ایستادگی کردی با هجمه‌هایی روبرو خواهید شد و لذا ایستادگی در برابر این واکنش ها و برخورد با هجمه ها مقاومت فعال را شکل می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: زمانی در مرزهای غربی با عراق در حال جنگ بودیم اما امروز در لبه مرزهای رژیم اشغالی همراه با عراقی ها در حال مقاومت هستیم، این همان منطق مقاومت است که تبیین دیگری از تفکر انقلاب است و وقتی در حوزه میدانی واقع می شود مقاومت نام دارد.

وی با بیان اینکه امروز مدل مقاومت تبدیل به جبهه مقاومت شده و گستردگی آن تا ونزوئلا رفته است افزود: ادبیات مقاومت، قرآنی است و لذا باید بر عدالت‌خواهی و اخوت انسانی ایستادگی کنیم و این گفتمان به شیاطین ضربه وارد می‌کند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا اظهار کرد: منطق مقاومت در برابر منطق سلطه در یمن جواب داده است بطوری که در جنگ اخیر گنبد آهنین نتوانست بیشتر از 25درصد موشک‌ها را هدف بگیرد و 75 درصد ناکارآمد بود.

مشاور سابق وزیر خارجه:

مذاکره تضمین کننده حقوق کشور ایران نیست/ فرهنگ مقاومت نشات گرفته از حماسه کربلاست

حسین شیخ الاسلام  مشاور سابق وزیر خارجه در گفت و گو با خبرنگار مرآت، در خصوص مقاومت های ملت ایران و حضرت امام خمینی(ره) در مقابل دشمنان، گفت: آن چیزی که مربوط به ملت ایران است ایستادگی ملت در مقابل جنایت های یک دیکتاتور مستبدی که شرق و غرب از او پشتیبانی می کردند یعنی شاه، است.

مشاور سابق وزیر خارجه  در ادامه با اشاره به اینکه در آن زمان ملت با دست خالی در صحنه ها حضور داشتند افزود: .پایداری ملت ایران در آن زمان با رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید.

شیخ الاسلام با توجه به اینکه  تسخیر لانه جاسوسی از مقاومت های ملت ایران در مقابل دشمنان است، عنوان کرد: فشار سیاسی و تبلیغاتی و محاصرهای اقتصادی و سیاسی به شدت زیاد بود ولی ملت ایران در مقابل این فشار مقاومت کرد و در آخر هم به موفقیت رسید، اما آن ها دست به حمله نظامی زده که با شکست مواجه شدند.

وی در ادامه مطرح کرد: یکی دیگر از مقاومت های ملت ایران جنگ تحمیلی است، جنگی که در آن، ملت ایران بدون قوای نظامی بدون ارتش و سپاه در اوایل انقلاب رو به رو بود به طوری که آمریکا با  حمایت چند کشور در جنگ حضور داشت و در پایان مقاومت ملت ایران پس از 8 سال به ثمر رسید.

مشاور  سابق وزیر خارجه مقاومت حزب الله در لبنان  را یکی دیگر از مقاومت ها داتست و گفت: مردم لبنان با پایداری خود مرحله به مرحله اشغالگران را به عقب کشاندند که به پیروزی لبنان منجر شد.

شیخ الاسلام  با اشاره به اینکه پایداری فلسطینی ها در غزه یکی دیگر از مقاومت ها است که آن ها توانستند اسرائیل را از کشور خود بیرون کنند، مطرح کرد: مردم کشور یمن هم با ایستادگی و مقاومت توانستند طی چند سال در مقابل صهونیست ها کشور خود را در امان نگه دارند.

 مشاور سابق وزیر خارجه در ادامه افزود: در طول تاریخ مقاومت هایی همچون نهضت کربلا، مقاومت حضرت موسی در مقابل فرعون، حضرت ابراهیم در مقابل نمرود وجود دارد که در پایداری و مقاومت تمامی آن ها مکتب نقش اصلی را ایفا می کند و مقاومتی که درحال حاضر شاهد آن هستیم از اسلام و کربلا است.

شیخ الاسلام  با بیان اینکه مذاکره با استکبار زمانی که قدرت ها متواضع نیستند نتیجه نمی دهد، عنوان کرد: آزادی گروگان ها اولین مذاکره ای بود که پس از انقلاب به وجود آمد و با آمریکا مذاکره کردیم.

وی با توجه به اینکه آمریکایی ها به مذاکره ها پایبند نیستند و هر زمان با خواسته خود آن را فسخ می کنند، اظهار کرد: مذاکره با ابر قدرت هایی که پای بند به مذاکره نیستند هیج نتیجه ای ندارد که برجام نمونه ای از آن می باشد.

مشاور سابق وزیر خارجه در ادامه تاکید کرد: مذاکره تضمین کننده حقوق کشور ایران نیست، آن چیز که تضمین کننده حقوق ملت ایران است قدرت و توانایی می باشد و نمی توان از مذاکره به عنوان راهبرد اصولی استفاده کرد.

شیخ الاسلام  در خصوص تبین توانمندی های جبهه مقاومت برای ایستادگی، مطرح کرد: وجود مردم در صحنه، اعتقادات ملت به خداوند، اراده و فهم آن ها، توان فنی و نظامی، عقل و درایت رهبران آن ها از توانمندی های جبهه مقاومت می باشد.

مشاور رییس مجلس:
مقاومت بهترین اسلحه برای دفاع از ارزش های ملی /جبهه مقاومت قابل سرکوب و انحراف نیست

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، با بیان اینکه مقاومت را در مقابل زروگوی های و زروگویان از  امام حسین (ع) یاد گرفته ایم اظهار داشت:مقاومت بعنوان بهترین اسلحه برای دفاع از ارزش های ملی و دینی خود به دنیا عرضه کردیم ؛مقاومت امروز در دنیا جواب داده است.

وی افزود:مقاومت اسلحه ای ارزان و بران در دست مردم مسلمان برای پس زدن جریان استکباری است، ماهم تا زماین که دشمن دست از زورگویی برندارد و حاضر به پذیرفتن شرایط مساوی نداشته باشد به همین اسلحه مقاومت اتکا می کنیم.

مشاور رییس مجلس گفت:امریکا با بدعهدی ها و زیر پا گذاشتن  برجام که دنیا  ناظر این مذاکره بودند نشان داد قابل اعتماد برای مذاکرده نیست و کشورهای همچون چین که در حال جنگ اقتصادی با امریکا هستند آمریکا را بدعهد می شناسند.

وی تصریح کرد:جبهه مقاومت در سطح منطقه جایگاه ویژه ای برای خود پیدا کرده است و نشان داده  این ظرفیت قابل سرکوب و انحراف و محاصره نیست .

حقیقت پور در پایان گفت:کشورهای منطقه در مقابل نقشه های شوم  آمریکایی و حجازی ایستاده اند و بتدریج مردم سایر  کشورهای منطقه نیز به جبهه مقاومت پیوسته و استکبار را می تارانند.

کارشناس مسائل سیاسی:
مشکلات به وجود آمده در برجام به دلیل اجرا نشدن هشدارهای رهبری بود

سید جلال حسینی در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره به فرمایشات و تأکیدات اخیر رهبر انقلاب پیرامون مقاومت، اظهار کرد: اگر در ابعاد تجربه، تاریخی، سنت‌‌های الهی در قرآن و تحقیقاتی که خود مقامات غربی داشتند بررسی کنیم متوجه می‌شویم که تنها راه نجات از این مشکلات، مقاومت است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: تسلیم شدن و زیر باز مذاکره رفتن هزینه‌ای سنگین و نتیجه ای پوچ برای کشور دارد، در صورتی که هزینه مقاومت خیلی کم اما نتیجه بسیار ارزشمندی دارد؛ تنها راه موفقیت ما در فشارهای کنونی مقاومت است.

وی افزود: در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی مشاهده و تجربه کردیم که هر کجا در مقابل استکبار و غربی‌ها کوتاه آمدیم، آن‌ها گستاخ‌تر شدند و ما هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم، این قضیه متعدد تکرار شده است.

حسینی با توضیح اینکه رهبر انقلاب فرمودند مذاکره با امریکا به نفع کشور نیست و ممنوع است، بیان کرد: زمانی که اوباما اعلام کرد که ما به ایران جنگ نداریم و می‌توان با مذاکره مشکلات حل کرد و در قضیه برجام نتیجه اعتماد به غرب و آمریکایی‌ها را مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: اکنون این بحث‌ها وجود دارد که زیر بار برجام رفتن تصمیم نظام بود و نتیجه هیچ و پوچ کنونی به دلیل ناکارآمدی نظام است، اما افرادی که این حرف‌ها می‌زدند نمی‌دانند که این مشکلات به دلیل اجرا نشدن تأکیدات و هشدارهای رهبری است.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی:
اگر می خواهیم از منافع ملی صیانت کنیم راهی جز مقاومت نداریم

سید محمد حسینی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه مبحث مقاومت یا سازش از اوایل انقلاب در ایران و در منطقه مطرح بوده اظهار داشت: در موضوع فلسطین شاهد بودیم که انور سادات بعد از جمال عبدالناصر در مصر و نیز جنبش چریکی فتح به فرماندهی یاسر عرفات به سمت سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی رفتند و به جای اسلحه شاخه زیتون بدست گرفتند با این تصور که می توانند در ازای این عقب نشینی و پذیرش ذلت سازش با اسرائیل غاصب،امتیازاتی را کسب کنند ولی تنها عکسهای یادگاری از آن واقعه باقی ماند و عایدی برای آوارگان و مردم مظلوم و بی پناه فلسطین نداشت .

استاد دانشگاه تهران افزود: تقابل دو خط سازش و مقاومت همیشه وجود داشته و در سالهای اخیر با حضور دولت لیبرال‌منش آقای روحانی بحث مذاکره پررنگ شد و در فضای عمومی جامعه با عملیات روانی و ابزار رسانه‌ای این ذهنیت را بوجود آوردند که اگر تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شود و در برابر غرب کوتاه بیاییم چرخ اقتصاد کشور به سرعت می چرخد و آن چنان رونقی در کشور به وجود خواهد آمد که فقر از بین خواهد رفت و جامعه از یارانه‌های دولت بی نیاز خواهد شد و دهها وعده فریبنده دیگر که غالب مردم را واله و شیدای خود کرد.

حسینی ادامه داد: اما تجربه برجام نافرجام نشان داد که با این رویه “خود ضعیف پنداری” در برابر قدرتهای سلطه‌جو به نتیجه‌ای نمی رسیم زیرا غربی ها همواره به جلب امتیاز و منافع حداکثری خودشان می‌اندیشند و وقتی نوبت به امتیاز دادن می رسد تعلل‌ها و بهانه‌ها شروع می‌شود به ویژه آمریکاییها که در توافق هسته‌ای شاهد بودیم که چه در زمان اوباما و چه ترامپ به تعهدات خود عمل نکردند و برخلاف قوانین و عرف بین الملل با گستاخی تمام از برجام خارج شدند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب با استناد به آموزه‌های وحیانی، سنت الهی، دلایل عقلی و تجربیات عینی با صداقت و صراحت فرمودند که راه برون رفت از مشکلات و راهبرد اصلی ما مقاومت، ایستادگی و پایداری است، همان‌گونه که مقاومت در سوریه و عراق جواب داد و مثلث کشورهای غربی، عربی و عبری را ناکام و مغلوب ساخت.

حسینی گفت: تجربه تلخ برجام برای چندمین بار ثابت کرد که در مقابل زیاده خواهی آمریکا و اروپا راهی جز مقاومت و دفاع از منافع ملی نیست؛ به جای امیدبستن به غرب باید بر استعدادها و ظرفیت های داخلی تکیه کرد و با افزایش مبادلات باکشورهای همسایه، موجب رونق تولید و اقتصاد و رفع نیازهای کشور و دور زدن تحریم‌ها شد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان با بیان اینکه بدون شک مقاومت هزینه دارد اما هزینه سازش به مراتب بیشتر و زیان بارتر است، تصریح کرد: غربی ها به دنبال تضعیف کشورهای مستقل هستند؛ ابتدا با مذاکره و تحمیل نظرات خود توان دفاعی و اقتصادی کشورها را به حداقل می‌رسنند و بعد هجمه می کنند و اهداف خود را عملی می‌سازند نسخه‌ای که در لیبی و عراق تاحدودی جواب داد لذا ما باید با تمام توان بایستیم و بنیه اقتصادی و دفاعی خود را تقویت کنیم و مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهیم تا همچون ۴ دهه گذشته با رضا و رغبت پشتوانه نظام اسلامی باشند و دشمنان این مرز و بوم را سرجای خود بنشانند.

وی در ادامه یادآور شد: در ماههای اخیر آمریکا هیاهو و رجز خوانی پر سر و صدایی کرد که به ایران حمله نظامی می‌کند اما وقتی اقتدار و صلابت رهبرحکیم انقلاب و ایستادگی مردم را دید مجبور به عقب نشینی شد؛ نگاه امام راحل نیز در موضوع مقاومت این بود که می فرمودند “در مقابل ظالم اگر یک گام عقب نشینی کنید، دشمن یک قدم جلو می آید و برعکس اگر شما جلو رفتید دشمن وادار به عقب نشینی می شود”.

سید محمدحسینی در پایان گفت: خلاصه اگر می خواهیم از منافع ملی صیانت کنیم راهی جز مقاومت و ایستادگی نداریم؛ همه کسانی که وعده می دادند با تفاهم و سازش با غرب گشایش صورت می‌گیرد و وضع زندگی مردم بهبود می‌یابد بعد از ۶ سال نتیجه این گفتمان را دیدیم که وضعیت فعلی جامعه و مشکلات جدی مردم است؛ بر این اساس جا دارد مردم در اعتماد به این طرز تلقی بازنگری و تجدید نظر کنند و گرنه چه بسا شرایط روز به روز دشوارتر شود.

استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاس:
معامله برجام، مذاکره برای برد تیم حلقه نیاوران بود/ معتقدان به عدم توانایی ایران برای ساخت آبگوشت بزباش امروز لال شده اند!

استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاسی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)  با این مضمون که در هر برهه ای اگر با دشمن معامله و مذاکره شده است نتیجه ای ندیدیم، به خبرنگار تیتریک، گفت: مذاکره یک بازی برد – برد است و زمانی صحیح خواهد بود که در برابر اعطای یک امتیاز از طرف مقابل امتیاز گرفت.

حسن محبتی با اشاره به اینکه اگر مذاکره صرفا اعطای امتیاز به طرف مقابل باشد جز باخت ثمره ای ندارد، افزود: در برجام مذاکرات بر پایه برد – برد بود تا در ازای عقب نشینی از برخی مواضع اعم از هسته از که استکبار، امپریالیسم و اسرائیل نگران آن بود اما معامله ای برای محدود کردن ایران شد.

وی اظهار داشت: بر خلاف تذکرات رهبری دولت کنونی راه را مذاکره با دشمن دانست و شعار اقای روحانی نیز مذاکره با کدخدا بود اما همه مشاهده کردیم که کدخدا برای آنها تره ای خورد نکرد.

محبتی تصریح کرد: بر اساس فرموده رهبری آتش زدن برجام می تواند بی تفاوتی مردم و دولت به آن و اصلاح رفتار است، برجام محصول مذاکره ای است که غرب به دنبال آن بود در حالی که امام (ره) همواره مذاکره با شیطان بزرگ را غلط می دانستند.
وی با اشاره به اینکه اگر مذاکره صحیح بود در زمان تسخیر لانه جاسوسی و تعظیم آمریکایی ها که 400 نیروی آنها در اسارت ما بود این اقدام را انجام می دادیم، گفت: امام (ره) انسان دوستی را درباره اسرای امریکایی لانه جاسوسی پیاده کرد.

محبتی افزود: مذاکره با آمریکا توسط هر دولت و هر شخصی کاملا محکوم به شکست خواهد بود زیرا استکبار گرگی در لباس میش است و پشم های آن زیر مشت آهنین آن قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: زمانی که آقای روحانی دولت را به دست گرفت و آغازگر برجام بود تورم را مشاهده کردیم و امروز در محاصره اقتصادی دشمن قرار گرفته ایم، اما با تدابیر رهبر معظم انقلاب در حال مقاومت هستیم و جواب آن را خواهیم گرفت.
وی پیروزی را در گرو عدم همکاری نفوذی های دشمن در داخل با استکبار دانست و تصریح کرد: فسادها و اختلاس ها عوامل پشت پرده ای هستند که برای شکست مردم ایران فعالیت می کنند اما محکوم به شکست خواهد شد زیرا ملت ایران در طول 40 سال برجام های زیادی را پشت سر گذاشته اند.

محبتی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند به اروپایی ها چشم ندوزید در نتیجه اگر سال 98 و 99 را با موفقیت پشت سر بگذاریم سال 1400 دولتی جوان، با ایمان و انقلاب روی کار خواهند امد و  آمریکایی ها را به شکست وا می دارند.

وی افزود: رئیس جمهور تمام تلاش خود را کرد تا برجامی را تایید کند که موفقیتی برای خودش و تیم حلقه نیاوران داشته باشد اما فن مذاکره را بلد نبودند و از برنامه دشمن غافل شدند.

محبتی اظهار داشت: متاسفانه سال های زیادی صرف برجام شد و نتیجه هزینه های گزاف سفر خارجی، تبلیغ، بوق و کرنا فشار شدید اقتصادی و غلبه دشمن در برخی عرصه ها بر کشور ما بود.

وی با اشاره به اینکه دشمن خواب غفلت برخی از دولتمردان را نمی دید اما متاسفانه این فرصت به دست عوامل داخلی پدید آمد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب دوراندیشی بالایی دارند و تحلیل های قوی از بین الملل و منطقه دارند، سیاست مداری حکیم و دانا هستند و بر جهان اسلام و غرب اشراف کامل دارند.

محبتی تصریح کرد: توان کنونی ایران به واسطه استفاده از ظرفیت داخلی است درحالیکه دشمن در لباس تفاهم به دنبال منافع خود خواهد بود، امروز حتی نباید به برخی از همسایگان نگاهی مثبت داشت زیرا برای ایران کیسه دوخته اند.

وی گفت: آنچه کشور را نجات خواهد داد توان و تولید داخلی است، دانش داخلی، پول ملی و ایمان داخلی نیاز کشور خواهد بود، برخی اعتقاد داشتند ایران توان درست کردن آبگوشت بزباش را ندارد اما امروز لال شده اند، امروز تئوریسین ها و سیاستمدارانی که خود را ژنرال نظام می دانستند کجا هستند.

محبتی افزود: ژنرال های دیروز چرا سر در لاک فرو کرده اند و زبان به حلقوم گرفته اند؟ چرا شرایط امروز را پیش بینی نمی کردند و واردات را افزایش دادند و در نهایت موجب ایجاد یک وضع اسف بار برای کشور شدند.

وی  در خاتمه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال امام (ره) به وضوح اشاره کردند که اگر رفاهی نسبی داریم به واسطه توان داخلی است و اگر این را کاهش دهیم در فشارها از بین خواهیم رفت، اگر چه ایشان قطعا مانع شکست ایران خواهد شد و شعارهای سال و فشارهایی که به مسئولین می اورند قطعا نتیجه خواهد گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت دکترین جمهوری اسلامی در مواجه با استکبار است/ تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت

نصرت‌الله حیدری، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار در خصوص صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در سالروز گرامیداشت رحلت راحل گفت: مقام معظم رهبری در سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)در حرم آن پیر فرزانه ضمن اشاره به یکی از خصائل امام به نوعی دکترین جمهوری اسلامی در شرایط کنونی را هم ترسم نمودند و آن مقاومت و ایستادگی است.

وی اظهار کرد: تاکید بر این راهبرد در شرایط کنونی از آن جهت اهمیت دارد که جهان استکبار به همراهی ارتجاع منطقه تمام توان خویش اعم از رسانه ای،دیپلماسی،اقتصادی و حتی نظامی برای تسلیم جمهوری اسلامی به کار برده است.

حیدری افزود: اقدامات دونالد ترامپ ریس جمهور کنونی آمریکا در بحث وسعت بخشیدن به تحریم ها،قطع صادرات نفت ایران واعرام ناو هواپیمابر آبراه لینکلن به منطقه در این راست است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری رویکرد سلطه را در ماهیت نظام استکبار می داند و هدف آن به تسلیم کشاندن ملتهای آزاده و مستقل است، افزود: انقلاب اسلامی ایران از همان آغازین روزهای حیات خود هم به لحاظ شکلی وهم به لحاظ ماهوی در برابر جهان سلطه قرار داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته در آن مقطع این جهان استکباری در دو اردوگاه تقسیم شده بودند (اردوگاه غرب یا لیبرالیزم به رهبری آمریکا اردوگاه شرق یا کمونیسم به رهبری شوروی). جالب است در یک نکته بدیع وبی سابقه همراهی هر دو ابرقدرت برای مقابله با انقلاب اسلامی.این اتحاد استراتژیک در جنگ ۸ سال صدام علیه ایران اسلامی خود را نمایان کرد و هردو اردوگاه غرب وشرق در تسلیح صدام نقش دشتند.

وی یادآور ساخت: منطق امام در این برهه حساس زمانی تکیه بر درون و مقاومت وتسلیم ناپذیری در برابر دشمن بود.این منطق جواب داد و صدام و حامیان شرقی و غربی او به هیچ کدام از اهداف خود نرسیدند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ایران با تکیه بر منطق مقاومت و ایستادگی از یکی از بزرگترین جنگهای قرن با پیروزی عبور کرد و برای اولین بار در سایه مدیریت ولایت فقیه یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشد. از پیامد این ایستادگی توسعه فرهنگ مقاومت در میان سایر ملل است. ملت فلسطین جزء اولین ملتهای بودند که این پیام را دریافت کردند.

این استاد دانشگاه پیامد دیگر منطق مقاومت انقلاب اسلامی را تغییر در موازنه قدرت در روابط بین الملل عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی توانست جنبشها را بیدار سازد، علاوه بر آن احیاء ارزشهای دینی و الهی موجب اضمحلال پایه های ایدئولوژیک غرب وشرق شد.

وی بیان کرد: بسیاری از کارشناسان فروپاشی شوروی را از پیامدهای انقلاب اسلامی در ایران می دانند، هردو اردوگاه آن روز دنیا یعنی اردوگاه غرب به رهبری آمریکا وشرق به رهبری شوروی در مقابله با انقلاب وحدت استراتژیک داشتند، اما باز انقلاب و منطق مقاومت جواب داد و ایران با پیروزی جنگ را پشت سر نهاد، مقاومت و ایستادگی انقلاب در جنگ صادر شد وهمین منطق نظام بین الملل را به نفع ملتهای محروم رقم زده است.

حیدری تصریح کرد: پیروزی و امیدواری ملت فلسطین،شکست تروریسم جهانی به رهبری غرب در عراق وسوریه،شکست ائتلاف عربی_عبری_غربی در یمن و ناکامی معامله قرن از نتایج تغییر در روابط بین الملل به نفع جبهه مقاومت است.

دکترای علوم سیاسی اضافه کرد: پیامد دیگر مقاومت و ایستادگی انقلاب اسلامی،تغییر در ساختار قدرت در روابط بین الملل است.انقلاب اسلامی با طرح گفتمان دینی پایه های ایدئولوژیک غرب وشرق یعنی لیبرالزم را با مخاطره و چالش مواجه ساخت.بسیاری از کارشناسان فروپاشی شوروی اردوگاه شرق را از پیامدهای انقلاب اسلامی در ایران می دانند.البته وضعیت آمریکا هم در همین مسیر کردند فروپاشی است و جهان باید خود را برای عصر پساآمریکا آماده سازد، بر ملا شدن چهره مزورانه غرب ودست چدنی آن در دستکش های مخملین و فروپاشی ارزشهای دروغین آن در پوشش آزادی وحقوق بشر برهمه ملتها روشن شده است.

استاد دانشگاه ابراز کرد: روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا که در فرمایشات رهبری هم بود کافی است که این فروپاشی را حدس کنیم.امروز موازنه قدرت به نفع محور مقاومت در حال تغییر است. امیدواری ملت فلسطین به پیروزی و بازگشت به سرزمین مادری،شکست تروریسم جهانی به رهبری غرب در سوریه وعراق،شکست خفت بار ائتلاف عربی_عبری_غربی در یمن و شکست پروژه معامله قرن موید این تغییر در ساخت قدرت در روابط بین الملل به نفع محور مقاومت وفرهنگ ایستادگی است و در سایه منطق مقاومت دشمن به هیچ کدام از اهداف نرسیده است.

وی اظهار کرد: البته الان رویکرد دشمن جنگ اقتصادی است وبی شک منطق مقاومت هم در برابر این جنگ رویکرد اقتصاد مقاومتی است یعنی تکیه بر درون و درون زا کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت، لذا کشور برای پیروزی در این عرصه منابع و امکانات لازم را دارد و مسیولین باید شرایطی فراهم کنند تا با مشارکت و اقعی مردم در اقتصاد این ظرفیتها را شکوفا نمایند. البته در کنار ظرفیتها مزیتهای فراوان اقتصادی باید مدیریتها را کارآمد و اصلاح کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: دشمن در شرایط کنونی دو اقدام اساسی برای مواجه با انقلاب در پیش گرفته است: الف_جنگ اقتصادی ب_طرح گفتگوی منافقانه.هردوی این راهبرد یک هدف دارند وآن وادار کردن ایران به تسلیم است.خوابی که هرگز تعبییر نخواهد شد و دوم جمهوری اسلامی حداقل در قضیه برجام یک گفتگو با غرب انجام داد و منجر به توافق نامه برجام شد.اما جهانیان دیدند که آمریکا به آسانی آن را نقض و بر دامنه تحریم ها هم افزود.به اروپا هم امیدی نیست زیرا اقدامی برای نجات برجام انجام ندادند و حتی در بسیاری از جاها با آمریکا همنوا شدند.

حیدری عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی به غرب بدگمان است و طرح گفتگوهای مزورانه نباید خللی در اراده نظام ایجاد نماید. رجعت به منطق امام یعنی منطق مقاومت به عنوان یک اصل راهبردی و حتی فطری رمز پیروزی است. دشمن هرجا از ملت ایران مقاومت و ایستادگی دیده است عقب نشینی کرده است.منطق مقاومت گفتمان امام و رهبری است وبی شک پیروزی را باید در سایه این گفتمان جستجو کرد

مدیرکل صداوسیمای‌ مرکز آذربایجان‌ شرقی:
منطق مقاومت،گزینه اصلی درمقابل دشمن/ برجام،نمونه آشکارنزدیکی به آمریکا

مرتضی‌صفری مدیرکل صداوسیمای مرکزآذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج با اشاره سخنان رهبر انقلاب درباره منطق مقاومت اظهار داشت: سخنان رهبرانقلاب برروی منطق مقاومت همچنین مشی وسلوک امام راحل قرار داشت که به شکل مناسبی تبیین شد.

وی گفت: برخی درتلاش هستند که راه وروش امام را تحریف کنند که رهبر انقلاب در سخنرانی حرم حضرت امام(ره) به خوبی شفاف‌سازی و هشدار دادند. امام راحل در مقابل آمریکا و فشارهای غرب زیرشدید‌ترین فشارها،کوچکترین عقب‌نشینی نکردند.

مدیرکل صداوسیمای مرکزآذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین و پرافتخارترین اقدامات رهبرانقلاب، ادامه مسیرحضرت امام بود که تا امروز کوچکترین عقب نشینی نکرده ودرادامه همان راهی که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ترسیم کرده بود حرکت می کنند.

صفری تصریح کرد: کلیدحل تمام مشکلات کشور عمل به سیره امام است که این سیره در روش و منطق رهبرانقلاب جلوه گری می کند. درچندروز گذشته شاهدبودیم که آمریکا 12پیش‌شرط برای مذاکره مطرح کرد ولی بی تفاوتی مردم ایران و رهبری حکیمانه امام خامنه ای، سیاستمداران آمریکایی را وادار کرد که بایک چرخش بزرگ، از مواضع خود کوتاه بیایند.

وی افزود: مواضع اخیر دولت آمریکا نشان داد که دشمن بدون منطق مقاومت، کوچکترین همراهی با سیاست های جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد، منطق مقاومت در مذاکرات و تعاملات مختلف جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا، راستی آزمایی و تجربه شده است،در هر مرحله ای به آمریکا نزدیک شدیم ضربه ای از طرف آنان دریافت کردیم، مذاکرات برجامی ایران با آمریکا نمونه آشکاری از نزدیکی ایران به آمریکا بود که درنهایت بعد از چندسال معطل ماندن کشور، رهبران آمریکا، زیر قول و قرار خود زدند.

مدیرکل صداوسیمای‌مرکزآذربایجان‌شرقی بیان داشت: رهبرانقلاب با اشاره به عدم نزدیک شدن به آمریکا، به نوعی مسئولان را به طور جدی راهنمایی کردند.

مسئول نمایندگی در جهاد کشاورزی استان بوشهر:
امام با مقاومت شاهرگ آمریکا هدف قرار داد/ خیانت برخی کشورهای اسلامی باعث اجرای طرح معامله قرن در منطقه شد

سید غلامرضا هاشمی مسئول نمایندگی اداره کل جهاد کشاورزی استان وشهر در گفت و گو با سپاس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص منطق مقاومت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند بنیانگذار انقلاب اسلامی دکترین مقاومت داشتند که با ایمان به خدا توانست شاهرگ های سیطره ی غرب و آمریکا را هدف قرار دهد و  آمریکا برای مقابله با اسلام ناتوان شد.

مسئول نمایندگی جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: اما بر خلاف اعتقاداتی که برخی شعار می دهند ما نمی توانیم،( مثل تقی زاده هایی که می گویند از نوک پا تا سر باید غرب زده بشویم و راهی جز این وجود ندارد) مقاومت در بابر زورگویی های دنیا که خود را ابر قدرت منطقه می دانند امری ممکن ساخت که امروز همه شاهد هستیم هر جا ایستادگی کردیم توانستیم پیروز و سربلند باشیم.

هاشمی افزود: در شرایطی که همه اهاد جامعه نسبت به آن اشرافیت کامل دارند کانون دکترین مقاومت در منطقه و جهان بالاترین قدرتی است که مهمترین آن قدرت نظامی در غرب آسیا است و امروز ایران چهارمین قدرت نظامی در حوزه ساخت موشک در جهان به خوداختصاص داده است که بهترین افتخار برای ایران اسلامی و مسلمانان جهان است.

وی با اشاره به خیانت های برخی کشورهای اسلامی نسبت به ایران، ابر از کرد: آمروز آمریکا نقشه خیانت آمریزی با همکاری برخی کشورهای اسلامی مانند بحرین و عربستان رقم زد که به عنوان معامله قرن عنوان شده است که باید همه بدانند اگر بحرین ، امارات و عربستان سفره برای آمریکا پهن نمی کردند و اینقدر زیادی گاو شیردهی نبودند قطعا آمریکا نمی توانست طرح های خیانتکار و جنایتکار خود را مثل معامله قرن را در منطقه و در فلسطین پیاده کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه:
مذاکره تحت فشار اشتباه است

جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، با اشاره به دشمنی آمریکا و کشورهای اروپایی با ایران اظهار داشت: از نگاه سیاسی با توجه به شرایط و موقعیت مذاکره، مصالحه با دشمن شرایط مختلفی دارد و بدون در نظر گرفتن منفعت کشور و شرایط دشمن مذاکره صحیح نیست.

وی افزود: از نگاه کارشناسان بین‌المللی، زمانی که دشمن در حال تهاجم است و طرف مقابل را وادار به مذاکره می‌کند بدترین نوع مذاکره است، اما اگر دشمن در شرایط بد باشد و طرف تهاجمی ایران باشد، مذاکره به سود کشور است.

قنادباشی اظهار داشت: در حال حاضر موضع آمریکا در برابر ایران تهاجم و حمله است و نگاه تحقیرآمیز به مذاکره با ایران دارد، در این شرایط مذاکره با آمریکا بسیار مضر است و از طرف دیگر افتخار دولت آمریکا است که مذاکره‌ای مطمئن و جامع با ایران داشته باشد.

وی عنوان کرد: در نشست‌های پی در پی مذاکره با آمریکا ایران متضرر شد و هزینه‌های مختلفی را برای مذاکره داد، و در نهایت به دلیل بی‌اعتباری و دشمنی و بدعهدی آمریکا تمام امتیازهای لازم برای یک معامله را ایران از دست داده است.

قنادباشی تأکید کرد: آمریکا به دلیل رفتار تهاجمی و استکباری، نمی‌تواند با جمهوری اسلامی مذاکره در چارچوب صحیح انجام دهد و مذاکره تحت فشار یک اشتباه است.

وی ضمن اشاره به توان نظامی و موشکی ایران تصریح کرد: از نظر نظامی جمهوری اسلامی توان موشکی و نظامی عالی دارد و هیچ دشمنی در شرایط کنونی جرأت ورود و درگیری با ایران را ندارد و این به قابلیت‌های ایران در فشار آوردن به دشمن برمی‌گردد و ممکن است دشمن ضربه‌هایی را وارد کند اما از جنگ با جمهوری اسلامی می‌ترسد.

کارشناس مسائل خاورمیانه به جبهه‌های مقاومت مختلف ایران در برابر دشمن اشاره کرد و گفت: ظرفیت اقتصادی ایران به دلیل جغرافیای بسیار متنوع و محصولات کشاورزی و دامی مختلف چشم‌گیر است.

وی عنوان کرد: کارشناسان معتقدند ایران ظرفیت‌های تولید دامی، کشاورزی و صنعتی خود را می‌تواند تا ۵ برابر فعلی افزایش دهد، لذا ایران از نظر اقتصادی در برابر دشمن می‌تواند مقاومت کند.

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی:
علاوه بر عقل، تجربه هم می‌گوید که مقاومت منطقی است/ تجربه نشان داده وقتی مذاکره کرده‌ایم،هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است

مهدی چمران نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی (جمنا) در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تهران پرس در ارتباط با این بود که چرا مقاومت راه منطقی عقلانی و فطری هر ملتی در برابر زور گویی و گردن کلفتی قدرت‌ها است اظهار داشت: علاوه بر عقل، تجربه هم می گوید که مقاومت منطقی است زیرا مردم ما تجربه کرده اند که وقتی مسئولین مذاکره کرده اند، هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

چمران در ادامه در خصوص منطق تجربه خاطر نشان کرد: منطق تجربه راحت تر از منطق عقلانی است و مردم آن را به عینه دیده اند و زمان زیادی از آن نمی گذرد. در موضوع برجام که ما انقدر همکاری کردیم، آمریکا وفای به عهد نکرد. متاسفانه مذاکرات برجام بوی سازش هم می داد و برخی امتیازاتی که نباید می دادند، دادند و در عوض در ازای برجام هیچ امتیازی به ما داده نشد.

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی (جمنا) پیرامون برجام تصریح کرد: حتی دقت های لازم هم در برجام نشد مثلا جایی برداشت ما از یک کلمه به معنی تعلیق بود اما به عنوان لغو در برجام آمده بود. مقام معظم رهبری فرمودند جنگ نمی شود، اگر هم بشود ما مردانه ایستاده ایم. ما سلاح هایی داریم که بازدارنده است و سلاح هایی هم داریم که اعلام نکرده ایم و تا نیاز نشود هم نیازی نیست اعلام کنیم.

وی در مورد احتمال وقوع جنگ گفت: ما جنگ را شروع نمی کنیم اما اگر کسی جنگ را شروع کند، ما ایستاده ایم. هنوز مرکب برجام خشک نشده، حالا ما بیاییم دوباره در دام مذاکره بیفتیم، کاملا غیر منطقی و غیر قابل قبول است و هیچ عاقلی این کار را نمی کند. احتمال دارد ترامپ برای دستیابی به برخی منافع، جنگ راه بیاندازد، در این شرایط مقاومت، ایستادگی و نگاه به درون و پیگیری نکردن خواسته های رئیس جمهوری آمریکا، ما را به موفقیت و پیروزی می رساند.

چمران درباره شرایط فعلی ایران در عرصه بین الملل اضافه کرد: در زمان جنگ هشت ساله، ما ضعیف تر از الان بودیم و دستمان خالی بود و شرق هم با غرب بود اما امروز ما قوی تر هستیم، دستمان خالی نیست و حتی می توانیم حملات تهاجمی نیز انجام دهیم به علاوه اینکه دیگر شرق با غرب بر علیه ما همراه نیست.

کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت یعنی پیروزی نهایی حق بر باطل

خداداد خدادادی  کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشور قشرهای مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: دشمنان با تمام توان درصدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند و با تحریم و تهدید و جنگ اقتصادی و روانی می‌خواهند مقاومت مردم را از بین ببرند.

خدادادی افزود: همانطور که رهبر انقلاب در این مراسم فرمودند، مقاومت هزینه دارد، اما هزینه تسلیم در برابر دشمن از مقاومت بیشتر است.

این کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری افزود: امام راحل نیزهمیشه مبارزه با استکبار جهانی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل انقلاب اسلامی می‌دانستند و بعد از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان اعلام کردند که مقاومت تنها رده مقابله با استکبار جهانی است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز به موضوع مقاومت در برابر استکبار به‌عنوان یکی از اصول اساسی امام راحل و انقلاب اسلامی اشاره کردند اظهار کرد: هر جا در مقابل دشمن مقاومت و ایستادگی کردیم موفق بوده‌ایم و در منطقه نیز با همین مقاومت موفق شدیم دشمن تکفیری را شکست دهیم.

خدادادی  با بیان اینکه منطق مقاومت ملت ایران اسلامی استکبار را در تمام زمنیه ها به زانو در آورد افزود: مقاومت باعث عقب‌نشینی دشمن می‌شود و در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز این موضوع را به‌خوبی مشاهده کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدات و باج‌خواهی دشمنان باعث عقب‌نشینی آن‌ها می‌شود، چون اگر در مقابل دشمن یک‌قدم عقب‌نشینی کنیم دشمن چند قدم جلو می‌آید بنابراین تنها راه ایستادگی در مقابل دشمنان مقاومت و پایداری است.

مهدی مزگی‌نژاد، کارشناس مسائل سیاسی:
مقاومت یکی از مبانی و بنیان‌های اساسی هر انسان آزاده‌ای در دنیا است/ اقتصاد کشور نباید به نفت وابسته باشد

مهدی مزگی‌نژاد کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگارخاورستان، پیرامون سخنان مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: انقلاب اسلامی توانست شرایطی را برای صدور انقلاب در سطح دنیا مطرح کند؛ عملکرد جمهوری اسلامی در صحنه عمل بود یعنی از حرف و تئوری عبور کرد و به صحنه عمل رسید.

وی افزود: در صحنه عمل انقلاب اسلامی طوری مدیریت شده که دیگران دریافتند انقلاب اسلامی با نظریات و تئوری‌هایی که داده در صحنه عمل موفق‌ترین وضعیت را به دست آورده است و این موفقیت به دست آمده در صحنه عمل مورد اقبال کشورهایی که تحت سلطه استکبار جهانی هستند یا به هر دلیلی در دنیا بدخواه دارند قرار گرفته است.

کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که کشورهای تحت سلطه استکبار جهانی نظریه مقاومت را پذیرفتند و آن را تنها راه نجات خود از زیر یوغ استکبار جهانی می‌دانند، گفت: چون این نظریه در عمل جواب درستی دارد و این جواب درست هم توانسته بسیاری از کشورها را از زیر یوغ استکبار جهانی و ظالمان نجات دهد بنابراین به عنوان یک الگوی بسیار موفق مورد قبول مسلمانان و کشورهای دنیا قرار گرفته و به عنوان یک جاذبه بسیار خوب از آن استقبال کردند.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: در سنت مبانی زندگی، انقلاب اسلامی و اندیشه‌ها باقی می‌ماند و شما پای باقی ماندن این مبانی قطعا باید هزینه بدهید و این هزینه‌ها هزینه‌های کمی است چراکه اصل و بنیان مبانی و نظر شما باقی مانده است.

وی با اشاره به این‌که تسلیم شدن در برابر دشمن به این معنی است ‌که شما باید دست از همه چیز بکشید، افزود: شما باید دست از رفتار، کردار و اندیشه خود بردارید و تسلیم شوید و تسلیم شدن به معنای این است که شما باید تمام چیزی که برای آن زحمت کشیدید و در ذهن، فکر و عمل شما است را کنار بگذارید و فکر و عمل دشمنان مقابل خود را به کار ببندید یعنی یک تغییر در ساختار کلی چه اسلام و چه انقلاب اسلامی ایجاد می‌شود.

کارشناس سیاسی با بیان این‌که مقاومت یکی از مبانی و بنیان‌های اساسی هر انسان آزاده‌ای در دنیا است، تصریح کرد: در بحث مقاومت ممکن است تعدادی از افراد یا مقداری از سرزمین شما هزینه شود اما با مقاومتی که شکل می‌گیرد انسان‌های آزاده حاضر نیستند به راحتی مبانی خود را به دست دشمن بدهند.

مزگی‌نژاد خاطرنشان کرد: در جریان مقاومت ممکن است یک سری آسیب‌های جزئی ببینیم اما این آسیب‌ها بعدا که پیروز شدیم قابل جبران است و شما می‌توانید سرزمین خود را به دست آورید و نیروی انسانی خود را بازسازی کنید.

وی افزود: اگر در مقابل دشمن تسلیم شُدید نه تنها نخواهید توانست آسیب‌های جزئی خود را بازسازی کنید بلکه بنیان‌های اصلی خود را نیز از دست خواهید داد.

کارشناس سیاسی با بیان این‌که رژیم شاهنشاهی همه مبانی ما را به دست غرب داده بود، افزود: امروز ما در سایه مقاومت در انقلاب اسلامی، اسلام و آرمان‌های خود را داریم در عین حال که تعدادی شهید و جانباز دادیم اما با همه این شرایط اگر یک محاسبه درستی انجام دهیم می‌بینیم که هزینه مقاومت خیلی کمتر از هزینه تسلیم است.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: انقلاب اسلامی راه مقاومت را پیش گرفته و خداوند هم وعده داده "اگر مقاومت کنید من شما را یاری خواهم کرد و قطعا پیروز خواهید شد" و قطعا انقلاب اسلامی پیروز خواهد شد.

وی افزود: دنیا نفت کشور ما را می‌خرد و با استکبار جهانی شریک شده و دست به دست هم دادند تا با نخریدن نفت، ما را به زمین بزنند و درآمدهای ما کم شود.

کارشناس سیاسی گفت: اگر ما درآمدهای خود را بر اساس فروش نفت تنظیم کنیم طبیعتا به آن منابع مالی مد نظر خود نخواهیم رسید و این یک ضعف بزرگ برای ما مخصوصا در بودجه کشوری است.

 مزگی‌نژاد با بیان این‌که اگر ما بتوانیم وابستگی خود را از نفت کم کنیم و سراغ مولفه‌های دیگری که در بودجه کشور پیش‌بینی شده مانند صادرات غیرنفتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید تکنولوژی، خدمات مهندسی، مالیات و عوارض برویم با این‌ موارد می‌توانیم بودجه کشور را سروسامان دهیم و نیازی به جامعه جهانی نخواهیم داشت.

وی تنها راه نجات از دست دشمن برای این‌که بازار نفت ما را تهدید نکند جداشدن اقتصاد کشور از نفت دانست و افزود: بدانید اگر ما بتوانیم از نفت جدا شویم استکبار جهانی حربه دیگری ندارد که علیه ما به کار ببرد.

کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که نیمی از بودجه ما به نفت وابسته است، گفت: با این نفت استکبار جهانی می‌تواند با ما بازی کند و همان‌طور که می‌بینید، دارد بازی می‌کند ما برای این‌که بازی دشمن را به هم بزنیم و این بازی به نفع ما تمام شود باید از فضای اتصال بودجه سالانه کشور از نفت جدا شویم تا بتوانیم راحت‌تر در دنیا حرف خود را بزنیم و کار خود را در صحنه انقلاب اسلامی انجام دهیم.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: عده‌ای در کشور از تهدید دشمن می‌ترسند بنابراین کوتاه می‌آیند یا بعضی از افراد در کشور وابسته هستند و وقتی وابسته باشند طبیعتا به دنبال این هستند که طرف مقابل خود را راضی نگه دارند و برای راضی نگه داشتن طرف مقابل خود باید به طرف آن‌ها بروند و یک سری امتیازها را به آن‌ها بدهند که این امتیازها، امتیازهای کوچکی هم نیستند.

وی با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها در منطقه نگران فضای موشکی ما، گروه‌های مقاومت و حزب‌الله در جنوب لبنان هستند، افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند این گروه‌ها از ما الگو گرفتند و طبیعتا نگران هستند و دست به دامن عواملی در داخل و خارج از کشور می‌شوند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: یک سری قلم به دست می‌گیرند و در روزنامه‌ها مطلب می‌نویسند که بیایید تسلیم شویم و برویم صحبت کنیم، دوران مقاومت تمام شده و دیگر جواب نمی‌دهد و از تهدید دشمن می‌ترسند؛ یک سری نیز وابسته هستند و در بعضی از مجالس و تریبون‌ها می‌گویند "ما این‌طور پیشرفت نمی‌کنیم" در حالی که ما در 40 سال انقلاب اسلامی علی‌رغم همه تهدیدها به پیشرفتی رسیدیم که امروز کشورهای هم‌تراز ما مانند مصر نه‌تنها به این نقطه نرسیدند بلکه نقطه پس‌رفت هم داشتند.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: انقلاب اسلامی مسیر مقاومت را در پیش گرفته، از تهدیدهای دشمن نمی‌ترسد و دنبال این است که تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کند و این اتفاق در انقلاب اسلامی افتاده است، این مسیر را ادامه می‌دهد و به نتایج خوبی در صحنه خواهند رسید، بدخواهان یا مخالفان و وابستگان نیز به نتایج مدنظر خود نخواهند رسید.

وی با اشاره به این‌که 40 سال از عمر انقلاب می‌گذرد و امسال سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) را برگزار کردیم، افزود: در هر کشوری اگر حادثه‌ای اتفاق می‌افتد بعد از مدتی آن حادثه ضعیف و کم‌رنگ می‌شود و استقبال مردم کم می‌شود اما در انقلاب اسلامی ما رحلت امام راحل (ره) اتفاق افتاد و ایشان به جوار حق پیوستند و بعد از 30 سال علی‌رغم این‌که ماه رمضان بود و بسیاری از افراد به علت روزه نتوانستند سفر کنند و فقط مردم اطراف تهران به این مراسم دعوت شدند، این مراسم با شور و اشتیاق خاصی برگزار شد.

کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی ما یک انقلاب مادی نیست که بعد از مدتی به فراموشی سپرده شود بلکه یک انقلاب الهی است، گفت: امام خمینی (ره) هم در ویژگی‌های شخصی و هم ویژگی‌های اجتماعی و انقلابی یکی از شخصیت‌های الهی بود و خودسازی درونی امام و آن اعتقادی که به خدا در بحث معنویت داشت جاذبه‌ای را در او ایجاد کرد که هر سال هنگامی که مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) می‌رسد طیف جوانی که نه امام را دیدند و نه در صحنه انقلاب بودند سواره و پیاده خود را به حرم امام راحل (ره) می‌رسانند تا در مراسم شرکت کنند و معلوم می‌شود امام راحل فراموش شدنی نیست و حادثه‌ای جدای از حوادث دنیا است.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: بعد از 30 سال رحلت امام (ره) این حضور جانانه در حرم امام ثابت می‌کند که امام در دل‌ها و ذهن‌ها جا دارد و جا خواهد داشت و الگویی برای ما است تا در قیامت شرمنده شهدا و امام شهدا نباشیم و با ظهور امام زمان (عج) بتوانیم وظیفه خود را نسبت به انقلاب اسلامی انجام دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی:
مقاومت باعث پیشرفت جامعه شد نه مذاکره

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی(ره) و تاکید ایشان بر مقاومت در مقابل زیاده خواهی‌های دشمن، اظهار کرد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی اشاره فرمودند استراتژی مقاومت همان استراتژی قرآن، ائمه و پیغمبر است و اصولا نهضت‌های اسلامی و الهی بدون استراتژی مقاومت نمی‌توانند به نتیجه برسند.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌برد اهداف یک انقلاب هزینه بر است، گفت: مسیر سازش و مسیر مقاومت هر دو برای انقلاب هزینه بر هستند اما مسیر سازش باعث منحرف شدن مسیر انقلاب از آرمان‌ها، ارزش‌های و اهداف می‌شود در حالی که نتیجه مقاومت رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

ترقی یاد آور شد: هدف ما از انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی بوده و این تمدن زیر بنای حکومت اسلامی امام زمان(عج) است از این رو ما جز مقاومت چاره دیگری نداریم زیرا نتیجه سازش چیزی جز انحراف در رسیدن به حکومت جهانی امام زمان(عج) نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تنها راه حرکت تکاملی و انقلاب تکاملی جمهوری اسلامی مقاومت است، افزود: برخی بر این باورند برای اینکه هزینه‌ها را کم کنیم نباید در مقابل دشمن مقاومت کنیم و باید از اتراتژی سازش در مقابل دشمن استفاده کنیم، این در حالی است که این استراتژی علاوه بر اینکه باعث دور شدن از اهداف انقلاب می شود، باعث ایجاد ناامدی در مستضعفین نسبت به انقلاب اسلامی و آینده آن می‌شود.

وی ادامه داد: دور شدن از اهداف و ناامیدی از انقلاب باعث ریزش طرفداران انقلاب اسلامی می‌شود و از طرفی این تاخیر باعث می‌شود که دشمن در یک حرکت ملایم کاری بکند که انقلاب از مسیر اصلی خودش منحرف شده و به نابودی بی انجامد.

ترقی با تاکید بر اینکه سازش هزینه‌های انقلاب را چندین برابر می‌کند، تصریح کرد: مذاکره با دشمن طی چند سال گذشته آزمون خوبی بود برای مردم، دولت و همه کسانی که تفکرشان این بود که مذاکره با دشمن می تواند مشکلات کشور را حل کند، و دریافتیم که دشمن هیچ گاه قابل اعتماد نیست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: مذاکره با آمریکا نه باعث کاهش تحریم‌ها، نه باعث کاهش توطئه‌ها و دشمنی‌های آمریکا شده و نه باعث پیشرفت جامعه شد، بلکه تجربه ثابت کرده است که چیزی که باعث پیشرفت جامعه شده مقاومت است نه مذاکره.

وی با اشاره به تجربه بسیار خود جبهه مقاومت در منطقه و گسترش روز افزون آن، گفت: آینده مقاومت آینده درخشانی است زیرا پیروزی ازآن مقاومت است و دشمن مجبور به عقب نشینی شده و ترس صهیونیست ها و استکبار جهانی از این جبهه به دلیل قدرت روز افزون آن در منطقه است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی بسیج دانشجویی:
برجام آخرین عبرت سیاست منفعلانه است/منطق مقاومت در هر حوزه ای باشد، موفق است

ابوالفضل اصغری راد، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، با بیان اینکه در واقع سیاست و منطق مقاومت، سیاستی منفعلانه نیست بلکه مقاومت و ایستادگی در حقیقت بصورت سیاست فعال، همگانی و کنشگرانه است، اظهار کرد: منطق مقاومت در معنا یعنی عبد و غلام بنده دیگری نبودن و استقلال در تصمیم گیری و ایستادگی بر روی اصول خود است.

وی اظهار داشت: در تاریخ معاصر بسیاری از کشورهایی که شکست خود را در بازگشت از اصول اساسی حکومت خود نتیجه گرفته اند کاملا هویدا و آشکار است که آن جامعه در عرصه بین‌المللی به عنوان کشوری رعیتی و کشوری پایین دست معرفی شده است و اغلب کشورها با نگاهی تحقیر آمیز به آن نگریسته اند.

اصغری راد افزود: در نقطه مقابل آن، هر کشوری که در اتکا و اعتماد به نفس به خود که در واقع این دو عامل نقش مهمی در منطق مقاومت دارند پیشرفت داشته اند،به عنوان الگو در عرصه بین‌المللی معرفی شده اند.

وی گفت: بر فرض مثال، چین که در واقع در نیمه ابتدایی قرن گذشته به عنوان فقیرترین کشور معرفی شده بود و بیش از 500 میلیون نفر از مردم آن در فقر و گرسنگی دست و پا می زدند اما در سه دهه اخیر به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان دست یافت.

وی ابراز داشت:  یکی از دلایل چنین اقتصادی بحث اعتماد به نفس و گستردگی فعالیت های بنگاه های کوچک اقتصادی در این کشور و ایستادگی مردم بود و در مقابلش تشویق تجار و جامعه کارگزار باعث رشد سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی در این کشور شد. این همان الگوی خارجی اقتصاد مقاومتی است.

اصغری راد افزود: یعنی مقاومت، تنها در حوزه سیاست مطرح نیست. بلکه در هر حوزه ای که بر آن تکیه شده پیروزی نهایی را به همراه داشته است، چه در حوزه سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی و چه در عرصه جامعه یا بین الملل ضمن اینکه یکی از محسنات و شاید بزرگترین نتیجه مقاومت، همان ناامیدی دشمن است.

وی تاکید کرد: اگر سابقه تاریخی مبارزه تمام قد قدرت های پوشالی دنیا از جمله آمریکا و صهیونیسم را مرور کنیم، می بینیم که با این که تمدن خودباخته آن ها علی رغم انفعال، رو به سقوط است اما همچنان به مبارزه تمام قد با جمهوری اسلامی ایران و در حقیقت به مبارزه با اسلام ناب محمدی پرداخته و ادامه میدهند.

وی با اشاره به اینکه روزی با ترور و جاسوسی و قتل عام و کشت و کشتار به مبارزه با تفکر اسلامی می پرداختند و امروز با تهدید و نفوذ و ارعاب و مذاکره ابراز داشت: در واقع دشمن قسم خورده و ردیف اول جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای اسلامی آمریکا و اسرائیل هستند.

اصغری گفت: امروز غرب باوران و غرب گرایان بایستی نوعی دگراندیشی در باورهای غلط خود ایجاد کنند و از نوع نگرش حاکمان غربی به مسئله حقوق بشر و بسیاری از اصول تمدن بشریت عبرت گرفته و به نوعی از دوستان خود که همان کشورهای غربی هستند درس مبارزه برای پیروزی عقاید و حکمرانی خود بگیرند.

وی افزود: امروز، کشورهایی که برای دشمنی و تیشه به ریشه اسلام زدن سوگند یاد می کنند، در تحلیلی ساده دوست دارند آنچه را که برای خود نمی پسندند را برسایر کشورها حاکم کنند.

وی تاکید کرد: امروز،تاریخ معاصر ایران پر از معادن تجربه و عبرت است،از عبرت های معاهده ننگین ترکمانچای گرفته تا تجارب موثر و درس آموز هشت سال دفاع مقدس و برجام آخرین عبرتی است که متاسفانه امروز هم سیاستی منفعلانه توسط دستگاه دیپلماسی برای آن در پیش گرفته اند.

وی افزود: زیرکی آمریکا در استفاده واژه "خروج از برجام" در آن بود که می خواست خود را از طریق آن از مسئولیت بین‌المللی در قبال تعهدات خود در این توافقنامه خارج کند.

اصغری با بیان اینکه امروز جامعه یا سازمان بین الملل بایستی کشور آمریکا را به عنوان متهم ردیف اول محاکمه کند نه اینکه به تمجید و تعریف پایبندی تعهدات پذیرفته شده توسط ایران بپردازد گفت: اما به مسئله دیگری که بایستی به آن اشاره کرد این است که منطق مقاومت نوعی قدرت هوشیاری لازم دارد.

وی ابراز داشت: یعنی شما اگر نگاه کنید بیشترین هجمه ها و بیشترین مبارزات امروزی میان جهان استکبار و اسلام از نوع نفوذ، تهاجم روانی و در یک واژه تهاجم نرم است که هدف آن بر عقب نشینی طرف مقابل است.

اصغری گفت: امروزه این اصل در هر حوزه ای از جمله سیاست گرفته تا فرهنگ و اقتصاد نقشه اول راه دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی خاطر نشان کرد: رهنمود های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص پایداری بر اصول مقاومت بایستی در حوزه تهاجم نرم نوعی هوشیاری را در مسئولین و کارگزاران نظام ایجاد کند که در واقع برگ فتح و پیروزی و پیشرفت نظام را رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه اصل منطبق با مقاومت,همان پاسداری از ارزشی های هر نظامی است و اگر ما از واژه مقاومت استفاده می کنیم این یعنی همان استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی ،گفت:  اینکه اگر توانستیم مبنای این پاسداری از ارزش هارا بر سیر الی الله یعنی همان کار برای رضای خدا و توکل برخداوند متعال قرار دهیم قطعا این وعده اللهی است که ان تنصرالله ینصرکم و خداوند باری تعالی هیچگاه از وعده‌ خود به بندگانش تخلف نکرده است و با این اصل,جهان اسلام به پیروزی حقیقی خواهد رسید.

کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت ایستادگی در مقابل دشمن است/ تسلیم در مقابل مستکبر مرگ تدریجی بدنبال دارد

اعظم السادات افشین فر، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: اقتدار و ابتکار ارزشهای رو به تزاید مقاومت است بطوری که امروز تمام دنیا نیروی مقاومت در لبنان،سوریه و عراق را می شناسد و به آن احترام می گذارند.

وی عاقبت تسلیم در برابر دشمنان را ذلت و خواری در مقابل قدرتمندان عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ کشورهایی همچون افغانستان ویا مصر با وجود تمدنی کهن و بی نظیر هرگاه در برابر دشمن تسلیم شده محکمتر بر سرش کوبیده اند.

این استاد تاریخ تصریح کرد: هر ملتی که مقاومت کرده،قویتر شده،اگرچه سختی ها و مصائب زیادی هم تحمیلش کرده اند ،ولی قدرتش بیشتر شده و در دنیا عزیز تر شده،مثل حزب الله لبنان،یا مردم عراق.

افشین فر با اشاره به نتیجه تمرکز بر مذاکره با دشمن گفت: نتیجه مذاکره با دشمن نادیده گرفتن ظرفیت های بسیار بالای کشور است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات برای اینکه طرف مقابل به قبایش بر نخورد محتاطانه عمل شد و قاطعیت لازم نشان داده نشد و طرف مقابل هم نقاط ضعف تیم مذاکره و دولت حاضر را خوب شناسایی کردند و با کمک کارشناسان خبره در برجام امتیازات بزرگ گرفتند و حقوق ناچیزی هم برای ایران پذیرفتند ولی همان ها را نیز متعهد نشدند.

وی تاکید کرد: مذاکره با دشمن در شرایط مناسب از موضع قدرت،هوشمندانه،و مقتدرانه ، اشکالی ندارد،ولی دولت روحانی ملتمسانه سراغ غربی ها رفت ،آن هم نه برای حل مشکلات مردم بلکه برای پیشگیری از شکست در انتخابات ۹۶.

این کارشناس مسادل سیاسی ادامه داد: مذاکره کننده ها باید آینده کشور و ملت را در نظر می گرفتند ، نه آینده حزب و جناح خودشان را اما متأسفانه به کار و تولید اهمیت ندادند و از برجام کعبه آمال ساختند.

افشین فر ادامه داد: روحانی فقط یک برگ برای بازی آورده بود آن هم« موفقیت در مذاکرات  به هر قیمتی با غربی ها» و همین اشتباه استراتژیک تیم وی بود.

وی با بیان اینکه فشارهای سیاسی و اقتصادی ،فقط نیروهای مقاومت را با انگیزه تر و مقاومتر کرده است، گفت: امروز نیروهای مقاومت متحدتر شده اند و باتکیه بر اسلام آرمان هایشان حقیقی تر و دست یافتنی تر شده است.

وی افزود: در سایه فشارهای دشمن ،مقاومت مبتکرتر و خلاق تر شده و استقلال بیشتری پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی، تسلیم در مقابل ظالم مستکبر را مرگ تدریجی خواند و اظهار کرد: تمام دشمنی ها برای به ذلالت کشاندن ماست برای همین باید مقاومت کنیم .

افشین فر گفت: اگر تسلیم شویم نان بخور و نمیر می دهند و چماقشان بر سرمان خواهد بود تا صدایمان در نیاید ،تا امنیت منافعشان در ایران تأمین شود.

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان:
منطق مقاومت از مبانی جمهوری اسلامی است/ مقاومت در برابر استکبار جهانی،راهبرد امروز نظام

خدابخش مرادی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: بیانات مقام معظم رهبری در روز عید فطر،در واقع راهبردی است که باید در حوزه تبیین این منطق عمل کرده و به عنوان گفتمان در جامعه ساری و جاری شود.

وی با بیان اینکه راهبرد و ضرورت امروز جمهوری اسلامی مقاومت در برابر استکبار جهانی است که باید در جامعه تببین شود، افزود: ما باید از مقاومت تعریف درست داشته و ادبیات آن را در فضای جامعه ساری و جاری کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: ضروری است تریبون داران،اهل قلم، سخنرانان،نویسندگان، شعرا و هنرمندان در راستای تبیین منطق در مقاومت از زوایه دید خود به مخاطبان تلاش کنند تا به عنوان فرهنگ در جامعه تبیین می شود.

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان ادامه داد: دولتمردان به عنوان کسانی که پشت سر رهبری حرکت می کنند در حوزه تبیین،اشاعه و ترویج این موضوع نقش موثری دارند.

مرادی با اشاره به اینکه منطق مقاومت امروز در کلام مقام معظم رهبری بیان شد اما این موضوع از مبانی جمهوری اسلامی محسوب می شود، افزود: از ابتدای پیروزی، انقلاب اسلامی همواره در مقابله با بدخواهان و استکبار بوده است.

وی با بیان اینکه در هشت سال دوران دفاع مقدس نیز با منطق مقاومت پیروز شدیم، ادامه داد:در همه عرصه های پیش روی نظام با این منطق پیش رفته ایم.

این مسئول بیان داشت: وقتی این موضوع امروز در کلام مقام معظم رهبری بیان می شود در واقع ضرورت و همه گیر شدن آن بیشتر احساس می شود.

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان برضرورت اشاعه منطق مقاومت  در سطوح مختلف تاکید کرد و گفت: همگان نقش اساسی در این زمینه دارند و باید هرکس به وظیفه خود عمل کند.

ابوالفضل صدقی، کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت، قدرت جمهوری اسلامی ایران را تثبیت می کند

ابوالفضل صدقی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به ضرورت مقاومت ایران در مقابل دشمن، گفت: قدرت های بزرگی در صحنه روابط بین المللی وجود دارند که دنبال منافع خودشان می باشند ولی کشورهایی که روش و منش مستقلی را پیش می گیرند با این قدرت ها مقابله می کنند.

وی تصریح کرد: ایران بعد از انقلاب اسلامی اعلام کرد که براساس منافع ملی خودش عمل می کند ولی کشورهایی که در صحنه روابط بین الملل صاحب قدرت هستند این امر را نمی پذیرند و می خواهند روشی را برویم که آنها می گویند لذا چالشی بین کشورهای مستقل در مقابل کشورهای صاحب قدرت به وجود آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر ما بخواهیم در مقابل نظام بین المللی که زیاده خواه است مقاومت کنیم باید از قدرت بازدارندگی استفاده کنیم، افزود: کشوری که بخواهد در صحنه روابط بین الملل روش خودش را در پیش بگیرد، باید ابتدا بقا و قدرت خود را تضمین کند و اگر نتواند از خودش دفاع کند حتما در مقابل قدرت برتر شکست خواهد خورد.

صدقی، مسائل منطقه ای و موشکی را دو موضوع مهم برای قدرت بازدارندگی دانست و اضافه کرد: این امر باعث فشار آمریکا بر ایران شده است چرا که جمهوری اسلامی از این طریق می تواند منافع آمریکا را تهدید کند و براساس همین نیز آمریکا می خواهد ایران موشک هایش را تحویل دهد و در مسائل منطقه ای دخالتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه این خواسته آمریکا به این مفهوم است که ما قدرت بازدارندگی نداشته باشیم، افزود: وقتی ما موشک نداشته باشیم که از خود دفاع کنیم، وقتی در لبنان و کنار مرزهای اسرائیل نباشیم وقتی در یمن قدرت بازدارندگی و مقابله با عربستان را نداشته باشیم، وقتی بر قدرت حشد الشعبی در عراق نفوذ نداشته باشیم که در مقابل آمریکایی ها مقابله کند همان بلایی که سر صدام آوردند و همان حمله نظامی که به افغانستان داشتند را بر سر ما هم خواهند آورد.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: آمریکا برای همین قدرت های ما است که به ما یا فشار اقتصادی اقتصادی وارد می کند که قدرت خود را تعمیم دهد  یا فشار عملیات روانی وارد می کند تا بتوانند بیشتر مردم را بترساند تا وقتی فشار اقتصادی و عملیات روانی به ایران وارد شد، ملت از رهبران خود بخواهند که برای بهبود اقتصاد، قدرت موشکی خود را تحویل دهیم و مسائل منطقه ای را کنار بگذاریم.

صدقی با بیان اینکه همانگونه که  امام خامنه ای فرمودند ما باید مقاومت کنیم تا بتوانیم قدرت جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کنیم، ادامه داد: مقاومتی که امام خامنه ای فرمودند به معنی داشتن اقتصاد مقاومتی و اتکا به جوانان در داخل کشور و داشتن قدرت بازدارندگی در حوزه روابط بین الملل است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که اقتصاد ما بعد از از بین رفتن قدرت بازدارندگی ما بهتر شود، گفت: اگر ما هسته ای خود را کاملا تعطیل کنیم، موشکی را هم تحویل دهیم، از مسائل منطقه ای هم کنار بکشیم و قدرت بازدارندگی خود را از بین ببریم باز هم دشمن دست از سر ما برنمی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مذاکره ای که قرار باشد در آن قدرت ما را بگیرند و چیزی عاید ما نشود خیانت به ملت ایران است، اضافه کرد: بارها در زمان دولت موقت  بازرگان، با امریکا مذاکراتی داشتیم ولی نتیجه این شد که آنها از صدام حسین حمایت کردند و صدام به ایران حمله کرد و جنگ 8 ساله به وجود آمد.

 صدقی خاطر نشان کرد: خاتمی نیز در دولت خودش چنین روشی پیش گرفت که کشوری عادی در  روابط بین الملل باشد، در صحنه بین الملل آبراهام لینکن را شهید دانست و هولوکاست را انکار کرد و از محو اسرائیل حرفی نزد نتیجه این شد که آمریکایی که به آنها چراغ سبز نشان می دادیم و گفتگوی تمدن ها را مطرح می کردیم در همان دولت خاتمی، ایران را محور شرارت دانستند.

مرتضی دهقان، کارشناس مسائل سیاسی:
مقام معظم رهبری نقشی اساسی در خنثی سازی نقشه دشمنان دارند/مقاومت در برابر ظلم همواره عامل پیروزی است

مرتضی دهقان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، گفت: درحالی که پشتیبانی و کمک های علنی نیروهای نظامی آمریکایی سعودی به نیروهای داعش کاملا عیان بود، عدم صرفنظر محور مقاومت از تداوم دفاع و هجوم نیروها در زمانی که حتی شهادت رزمنده های زیادی را در پی داشت و تصمیم مقتدرانه بر ادامه این مجاهدت ها و پیشروی ها و پایداری ها، مقوله چالش با دشمن متجاوز و خونخواری مثل داعش را به خوبی تایید میکند.

کارشناس امور سیاسی با اشاره به نقش اتخاذ این استراتژی در نیل به موفقیت و پیروزی نیروهای مقاومت و ریشه کن شدن گروه های تروریستی داعش که این درس و تجربه عینی را به مبارزان راه حق می افزاید، بیان کرد: نتایج حاصل از چالش با ظالم متجاوز و دشمن آشکار هر چند که هزینه هم داشته باشد اما بسیار شیرین و موجب پیروزی نهایی و دفع و نابودی آن دشمن خواهد شد، نتیجه ای که مشخصا از استراتژی سازش و سهل اندیشی در مقابل دشمن حتما به دست نمی آمد و چه بسا اتخاذ تصمیم سازش و عقب نشینی از طرف نیروهای مقاومت، هم اکنون تداوم و تکثیر وجود داعش را در کشورهای سوریه و عراق تثبیت می کرد.

وی دو عامل را بیش تر از همه باعث شکست اساسی تکفیری ها در منطقه عنوان کرد و افزود: اولاً هوشیاری قوه عاقله ای به نام مقام معظم رهبری در رأس جمهوری اسلامی ایران که با شروع معرکه داعش، خیلی زود تشخیص داد این جنگ برای قرابت صهیونیست ها به مرزهای ایران تدارک دیده شده است بطوریکه اگر در سوریه و عراق با آنها نجنگیم مجبور خواهیم شد در کرمانشاه و همدان و شهرهای کشورمان با آنها مبارزه کنیم.

دهقان ادامه داد: دوماً تشکیل یک جبهه بسیار جامع و پایدار برای جلوگیری از پیشروی هرچه بیشتر گروهک تروریستی داعش و مبارزه تا نابودی کامل آنها، تحت عنوان محور مقاومت که هوشیارانه از کشورهای ضدصهیونیستی منطقه شامل عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان و در رأس آنها ایران ایجاد شد.

کارشناس سیاسی گفت: این مورد نیروهای مردمی این کشورها تحت عناوین حشدالشعبی، زینبیون، حزب الله، حیدریون و فاطمیون را برای مبارزه با هرگونه تجاوز تروریستی به کشورشان فعال کرد و هم اینکه ائتلافى بسیار موثر و کارآمد را برای مبارزه با جبهه های احتمالی صهیونیسم در آینده تدارک بخشید.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد قدرت واحده ای که کشورهای مسلمان و ضدصهیونیستی منطقه تحت عنوان محور مقاومت بوجود آوردند تصریح کرد: عملاً قدرت نفوذ و تاثیرگذاری این محور و در رأس آن، جمهوری اسلامی ایران در حال مبدل گشتن به یک قدرت هژمونیک در منطقه میباشد که مشخصا آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی در تلاش اند تا برای جلوگیری از تداوم و تکثیر این قدرت، شرایطی را بوجود بیاورند که محور مقاومت به این نتیجه برسد که تداوم بحث چالش و بیرون راندن گروهک های تروریستی، راهکار پایداری برای تثبیت منطقه نخواهد بود.

دهقان خاطرنشان کرد: با علم کردن برخی مناطق در سوریه و عراق و حتی لبنان بر علیه دولت های شان و مشغول ساختن نیروهای داخلی کشورهای مقاومت به مسائل داخلی خود، باب جدیدی از مذاکرات پیچیده را باز کنند و در این مذاکرات به دنبال محدود کردن نقش محوری جمهوری اسلامی ایران و البته حمایت های تسلیحاتی به ویژه موشکی ایران در محور مقاومت و مسائل منطقه باشند.

وی گفت: اینکه چطور می شود حتی بریده شدن سر و از دست رفتن جان یک جوان مثل شهید حججى این چنین شور و تبلور و وجد و سربلندی و غرور و غیرتی را به جامعه تزریق می کند حتما مؤید آن است که عزت صرفا به تحقق اهداف مطلوب و اغراض مجنون به هر قیمتی من جمله کوتاه آمدن از آرمان خواهی و عقب نشینی و سازش نیست بلکه عزت آن است که در هر وهله و هر شرایطی مقتدرانه و عزتمندانه و قهرمانانه بر اهداف مطلوب خود از موضع حق طلبانه و عدالت خواهانه تاکید کرد و از چالش با ظالم متجاوزی که نماد روشن انحراف و افراط و تفریط در اسلام عزیز است حتی لحظه ای درنگ یا شک نکرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در شرایطی که ناامنی تمام منطقه و پیرامون کشور را فراگرفته بود مشخصا آمادگی و پشتیبانی و تجهیز جبهه مقاومت در مقابل عوامل و مزدوران سعودی_صهیونیستی از وظایف اولویت دار است بیان کرد: هر اندازه در قبال این مهم دچار تسامح میشدیم لاشک چندین برابر به تثبیت و انتشار ناامنی در حجم و وسعتی گسترده تر کمک کرده و قهراً باید منتظر حضور دواعش و سایر گروهک های تروریستی وابسته به دولت های مرتجع منطقه در مرزهای کشورمان می بودیم.

وی اذعان کرد: حال دیگر بر کسی پوشیده نیست که حضور و ظهور روحیات انقلابی و شهادت طلبانه در جوانان کشور و امثال شهید حججى ها و البته راهی شدن افتخارآمیز آنها در خط مقدم های جبهه مبارزه با دشمنان اسلام و درنهایت نگاه عزتمندانه در چهره هایشان آن هم وقتی که به سمت قربانگاه می روند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری:
مقابله با آمریکا موجب غرور و عزت ملی می شود/ آمریکا نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده است

آیت الله علی اکبر کلانتری، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگارشیرازه درخصوص سخنان رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد امسال و در مراسم بزرگداشت امام راحل در حرم مطهر ایشان و در توضیح علت اینکه چرا مقاومت راه منطقی، عقلانی و فطری هر ملتی در برابر زورگویی و گردن کلفتی قدرت ها می باشد، عنوان کرد: دلیل اول این امر این است که در مقاومت و مقابله با زورگویان موجب عزت ملی برای نسل حال و آینده می شود و هرمقداری که یک ملت در برابر دشمنان خود ایستادگی بیشتری داشته باشند، برای نسل خود و نسل های بعدی افتخار، عزت و غرور همراه خواهد داشت و موجب افزایش شور و نشاط برای مردم آن در عرصه های گوناگون زندگی خواهد شد.

وی به آموزه های دینی اسلام اشاره کرد و بیان داشت: در آموزه های دینی ما به طور مرتب بر جهاد و ایستادگی در برابر زورگویان تاکید شده است و اگر چه ما در حمله ابتدایی در بسیاری از موارد نهی شده ایم اما در امر دفاع تاکیدات فراوانی داریم.
آیت الله کلانتری در ادامه خاطر نشان کرد: در فرمایشات حضرت علی (ع) که در کتاب نهج البلاغه نیز آورده شده است، گفته شده که " به خدا سوگند که هیچ ملتی در درون خانه خود مورد هجمه دشمن واقع نشد مگر اینکه خوار و ذلیل گشت" که معنای این جمله این است که مسلمانان و ملت های شریف پیش از آن که دشمن به سراغ آن ها بیاید و در خارج از مرزهای خود در فکر مقابله با زورگویان و دشمنان باشند.
وی در توضیح دلیل دوم ایستادگی و مقاومت در برابر زورگویان و قلدرها گفت: دلیل دوم این است که اگر در برابر زورگو مقاومت و ایستادگی صورت نگیرد، این اتفاق سبب جری شدن و افزایش قلدری آن زورگو خواهد شد که پیامبر(ص) نیز در این خصوص فرمودند که در برابر متکبران، متکبر باشید و علت این سخن این است که اگر در برابر متکبر اگر تکبر و ایستادگی نداشت، روز به روز بر تکبر و قلدری او افزوده می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در توضیح دلیل سوم مقاومت اظهار داشت: دلیل سوم این است که هزینه عدم مقاومت در برابر زورگو بیشتر از مقاومت می باشد.
وی همچنین افزود: کشورهای همسایه ما که جز اقمار و دولت های درخدمت آمریکا می باشند، هم امکانات خود را در اختیار آمریکا قرار داده اند اما در مقابل شاهد انواع بی احترامی ها و تو سری ها به آن ها هستیم که برای مثال ترامپ عربستان صعودی  را گاو شیرده خطاب کرد با این همه خدمت و همراهی با آمریکا می بینیم که مرتب تحقیر و خوار می شوند و اینجا سخن رهبری مبنی بر اینکه هزینه عدم مقاومت بیشتر از هزینه مقاومت می باشد، اثبات می گردد.
آیت الله علی اکبر کلانتری تصریح کرد: هم از نگاه منطق و هم از نگاه فطرت و عقلانی، یک ملت آگاه و با بصیرت باید در برابر زورگویان ایستادگی و مقاومت داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور ایران توان مقابله و مقاومت در برابر آمریکا و زورگویان دنیا را دارد، گفت: بله، کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه عنوان کرد: کشور ما در مقایسه با 40 سال پیش و یا حتی 10 سال پیش از استحکام و قدرت بیشتری برخوردار می باشد، اگر روزی ما در دفاع مقدس حتی فشنگ و سیم خاردار نداشتیم و از خارج وارد کرده و وابسته بودیم اما توانستیم 8 سال در برابر تمام دنیا ایستادگی و مقاومت کرده و به پیروزی نیز نایل آییم و اما اکنون کشور در مقایسه با اوایل انقلاب غیرقابل قیاس می باشد و انواع و اقسام تجهیزات نظامی به ویژه مباحث موشکی توان حمله به  منابع و دوستان آمریکا در منطقه را داریم و دشمن به خوبی می داند که اگر دست از پا خطا کند، تمامی منابع و مناطق آن ها مورد اصابت گلوله ها و موشک های جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه توضیح علل توانایی کشور در مقاومت با زورگویان و قدرت های گردن کلفت اذعان داشت: دلیل دیگر توانایی ما برای مقابل این است که کشورهای مقابل ما و در رأس آن ها آمریکا نسبت به گذشته ضعیف تر شده اند، در گذشته شاهد بودیم که آمریکا در تمامی مناطق دنیا نفوذ داشته و در امور آن ها دخالت می کرد اما امروزه به واقع چنین توانی را ندارد و دیگر در بسیاری از مناطق دنیا کسی برای آمریکا تره هم خرد نمی کند.
آیت الله کلانتری اضافه کرد: دلیل دیگر اینکه امروز ایران در تمامی عرصه ها در جهان حضوری خوشنام، موثر و مفید دارد و اگر روزی کشور ما را به مواردی همچون حامی تروریست و ضدحقوق بشر متهم می کردند، امروز دیگر حرف هایشان خریداری ندارد و کشور ما توانسته در جهان به عنوان یک کشور معقول و عقلانی و درست، اهل گفتگو و مذاکره در جایش، خود را نشان دهد و همه کشورها به ایران به چشم یک کشور محترم و مقتدر نگاه می کنند.
وی از حضور جوانان و افراد سلحشور در قسمت های مختلف کشور گفت و ادامه داد: مردم ما نیز نسبت به گذشته آگاهی و بصیرت بیشتری پیدا کرده اند و شاهد هستیم که در عرصه های مختلف کشور همچون تولیدی، فرهنگی، امنیتی و ... از جوانان آگاه، سلحشور و بصیر برخوردار هستیم و همین از نقاط قوت و مثبت کشور ما به لطف خدا می باشد.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان درخصوص افرادی که تمایل به مذاکره با آمریکا دارند، اظهار داشت: امروز اگر برخی می گویند که باید مذاکره با آمریکا صورت پذیرد و ما توان مقابله و مقاومت با آمریکا و سایر کشورهای زورگو را نداریم، ناشی از عدم خودباوری و ادراک از امکانات و توانمندی های داخلی می باشد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین:
نابسامانی امروز کشور نتیجه نگاه دولتمردان به غرب است/ مشکلات حوزه اقتصادی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و جوانان رفع می‌شود

محمدحسین شفیعی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شاخص، در خصوص ابعاد مختلف مقاومت اظهار کرد: موضوع مقاومت و بردباری در جبهه حق، امری است که خداوند در آموزه‌های قرآنی به عنوان ویژگی مومنان بیان می‌کند و زمانی که مومنان در دفاع از حق ایستادگی و مقاومت کردند، نتیجه‌اش پیروزی بود.

وی افزود: استقامت به لحاظ منطقی و عقلانی یک امر واضح است که اگر کسی بخواهد به حقی دست یابد، استحقاق آن  بدون استقامت و بردباری در برابر سختی‌ها صورت نمی‌گیرد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین گفت: تاریخ اسلام نشان می‌دهد که پیامبر گرامی و ائمه معصومین(ع) در برابر سخن حقی که گفتند، تا پای جان خود استقامت ورزیدند و در این زمینه تعلل نکردند؛ اگر امروز از اسلام حقیقی و واقعی بهره‌مند هستیم، یقینا این سرمایه به واسطه استقامت مسلمانان صدر اسلام در طول تاریخ بوده که به دست ما رسیده است.

شفیعی‌ها با بیان اینکه امروز حق غیرقابل انکار است، ابراز کرد: به خوبی می دانیم که انقلاب اسلامی در سایه بردباری مردم محقق و پیروز شد و دفاع مقدس در سایه استقامت مردم توانست به نتیجه مطلوب برسد.

وی ادامه داد: متجاوزان دنیا در برابر مقاومت و ایستادگی ملت ایران شکست خوردند، در حالی که اگر این استقامت محقق نمی‌شد، قدرت‌های استکباری در همان اوایل انقلاب بنا داشتند جمهوری اسلامی را به مقابله با صدام محکوم کنند.

شفیعی‌ها گفت: اگر بخواهیم سخن حق و اقتدار ما تثبیت شود و استکبار در برابر آن تواضع کند، بهترین راه استقامت است؛ از تعبیر زیبای قرآن «ان مع العسر یسرا» نیز این مفهوم بر می‌آید که «در پایان هر سختی، آسایش و آسانی به دست می آید» و اگر بخواهیم در برابر استکبار و امریکا به پیروزی برسیم به مقاومت نیاز داریم.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین اضافه کرد: مقاومت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، افتصادی، فرهنگی، دفاعی و نظامی تعریف می‌شود و تمام زندگی ما را در برمی گیرد.

وی با بیان اینکه دنیا‌زدگی و مادی‌گرایی ما را امروز دچار آسیب کرده است، ادامه داد: این دنیازدگی و مادی‌گرایی برخی از مسئولین با استقامت و مقاومت همخوانی ندارد.

شفیعی‌ها اضافه کرد: برخی امروز برای رسیدن به هدف‌های دنیوی حاضر هستند به هر سازش و مصالحه تن دهند و از مقاومت دینی و قرآنی فاصله بگیرند که متاسفانه این تزلزل در بین برخی از دولتمردان از ابتدای انقلاب تا کنون مشاهده شده است.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین ابرا ز کرد: امروز یکی از مشکلات ما این است که در نگاه برخی از دولتمردان، استقامت معنایی ندارد و تصور دارند که با همراهی و کنار آمدن با قدرت‌های استکباری می‌توان زندگی بهتری داشت، در حالی که ما این شرایط را امتحان و نتیجه منفی آن را در موضوعاتی همچون برجام مشاهده کردیم.

وی بیان کرد: امروز ادبیات و گفتمان مقاومت یک گفتمان قطعی و صدرصدی است و اگر پای آن ایستادگی کنیم، به نتایج ارزشمند دست می‌یابیم و اگر از استقامت و مقاومت دوری کنیم یقینا آسیب‌های بسیاری بر ما وارد خواهد شد.

شفیعی ها تصریح کرد: کسانی که تصور می‌کنند که مذاکره با امریکا برای ما نتیجه مثبتی خواهد داشت یقینا در اشتباه هستند و مشاهده کردیم که امریکا به عهد و پیمان خود پایبند نیست لذا دولتمردان ما باید به امریکا نشان دهند که مردم ما را با حیله و نیرنگ نمی‌توانند از انقلاب دور کنند.

وی در خصوص تبیین شرایط و توانمندی‌های فعلی جبهه مقاومت برای تداوم ایستادگی اضافه کرد: امروز حوزه اقتصاد به عنوان مهمترین دغدغه کشور و به عنوان پاشنه آشیل ما است و دشمن بر این موضوع توجه کرده است تا به ما ضربه بزند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین یادآور شد: اگر نگاه دولتمردان به آن سوی مرزها کاهش یابد و به توان و ظرفیت خود تکیه و نقطه‌های اصلی اقتصادی را با کمک سرمایه‌های کشور و جوانان تقویت کنند، بدون شک در فاصله کوتاه مدت می‌توانیم اقتصاد را ساماندهی کنیم.

شفیعی‌ها به تاثیر مقاومت و تکیه بر توان داخلی برای حفظ امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: امریکا تصور می‌کرد که یمن را به عنوان ضعیف‌ترین کشور عربی می‌تواند در مدت یک هفته با خاک یکسان کند و در باورش نمی‌گنجید که مردم مظلوم آن به مدت چهارسال بجنگند و امروز با تمام قدرت در برابر امریکا ایستادگی کنند.

وی افزود: بدون شک این موفقیت‌های یمن نتیجه استقامت و باورها است؛ خداوند زمانی که ضمانت کرده است که یار مومنان خواهد بود مسلما این امر محقق می‌شود و برهان روشن این وعده الهی، نیز پیروزی مردم مظلوم یمن است.

شفیعی‌ها خاطرنشان کرد: اگر سوریه هشت سال پیش و امروز را مقایسه کنیم درمی‌یابیم که استقامت مردم سوریه و محور مقاومت موجب شد تا استکبار، نظام سوریه را بپذیرد و نمونه‌های این استقامت را می‌توان در دنیای امروز مشاهده کرد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین با اشاره به منطق مقاومت تصریح کرد: منطق مقاومت، ریشه قرآنی دارد و در جای جای آیات قرآن این معنا استنباط می‌شود که تحقق حق سخت و نیازمند پافشاری و استقامت است که نمونه این سختی و استقامت را می‌توان در زندگی اهل بیت(ع) مشاهده کرد.

کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت باید در دانشگاه‌ها تدریس شود/ منطق مقاومت نسخه شفابخش رهایی از ظلم است

مسعود اخوان فرد کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به بیانات اخیر رهبری، اظهار داشت: مسئله مقاومت در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به صورت واضح از حیث منطق و عقل قابل مطالعه است، از زاویه سیاسی به این مسئله بسیار پرداخته شده است اما زاویه‌ای دیگری نیز وجود دارد که باید آن را نیز مورد بررسی قرار داد، مسئله مقاومت درون خود ابعاد مختلفی در زمینه علمی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: از منظر علمی اگر عناوینی را برای مقاومت در نظر بگیریم، موضوعاتی مانند حقوق مقاومتی، اقتصاد مقاومتی، سیاست مقاومتی و مباحث این چنین در عرصه های علمی به ما دیکته می شود که نیاز است با این نگاه به مسئله منطق مقاومت نگریسته شود، به تعبیری، رهبر معظم انقلاب فضای کلی را در بعد کلان مطرح کردند و من و امثال من که در دانشگاه حضور داریم باید نگاه علمی و تخصصی را به موضوع مقاومت داشته باشیم بر این اساس توصیه می شود راه های علمی چه از حیث آکادمیک و چه از حیث کاربردی برای مسئله مقاومت طراحی شود و برای نسل جوان و تشنه که در عرصه های علمی بروز و ظهور دارند این مسئله تبیین شود.

استاد دانشگاه بیان داشت: اگر دانشگاه های مطرح دنیا را مشاهده  و رصد کنیم متوجه می شویم به این مباحث پرداخته می شود  غربی ها برای دو جنگ جهانی که پشت سر گذاشته شده ابعاد مختلف علمی را در دانشگاه های نظامی و غیرنظامی تبیین می کنند و سال ها است با فیلم های مرتبط در این خصوص مواجه هستیم که این ها با همین علمی کردن مسئله از لحاظ فرهنگی دشمنان خودشان را مورد هجمه قرار دادند.

اخوان فرد بیان داشت: اما برای  مسئله مقدس مقاومت و موضوعات این چنینی هنوز کار شایسته و بایسته ای در دانشگاه های ایران انجام نشده است و کارهای هم که انجام شده بسیار سطحی است باید با منطق دقیق ، علمی و تخصصی به موضوع مقاومت توجه شود به طور مشخص در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در خصوص مقاومت، اقتصاد مقاومتی و سیاست مقاومت، جامعه شناسی مقاومت، روانشناسی مقاومت و دیگر موضوعاتی موردتوجه قرار گیرد  تا متخصصین امر به موضوع منطق مقاومت بپردازند و آن را تبیین کنند و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

کارشناس حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: دوران دفاع مقدس بر اساس آموزه‌های رهبر معظم انقلاب یک گنجینه عظیم برای تبیین مسئله مقاومت است که از امام خمینی به ارث رسیده است اگر به این مسئله به عنوان دستاورد مشخص انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی ، مقاومت در خارج از مرزها، و دفاع حرم که اکنون درگیر آن هستیم نگاه شود باید آن را برای نسل آینده به صورت علمی و خارج از بحث های سیاسی تبیین کنیم زیرا نسل آینده از ما سؤال خواهند کرد که دلیل جنگ تحمیلی که طولانی ترین جنگ تاریخ اسلام چه بود که از طرف بیش از 30 کشور هجمه  به نظام نو پای جمهوری اسلامی وارد شد و هنوز هم ادامه دارد، در مقابل این پرسش و پرسش های دیگر  باید  دلایل را  تئوریزه ، تخصصی و علمی بیان کنیم.

وی گفت: علمی کردن منطق مقاومت برای کشورهایی مانند، لبنان، فلسطین، سوریه، یمن و عراق که در محور مقاومت هستند و برای دیگر کشورهای که می خواهند در محور مقاومت قرار بگیرند نیز سودمند است این کشورها می توانند از دوره های علمی و بصیرتی که توسط نظام جمهوری اسلامی ایران تبیین می شوند بهره ببرند و پاسخگویی  در خصوص منطق مقاومت باشند تا بتوانند در آینده به مردم خود ارائه دهند و از راه کارهای نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورد با هجمه های خارجی  بهره ببرند و مسئله مقاومت را بومی سازی کنند منطق مقاومت می تواند به عنوان نسخه شفا بخش همه ملت هایی که در محور مقاومت قرار دارند عمل کند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نگاه این‌گونه و نگاه تخصصی و علمی به منطق مقاومت بدون اینکه حتی نامی از صدور انقلاب ببریم عملا باعث صدور انقلاب می شود.

کارشناس مسائل سیاسی:
مجموعه ی اقدامات هوشمندانه بر مبنای باور و اعتقاد، مفهوم مقاومت را می سازند

سهیل جمشیدپور در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مرقد مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت : ما به مجموعه ای از اقدامات داخلی و خارجی به عنوان ستون فقرات و ام القرای جبهه ی مقاومت نیاز داریم که به خوبی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب منعکس شد.

وی افزود: ابتدا باید این موضوع برای ما روشن باشد که مقاومت به معنای انفعال و در لاک دفاعی رفتن نیست بلکه مجموعه ی اقدامات هوشمندانه بر مبنای باور و اعتقاد مفهوم مقاومت را می سازند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مثلا در بُعد داخلی با توجه به اینکه دشمنان گلوگاه های فروش نفت ما را هدف قرار داده اند و کشورهایی سعی در پُر کردن خلا حضور ما در بازار دارند و بهای نفت را پایین نگه داشته اند، این بهترین زمان برای تغییر رویکردهای اقتصادی کشور ما در جهت رفتن به سوی اقتصاد مولد و عدالت محور است. وی ادامه داد : در بُعد خارجی هم ما نیازمند استفاده از امکانات و ابزارهای منطقه ای خود هستیم تا محور مقاومت که متشکل از مستضعفین منطقه حول محور گفتمان انقلاب اسلامی است، بدنه و حوزه ی نفوذ خود را گسترده تر نماید.

جمشیدپور با بیان اینکه در بخش دستگاه دیپلماسی نیز ضروری است که با کشورهایی که با بلند پروازی های بن زاید و بن سلمان همسو نیستند ارتباطات خود را تعمیق کنیم، اظهار داشت: همچنین عمق نفوذ خود در کشورهایی که دارای اشتراکات تاریخی، زبانی، مذهبی و هویتی هستیم بیش از پیش تقویت نماییم که طیف زیادی از کشورهای شرقی و شمالی ما را در بر می گیرد که این بخش سیاست های منطقه ای ما را خواهد ساخت در ساحت دیگر با برسازی های دیپلماتیک و با ابزار دیپلماسی عمومی باید با اندیشمندان جهان سخن بگوییم و در این میان نقش رایزنی های فرهنگی در کشورهای دیگر، رسانه ها و نخبگان و فعالان اجتماعی بسیار مهم است، تولید محتوای مقاومت و افشای استراتژی امپریالیسم و محور عبری ـ عربی در این راستا بسیار مهم است.

وی ادامه داد : امروزه توان بازدارندگی نظامی ما بسیار خوب است که این بازدارندگی سخت ماست که نیاز به بازدارندگی اقتصادی نیز دارد، اما بازدارندگی فرهنگی و نشر ادبیات و منطق مقاومت در استعلای اهداف ما نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد و دیگر متغیر مهم کنش نیروهای سیاسی داخلی است تا پویایی و اتحاد خود را برای مواجهه با این شرایط به خوبی ایفا کنند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد : سرمایه های اجتماعی و فکری کشور به مثابه ی تصمیم سازان باید با تشکیل حلقه های مطالعاتی رفتارهای دشمن، شرکا و رقبای منطقه ای را بشناسند و از خلاهای موجود بهترین گزاره‌ها را به تصمیم گیران پیشنهاد نمایند و از سوی دیگر نیاز است در میدان کار و فعالیت نیز مدل بومی پیشرفت و تمدن سازی خود را پیگیری و برسامان کنیم.

به گفته جمشیدپور: جبهه ی مقاومت بارها در پیچیده ترین شرایط توانسته است تا موازنه ی نظامی را در سطحی نگاه دارد که اقدامات دشمن علاوه بر اینکه خنثی شود نتیجه ی عکس هم بدهد لذا اکنون باید توانمندی های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را نیز وارد این معادله نماید.

وی تصریح کرد : قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای هر کدام منافع خاص خود را دنبال می کنند، شناسایی این منافع و جهت دهی آنان می تواند امکانات ما را برای تاثیرگذاری بر سیاست های آنان گسترش دهد، لذا حضور فعال ما در معادلات منطقه ای، برگزاری نشست های سیاسی و فرهنگی، تلاش برای رشد تولید ناخالص ملی در بخش فناوری و بخش مولد می تواند در کنار درک درست نیروهای سیاسی داخلی از مسئله ی وحدت و مبارزه با فساد، کلید گذر از این شرایط باشد.

جمشیدپور اذعان کرد : ایالات متحده چه با ترامپ و چه بی ترامپ درصدد احیای اقتصاد رو به فروپاشی خود است و رفتارهای بین المللی این کشور از فشار به ناتو برای افزایش هزینه تا خروج از پیمان های مختلف و تحریم چین و روسیه نشانگر این مسئله است که نوعی آشوب و بی نظمی در فضای سیال بین المللی حاکم است،

وی خاطر نشان کرد : رقبای منطقه ای ما به نحوی سعی در بهره بردن از این شکاف ها دارند در چنین شرایطی گسترش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی و نشر گفتمان فرهنگی و سیاسی انقلاب می تواند در رقابت های منطقه ای همراه با دیپلماسی رسمی و عمومی با قدرت های غیر همسو با ایالات متحده ، گزینه های بیشتری را نیز در اختیار ما بگذارد و عبارت ما در جمهوری اسلامی با بن بست مواجه نیستیم را بیش از پیش نمایان کند و این می تواند به درک جهان از اهمیت ایران منجر شود که جمهوری اسلامی لنگر امنیتی جنوب غرب آسیاست و اگر کسی می خواهد از مواهب حضور مقتدرانه ی ایران در منطقه برخوردار شود باید هزینه ی آن را بپردازد و به شکل یکسویه در پی انتفاع خود نباشد.

وی تاکید کرد : در این میان مهم است که به فرمایش رهبری برخی عناصر مرعوب نشوند بلکه ابتکار عمل را با روحیه در دست بگیرند و افق دید خود را به سمت برسازی تمدن اسلامی نوین با محوریت جمهوری اسلامی ببرند.

کارشناس مسائل بین الملل:
بعد از انقلاب اسلامی، دومین تحول جهان اسلام محور مقاومت است/ مقاومت با آرمان های قدس شریف ضربات خرد کننده ای به آمریکا وارد کرده است

علیرضا عرب کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مرقد مطهر امام خمینی(ره) گفت: ابر قدرت های بین المللی  و متحدین منطقه ای آنها اعم از اسرائیل و کشورهای عربی وابسته، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ایجاد موانع و مشکلات اعم از جنگ تحمیلی ۸ساله، تحریم های طاقت فرسا و محاصره اقتصادی سعی در مهار انقلاب داشتند.

وی ادامه داد: در دهه دوم پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید افراطی و کورکورانه بر گفتمان ها و راهبرد های غربی چون تعدیل اقتصادی و خصوصی سازی ،توسعه سیاسی ،جامعه مدنی ،حقوق شهروندی، پلورالیسم فرهنگی در عرصه داخلی کشور توسط برخی از جریان های سیاسی و اقتصادی خاص موجب شد تا آمریکا و متحدین منطقه ای آن تصور کنند عمر انقلاب اسلامی ایران به سر آمده و انقلاب به دولتی متدوال و غربگرا استحاله پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مطلب فوق بیان کرد: اما در همین دوران در دورتر از مرزهای ایران و در سواحل شرقی مدیترانه میوه های انقلاب اسلامی به بار نشست و حزب الله لبنان با اقتدار وارد عرصه تحولات منطقه شد.

عرب با بیان اینکه در سال دو هزار میلادی مبارزات دامنه دار و مستمر حزب الله لبنان  باعث فرار اسرائیل از جنوب لبنان شد، عنوان کرد: پس از آن فرآیند تثبیت و تقویت حزب الله لبنان سرعت و شتاب گرفت.

وی افزود: در جنگ ۳۳روزه آمریکا و متحدین منطقه ای آن اعم از اسرائیل و عربستان سعودی متوجه شدند که نه تنها انقلاب اسلامی ایران استحاله و مهار نشده است؛  بلکه اکنون در سطح منطقه ای وارد فاز برگشت ناپذیر موفقیت و بالندگی شده و غیر قابل مهار است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: تا قبل از جنگ ۳۳روزه و ورود حزب الله لبنان به فاز بازدارندگی مقابل رژیم صهیونیستی اصطلاح محور مقاومت در ادبیات سیاسی منطقه رواج نداشت و صرفا از گروه های مثل حماس بصورت مجزا و موردی نام برده می شود.

عرب ادامه داد: اما پس از پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و ورود آن به فاز بازدارندگی مقابل دشمن صهیونیستی به مرور اصطلاح محور مقاومت معنا پیدا کرده و سپس رایج می گردد و بنابراین محور مقاومت با تشکیل ،تثبیت و تقویت حزب الله لبنان رسما متولد شد.

وی تصریح کرد: اگر انقلاب اسلامی اولین تحول الهام بخش جهان اسلام در درون ایران شکل گرفت و پیروز شد، محور مقاومت نیز دومین تحول الهام بخش جهان اسلام در بیرون از مرزهای ایران متولد و رشد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: از جمله ویژگی ها و مشخصات اساسی این دو تحول بنیادین در جهان اسلام را می توان به این مسئله اشاره داشت که انقلاب اسلامی ایران به رهبری بلامنازع  امام راحل  به پیروزی رسید و طی گذشت ۴۰ سال از وقوع آن و علی رغم میل دشمنان، نه تنها فراموش نشده بلکه اقتدار، پویایی ،اثرگذاری و کامیابی آن رو به افزایش است.

عرب افزود: محور مقاومت نیز به عنوان ثمره و میوه انقلاب اسلامی، به قدرتی تعیین کننده و الهام بخش در عرصه تحولات و معادلات منطقه ای و بین المللی تبدیل شده و فرایند تعمیق و گسترش آن متوقف نشده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فرقه ای نبود لذا مقاومت هم فرقه ای نیست، اذعان کرد: انقلاب اسلامی عامل وحدت شیعه و سنی بود و با باز خوانی روایات شیعی به نحوی که اصول تشیع خدشه دار نشود گفتمانی را بازتولید کرد که منجر به وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام شد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: انقلاب اسلامی برمساله فلسطین و آزادی قدس شریف تاکید داشته و آرمان فلسطین کارکردی وحدت آفرین میان شیعه و سنی دارد؛ لذا فرهنگ مقاومت هم متوجه و معطوف به آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف بوده و محل وحدت و اجتماع سنی و شیعه است.

عرب با تأکید بر اینکه فلسطین قطب نمای مقاومت است، اظهار کرد:  انقلاب اسلامی فاصله دولت و ملت را بر مبنای تاکید بر فرهنگ اسلامی و اصل بازگشت به خویشتن فرهنگی، بسیار کم کرد و  فرهنگ مقاومت نیز همین کارکرد همگرا را داشته و فاصله ملت و دولت را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه مقاومت در سطح منطقه و جهان اسلام بر دوش ملت ها و توسط رهبران مردمی حمل می شود، اظهار کرد: انقلاب  اسلامی ضربه ای راهبردی و جبران ناپذیر به آمریکا و متحدینش منطقه ای آن و به ویژه اسرائیل و کشورهای عرب سازشکار در منطقه وارد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: محور مقاومت با آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف، نیز در سطح منطقه همین کارکرد را دارد و ضربات خرد کننده و جبران ناپذیر بر آمریکا و متحدین منطقه ای وارد آورده اند.

عرب  تأکید کرد: ملت ایران صاحب انقلاب اسلامی خود هستند؛ بنابراین خسته نخواهند شد و مقاومت هم متکی به توده های مردمی است؛ بنابراین مستمر بوده و حمایت ملت ایران از آن پایدار و ادامه دار است و جنبه مذهبی دارد.

وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران توازن قوا در خاورمیانه و جهان اسلام را به نفع اسلامگرایان تغییر داد، گفت: همین ظرفیت در محور مقاومت و آرمان فلسطین وجود دارد و می توانند طرح های استعماری و استثماری آمریکا و اسرائیل در منطقه همانند طرح معامله قرن را به شکست بکشانند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه انقلاب اسلامی و محور مقاومت بر توده های مردم و ظرفیت بی پایان و شایان دینی و فرهنگی آنها متکی هستند ، اذعان کرد: بنابراین  ملت های مسلمان منطقه نیز   باید به مقاومت بیش از پیش لبیک گفته و طرح هایی چون معامله قرن را به شکست بکشانند هم   آنطور که طرح خاورمیانه جدید و بزرگ به شکست کشیده شد.

یک کارشناس مسائل اقتصادی:
رونق تولید از الزامات مقاومت در بعد اقتصادی است

آلبرت بغزیان در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سال قبل مبنی بر لزوم مقاوم‌سازی اقتصادی که دراقتصاد مقاومتی خلاصه شد مورد توجه قرار می گرفت و هر مسئولی در حوزه کاری خود آن را ایجاد می کرد امروز شاهد این نبودیم با تحریم قطعات وارداتی یا تلنگر به درآمد نفتی قیمتها به صورت جهشی افزایش یابد و نتوان از ظرفیت کارخانه ها به طور کامل استفاده کرد و دولت هم مجبور به سهمیه بندی شود.

بغزیان با تاکید بر اینکه این اوضاع نشان دهنده عدم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری است، گفت: انتظار می رود مسئولانی که وظیفه مقاوم سازی را بر عهده دارند بازخواست شوند و در حالی که در فاصله قبل برجام و بهم خوردن آن مقاوم سازی انجام نشده چگونه انتظار می رود طی چند ماه این امر محقق شود بر همین مبنا باید وزرایی چون وزیر صنعت، معدن و نفت مورد بازخواست قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر نیز در بحث مقاوم سازی باید دست اندرکاران خودرو و سایر کارخانه جات ببینند چه قطعه ای سبب توقف خط تولید شده و آن را با بسیج مهندسین متخصص که کشور را تا حد نانو پیش بردند جایگزین کنند اینکه خودرو پراید به دلیل عدم واردات قطعه ای تولید نشود ناشی از عدم اراده و مدیریت نارکارآمد و حاکمیت تفکر سوداگری برای ایجاد بازاری موازی و پرحاشیه است.

بغزیان خاطرنشان کرد: باید قطعات مورد نیاز در کارخانه ها جایگزین شوند زیرا تکنولوژی آن چنان پیچیده نیست که نتوان آن را طی چند ماه اجرایی کرد برهمین مبنا اگر تنها به فکر سازش و حل برجام باشیم این نالایقی مدیران و تنبلی آنها به جای خود باقی خواهد ماند و ممکن است آن را به عنوان موفقیت خود قلمداد کنند.

وی عنوان کرد: بحث مقاومت، تحمل برای حل مشکل است اما زمانی که اقدامی از سوی وزرای صنعت، جهاد کشاورزی و نفت انجام نمی شود نمی توان انتظار تغییر شرایط موجود را داشت با این حال مردم افزایش قیمت را تحمل کرده اند و بر اساس آن مصرف را کاهش داده اند اما این شرایط نمی تواند ادامه دار باشد بنابراین باید با حرکتی در تولید بیشتر، جبران شود.

بغزیان با تاکید بر اینکه وزرا بدون اینکه در بخش خود موفق باشند جابجا می شوند، گفت: اگرچه شاید رئیس جمهور مقصر این شرایط نباشد اما باید به عنوان مطالبه از وزرا پیگیری امورات را بازخواست کند از سوی دیگر جان کلام سخنان رهبری به این معنا است هر فردی در مسئولیت خود مشکل تولید را دریابد و اگر ماده اولیه محصولی موجود بود از طریق مهندسی معکوس یا دیگر روشها به تولید آن بپردازد تا کارگران از کار بیکار نشوند و چرخ تولید کارخانه بچرخد.

وی افزود: در جامعه ایرانی 80 میلیون تقاضاکننده وجود دارد بنابراین می تواند بازار عرضه برپا شود و رونق داشته باشد در حالی که برخی از کشورها این تقاضا را ندارند اما متاسفانه در کشور ما مثلا در بخش خودرو که گویا همه چیز در آن خلاصه شده خودرو با چه اختلاف قیمتی بین سازنده و بازار در حال فروش است و به عنوان کالایی سرمایه ای در منازل احتکار شده زیرا مدیران تفکر وادادگ تنها دست به دعا بلند کرده‌اند را برای بهبود وضع صنعت دارند.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران:
مقاومت یک اصل عقلانی و بر مبنای آموزه های قرآنی است/سازش و کوتاه آمدن پایانی ندارد/لیبرال مسلک ها در کشور به دنبال تسلیم بوده اند

دبیر کانون دانشگاهیان ایران در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در تبیین بیانات رهبر انقلاب در خصوص موضوع مقاومت و نتایج آن گفت: آنچه که مقام معظم رهبری درباره یکی از ویژگی های امام که بحث مقاومت و تسلیم نشدن در برابر دشمن است بیان کردند؛ مقاومت هم یک اصل عقلانی است و هم بر مبنای آموزه های قرآنی این مساله را استنباط می کنیم و تجربه تاریخی هم به خوبی این قضیه را نشان می دهد.

سید محمد حسینی بیان کرد: از نمونه های مقاومت در مقابل دشمن کشوری مانند ویتنام بود که در مقابل امریکا ایستادند و پایداری کردند و امریکایی ها را مجبور به عقب نشینی کردند، یا اتحاد جماهیر شوروی که یک ابرقدرت بود افغانستان را اشغال کرد اما مقاومت مردم باعث شد که برگردند و این کشور را ترک کنند.

وی به مقاومت مردم در عراق اشاره کرد و گفت: در همین عراق که آمریکایی‌ها اشغال کردند ایستادگی مردم و آسیب‌هایی که به آمریکایی ها وارد شد ناچار شدند دست از اشغالگری بردارند  و سرنوشت عراق را به دست خود آن مردم بسپارند، از این نمونه‌ها بسیار هست و هر جا که تسلیم شدند و سازش کردند منفعتی برای آنها نبوده و دچار ذلت و خواری شدند.

حسینی به مصر به عنوان یک کشور سازشگر و تسلیم شده اشاره کرد و گفت: مصر را می بینیم که دست از مقاومت و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی برداشت و مشکلات زیاد اقتصادی که گریبان گیر آن شده یا کشورهای خلیج فارس مثل عربستان که در مقابل غرب کوتاه آمدند و تسلیم شده‌اند باید اموال خودشان را در اختیار آمریکایی‌ها قرار بدهند و حد یقفی هم وجود ندارد.

وی افزود: هر چه که این ها تصور می کنند باز آنها بیشتر می خواهند و این سرنوشت کسانی هست که می خواهند کوتاه بیایند و مبارزه نکنند اما نمونه‌های مقاومت هم فراوان است؛ شما ببینید صهیونیست ها لبنان را اشغال کردند اما جوان های لبنان در قالب حزب الله مقاومت کردند و صهیونیست ها را وادار به عقب نشینی کردند یا در برخی کشورهای دیگر نمونه های فراوانی است.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران به ایستادگی و مقاومت مردم در انقلاب اسلامی ایران گفت: هر جا ایستادگی کردیم پیروز شدیم و غالباً هم اینگونه بوده مانند دفاع مقدس؛ اما قبل از انقلاب هر جا که کوتاه آمدند قراردادی مانند ترکمانچای و گلستان بسته شد که چقدر آسیب وارد شد و بخش‌هایی از پیکر ایران جدا شد بنابراین اینها تجربیات تاریخی هست و هم آموزه‌های قرآنی که این مطلب را به ما می رساند که ما حق نداریم کوتاه بیاییم و باید افراد و جوامع به این سمت حرکت کنند و از حقوق خود دفاع کنند.

وی افزود: امام هم همین رویه را داشتند مقام معظم رهبری هم بر مقاومت تاکید دارند، خوشبختانه این فکر و اندیشه فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران است و در کشورهای مختلف شاهد این تفکر و فرهنگ هستیم از تنگه باب‌المندب تا مدیترانه، از یمن تا لبنان و غزه امروز شاهد مقاومت هستیم و روز به روز این جبهه قوی‌تر خواهد شد و در مقابل غرب به ویژه آمریکا دچار افول و ضعف می شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تمرکز برخی بر مذاکره و تعامل با دشمن و نتایج آن بیان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب لیبرال مسلک هایی در کشور حضور داشتند که تصور می کردند اگر ما کوتاه بیاییم و با غربی‌ها به ویژه آمریکا مذاکره کنیم و تسلیم خواسته‌های آنها شویم مشکلات کشور حل می شود، این یک برداشت نادرست بود اما به هر حال یک فضاسازی در کشور انجام دادند که هم در دوران اصلاحات در بحث هسته‌ای عقب نشینی کردیم  و امتیازاتی به غربی ها دادیم وقتی نوبت به آن ها رسید آن ها هیچ گام مثبتی بر نداشتند و مجدداً فعالیت هسته ای را شروع کردیم.

سید محمد حسینی به ماجرای برجام اشاره کرد و گفت: در قضیه برجام هم فضایی در کشور ایجاد کردند که حل همه مسائل را به توافق برجام گره زدند و بعد هم که این توافق انجام شد دیدیم که آنها به هیچ عنوان به عهد خود وفادار نبودند و اروپلیی ها و امریکایی ها نقض پیمان کردند که این موضوع در دوره هر دو  رئیس جمهور اخیر امریکا وجود داشت.

وی افزود: اگر الان دوباره افرادی حرف از مذاکره مطرح کنند به سختی می‌توان حمل بر ساده لوحی و ساده‌انگاری آن ها دانست بلکه بیشتر شائبه خیانت به ذهن می‌رسد چون اینها تجربه تلخ برجام را و اینکه نتیجه ای برای کشور نداشته است دیده اند، با وجود این وقتی دم از مذاکره میزنند یعنی ما از منافع ملی خود بگذریم و این کشور را در اختیار آمریکا قرار دهیم این یک نوع خیانت است که چندی پیش در یکی از مجلات آنها بحث مذاکره را نوشتند و به گونه‌ای خواستند تردید در جامعه ایجاد کنند که ما راهی جز کوتاه آمدن نداریم و این کاملا معلوم است که گام برداشتن در مسیر اهداف آمریکا است.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا توانمندی های جبهه مقاومت برای مقابله با دشمن کافی است بیان کرد: زمانی که جبهه مقاومت فاقد امکانات نظامی بود آنها وظیفه خودشان را ایستادگی می دانستند، تجربه خوبی در غزه داریم که انتفاضه را با دست خالی و با سنگ آغاز کردند اما امروز در ازای موشک‌ها و گلوله باران و بمبارانی که صهیونیست ها انجام می دهند رزمندگان مقاومت فلسطین هم با موشک جواب آنها را می‌دهند و قدرت پوشالی آنها را از بین بردند، گنبد آهنین که می‌گفتند مانع اصابت گلوله ها می شود معلوم شد که نمی تواند کارایی داشته باشد و آخرین بار که صهیونیست‌ها حمله کردند بعد از ۴۸ ساعت خودشان درخواست آتش‌بس دادند و این ضعف صهیونیست‌ها و قدرت و توان رزمندگان مقاومت را نشان می‌دهد.

وی افزود: همینطور در سوریه و عراق شاهد بودیم که این همه حمایت‌هایی که آل‌سعود غربی‌ها از تکفیری‌ها انجام دادند اما بالاخره مقاومت جواب داد و آنها را وادار به عقب‌نشینی شدند قطعاً در یمن هم اینگونه خواهد بود و فکر می‌کردند ظرف چند هفته یا یک ماه یمن تسلیم می‌شود اما ایستادند و مقاومت کردند البته مقاومت سختی ها و هزینه‌هایی دارد اما اگر تسلیم می شدند قطعاً سرنوشت بدتری را با آن مواجه می شدند.

حسینی ادامه داد: از این جهت امروز ما شاهد هستیم که کشورهای منطقه از توان بیشتری برخوردارند و صهیونیست‌ها جرات نمی‌کنند علیه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهند چون حزب الله و رزمندگان حماس و جنبش اسلامی پاسخ آنها را خواهند داد و این نشان می‌دهد که تحولات بسیار خوبی در منطقه رخ داده است و جبهه مقاومت روز به روز بالنده تر و قوی‌تر می‌شود و جبهه ارتجاع عرب و صهیونیست و آمریکا تضعیف می‌شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این گفتگو گفت: سازش و کوتاه آمدن پایانی ندارد هر مقدار که امتیاز بدهیم امتیازات بیشتری را می خواهند در داستان هسته ای وقتی توافق انجام شد بلافاصله بحث موشکی را مطرح کردند بعد حضور منطقه ایران را مطرح کردند و همین طور قطعا بحث حقوق بشر را مطرح می کردند و خواسته های دیگری که پشت سر هم داشتند یعنی اگر ما می گذاشتیم که آنها به هدفشان دست پیدا کنند این طور نبود که بخواهند شرایط اقتصادی ما بهتر شود بلکه دائم در صدد تضعیف ما بودند.

حسینی در ادامه گفت: ما این مسئله را در لیبی شاهد بودند که صنعت هسته‌ای خود را جمع کرد و برد موشک ها را کم کرد و در نهایت آن را ساقط کردند چرا که اگر کشوری ضعیف شد نمی تواند از خودش دفاع کند؛ بحث معامله قرن هم همین است یعنی این که فلسطینی ها اسلحه خود را تحویل دهند و ارتش نداشته باشند و یک پلیس راهنمایی  و رانندگی در حد انتظامات داشته باشند و آوارگان هم برنگردند یعنی تحت سیطره اسرائیل باشند هر لحظه که آنها اراده کردند می‌توانند این دولت را ببلعند و این عقلانی نیست که تسلیم چنین شرایطی شود اما اگر بایستد قطعا شرایط تغییر خواهد کرد.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران در پایان گفت: درست است که مشکلاتی داریم اما به خاطر مقاومت نیست به خاطر ضعف دولتمردان و مسئولین است که شرایط اقتصادی ما با مشکل مواجه شده است و راه آن مقاومت است؛ مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی بود راهکارها و راهبردها را بیان کردند، باید یک عزم و اراده ای ایجاد شود و یک کار جدی صورت بگیرد قطعاً ما بر مشکلات اقتصادی هم فائق خواهیم آمد.

دبیرکارگروه اقتصادی مجلس:
چهل سال بالندگی نظام حاصل مقاومت است/ دوران زانو زدن در مقابل آمریکا گذشت

عبدالکریم رجبی در گفتگو با کلاله خبر اظهار داشت: سخنرانی اخیر رهبری و تکیه بر مقاومت و منطق مقاومت در مقابل آمریکا و دشمنان نظام و انقلاب، دارای پشتوانه تاریخی و سیاسی پیچیده ای است.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، شرط پیشرفت کشور عدم ورود و دخالت امریکا است و با نگاهی به کشورهای که تحت استعمار آمریکا و هم پیمانان آنها، به تحلیل رهبری خواهیم رسید.

دبیرکارگروه اقتصادی مجلس تاکید کرد: آمریکا برای تسلیم شدن ایران در قبال زیاده خواهی های خود از هر ترفند و روشی استفاده می کند؛ روزی ناو به خلیج فارس می آورد؛ ساعتی دیگر تهدید نظامی می کند و شب سخن از مذاکره بدون پیش شرط به میان می اورد.

وی ادامه داد: دولتمردان آمریکا هوش و زکاوت ملت ایران را فراموش کرده اند و ناآگاهانه دست به اقداماتی که سال هاست از سوی ملت ایران پیش بینی و خنثی می شود؛ می زنند غافل از اینکه مردم ایران می دانند منظور از مذاکره بدون پیش شرط همان خلع سلاح نظامی و نادیده گرفتن حق مسلم ایران در صنعت هسته ای است.

رجبی گفت: استکبار، افرادی همچون شاه را می خواهد که در قبال خواسته های آنها هیچ مقاومتی نکند و انها به راحتی به سلطه خود بر کشور و چپاول سرمایه های آن بپردازند و قانون کشور، قانون آنها باشد غافل از اینکه دوران زانو زدن در مقابل مستکبرین گذشته است.

نماینده سابق شرق گلستان اضافه کرد: همانطور که شاهد هستید، برخی از کشورهای مسلمان با پذیرفتن سلطه و نفوذ آمریکا، در حقیرانه ترین وضعیت به سر می برند تا جایی که ترامپ به صورت رسمی آنها را ناتوان و حقیر می خواند.

وی در پایان تصریح کرد: این نظام و انقلاب با پشتوانه رهبری رهبر معظم انقلاب و با مقاومت خود در مقابل آمریکا و مستکبرین، عزت، شرف و استقلال خود را حفظ می کند و مسلما طبق فرمایش رهبر، هزینه مقاومت کمتر از هزینه تسلیم شدن خواهد بود.

کارشناس مسایل بین الملل:
مقاومت در برابر دشمن مبنای عقلانی، علمی و دینی دارد/ نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا جز خسران نتیجه ای نداشت

حسن عابدینی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مقاومت در برابر دشمن، اظهار کرد: مذاکره با دشمن به ویژه دشمنی که به دلیل استفاده از قوه قهریه، قوه   عاقلش بسیار کوچک شده است و امروز در دهه دوم قرن بیست و یکم در دولت آمریکا متبلور شده است، همانند شطرنج با گوریل است.

وی با بیان اینکه نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا جز خسران نتیجه ای نداشته است، گفت: نه تنها برای ملت ایران حتی هر کشوری در دنیا، ما شاهد این هستیم که طی۷۰ سال گذشته بیش از ۷۰ کشور مورد حمله نظامی آمریکایی ها قرار گرفتند.

کارشناس مسایل بین الملل با تأکید بر اینکه کشورهایی که مورد حمله آمریکا قرار گرفتند یا فاقد دولت مرکزی هستند یا دولت مرکزی ضعیفی مثل افغانستان داشتند یا مثل عراق خلع سلاح شدند، تصریح کرد: عراق ابتدا خلع سلاح شد و موشک هایش در برابر دوربین ها دو تکه شد.

عابدینی تأکید: جای عراق حتی زیر کاخ صدام مورد بازرسی قرار گرفت آخرهم دیدیم وضعیت عراق چگونه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه لیبی هم همین گونه بود آمریکا اول با این کشور وارد مذاکره شد و لیبی را خلع سلاح کرد، تصریح کرد: دیدیم چه شرایطی را برای لیبی فراهم کردند و در سایر کشور ها هم همین بوده است.

عابدینی افزود: هر جایی آمریکا در آنجا قدم گذاشته است جز خونریزی، نا امنی و اشغال گری چیزی به همراه نداشته و و ثمری نداشته است.

کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اینکه ملت ها راهی جز مقاومت برابر دشمن ندارند، گفت: مقاومتی که ما از آن یاد می کنیم مبنای عقلانی، علمی، دینی و فطرت دارد.

عابدینی تصریح کرد: وقتی عقلانیت سیاسی حکم می کند شما در برابر دشمن مقاومت کنید، عدم توجه به آن ناامنی را به همراه دارد.

کارشناس مسائل سیاسی:
درخشش قدرت «جبهه مقاومت» در منطقه؛ ایستادگی ملت ایران نقشه‌های دشمن را خنثی کرد

همایون رهبران در گفت‌وگو با سفیر افلاک، با اشاره به سخنان رهبری در حرم امام خمینی(ره) اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) بر مقاومت و ایستادگی تأکید فراوانی داشتند که نشان می‌دهد با مقاومت در برابر دشمن می‌توان در راستای اهداف تعیین‌شده حرکت کرد.

وی افزود: در طول این سال‌ها ایستادگی و مقاومت ایران سبب شده تا دشمنان علیرغم همه توطئه‌ها اما به هدف خود نرسند و این مقاومت الگویی برای بسیاری از کشورهای آزادی‌خواه جهان شده تا با تأسی از انقلاب اسلامی ایران و مقاومت بتوانند در برابر دشمن بایستند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قدرت جبهه مقاومت در منطقه عنوان کرد: آمریکا به همراه برخی از کشورهای غربی در تلاش است تا با ایجاد ناآرامی، جنایت‌ها و به خاک و خون کشیدن انسان‌های بی‌گناه، به منافع خود برسند اما جبهه مقاومت امروز بسیار در منطقه قدرتمند شده و در کشورهای عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و مقاومت دشمن را به عقب وادار کرده است.

وی تصریح کرد: در جای‌جای جهان هسته‌هایی از مقاومت ایجادشده که روزبه‌روز باقدرت بیشتر به مسیر خود ادامه می‌دهند و از سوی دیگر آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش در حال افول و نابودی هستند.

رهبران با اشاره به اینکه رهبری فرمودند تا 25 سال آینده اسرائیل نابود می‌شود گفت: فرامین رهبری نجات‌بخش و امیدوارکننده است و با عمل به سخنان رهبری می‌توان در مسیر سعادت حرکت کرد؛ مقام معظم رهبری تأکید داشت تنها با ایستادگی و مقاومت می‌توان نقشه‌های دشمن را خنثی کرد و دشمن را به عقب راند.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات نباید چشم به خارج از کشور دوخت چراکه حل مشکلات تنها درگرو اتکا به ظرفیت‌های داخلی و بی‌اعتنایی به دشمن است و ما در طول این سال‌ها با ایستادگی نشان دادیم که بدون دخالت بیگانگان می‌توانیم موفق باشیم.

کارشناس روابط بین الملل:
هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است/ رهبرمعظم انقلاب پرچمدار محور مقاومت

فرشید احمدی در گفت‌وگو با بلاغ با اشاره به بررسی جایگاه راهبردی مقاومت در جهان‌بینی مقام معظم رهبری و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست خارجی هر کشور تداوم سیاست داخلی و پویش‌های درون نظام یک کشور است. اصول سیاست خارجی کشورمان نیز برگرفته از اصول و ارزش‌های نظام اسلامی و برآمده از انقلاب اسلامی ما است.

وی با بیان سخنان  رهبر معظم انقلاب دراین رابطه خاطرنشان کرد: ما با نظام ارباب-رعیتی و نظام سلطه مخالفیم، اساس سیاست خارجی ما این است که ایده‌ی مخالفت با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را به عنوان یک ستون مستحکم در فضای سیاست بین‌المللی در سطح دولت‌ها و ملت‌ها استقرار دهیم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مطالعه دیدگاه‌ها و بیانات رهبر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که ایشان از یک منظومه‌ی فکری یا گفتمانی مشخص در حوزه‌ی سیاست خارجی برخوردار هستند که می‌توان ساختار و مفاهیم اصلی در این شبکه به‌هم‌پیوسته‌ی معنایی را ارائه کرد.

وی سخنان رهبری را از یک ثبات معنایی واحد در طول زمان دانست و افزود: به مرور زمان رنگ عوض نکرده یا دچار استحاله‌ی مفهومی نشده‌اند، بلکه در سیری تکاملی قرار دارند و همچنین مفاهیم بنیادین سیاست خارجی در نگاه رهبر معظم انقلاب با یکدیگر همسو بوده و نقش مکمل یکدیگر را ایفا می‌کنند، به این جهت می‌توان مجموعه‌ی مفاهیم مورد تأکید ایشان در حوزه‌ی سیاست خارجی را در قالب یک منظومه‌ی فکری نگریست.

احمدی تقابل با نظام سلطه را یکی از شاکله‌های اصلی در منظومه‌ی سیاست خارجی مقام معظم رهبری خواند و تاکید کرد: ایشان بر این باورند که: «امروز در دنیا نظام سلطه حاکم است، این یک نظام جهانی است. تسلط نظام سلطه بر دنیا و زندگی بشر دو طرف دارد، یک طرف، سلطه‌گرها که همان ابرقدرت‌هایند و طرف دیگر دولت‌های سلطه‌پذیر هستند که دخالت‌های وقیحانه و گستاخانه ابرقدرت‌ها را قبول می‌کنند.»(۱۳۶۸/۴/۲۵)

وی ادامه داد: در نگاه رهبر انقلاب، ضدیت با نظام سلطه علاوه‌بر آن‌که ریشه در تأمین منافع ملت‌ها و حراست از کیان آن دارد، متکی به باورها و اعتقادات دینی نیز می‌باشد، به فرموده مقام معظم رهبری:«هر جا اسلام باشد، رد ارکان نظام سلطه‌ی جهان هم در آن‌جا هست. هر جا اسلام تشکیل بشود، ضدیت با ظلم، تجاوز، استعمار و استثمار و تحقیر مردم و ضدیت با بقیه‌ی ملامح و نشانه‌های نظام سلطه‌ی امروز دنیا نیز در آ‌ن‌جا هست. به همین خاطر است که جمهوری اسلامی با نظام کنونی تسلط و اقتدار در دنیا مخالف است.».

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تقابل با نظام سلطه چگونه صورت می‌گیرد و کدام مفهوم به عنوان راهکار از سوی رهبری مطرح است، عنوان کرد: در نگاه مقام معظم رهبری این مهم از طریق مفهوم ایستادگی و مقاومت محقق می‌شود، در واقع، «مقاومت» مفهوم بنیادین دیگری در منظومه‌ی سیاست خارجی ایشان است که با ضدیت نظام سلطه ارتباط برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی،‌ نظامی است که می‌خواهد سعادت مجموعه‌های انسانی را با همان پیامی که پیغمبران در طول تاریخ نبوت‌ها آورده‌اند و به بشر رسانده‌اند، تأمین کند، گفت: راه پیروزی در این چالش و رویارویی هم جز به فرموده مقام معظم رهبری«ایستادگی همراه با ایمان و باور به خط و باور به راه خود» نیست. باید راه را باور داشته باشیم و یکی از شروط دستیابی به موفقیت استمرار بر طریق و استمرار در مقاومت است.

این استاد دانشگاه با تاکید اینکه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه‌ی سیاست خارجی از یک منظومه فکری منسجم و به هم پیوسته‌ی معنایی برخوردارند است، خاطرنشان کرد: در این منظومه فکری «مقاومت» راهی الهی و برگرفته از قرآن کریم، سنت و سیره معصومین علیهم‌السلام است که دارای تجارب موفق تاریخی می‌باشد و دفاع از استقلال، هویت و شرف و عزت هر ملت آزادیخواهی از طریق آن صورت می‌پذیرد.

وی مقاومت را به عنوان مفهومی راهبردی در منظومه‌ی سیاست خارجی آیت‌الله خامنه‌ای  خواند و تصریح کرد: استقامت در اهداف و مبانی است و نه در روش‌ها و ابزار، اقتضاء پیروزی و پیشرفت از طریق مقاومت، مداومت و استمرار در مسیر در کنار تدبیر است. «کسانی هم که مقاومت می‌کنند باید از خطرات مقاومت نترسند چراکه ترس در مقاومت مانع پیروزی خواهد شد و این آفت اغلب ملت‌ها و جماعات است.»(۱۳۸۵/۷/۲۱).

احمدی ادامه داد: محور مقاومت با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران چندین دهه است که با تمام توان در مقابل زورگویی‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا  مقاومت می‌کند، که دستاورد منحصربه‌فرد این محور در «لبنان»، «سوریه» و «عراق» در مقابل تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا که تا بن دندان مسلح بودند، بهترین گواه بر این ادعاست.

وی به بسیاری از تحلیلگران سیاسی- نظامی اشاره کرد که در تحلیل‌های خود بار‌ها بر تاثیرگذار بودن راهبرد مقاومت در مقابل زورگویی آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند و افزود: معتقدند که هرچند محور مقاومت در استفاده از این راهبرد، هزینه‌های زیادی متحمل شده است، اما هزینه‌اش در مقابل سازش در برابر زورگویانی که لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شکست این محور درنگ نمی‌کنند، به مراتب کمتر است.

کارشناس روابط بین الملل اظهار کرد: تجربه‌های زیادی در منطقه پیش‌روی ماست که می‌توانیم به هزینه سازش که بیشتر از هزینه‌های مقاومت است، پی ببریم؛ سازش «یاسر عرفات» رئیس جنبش آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی در سال 1988 یکی از نمونه‌های عقب‌نشینی و سازش در برابر زورگویان و متجاوزان است. عرفات بعد از چند سال مبارزه و مقاومت، در اقدامی غیرمنتظره رهسپار کاخ سفید شد تا با صهیونیست‌ها مذاکره کند که نتیجه این مذاکره امضای «اعلامیه اسلو» بود. به موجب این توافقنامه یک‌طرفه، تمامی تلاش‌های رزمندگان و خون شهدای مقاومت فلسطین پایمال شد. او در این دیدار در مقابل دوربین‌ها با اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس دست داد تا همگان متوجه شوند، مرد شماره یک مبارزه علیه رژیم صهیونیستی تا چه اندازه از آرمان‌های خود عدول کرده است.

وی افزود: پیامد‌های سازش یاسر عرفات برای مردم فلسطین محدودیت شدید جابه‌جایی در نواحی اشغالی، کنترل شدید رژیم صهیونیستی بر منابع طبیعی و حیاتی مردم فلسطین و عدم جلوگیری شهرک‌سازی این رژیم غاصب بود؛ بنابراین مذاکرات صلح و توافقات بین یاسر عرفات و مقامات صهیونیستی کمکی به بهبود شرایط فلسطینیان نکرد و حتی موجب شد که این رژیم در اقدامات خود علیه فلسطینی‌ها گستاخ‌تر شود.

احمدی از تجربه دیگری که در منطقه نشان می‌دهد، هزینه سازش بیشتر از مقاومت است، خاطرنشان کرد: موضوع اعتماد معمر قذافی رهبر لیبی به آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای بود که در نهایت منجر به برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک این کشور و حتی سرنوگونی حکومت قذافی و هلاکت وی شد؛ لذا می‌بینیم که عقب‌نشینی لیبی در مقابل زورگویی‌های آمریکا نه‌تنها موجب لغو تحریم‌های اعمالی علیه این کشور نشد، بلکه میلیارد‌ها دلار غرامت بر لیبی تحمیل کرد.

تصریح کرد: این دو تجربه، چهره پلید و منفعت‌طلبانه غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به خوبی نمایان و بر این موضوع تاکید می‌کند که به هیچ‌عنوان نباید روی عهد و پیمانی که با آن‌ها بسته می‌شود، حساب باز کرد؛ چون غربی‌ها و آمریکایی‌ها صرفا به فکر تامین منافع خود هستند، اگر منافع آن‌ها تامین شد و مطمئن شدند که هیچ امتیازی به طرف دیگر پیمان تعلق نمی‌گیرد، سر عهد و پیمان خود می‌ایستند، اما اگر خلاف این ثابت شود، کاری به صداقت طرف مقابل ندارند و در یک چشم بر هم زدن بدون سنجیدن تبعات این خروج از عهدی که بسته‌اند، خارج می‌شوند.

وی حل مشکل مقاوت را کوتاه آمدن یا عقب‌نشینی در مقابل اهداف شوم غربی‌ها و آمریکایی‌ها ندانست و خاطرنشان کرد: نه‌تنها مشکل آن‌ها با محور مقاومت حل نمی‌شود، بلکه تا می‌توانند برای این محور که می‌خواهد مستقل و آزاد باشد، پرونده سازی خواهند کرد؛ یک روز القاعده بهانه بود، روز دیگر طالبان، این روز‌ها هم داعش بود که از بین رفت، فردا هم قطعا تروریستی در شکل و شمایلی دیگر در جهان اسلام علم خواهند کرد که باید هوشیار بود و به تقویت هرچه بیشتر محور مقاومت پرداخت؛چرا که تجربه موفقیت محور مقاومت در پروند‌های مختلف منطقه از جمله از ریشه‌کن کردن گروه‌های ترویستی و خنثی کردن نقشه شوم غربی‌ها و آمریکایی‌ها نشان داد که هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است.

کارشناس مسائل سیاسی:
رسیدن به سرمنزل مقصود نتیجه مقاومت در برابر فشارهای آمریکایی است/ دستگاه دیپلماسی سخنان رهبری را به‌عنوان قطب نمای حرکت سیاسی خود تعریف کند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن تأکید بر اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال امام راحل فرازهای مهمی به همراه داشت گفت: یکی از مهم‌ترین فرازها مسئله ضرورت حفظ روحیه مقاومت و استکبارستیزی است.

هانی زاده افزود: امروز رهبری اشاره‌ای بسیار هوشمندانه در خصوص آمریکا و اینکه نباید آمریکا به ایران نزدیک بشود داشتند زیرا هر جا آمریکا به کشوری نزدیک شده یا جنگ و یا فتنه به همراه داشته است.

وی ضمن بیان اینکه دور کردن آمریکا در منطقه می‌تواند از بسیاری از بحران‌ها جلوگیری کند عنوان کرد: در این سخنان مسائل دیگری در خصوص مقاومت‌های منطقه‌ای  ملت ایران و اینکه امام راحل روحیه مقاومت را در میان ملت ایران نهادینه کردن موردبررسی قرار گرفت.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: هرگاه ملت ایران در برابر فشارها و تحریم‌ها و زورگویی‌های آمریکا استقامت کرده به سرمنزل مقصود رسیده است و توانسته است دشمن را ناامید کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به‌هرحال این سخنرانی می‌تواند محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلقی شود و دستگاه دیپلماسی و مجموعه دولت باید در این خصوص فرازهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را به‌عنوان قطب نمای حرکت سیاسی خود در چارچوب روابط بین‌المللی تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: در سی‌امین سالگرد ارتحال امام سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌تواند یک نوع بازنگری داخلی و خارجی در پیکره جمهوری اسلامی ایران تلقی شود.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان:
تنها راه پیشرفت کشور مقاومت است/ کشورهای اروپایی نوچه های آمریکا هستند

عبدالله صادقی، کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان درگفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با بیان اینکه تنها راه پیروزی، پیشرفت و موفقیت کشور مقاومت است، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک حکومت بر پایه گفتمان اسلام ناب پیامبر(ص) به رهبری امام خمینی(ره) تشکیل شد.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان بابیان اینکه ایران بعد از انقلاب باچه روش هایی حکومت خود را شروع کرد، گفت: خداوند در قرآن کریم پیامبر(ص) را براساس آیه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» امر می کند، در مقابل کفار و زورگویان باید به شدت و با مظلومین عالم با رحمت برخورد کرد و امام راحل(ره) انقلاب اسلامی را بر همین پایه تشکیل دادند.

وی افزود: شعار های آمریکا هیچ غلطی نمی کند، اسرائیل غاصب باید ازصفحه روزگار محوشود وهمچنین فلسطین پاره تن جهان اسلام است از جمله شعارهاییست که انقلاب اسلامی به آن اعتقاد دارد.

صادقی با بیان اینکه روز قدس یکی از گفتمان های انقلاب اسلامی است که امروز جهانی شده، تصریح کرد: روزقدس به فرموده حضرت امام خمینی (ره) نام گذاری شد حالا بعد از ۴۰ سال، ۸۰کشور جهان روز قدس را گرامی می دارند و این بدان معناست که انقلاب اسلامی گفتمان جهانی شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حمایت از جنبش های آزادی خواه را استارت زده است، بیان کرد: گروهای مردمی مقاومت اسلامی در حال حاضر در کشور های منطقه تشکیل شده و یکی از دیگری قویتر هستند مانند حزب الله لبنان و جبهه مقاومت اسلامی در فلسطین، انصار الله یمن،حشد الشعبی در عراق، فاطمیون در افغانستان و زینبیون درپاکستان همه این جبهه ها بعد از انقلاب ایران شکل گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه همه این جبهه ها بسیار قوی برای مقاومت در مقابل استکبار شکل گرفتند، افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند: اگر جنگ یمن ادامه پیدا کند بینی عربستان به واسطه ایستادگی مظلومان یمن به خاک مالیده می شود.

صادقی با اشاره به اینکه جبهه مقاومت بسیار قوی و با پرچم داری جمهوری اسلامی ایران تشکل شد، تصریح کرد: در حال حاضر دو راه حل در پیش روی ملت های آزادی خواه وجود دارد یا باید سازش کرد یا مقاومت ،درمورد سازش همیشه حضرت آقا می گویند نمونه اش عربستان سعودی که علنی آمریکا به او می گوید گاو شیرده و تا جایی که می تواند از آن پول، سلاح و تجهیزات می دوشند؛ اما باید دانست که آینده نزدیک دراختیار نیروهای مقاومت اسلامی قرار می گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان با اشاره به مذاکرات که ایران به عنوان برجام با کشور های ۵ +۱ انجام داد، تصریح کرد: طرف های مقابل وعده دادند که تحریم ها در روز اجرای برجام برداشته می شود و ایران به تمام وعده های خودش  عمل کردیعنی ایران یک اعتماد سازی انجام داد و آمریکا که ادعای کد خدای جهانی داشت راحت از توافق خارج شد ولی متاسفانه آمریکا طوری از برجام خارج شده که ایران هنوز باید متحد با آن بماندچون اروپای ها گفته اند که ما هستیم .

صادقی با بیان اینکه که کشورهای اروپایی نوچه های آمریکا هستندکه نمی تواند به آنها اعتماد داشت، خاطرنشان کرد: همان طور که مقام مظعم رهبری فرمودند: پیشنهاد کانال مالی اورپایی ها بعد از یکسال که از برجام گذشته، طنز تلخی می باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا:
کسانی که مقاومت می‌کنند را می‌ستایند نه واداده ها را!

حسن رحیمی‌روشن در گفت‌وگو با خبرنگار نافع؛ در خصوص نتیجه مقاومت و عاقبت تسلیم در طول تاریخ معاصر ملتها در مقابل دشمن، اظهار کرد: نتیجه مقاومت عزت نفس، سرافرازی، سعادت دنیوی و آخروی است و با کمی تأمل به ادبیات مسلمانان کشورهای که مقاومت کردند، ببینید که آیا کسانی که مقاومت کرده اند را می‌ستایند یا تسلیم شده یا واداده ها را ؟!

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب و اینکه مقاومت هزینه دارد، گفت: پیروزی مردم ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمونه های آرمانی تأثیر مقاومت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بابیان اینکه مقاومت جنبه وسیعی دارد و تنها گزینه نظامی نیست، خاطرنشان کرد: امروز مقاومت در برابر فشارها و تحریم‌های اقتصادی نتیجه اش شکوفایی اقتصادی است و نتیجه این اصل مقاومت است.

وی یادآور شد: نمونه های تاریخی از نتیجه مقاومت در سطح جهان و حتی ایران وجود دارد که نمونه های آن را میتوان در دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان به عینه مشاهده کرد.

رحیمی‌روشن گفت: اگر تاریخچه ورود اسرائیل به لبنان را در سال 1988 مروری کنیم، اسرائیلی ها میخواستند که سازمان های فلسطینی را از لبنان اخراج کنند تا سرزمینهای اشغالی در دسترس آنها  نباشد اما ملت جنوب لبنان گزینه مقاومت را برگزیدند و امروز شاهد هستیم که سازمانی فرهنگی سیاسی در لبنان به وجود آمده که صدها برابر گروههای فلسطینی هم قدرتمند است و هم اراده دارد که برای فلسطینی ها ارزشمند است.

وی به مقاومت در سوریه اشاره کرد و گفت: انقلاب های عربی را منحرف کردند و می‌خواستند که نتیجه عکس از آن بگیرند اما آنان نیز گزینه مقاومت را برگزیدند که جواب داد و امروز کسی نیست که بگوید اسد باید برود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بابیان اینکه دشمن به کسانی که مقاوم هستند احترام بیشتری قائل است، تصریح کرد: اگر مقاومت ادامه داشته باشند، دشمن هم به ما به عنوان طرف مقاوم احترام خواهد گذاشت و در مقابل اگر وادادگی، رها کردن و پذیرش ظلم و تو سری خوری باشد، انسان هم ملامت گر خود می‌شود چه برسد به دشمن که قطعا بی احترامی خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:
منطق مقاومت،گزینه اصلی درمقابل تحریم ها/ اشتباه محاسباتی برخی مسئولان بر مشکلات افزوده است

اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مراسم سی‌امین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) گفت: یکی از تلاش‌های دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اخلال در دستگاه محاسباتی مسئولان ما بوده است که متاسفانه در برخی مسئولین این اخلال و توطئه دشمن تاثیرگذار بوده است.

وس ادامه داد: چنانچه به دستگاه محاسباتی خداوند که در اندیشه‌ها، افکار، رفتار و سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری و نیروهای متمدن و انقلابی تجلی پیدا کرده است نگاه بیندازیم مشاهده می‌کنیم که این نوع تفکر و دستگاه محاسباتی در کنار عوامل مادی و عوامل معنوی نقش بسیار تاثیرگذاری در پیروزی‌ها و شکست‌ها دارد که از جمله این عوامل منطق و تز مقاومت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه قرآن در موارد بسیاری بر مقاومت تاکید کرده است، افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ» به معنی در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آیند [و مى‏ گویند] هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید و یا در جای دیگری می فرماید «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا» اگر آنها در راه (ایمان) استقامت ورزند، برکات فراوان بر آن ها نازل می‌کنیم اما متاسفانه در برخی مسئولین چنین دیدگاهی وجود ندارد و به جای اعتماد و توکل به خدا اعتمادشان به کدخدا و نیروهای دیگر است.

غفوری با اشاره به اینکه نمونه‌ای از پیروزی مقاومت را می‌توان در پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده کرد، تصریح کرد: چنانچه به وضعیت سیاسی اقتصادی نظامی و بین المللی ایران در سال‌های قبل از انقلاب نگاه بیندازیم هیچ کس تصور نمی‌کرد که انقلاب پیروز شود چرا که به ظاهر رژیم شاه از لحاظ اقتصادی، نظامی و امنیتی از حمایت دنیا برخوردار بود و امام(ره) به جز خدا و مردم کسی را نداشت اما تز مقاومت انقلاب پیروز شد و نه تنها انقلاب اسلامی به پیروزی رسید بلکه نظام جمهوری اسلامی به عنوان بهترین الگویی که هم جمهوریت و دموکراسی در آن وجود دارد و هم اسلامیت در آن مبنا قرار گرفته است شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: حرکت‌های بعدی دشمن نیز مثل اقدامات تجزیه طلبی، کودتاها و در واقع اقدامات تروریستی نه تنها با تز مقاومت در نطفه خفه شد بلکه در درون آن قوی‌ترین سازمان اطلاعاتی به وجود آمد که حتی توانست ریگی را در وسط آسمان دستگیر کند، یا در دفاع مقدس که همه دنیا علیه ما بود و در واقع جنگ جهانی علیه ما شکل گرفته بود ما با منطق و تز مقاومت توانستیم نه تنها در جبهه جنگ پیروز شویم و در نهایت به قوی ترین قدرت موشکی دنیا و بزرگترین ارتش منطقه تبدیل شدیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه عنوان کرد: در تحریم هایی که دشمن علیه ما اعمال کرد در جاهایی که نیروی  متدین و انقلابی منطق مقاومت را سرلوحه کار خود قرار دادند، روی پای خود ایستادند و شعار ما می‌توانیم را مبنای کار خود قرار دارند توانستیم در عرصه‌های نانو، های تکنولوژی و ... پیشرفت بسیار زیادی داشته باشیم  و حتی رشد علمی ایران 11 برابر متوسط جهانی شد و یا اینکه توانستیم بزرگترین قدرت علمی منطقه در بسیاری از عرصه ها شویم.

غفوری با اشاره به نتیجه مقاومت حزب الله لبنان گقت: با اینکه لبنان نزدیک به چهار میلیون جمعیت دارد که نیمی از آنها مسیحی هستند و و بخش کمی را شیعه تشکیل می‌دهد که همه آن شیعیان هم جز حزب الله نیستند اما با وفادار ماندن حزب الله لبنان به تز مقاومت و مبنا قرار دادن شعار مقاومت، توانستند اسرائیل را که شعار او زمانی از نیل تا فرات بود را در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 7 روزه و... شکست دهند به گونه‌ای که حتی اسرائیل درخواست آتش بس می‌کرد که این درواقع عملا پیروزی مقاومت را نشان می‌دهد همچنین با وجود اینکه داعش به دنبال استقرار دولت ساختگی در کشورهای عراق و سوریه بود مقاومت مردم جواب داد و کاری از پیش نبردند.

وی با بیان اینکه مقاومت در جاهایی که نیروها وفادار و اعتقاد قلبی به آن داشتند جواب داده است، افزود: امروز به خاطر سیاست‌های خصمانه‌ای که نظام سلطه و در رأس آنها امریکا علیه ما به راه انداخته است عرصه اقتصاد در واقع عرصه جنگ ما است و در این عرصه هم در جاهایی که توانستیم از پتانسیل‌ها و ظرفیت داخلی خودمان استفاده کنیم پیروز میدان بوده‌ایم چراکه کشور ما از لحاظ امکانات و منابع زیرزمینی، منابع روزمینی، جمعیت جوان و تحصیلکرده و همچنین آب و هوا و موقعیت جغرافیایی  بسیار خاص و به قلب دنیا معروف هستیم.

غفوری افزود: چنانچه همانگونه که مقام معظم رهبری بارها فرمودند به جای نگاه به بیرون، نگاه به درون و ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم و به وعده‌های الهی ایمان و اعتقاد داشته باشیم که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» و « وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا» موفق و پیروز عرصه اقتصاد خواهیم شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه دستگاه محاسباتی برخی مسئولان ما چیزی غیر از دستگاه محاسباتی الهی است و دشمن توانسته است با نفوذ و اخلال در دستگاه محاسباتی آنها تاثیربگذارد به گونه‌ای که کمتر به مباحث بنیادی و مبانی دین اعتقاد داشته باشند و در نتیجه نه تنها بسیاری ازمشکلات ما حل نمی‌شود بلکه به مشکلات افزوده هم می‌شود.

یک مدرس دانشگاه:
راهبرد مقابله با جنگ اقتصادی دشمن اتکا به توان داخلی است

دکتر عباس آزادی مدرس دانشگاه، در گفتگو با جویرز اظهار کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب نیز فرمودند مقاومت هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن از مقاومت بیشتر است.

آزادی افزود: امام راحل نیز همیشه مبارزه با استکبار جهانی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل انقلاب اسلامی می‌دانستند و بعد از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان اعلام کردند که مقاومت تنها راه مقابله با استکبار جهانی است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز گذشته در حرم امام خمینی (ره) نیز به موضوع مقاومت در برابر استکبار به‌عنوان یکی از اصول اساسی امام راحل و انقلاب اسلامی اشاره کردند.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: هر جا در مقابل دشمن مقاومت و ایستادگی کردیم موفق بوده‌ایم و در منطقه نیز با همین مقاومت موفق شدیم دشمن تکفیری را شکست دهیم وهمین خودباوری وتکیه به توان داخلی است که امروز شاهد امنیت صددرصدی و پیشرفت در کشور هستیم.

وی با اشاره به وضعیت  اقتصادی که بر جامعه حاکم است  افزود: دشمن سعی دارد با ترفندهای مختلف جامعه را تحت سیطره خوددرآورد اما باید گفت بامقاومت می توان دشمن را به عقب راند همچنان که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز این موضوع را به‌خوبی مشاهده کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدات و باج‌خواهی دشمنان باعث عقب‌نشینی آن‌ها می‌شود چون اگر در مقابل دشمن یک‌قدم عقب‌نشینی کنیم دشمن چند قدم جلو می‌آید بنابراین تنها راه ایستادگی در مقابل دشمنان مقاومت و پایداری است.

کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت دکترین جمهوری اسلامی در مواجه با استکبار است/ تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت

نصرت اله حیدری، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار در خصوص صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در سالروز گرامیداشت رحلت راحل گفت: مقام معظم رهبری در سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)در حرم آن پیر فرزانه ضمن اشاره به یکی از خصائل امام به نوعی دکترین جمهوری اسلامی در شرایط کنونی را هم ترسم نمودند و آن مقاومت و ایستادگی است.

وی اظهار کرد: تاکید بر این راهبرد در شرایط کنونی از آن جهت اهمیت دارد که جهان استکبار به همراهی ارتجاع منطقه تمام توان خویش اعم از رسانه ای،دیپلماسی،اقتصادی و حتی نظامی برای تسلیم جمهوری اسلامی به کار برده است.

حیدری افزود: اقدامات دونالد ترامپ ریس جمهور کنونی آمریکا در بحث وسعت بخشیدن به تحریم ها،قطع صادرات نفت ایران واعرام ناو هواپیمابر آبراه لینکلن به منطقه در این راست است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری رویکرد سلطه را در ماهیت نظام استکبار می داند و هدف آن به تسلیم کشاندن ملتهای آزاده و مستقل است، افزود: انقلاب اسلامی ایران از همان آغازین روزهای حیات خود هم به لحاظ شکلی وهم به لحاظ ماهوی در برابر جهان سلطه قرار داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته در آن مقطع این جهان استکباری در دو اردوگاه تقسیم شده بودند (اردوگاه غرب یا لیبرالیزم به رهبری آمریکا اردوگاه شرق یا کمونیسم به رهبری شوروی). جالب است در یک نکته بدیع وبی سابقه همراهی هر دو ابرقدرت برای مقابله با انقلاب اسلامی.این اتحاد استراتژیک در جنگ ۸ سال صدام علیه ایران اسلامی خود را نمایان کرد و هردو اردوگاه غرب وشرق در تسلیح صدام نقش دشتند.

وی یادآور ساخت: منطق امام در این برهه حساس زمانی تکیه بر درون و مقاومت وتسلیم ناپذیری در برابر دشمن بود.این منطق جواب داد و صدام و حامیان شرقی و غربی او به هیچ کدام از اهداف خود نرسیدند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ایران با تکیه بر منطق مقاومت و ایستادگی از یکی از بزرگترین جنگهای قرن با پیروزی عبور کرد و برای اولین بار در سایه مدیریت ولایت فقیه یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشد. از پیامد این ایستادگی توسعه فرهنگ مقاومت در میان سایر ملل است. ملت فلسطین جزء اولین ملتهای بودند که این پیام را دریافت کردند.

این استاد دانشگاه پیامد دیگر منطق مقاومت انقلاب اسلامی را تغییر در موازنه قدرت در روابط بین الملل عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی توانست جنبشها را بیدار سازد، علاوه بر آن احیاء ارزشهای دینی و الهی موجب اضمحلال پایه های ایدئولوژیک غرب وشرق شد.

وی بیان کرد: بسیاری از کارشناسان فروپاشی شوروی را از پیامدهای انقلاب اسلامی در ایران می دانند، هردو اردوگاه آن روز دنیا یعنی اردوگاه غرب به رهبری آمریکا وشرق به رهبری شوروی در مقابله با انقلاب وحدت استراتژیک داشتند، اما باز انقلاب و منطق مقاومت جواب داد و ایران با پیروزی جنگ را پشت سر نهاد، مقاومت و ایستادگی انقلاب در جنگ صادر شد وهمین منطق نظام بین الملل را به نفع ملتهای محروم رقم زده است.

حیدری تصریح کرد: پیروزی و امیدواری ملت فلسطین،شکست تروریسم جهانی به رهبری غرب در عراق وسوریه،شکست ائتلاف عربی_عبری_غربی در یمن و ناکامی معامله قرن از نتایج تغییر در روابط بین الملل به نفع جبهه مقاومت است.

دکترای علوم سیاسی اضافه کرد: پیامد دیگر مقاومت و ایستادگی انقلاب اسلامی،تغییر در ساختار قدرت در روابط بین الملل است.انقلاب اسلامی با طرح گفتمان دینی پایه های ایدئولوژیک غرب وشرق یعنی لیبرالزم را با مخاطره و چالش مواجه ساخت.بسیاری از کارشناسان فروپاشی شوروی اردوگاه شرق را از پیامدهای انقلاب اسلامی در ایران می دانند.البته وضعیت آمریکا هم در همین مسیر کردند فروپاشی است و جهان باید خود را برای عصر پساآمریکا آماده سازد، بر ملا شدن چهره مزورانه غرب ودست چدنی آن در دستکش های مخملین و فروپاشی ارزشهای دروغین آن در پوشش آزادی وحقوق بشر برهمه ملتها روشن شده است.

استاد دانشگاه ابراز کرد: روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا که در فرمایشات رهبری هم بود کافی است که این فروپاشی را حدس کنیم.امروز موازنه قدرت به نفع محور مقاومت در حال تغییر است. امیدواری ملت فلسطین به پیروزی و بازگشت به سرزمین مادری،شکست تروریسم جهانی به رهبری غرب در سوریه وعراق،شکست خفت بار ائتلاف عربی_عبری_غربی در یمن و شکست پروژه معامله قرن موید این تغییر در ساخت قدرت در روابط بین الملل به نفع محور مقاومت وفرهنگ ایستادگی است و در سایه منطق مقاومت دشمن به هیچ کدام از اهداف نرسیده است.

وی اظهار کرد: البته الان رویکرد دشمن جنگ اقتصادی است وبی شک منطق مقاومت هم در برابر این جنگ رویکرد اقتصاد مقاومتی است یعنی تکیه بر درون و درون زا کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت، لذا کشور برای پیروزی در این عرصه منابع و امکانات لازم را دارد و مسیولین باید شرایطی فراهم کنند تا با مشارکت و اقعی مردم در اقتصاد این ظرفیتها را شکوفا نمایند. البته در کنار ظرفیتها مزیتهای فراوان اقتصادی باید مدیریتها را کارآمد و اصلاح کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: دشمن در شرایط کنونی دو اقدام اساسی برای مواجه با انقلاب در پیش گرفته است: الف_جنگ اقتصادی ب_طرح گفتگوی منافقانه.هردوی این راهبرد یک هدف دارند وآن وادار کردن ایران به تسلیم است.خوابی که هرگز تعبییر نخواهد شد و دوم جمهوری اسلامی حداقل در قضیه برجام یک گفتگو با غرب انجام داد و منجر به توافق نامه برجام شد.اما جهانیان دیدند که آمریکا به آسانی آن را نقض و بر دامنه تحریم ها هم افزود.به اروپا هم امیدی نیست زیرا اقدامی برای نجات برجام انجام ندادند و حتی در بسیاری از جاها با آمریکا همنوا شدند.

حیدری عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی به غرب بدگمان است و طرح گفتگوهای مزورانه نباید خللی در اراده نظام ایجاد نماید. رجعت به منطق امام یعنی منطق مقاومت به عنوان یک اصل راهبردی و حتی فطری رمز پیروزی است.دشمن هرجا از ملت ایران مقاومت و ایستادگی دیده است عقب نشینی کرده است.منطق مقاومت گفتمان امام و رهبری است وبی شک پیروزی را باید در سایه این گفتمان جستجو کرد

کارشناس سیاسی استان بوشهر:
راهبرد صبر و مقاومت بهترین دوا برای درد مسلمین جهان است

جت الاسلام حبیب پهلوزاده کارشناس سیاسی استان بوشهر در گفت و گو با سپاس با اشاره به منطق مقاومت، گفت: مقام معظم رهبری در روزهای گذشته موضوع مهمی در خصوص منطق مقاومت فرمودند که باید به برخی کشورها مانند بحرین که از آمریکا حمایت کرده است و به دستور دشمنان اسلام علیه فلسطین شده است اعلام کنیم با این کار زیر پای خود را خالی کرده اند و همه مسلمانان بدانند تنها راه مقابله با دشمنان مقاومت است.

کارشناس سیاسی استان بوشهر اظهار کرد: مسلمانان اگر در مسیر ولایت حرکت کنند هیچ خطری آ«ها را تهدید نخواهد کرد و مسلمان مقاوم چه به شهادت برسد و چه پیروز میدان نبرد باشد، به هدف اصلی خود رسیده است.

پهلو زاده با بیان اینکه باید در جنگ اراده ها مقاوم بود، افزود: راهبرد صبر و مقاومت می توانند بهترین دوا برای دردهای مسلمین جهان باشد و قطعا همه ما امتحان خواهیم داشت تا مجاهدان واقعی مشخص شوند.

وی تاکید کرد: سیاست مداران دنیا بدانند نه قدرت و ثروت آنها بیشتر از قارون نیست و نظام آمریکا به زودی نابود خواهد شد و رمز پیروزی مسلمانان جهان مقاومت در برابر توطئه های دشمنان است.

نماینده آستان قدس رضوی در استان بوشهر:
عقب نشینی آمریکا از برکات مقاومت است

حجت‌الاسلام یوسف جمالی نماینده آستان قدس در بوشهر در گفت و گو با سپاس با اشاره به مقاومت مسلمانان، اظهار کرد: وهابیت با همکاری رژیم غاصب و آمریکا از سادگی برخی کشورها استفاده کرده و به مقاومت فلسطین خیانت کرده است.

نماینده آستان قدس در بوشهر گفت: مسیری که امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی ترسیمم کردند توسط جوانان و نخبگان ادامه دارد و قطعا پایداری انقلاب بستگی به پیمودن این مسیر دارد و همه دشمنان بدانند راه مقاومت ادامه داد.

جمالی افزود: اجازه نخواهیم داد خطوط قرمز نظام با حربه های دشمنان خدشه دار شود و نباید دشمن سیاست ها و ارزش های انقلاب اسلامی را تغییر دهد.

وی عنوان کرد: امروز مقاومت یک واژه توصیفی نیست و به واجب شرعی تبدیل شده است که باید تلاش کنیم فرهنگ مقاومت در همه عرصه ها تقویت شود.

نماینده آستان قدس رضوی در استان بوشهر ابرزا کرد: امروز مقاومت تنها در حوزه نظامی کارساز نیست بلکه باید همه ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و غیره در کنار یکدیگر مورد توجه قرار بگیرند.

جمالی با باین اینکه آمریکا عقب نشینی کرده است، تاکید کرد: دولت آمریکا با همپیمانی دشمنان اسلام روزی ۱۲ شرط برای مذاکره مطرح کردند ولی امروز از موضع قبلی خود عقب نشینی کرده اند و خواستار مذاکره بدون شرط شده اند که این موضوع از برکات مقاومت است.

کارشناس روابط بین‌الملل:
مقاومت مقتدرانه ملت ایران دشمنان را ناامید کرد/تاریخ جمهوری اسلامی روشن و تابنده است

محمدجواد محمدی‌راد در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه نقش جوانان در جهاد نظامی دوران دفاع مقدس، در جهاد علمی و فرهنگی و امروز هم در جهاد اقتصادی است و آنچه مهم بود این جوانان مؤمن هستند که حلال مشکلات هستند، اظهار کرد: پیشرفت، رشد و تعالی کشور به فعالیت جوانان مؤمن و انقلابی بستگی دارد، ما باید جوانان را باور کنیم و برای آن‌ها ارزش قائل شویم تا جوانان بتوانند در عرصه‌های گوناگون شرکت کنند.

وی با تأکید بر‌اینکه امروز جای جوانان در مدیریت اجرایی کشور است، بیان کرد: باوجود اینکه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب‌شده و باوجود سرمایه عظیم جوانان چه دلیلی دارد یک شخص چند سال بازنشسته شده و ناتوان است گرچه تجربه دارد اما انرژی ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مدیریت کشور نیازمند انرژی جوانان است و سخنان مهم مقام معظم رهبری باید آویزه گوش همه قرار گیرد بنابراین باید میدان را برای جوانان باز کرد چراکه آن‌ها شایستگی حضور در عرصه‌های مختلف رادارند و اگر می‌خواهیم پیشرفت داشته باشیم باید مسئولیت‌ها را به جوانان بسپاریم.

محمدی‌راد افزود: ما باید به دنبال پیشرفت باشیم و موانع را کنار بزنیم و با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی این امر را محقق کنیم؛ ایران یک کشور پهناور و سرشار از منابع خدادادی و منابع طبیعی و انسانی است که باید برای پیشرفت به این ظرفیت‌ها توجه کنیم، اینکه امروز دشمن با تمام وجود مانع پیشرفت ماست باید این واقعیت را بپذیریم.

وی خاطرنشان کرد: هزینه سازش با آمریکا به‌مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است و امروز عربستان و آل سعود مظهر سازش با آمریکا هستند و ایران مظهر مقاومت است و این در حالی است که رئیس‌جمهور امریکا رسماً می‌گوید عربستان مثل گاو شیرده است و باید آن را بدوشیم.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: ملت ایران همچنان ایستاده است و مقاومت در برابر آمریکا سبب عزت، پیشرفت و آگاهی می‌شود همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند ملت ایران و بسیجیان عزیز ما دیگر تحمل تحقیر از سوی دشمنان را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مقاومت به معنای ایستادگی در برابر عوامل شر آفرین، انحطاط زا، سلطه طلبی و استکباری است، گفت: مقاومت گزینه قطعی ملت ایران در برابر آمریکا است.

محمدی‌راد اظهار کرد: انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) با مقاومت در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد و در زندان‌ها با مقاومت در برابر شکنجه‌ها تداوم یافت و با مقاومت در ۲۲ بهمن پیروز شد و با مقاومت به تمام اهداف و آرمان خود خواهد رسید لذا سرتاسر عمر۴۰ ساله کشور جمهوری اسلامی ایران مقاومت است.

وی به آثار مقاومت اشاره کرد و افزود: قرآن و تاریخ به ما می‌آموزد که مقاومت در مقابله، مبارزه و شکست دشمن بسیار تاثیر گذار است، از همین رو حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «انسان صابر با مقاومت پیروزی را از دست نمی‌دهد» و یک ملت با مقاومت به الگو تبدیل می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن بیان این مطلب که مقاومت صداقت یک ملت را به نمایش می‌گذارد، گفت: مقاومت و صداقت یک ملت هرچه بیشتر باشد خداوند به آن ملت بیشتر کمک می‌کند لذا زمانی که خداوند صداقت، راستی و اخلاص ملت را دید بر دشمنان شکست اعمال کرد.

وی در بخش دیگر از سخنانش به تهدیدات دولتمردان آمریکا اشاره و بیان کرد: رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته ایران را به تغییر نظام، لزوم مذاکره با پیش شرط، اعزام ناو جنگی به خلیج فارس تهدید می‌کرد، اما اکنون با مقاومت مقتدرانه ملت ایران دشمنان از مواضع خود عقب نشینی کرده و این عقب نشینی به واسطه مقاومت و عدم ترس مردم ایران از تهدیدات دشمنان است.

محمدی‌راد ادامه داد: آمریکا از همان ابتدای انقلاب مشکلات اقتصادی را برای ایران ایجاد کرد و 40 سال ملت ایران را در حصر اقتصادی قرار داد ولی این حصر نه تنها به ایران ضربه نزده است ،بلکه باعث بالندگی ایران شد.

وی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند مذاکره سم است و جنگ نیز نمی شود و آمریکا اکنون دچار یاس شده است و تنها گزینه ملت ایران ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکاست.

کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: بارها گزینه مقاومت در برابر آمریکا جواب داده است و بزودی مقاومت در برابر آمریکا نیز جواب نهایی را خواهد داد و در جنگ اراده ها، پیروزی با ملت ایران است و ملت در برابر شیطنت آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

محمدی‌راد گفت: تا امروز مردم ایران 40 سال در صحنه انقلاب بودند و از دین دفاع کرده اند، اگر چه ممکن است عده ای ریزش کرده اند اما تاریخ جمهوری اسلامی روشن و تابنده است.

کارشناس ارشد مسائل راهبردی:
«ما می‌توانیم» منطق مقاومت و «مانمی‌توانیم» منطق سازش است/ تجربه‌های تلخ جهان از سازش با آمریکا

میثم معافی در گفت‌وگو با بلاغ با اشاره به هزینه‌های سازش با دشمن، اظهار کرد: تحلیل و تجربه میدانی ثابت کرد که در مقاومت، دشمن هم مثل ما هزینه می‌دهد اما در سازش فقط ما هزینه می‌دهیم و بازی به اصطلاح برد باخت تعریف می‌شود.

وی افزود: بنابر این معادله، باید گفت که به اقتضای عقل باید مقاومت کرد و مذاکره با این دشمن خلاف عقل است یا به تعبیر رهبری بی شعوری است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اشاره رهبر انقلاب به انتخاب مسیر مقاومت از سوی امام راحل، خاطرنشان کرد: پشتوانه‌ انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ منطقی، عقلانی، علمی و البته دینی است بنابراین باید به اجزای این منطق پرداخت.

این کارشناس مسائل راهبردی در ادامه به برخی از هزینه‌های تاریخی و معاصر ایران اسلامی در سازش پرداخت و ضمن اشاره به تحریم ناجوانمردانه اقتصادی شدیدتر علیه مردم ایران به عنوان نمونه‌ای از این هزینه‌ها، اضافه کرد: کودتا علیه مصدق پاسخ اعتماد به آمریکا بود جایی که مصدق به آمریکا دست داد ولی از پشت خنجر ملکه انگلیس را دریافت کرد و به ایرانشهر تبعید شد و سه بار خودکشی ناکام داشت و اینگونه رسوا شد.

وی توبیخ و تحریم ملت ایران به جرم تعلیق و پلمپ داوطلبانه برنامه هستی در کنار تداوم و تشدید تحریم‌ها در برجام را از دیگر مصادیق هزینه‌های سازش در تاریخ کشور خواند و گفت: خروج ترامپ از برجام مصداق دیگری است چراکه ایران در این معامله هزینه داد ولی دشمن جلوی هزینه خودش را با خروج از توافق گرفت و هزینه نداد.

معافی به هزینه‌های سازش منطقه‌ای نیز پرداخت و با اشاره به انقلاب ناکام مردم مصر، تصریح کرد: نفس‌های خسته محمد مرسی در زندان نمونه بارز هزینه سازش است چراکه مرسی ابتدای کار دست به سازش برد و نامه‌ای به نتانیاهو نوشت و از واژه اخوک استفاده کرد و بعد در سفارت سعودی‌ها رفت و به آنها دست داد تا در نهایت تسلیم شد و امروز حکم اعدام وی و آقای محمدالبدیع دبیر اخوان‌السملمین صادرشد و این نتیجه سازش است.

وی افزود: حتی حُسنی مبارک یک روز قبل از فروپاشی حکومت خود به نخست وزیر قطر تلفنی درباره بی‌اعتمادی به آمریکا گفت که هرکس لباس آمریکایی بپوشد تا ابد لخت خواهد بود مثل من و این درس عبرتی از کلاس سازش است.

این کارشناس مسائل سیاسی رویاپردازی‌های برخی سران فلسطینی را نمونه دیگری از این ماجرا برشمرد و اذعان کرد: عرفات دست بیوه مناخین بگین را بوسید و در نهایت توسط عوامل اسرائیل ترور بیولوژیک شد تا عرفات رویاهایش را با خود به گور ببرد.

وی گفت: بساط قذافی با بساط هسته‌ای جمع شد جایی که قذافی با یک توافق با آمریکایی‌ها دست و پای خود را با آهن بست و خود را به اعماق اقیانوس سازش غرق کرد و در حقیقت کسی او را نکشت بلکه خودکشی کرد.

معافی فروپاشی شوروی را به دلیل خوش‌بینی رهبر شوروی نسبت به سازش با آمریکا دانست و تأکید کرد: گورباچف درباره فروپاشی ابرقدرت قطب شرق که آن را به چشم خود دید و گفت که شوروی توسط غرب کشته شد و مانند یک کودک در بغل من مرد.

وی هیئت حاکمه عربستان سعودی را سازشکارترین حاکمیت جهان توصیف کرد و افزود: پادشاه عربستان پس از همراهی با آمریکا گاو شیرده می‌شود در عین حالیکه سازشکارترین حاکمیت در 100 سال اخیر منطقه غرب آسیا است.

این کارشناس مسائل راهبردی استثمار، استعمار، برادرکشی، فتنه و خونریزی را تنها بخشی از اثرات همراهی دولت‌ها و ملت‌ها با آمریکا خواند و بیان کرد: حمایت و دخالت آمریکا در ۶۲ کودتای علیه کشورهای مستقل مانند شیلی و کوبا و کشتار بیش از پنج میلیون انسان مسلمان در عراق و افغانستان درطول 10سال اشغال منطقه، همگی گوشه‌ای از تاریخ سیاه اقدامات آمریکایی‌ها به شمار می‌آیندیند.‌آ.

وی گفت: درس عبرت و تجربه تاریخی یعنی این جمله راهبردی «آیرا کورزبان» وکیل «ژان برتراند آریستاید» رئیس‌جمهور هائیتی که اندکی پس از کودتای سال ۲۰۰۴ آمریکا که در میامی آمریکا طی سخنرانی خود یک سؤال و جواب جالب را مطرح کرد اینکه چرا تا کنون در واشنگتن کودتا شکل نگرفته است چون در واشنگتن «سفارت آمریکا» وجود ندارد.

معافی تصریح کرد: منطق مقاومت به ما این تجربه شیرین را داد که در دل تحریم‌ها، تهدیدها و ترورها توانستیم این همه پیشرفت‌های تکنولوژیک خیره‌کننده مانند اعزام موجود زنده به فضا و ارسال ماهواره به جو زمین، پیشرفت‌های شگفتی‌ساز پزشکی و نانو تکنولوژی و حتی پیشرفت‌های غوغاساز نظامی و دفاعی در حوزه‌های هوایی، زمینی و دریایی مانند پهبادها، ضد رادار، جنگ‌های سایبری خارق‌العاده و ایجاد حوضچه‌های تأسیس و تعمیر ناوهای اقیانوس‌پیما را کسب کنیم.

وی اقتصاد مقاومتی را نقشه راه براساس فرمان رهبر معظم انقلاب و منطق انقلاب در مقابل استکبار دانست و افزود: این منطق باید صادر شود چراکه منطق مقاومت به ما می‌گوید ما می‌توانیم اما سازش، منطقی در کشف استعداد و اعتماد ندارد و می‌گوید ما نمی‌توانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت می‌باشد که یکی از ارکان و مظاهر پیشرفت واقعی و نه پیشرفت صوری و ویترینی، بلکه اقتصاد مقاومتی است.

معافی به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت و تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای قطع رابطه با دنیا نیست چراکه جمهوری اسلامی به دنبال حیات جزیره‌ای نبوده و به دنبال بی‌اعتنایی به دستاوردهای بشری، دستاوردهای صنعتی کشورها و مدیریت واردات و برجام نیز نمی‌باشد.

وی اقتصاد مقاومتی را به معنای قطع وابستگی به خصوص به کشورهای غربی توصیف و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی و برجامی یا مدیریت شبیه به مدیریت شیخ‌نشین‌های عربی است، چرا که مدیریت شیخ‌نشینی دو رکن شبه برجامی فروش نفت و واردات دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مصرفی و تبدیل شدن کشور به بازار برندها و کالاهای غربی نبوده بلکه تولیدمحور و دانش‌بنیان است چرا که 78 درصد تجارت دنیا تجارت فناوری است و ایران با توجه به ظرفیت‌های انسانی، علمی، طبیعی و مادی باید سهم قابل توجهی در اقتصاد و تجارت دانش‌بنیان داشته باشد.

وی گفت: دنیا در عصر یخبندان اقتصادی است و حرکت کشورهای مستقل مثل ایران باید با زنجیر چرخ صورت گیرد و زنجیر چرخ همان اقتصاد مقاومتی است، با زنجیر چرخ و حوزه اقتصاد در دوران برف و بوران، متوقف نمی‌شویم هر چند سرعت چرخه اقتصاد کمی کند شود.

معافی خاطرنشان کرد: اقتصاد غیرمقاومتی مثل رانندگی با سرعت بالا بدون زنجیر چرخ در جاده یخبندان است که نتیجه انحراف، سقوط و انهدام می‌باشد.

وی با اشاره به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعار آرمانی انقلاب اسلامی، افزود: استقلال به معنای قهر با دنیا یا جنگ با دنیا نیست بلکه به معنای قطع وابستگی به کشورهای سلطه‌گر همچون آمریکا و غرب است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وابستگی به بیگانه و نظام سلطه جهانی عامل تسلط او خواهد بود و تسلط اجنبی بر مقررات مسلمانان هم حرام شرعی است.

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:
مقاومت پرسودترین و کم‌هزینه‌ترین راهبرد در برابر دشمن/ پیام مذاکره با طراحى دشمن تنها ضعف و ناتوانى است

محسن رحمانی واسوکلایی در گفت‌وگو با بلاغ تأکید کرد: ترامپ سعى کرد با اتخاذ راهبرد چماق و هویج و با ایجاد فضاى رعب و وحشت و خطر جنگ، ایران را وادار به مذاکره کند اما در مقابل، ایران با اتخاذ راهبرد مقاومت توانست براین‌ راهبرد آمریکا غلبه کند که در شرایط کنونى، عقب‌نشینی ترامپ این مسأله را ثابت کرد که این‌راهبرد مقاومت است که مى‌تواند ایران را در برابر قدرت‌هاى بین‌المللى پیروز کند و مذاکره با شرایطى که دشمن طراحى مى‌کند تنها پیام ضعف و ناتوانى است.

کارشناس مسائل سیاسی، مذاکره با دولتی که ثانیه‌ای ثبات در کلام و سیاست خود ندارد نوعی خودکشی سیاسی دانست اظهار کرد: تجربه برجام به ما مى‌گوید اساساً با آمریکا نمى‌توان توافق کرد و اگر هم توافقى بشود آمریکا به توافق عمل نخواهد کرد، در شرایطى که درباره برنامه هسته‌اى کارنامه آمریکا چنین فاجعه‌بار است، آیا درباره مسایل مهم‌ترى همچون؛ منطقه‌اى و موشکى، آمریکا کارنامه بهترى خواهد داشت؟ اگر توافقى درباره برنامه موشکى انجام شد و بعد دوباره تحریم‌ها به بهانه‌اى دیگر بازگشت، چه کسى پاسخگو است؟ آیا این معنایى جز معتاد کردن هرچه بیشتر آمریکا به گزینه تحریم ندارد؟

رحمانی تصریح کرد: در طرح‌ریزى امنیت ملى در مقابل فشارهاى جدید اگر فقط یک اصل وجود داشته باشد، آن اصل این است که «راه طى شده در برجام را دوباره نباید رفت» تنها روشى که در این منطقه به هم ریخته براى ما امنیت خلق کرده، مقاومت هوشمندانه است.

سعید تجری دیگر کارشناس مسائل سیاسی با اشاره سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد نتیجه مقاومت در برابر دشمن گفت: جمهورى اسلامى ایران در چهار دهه‌اى که از عمر آن مى‌گذرد هموار اصل اساسى در سیاست خارجى خود را پیروى از راهبرد مقاومت عنوان کرده است و در واقع ایران با درک شرایط بین‌الملل و ماهیت نظام‌هاى حاکم در این عرصه به‌خوبى دریافته است که براى حفظ استقلال کشور و فعالیت مستقلانه در عرصه بین‌الملل تنها راه موجود اتخاذ راهبرد مقاومت است.

وی با بیان اینکه آمریکا نشان داده است که براى تحقق اهداف خود حد و مرز خاصى قائل نیست و حتى حاضر به نادیده گرفتن مذاکرات و توافقات با کشورهاى دیگر است تصریح کرد: سرنوشت کشورهایى که مذاکره را به‌عنوان ابزار سیاست خارجى خود انتخاب کرده‌اند به‌خوبى موید این امر است زمانى معمر قذافى دیکتاتور معدوم لیبى به آمریکایى‌ها اعتماد کرد و تاسیسات هسته‌اى لیبى را برچید اما در ادامه، قذافى توسط آمریکا کشته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه پیام ‌راهبردی که مقام معظم رهبری از آن نام برده است این که جمهورى اسلامى ایران راه مقاومت را برگزیده است تأکید کرد: جنگ، مذاکره، مقاومت؛ سه سناریوى مطرح در تقابل جمهورى اسلامى ایران و آمریکا است که در روزهاى اخیر کارشناسان ایرانى و آمریکایى و برخى از رسانه‌هاى بین‌المللى ابعاد این سناریوها را تشریح کرده‌اند؛ اما رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند جنگ نخواهد شد، مذاکره سم مضاعف است و هزینه مقاومت از تسلیم شدن کمتر است که پیام این‌راهبرد آن است که جمهورى اسلامى ایران راه مقاومت را برگزیده است.

کارشناس روابط بین الملل:
هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است/ رهبرمعظم انقلاب پرچمدار محور مقاومت

فرشید احمدی در گفت‌وگو با بلاغ با اشاره به بررسی جایگاه راهبردی مقاومت در جهان‌بینی مقام معظم رهبری و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست خارجی هر کشور تداوم سیاست داخلی و پویش‌های درون نظام یک کشور است. اصول سیاست خارجی کشورمان نیز برگرفته از اصول و ارزش‌های نظام اسلامی و برآمده از انقلاب اسلامی ما است.

وی با بیان سخنان  رهبر معظم انقلاب دراین رابطه خاطرنشان کرد: ما با نظام ارباب-رعیتی و نظام سلطه مخالفیم، اساس سیاست خارجی ما این است که ایده‌ی مخالفت با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را به عنوان یک ستون مستحکم در فضای سیاست بین‌المللی در سطح دولت‌ها و ملت‌ها استقرار دهیم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مطالعه دیدگاه‌ها و بیانات رهبر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که ایشان از یک منظومه‌ی فکری یا گفتمانی مشخص در حوزه‌ی سیاست خارجی برخوردار هستند که می‌توان ساختار و مفاهیم اصلی در این شبکه به‌هم‌پیوسته‌ی معنایی را ارائه کرد.

وی سخنان رهبری را از یک ثبات معنایی واحد در طول زمان دانست و افزود: به مرور زمان رنگ عوض نکرده یا دچار استحاله‌ی مفهومی نشده‌اند، بلکه در سیری تکاملی قرار دارند و همچنین مفاهیم بنیادین سیاست خارجی در نگاه رهبر معظم انقلاب با یکدیگر همسو بوده و نقش مکمل یکدیگر را ایفا می‌کنند، به این جهت می‌توان مجموعه‌ی مفاهیم مورد تأکید ایشان در حوزه‌ی سیاست خارجی را در قالب یک منظومه‌ی فکری نگریست.

احمدی تقابل با نظام سلطه را یکی از شاکله‌های اصلی در منظومه‌ی سیاست خارجی مقام معظم رهبری خواند و تاکید کرد: ایشان بر این باورند که: «امروز در دنیا نظام سلطه حاکم است، این یک نظام جهانی است. تسلط نظام سلطه بر دنیا و زندگی بشر دو طرف دارد، یک طرف، سلطه‌گرها که همان ابرقدرت‌هایند و طرف دیگر دولت‌های سلطه‌پذیر هستند که دخالت‌های وقیحانه و گستاخانه ابرقدرت‌ها را قبول می‌کنند.»(۱۳۶۸/۴/۲۵)

وی ادامه داد: در نگاه رهبر انقلاب، ضدیت با نظام سلطه علاوه‌بر آن‌که ریشه در تأمین منافع ملت‌ها و حراست از کیان آن دارد، متکی به باورها و اعتقادات دینی نیز می‌باشد، به فرموده مقام معظم رهبری:«هر جا اسلام باشد، رد ارکان نظام سلطه‌ی جهان هم در آن‌جا هست. هر جا اسلام تشکیل بشود، ضدیت با ظلم، تجاوز، استعمار و استثمار و تحقیر مردم و ضدیت با بقیه‌ی ملامح و نشانه‌های نظام سلطه‌ی امروز دنیا نیز در آ‌ن‌جا هست. به همین خاطر است که جمهوری اسلامی با نظام کنونی تسلط و اقتدار در دنیا مخالف است.».

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تقابل با نظام سلطه چگونه صورت می‌گیرد و کدام مفهوم به عنوان راهکار از سوی رهبری مطرح است، عنوان کرد: در نگاه مقام معظم رهبری این مهم از طریق مفهوم ایستادگی و مقاومت محقق می‌شود، در واقع، «مقاومت» مفهوم بنیادین دیگری در منظومه‌ی سیاست خارجی ایشان است که با ضدیت نظام سلطه ارتباط برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی،‌ نظامی است که می‌خواهد سعادت مجموعه‌های انسانی را با همان پیامی که پیغمبران در طول تاریخ نبوت‌ها آورده‌اند و به بشر رسانده‌اند، تأمین کند، گفت: راه پیروزی در این چالش و رویارویی هم جز به فرموده مقام معظم رهبری«ایستادگی همراه با ایمان و باور به خط و باور به راه خود» نیست. باید راه را باور داشته باشیم و یکی از شروط دستیابی به موفقیت استمرار بر طریق و استمرار در مقاومت است.

این استاد دانشگاه با تاکید اینکه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه‌ی سیاست خارجی از یک منظومه فکری منسجم و به هم پیوسته‌ی معنایی برخوردارند است، خاطرنشان کرد: در این منظومه فکری «مقاومت» راهی الهی و برگرفته از قرآن کریم، سنت و سیره معصومین علیهم‌السلام است که دارای تجارب موفق تاریخی می‌باشد و دفاع از استقلال، هویت و شرف و عزت هر ملت آزادیخواهی از طریق آن صورت می‌پذیرد.

وی مقاومت را به عنوان مفهومی راهبردی در منظومه‌ی سیاست خارجی آیت‌الله خامنه‌ای  خواند و تصریح کرد: استقامت در اهداف و مبانی است و نه در روش‌ها و ابزار، اقتضاء پیروزی و پیشرفت از طریق مقاومت، مداومت و استمرار در مسیر در کنار تدبیر است. «کسانی هم که مقاومت می‌کنند باید از خطرات مقاومت نترسند چراکه ترس در مقاومت مانع پیروزی خواهد شد و این آفت اغلب ملت‌ها و جماعات است.»(۱۳۸۵/۷/۲۱).

احمدی ادامه داد: محور مقاومت با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران چندین دهه است که با تمام توان در مقابل زورگویی‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا  مقاومت می‌کند، که دستاورد منحصربه‌فرد این محور در «لبنان»، «سوریه» و «عراق» در مقابل تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا که تا بن دندان مسلح بودند، بهترین گواه بر این ادعاست.

وی به بسیاری از تحلیلگران سیاسی- نظامی اشاره کرد که در تحلیل‌های خود بار‌ها بر تاثیرگذار بودن راهبرد مقاومت در مقابل زورگویی آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند و افزود: معتقدند که هرچند محور مقاومت در استفاده از این راهبرد، هزینه‌های زیادی متحمل شده است، اما هزینه‌اش در مقابل سازش در برابر زورگویانی که لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شکست این محور درنگ نمی‌کنند، به مراتب کمتر است.

کارشناس روابط بین الملل اظهار کرد: تجربه‌های زیادی در منطقه پیش‌روی ماست که می‌توانیم به هزینه سازش که بیشتر از هزینه‌های مقاومت است، پی ببریم؛ سازش «یاسر عرفات» رئیس جنبش آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی در سال 1988 یکی از نمونه‌های عقب‌نشینی و سازش در برابر زورگویان و متجاوزان است. عرفات بعد از چند سال مبارزه و مقاومت، در اقدامی غیرمنتظره رهسپار کاخ سفید شد تا با صهیونیست‌ها مذاکره کند که نتیجه این مذاکره امضای «اعلامیه اسلو» بود. به موجب این توافقنامه یک‌طرفه، تمامی تلاش‌های رزمندگان و خون شهدای مقاومت فلسطین پایمال شد. او در این دیدار در مقابل دوربین‌ها با اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس دست داد تا همگان متوجه شوند، مرد شماره یک مبارزه علیه رژیم صهیونیستی تا چه اندازه از آرمان‌های خود عدول کرده است.

وی افزود: پیامد‌های سازش یاسر عرفات برای مردم فلسطین محدودیت شدید جابه‌جایی در نواحی اشغالی، کنترل شدید رژیم صهیونیستی بر منابع طبیعی و حیاتی مردم فلسطین و عدم جلوگیری شهرک‌سازی این رژیم غاصب بود؛ بنابراین مذاکرات صلح و توافقات بین یاسر عرفات و مقامات صهیونیستی کمکی به بهبود شرایط فلسطینیان نکرد و حتی موجب شد که این رژیم در اقدامات خود علیه فلسطینی‌ها گستاخ‌تر شود.

احمدی از تجربه دیگری که در منطقه نشان می‌دهد، هزینه سازش بیشتر از مقاومت است، خاطرنشان کرد: موضوع اعتماد معمر قذافی رهبر لیبی به آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای بود که در نهایت منجر به برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک این کشور و حتی سرنوگونی حکومت قذافی و هلاکت وی شد؛ لذا می‌بینیم که عقب‌نشینی لیبی در مقابل زورگویی‌های آمریکا نه‌تنها موجب لغو تحریم‌های اعمالی علیه این کشور نشد، بلکه میلیارد‌ها دلار غرامت بر لیبی تحمیل کرد.

تصریح کرد: این دو تجربه، چهره پلید و منفعت‌طلبانه غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به خوبی نمایان و بر این موضوع تاکید می‌کند که به هیچ‌عنوان نباید روی عهد و پیمانی که با آن‌ها بسته می‌شود، حساب باز کرد؛ چون غربی‌ها و آمریکایی‌ها صرفا به فکر تامین منافع خود هستند، اگر منافع آن‌ها تامین شد و مطمئن شدند که هیچ امتیازی به طرف دیگر پیمان تعلق نمی‌گیرد، سر عهد و پیمان خود می‌ایستند، اما اگر خلاف این ثابت شود، کاری به صداقت طرف مقابل ندارند و در یک چشم بر هم زدن بدون سنجیدن تبعات این خروج از عهدی که بسته‌اند، خارج می‌شوند.

وی حل مشکل مقاوت را کوتاه آمدن یا عقب‌نشینی در مقابل اهداف شوم غربی‌ها و آمریکایی‌ها ندانست و خاطرنشان کرد: نه‌تنها مشکل آن‌ها با محور مقاومت حل نمی‌شود، بلکه تا می‌توانند برای این محور که می‌خواهد مستقل و آزاد باشد، پرونده سازی خواهند کرد؛ یک روز القاعده بهانه بود، روز دیگر طالبان، این روز‌ها هم داعش بود که از بین رفت، فردا هم قطعا تروریستی در شکل و شمایلی دیگر در جهان اسلام علم خواهند کرد که باید هوشیار بود و به تقویت هرچه بیشتر محور مقاومت پرداخت؛چرا که تجربه موفقیت محور مقاومت در پروند‌های مختلف منطقه از جمله از ریشه‌کن کردن گروه‌های ترویستی و خنثی کردن نقشه شوم غربی‌ها و آمریکایی‌ها نشان داد که هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است.

استاد دانشگاه شهرکرد:
صلابت، نتیجه مقاومت!/ در قاموس زندگی انسانهای آزاده، ترس وجود ندارد

احمد رضا بسیج استاد دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: انسان در مواجه با محدودیت ها و مواجه با وسوسه های شیطان و سختی های زندگی سه راهکار دارد که یک راه آن این است که در مقابل آن ها تسلیم شود و کوتاه آید و اگر گناهی مرتکب شود یا سختی پیش آید خود را بکشد  که کنار آمدن با این موارد با هر قیمتی  می تواند باشد .

وی با اشاره به اینکه در مقابل سختی ها باید ایستادگی کرد  گفت:  راه دوم در مقابل سختی ها مقاومت است اما مقاومتی که با ترس همراه بوده  که این خود کشی  است که متاسفانه بسیاری از جوامع این راه را در پیش گرفته اند.

بسیج با اذعان بر اینکه عده ای هستند که در برابر مشکلات صبر دارند اما شادابی لازم را ندارند بیان داشت: بسیاری از جوامع در برابر مشکلات صبر دارند اما شادابی لازم را ندارند.

وی  با اذعان بر اینکه راه سوم در مقابل مشکلات ایستادگی و صبر و مقاومتی است که در عین سختی شادابی را نیز به همراه دارد عنوان کرد:  راه سوم نوعی عبادت به حساب  می آید و انسان در این مواقع باید بداند  که در مقابل سختی ها به کمال می رسد.

بسیج با تاکید بر اینکه امروز مردم ما با سختی های فراوانی رو به رو هستند اما این را باید بدانند که با دشواری ها می توانند به رشد فکری برسند تصریح کرد: ما در مقابل سختی هایی که دشمن بر سر ما آ وار کرده است مقاومت می کنیم و میاستیم تا به جایی که می خواهیم برسیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص منطق مقاومت اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری امر کرده اند که در برابر سختی ها مقاومت کنیم این می تواند یک گزینه عقلانی باشد .

بسیج اظهار کرد: انسان در حالی که هیچ گریزی از مشکلات ندارد چاره در این است که صبر پیشه کند و مقاومت بورزد که همراه با تلاش و از نوع استقامت باشد.

وی یادآور شد: کنار آمدن با مشکلاتی که صبر جلیل در آن باشد این خود مقاومتی است که خود به خود انسان رارشد می دهد .

بسیج در پایان  خاطر نشان کرد: ما در مقابل مشکلات ایستادگی میکنیم   و برای حل مشکلات نیز راه های برون رفت مشکلات و بحران ها و همه محدودیت ها را میسنجیم و پیام مقام معظم رهبری نیز بر صبر و ایستادگی ناظر بر نوع سوم است.

رئیس حوزه علمیه شهرکرد:
سازش با آمریکا یعنی نابودی/ مقاومت، رمز پیروزی ملت ایران مقابل استکبار است

حجت الاسلام سید ابوالحسن فاطمی رئیس حوزه علمیه برادران شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اگر آمریکا ایران را تهدید و تحریم می‌کند تنها یک هدف از این کار دارد و آن این است که ملت سرافراز ما را وادار به تسلیم و عقب‌نشینی کند.

وی با بیان اینکه ایستادگی در مقابل دشمن تنها راه حل این مشکل است یادآور شد: این ایستادگی باید همراه با مقاومت باشد و با همین مقاومت می‌توان دشمن را به عقب راند.

فاطمی به تلاش‌های استکبار در طول سال‌های بعد از انقلاب اشاره و افزود: ترور، تحمیل جنگ به ملت ایران، فتنه و تحریم همه راه‌هایی بود که دشمن بارها و بارها امتحان کرده، اما به لطف خدا هواره شکست خورده است.

رئیس حوزه علمیه برادران شهرکرد بیان داشت: ترفندی که امروز دشمن برای مقابله با ایران در دست گرفته ترفند جنگ است و با این راه می‌خواهد ایجاد ترس و وحشت کند اما باید بگوییم دشمن هرگز در این مسیر پیروز نخواهد شد چون ملت ایران ایستادگی در مقابل دشمن را خوب بلدند.

وی با اشاره به اینکه مردم با همه وجود در مقابل دشمنی آمریکا ایستاده‌اند تاکید کرد: مسئولان نیز باید پاسخ رجزخوانی‌ها و تهدیدات دشمن را بدهند و اجازه ندهند پای خود را فراتر بگذارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد:
بدون «مقاومت» نمی‌توان در نظام بین‌الملل پیشرفت کرد

محمد علی تقوی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: هر ملتی برای پیروزی و پیشبرد اهداف خود چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی باید نسبت به تهدیدها و تهاجم‌ها در زمینه‌های مختلف از خود مقاومت نشان دهد و این یک اصل اساسی است.

وی با تأکید بر اینکه بدون مقاومت نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای پیش رفت، افزود: باید توجه داشته باشیم که مقاومت یک ابزار است و ما باید از این ابزار به خوبی استفاده کنیم تا به درستی اهدافمان در سیاست خارجی محقق شود.

تقوی ادامه داد: امروز بدون مقاومت نمی‌توان در نظام بین‌الملل پیشرفت کرد زیرا این نظام بین‌المللی تقریباً یک نظام آشفته و با قوانین جنگل اداره می‌شود و سیستم متمرکزی وجود ندارد که بتواند عدالت را در سطح جهان برقرار کند لذا امروز پایداری و مقاومت در زمینه‌های اقتصادی و نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید مقاومت شیوه اصلی ما در مقابله با زیاده خواهی ها و سیاست‌های آمریکا باشد، گفت: نباید در مقابل شرایط ایجادشده توسط آمریکا کوتاه بیاییم؛ در عین حال باید با استفاده از ابزار مقاومت به اهداف خود برسیم.

وی ادامه داد: مقاومت به این معنی نیست که با جهان وارد تعامل نشویم و لازم است در شرایط لازم گاهی از خود انعطاف نشان دهیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی که هم‌اکنون در آن قرار داریم با تعامل حل شوند.

تقوی با تأکید بر اینکه شأن ما این است که هرگز در مقابل دشمن تسلیم نشویم، تصریح کرد: تاکنون با مقاومت به دستاوردهایی خوبی رسیده‌ایم و اجازه نداده‌ایم که بحران‌هایی که ترامپ و هم‌پیمانانش ایجاد کردند به کشورمان آسیبی برساند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت طی چند سال اخیر به دستاوردهای مهمی دست‌یافته است و در لبنان و فلسطین عملکرد بسیار خوبی داشته که باعث خنثی شدن نقشه‌های آمریکا و اسرائیل برای اشغال کامل فلسطین شده است.

وی آینده جبهه مقاومت را آینده‌ای روشن متصور شد و بیان کرد: جبهه مقاومت امروز در لبنان به ثمر رسیده و ثمر آن دولت حاکم بر این کشور است که هم خواسته‌های مردم و هم خواسته‌های جبهه مقاومت را تأمین می‌کند و این می‌تواند الگوی خوبی برای تمام کشورها باشد.

تقوی تأکید کرد: طی چند روز اخیر شاهد موضع‌گیری‌های نرم‌تر مقامات آمریکایی نسبت به ایران بودیم که این ثمره مقاومت مردم ایران در مقابل فشارهای دشمنان است و اگر همان روزهای اول که آمریکا لیست خواسته‌های 12 گانه خود را ارائه داد، مقاومت نمی‌کردیم و آن را می‌پذیرفتیم، قطعا هر روز خواسته‌های آن ها از ما بیشتر می شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است، بهره گیری از این مقاومت است و باید در زمان مناسب ثمره این مقاومت چیده شود زیرا مقاومت یک ابزار برای رسیدن به خواسته‌های بالاتر است.

 وی افزود: باید توجه داشت که مقاومت فی نفسه هدف نیست، بلکه ابزاری است برای پیشبرد مصالح و منافع ملی، اعم از اهداف مادی و اقتصادی و حفظ شان و هویت ملی و تمامیت ارضی و پس از آن افزایش نفوذ و قدرت منطقه ای.

کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه بجنورد:
متوقف شدن صنعت هسته ای نتیجه اعتماد به غرب بود/ محور مقاومت امروز در بهترین وضعیت قرار دارد

حسین پورلسانی، کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: براساس تجربیات تاریخ در دو قرن گذشته، مقاومت یا تسلیم در دوران معاصر همزاد هستند و تاریخ به ما  ثابت کرده هر زمان که مقاومت و ایستادگی باشد، پیروزی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه زمانی که کشوری تسلیم شود، بیشتر مورد طمع کشورهای قدرتمند قرار می گیرد، گفت: در دو دهه اخیر پیروزی 33 روزه در جنوب لبنان، آزادی خرمشهرها در جنگ ایران و عراق، مقابله با داعش، پس زدن تروریسم و محو کردن ناامنی، آزادی حلب و موسل درسهایی از تاریخ مقاومت بوده است.

این مدرس دانشگاه افزود: در هر زمانی ایستادگی همراه با پس زدن دشمن و امتیاز گرفتن و اعتماد همراه با باج دادن به دشمن  بوده است.

 پورلسانی تصریح کرد: تمرکز روی برجام و اعتماد به دشمن و غرب باعث متوقف شدن صنعت هسته ای کشور شد و نشان داد که دشمنان ایران با دشمن صدسال پیش فرقی نکرده است.

وی عنوان کرد: دنیای استکبار همانی است که  همچنان به دنبال زمین گیر کردن کشورهایی  است که می خواهند به استقلال برسند و باج ندهند.

این استاد مسائل سیاسی بیان داشت: منطق مقاومت در واقع منطق ایستادگی و زیربار ظلم نرفتن است که در آموزه های دینی و اسلامی به آن تاکید ویژه ای شده، در حالی که دشمن همچنان به دنبال چپاول است.

پورلسانی خاطر نشان کرد: مردم در بیش از 100 کشور جهان و حدود 950 شهر در ایران در  یک مقوله پای حرف انقلاب ایستادند و برای دفاع از خواسته مردم فلسطین در روز قدس بدون واسطه دولت ها حضور پیدا کردند و در مقابل دنیای ظلم و استکبار صف آرایی کردند و این خود نشان دادن بهترین وضعیت محور مقاومت در حال حاضر است.

وی با اشاره به اینکه فشارهای اقتصادی ممکن است آسیب هایی را برای کشور به بار آورده باشد که  بخشی از این مشکلات به ریشه غرب و مکانیزم تحریم برمیگردد، ادامه داد: با وجود مشکلات زیادی که سرراه حرکت مقاومت قرار دارد، مقاومت تضعیف نخواهد شد و با قدرت در حال پیش رفتن است.

پورلسانی اضافه کرد: تجربه نشان داده که تسلیم شدن در برابر آمریکا باعث می شود اشتهای آنها برای وارد شدن به یک فضای دیگر از جمله مسائل منطقه ای، حقوق بشری، قانون اساسی ، مدل حکومت باز شود و با تسیلم شدن راه به جایی نخواهد رفت مگر اینکه همه هستی مان را بدهیم که این نوع حرکت مورد تایید نیست.

این مدرس دانشگاه بجنورد اظهار کرد: در کشور ایران رهبری داریم که در رابطه با بی اعتمادی به دشمن بارها بیاناتی داشته و در مقوله برجام نیز قبل از برگزاری نشست یا امضای تعهد بارها با ادبیات مختلفی بیان داشتند که به آمریکا اعتماد نکنید و سعی در بیداری مسئولین را داشتند که شاید در برخی موارد اتفاق نیفتاد.

وی گفت: عدم اعتماد مقام معظم رهبری به آمریکا براساس بدعهدی های آنها در شرایط متفاوت بوده است.

پورلسانی اضافه کرد: امروز همان کسانی که به آمریکا اعتماد کردند، او را دشمن ایران می دانند و امید بر این است که برگشت مواضع از روی منطق ،تعقل، تفکر باشد و مصلحت گرایانه و مصلحت جویانه نباشد.

کارشناس مسائل سیاسی:
منطق مقاومت ایستادگی در مقابل دشمن است/ تسلیم در مقابل مستکبر مرگ تدریجی بدنبال دارد

اعظم السادات افشین فر، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: اقتدار و ابتکار ارزشهای رو به تزاید مقاومت است بطوری که امروز تمام دنیا نیروی مقاومت در لبنان،سوریه و عراق را می شناسد و به آن احترام می گذارند.

وی عاقبت تسلیم در برابر دشمنان را ذلت و خواری در مقابل قدرتمندان عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ کشورهایی همچون افغانستان ویا مصر با وجود تمدنی کهن و بی نظیر هرگاه در برابر دشمن تسلیم شده محکمتر بر سرش کوبیده اند.

این استاد تاریخ تصریح کرد: هر ملتی که مقاومت کرده،قویتر شده،اگرچه سختی ها و مصائب زیادی هم تحمیلش کرده اند ،ولی قدرتش بیشتر شده و در دنیا عزیز تر شده،مثل حزب الله لبنان،یا مردم عراق.

افشین فر با اشاره به نتیجه تمرکز بر مذاکره با دشمن گفت: نتیجه مذاکره با دشمن نادیده گرفتن ظرفیت های بسیار بالای کشور است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات برای اینکه طرف مقابل به قبایش بر نخورد محتاطانه عمل شد و قاطعیت لازم نشان داده نشد و طرف مقابل هم نقاط ضعف تیم مذاکره و دولت حاضر را خوب شناسایی کردند و با کمک کارشناسان خبره در برجام امتیازات بزرگ گرفتند و حقوق ناچیزی هم برای ایران پذیرفتند ولی همان ها را نیز متعهد نشدند.

وی تاکید کرد: مذاکره با دشمن در شرایط مناسب از موضع قدرت،هوشمندانه،و مقتدرانه ، اشکالی ندارد،ولی دولت روحانی ملتمسانه سراغ غربی ها رفت ،آن هم نه برای حل مشکلات مردم بلکه برای پیشگیری از شکست در انتخابات ۹۶.

این کارشناس مسادل سیاسی ادامه داد: مذاکره کننده ها باید آینده کشور و ملت را در نظر می گرفتند ، نه آینده حزب و جناح خودشان را اما متأسفانه به کار و تولید اهمیت ندادند و از برجام کعبه آمال ساختند.

افشین فر ادامه داد: روحانی فقط یک برگ برای بازی آورده بود آن هم« موفقیت در مذاکرات  به هر قیمتی با غربی ها» و همین اشتباه استراتژیک تیم وی بود.

وی با بیان اینکه فشارهای سیاسی و اقتصادی ،فقط نیروهای مقاومت را با انگیزه تر و مقاومتر کرده است، گفت: امروز نیروهای مقاومت متحدتر شده اند و باتکیه بر اسلام آرمان هایشان حقیقی تر و دست یافتنی تر شده است.

وی افزود: در سایه فشارهای دشمن ،مقاومت مبتکرتر و خلاق تر شده و استقلال بیشتری پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی، تسلیم در مقابل ظالم مستکبر را مرگ تدریجی خواند و اظهار کرد: تمام دشمنی ها برای به ذلالت کشاندن ماست برای همین باید مقاومت کنیم .

افشین فر گفت: اگر تسلیم شویم نان بخور و نمیر می دهند و چماقشان بر سرمان خواهد بود تا صدایمان در نیاید ،تا امنیت منافعشان در ایران تأمین شود.

کارشناس علوم سیاسی:
مقاومت؛ مرز حقیقی بهشت عزت و جهنم ذلت

حامد میرشکاری، کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با عصرهامون، با بیان اینکه دلخوش کردن به گفتگو و دستیابی به نتیجه با کشوری که علیرغم حضور و تعهد چندین کشور قدرتمند در جریان مذاکرات برجام، هیچ عهد و پیمانی را به رسمیت نمی شناسد و بر اصول اولیه دیپلماسی پایبند نیست بیهوده و وقت تلف کردن است گفت: تنها راه نجات از مشکلات کشور، پافشاری بر مواضع انقلاب و حفظ روحیه مقاومت است.

وی افزود: اتکا به توانمندی های داخلی، رونق تولید بهبود فضاب کسب و کار می تواند زمینه شکوفایی اقتصاد و حفظ ارزش پول ملی را در پی داشته باشد. رمز موفقیت خودباوری و تقویت نقاط توانمندیست. مادامی که خود می توانیم شرایط پیشرفت و توسعه کشور را رقم بزنیم، اظهار ضعف و امید واهی به کمک بیگانگان ما را سرشکسته و مغلوب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ملت ایران از دیروز و امروز نیست اذعان داشت: سیاست های کلی این کشور در قبال ایران ثابت است و تنها نحوه اجرا آن در هر دولت فرق می کند، البته از هم گسیختگی و بحران در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایالات متحده به وضوح قابل مشاهده است و قدرت آن ها رو به زوال است، اما کینه و دشمنی آن ها از ملتی که سال ها منافع هنگفت و درآمدهای نفتی شان را صلب کرده همچنان ادامه داد.

میرشکار تاکید کرد: تقویت قوای تدافعی و حفظ نیروی بازدارندگی یک اصل اساسی و نیازی انکار نشدنی برای جمهوری اسلامی ایران است که کم توجهی و به خطر افتادن آن می تواند برای هر کشوری مشکلات اساسی ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به ناتوانی و ضعف های اساسی دشمن در تداوم فشار های سیاسی و اقتصادی تصریح کرد: طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری حل مشکلات اقتصادی کشور بیش از آنکه به فشارهای خارجی مربوط شود، منوط به تدبیر و مدیریت داخلی و شناخت ظرفیت هاست؛ مشکل داریم اما بن بست نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بی تردید رفاه نسبی و امنیت ایران در شرایط کنونی منطقه نتیجه مقاومت و تکیه بر توان داخلی است و اگر لحظه ای تردید در عزم و اراده ایستادگی نبود، نتیجه ای جز افزایش فشار و تشدید تنگناهای تحمیلی از جانب دشمنان برای ایران به همراه نداشت.

این کارشناس سیاسی در پایان تاکید کرد: منطق مقاومت ریشه در عقلانیت، فطرت و تجربه دارد و گفتگو با گردن کلفت هایی که پایبند به عهد نیستند و مذاکره برای تثبیت فشار ها می خواهند نه منطقی است، نه عقلانی است و نه با فطرت انسان سازگاری دارد.

کارشناس مسائل سیاسی:
توجه به آرمان ها انقلابی موجب عقب نشینی دشمنان می شود/ مقام معظم رهبری نماد مقاومت در ایران اسلامی است

یعقوب کریمی در گفت و گو با عصرهامون با تاکید بر اینکه مقاومت در برابر ظلم و تکیه بر اصول انقلااب اسلامی راه پیروزی بر دشمنان است، اذعان کرد: همواره شاهد بوده ایم که همشه ملتی که روی پا و ایده خود ایستاده، هیچ کشوری نتوانسته بر فکر آنها استیلا پیدا کند.

وی در تکمیل مطلب فوق و به طور مثال بیان کرد: فرهنگ و تمدن یکی از نقاط قوت ایرن است، حاکمان جبار زیادی، اسکندرها، چنگیزها و بسیاری از شخصیت های دیگر در دوران متخلف حکومت کردند اما به دلیل پایمردی و استقامتی که میان مردم ایران حاکم بود، فرهنگ و نام ایرانیان باقی ماند.

این کارشناس مسائل سیاسی زبان فارسی را نشانه استقامت مردم ایران برشمرد و ادامه داد: مردم ایران همیشه نماد مقاومت و ایستادگی هستند و هیج کجا سراغ نداریم که مردم ایران تن به ذلت دهند.

 کریمی اذعان کرد: در طول تاریخ ایرانیان زیر بار ظلم و ستم نرفته اند مگر حاکمان آن دوران به طور مثال در دوره پهلوی و قاجار؛ در دوره پهلوی محمد رضا شاه پهلوی حتی نمی توانست خود یک نخست وزیر انتخاب کند.

وی با بیان اینکه در دوره قاجار نیز انگلیس و روس خفت های و مشکلات فراوانی را به دلیل عدم پایمردی، استقامت و ضعف حاکمان آن زمان به وجود آورند، خاطر نشان کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب ایثار و استقامت را گره گشا بیان می کنند، چهل سال دفاع کردیم و دروان دفاع مقدس نیز آغازگر جنگ نبوده ایم بلکه از تمامیت ارضی و حق خود دفاع کردیم.

 کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: هرچه بیشتر روی آرمان ها ایستادگی داشته باشیم منجر به عقب رفت دشمنان می شود.

کریمی گفت: هر کس بخواهد به اعتقادات، منافع و اراده ما هجوم آورد، مقابله خواهیم کرد که در جریانات اخیر ایالات متحده آمریکا نشان دادیم جنگ طلب نیستیم اما اگر تعرض کنند مردم همواره پشتیبان نظام و ولایت هستند.

وی در پایان مقام معظم رهبری را نماد مقاومت در کشور دانست که این موضوع در تاریخ ثبت خواهد شد و این نماد مقاومت ثمره آن میوه شیرینی خواهد داشت به شرط آنکه دولتمردان این موضوع را درک و در کنار مردم و سختی های پیش آمده را مدیریت کنند.

فرمانده اسبق انتظامی فارس:
منطق مقاومت ریشه در عقلانیت، فطرت و تجربه دارد

سردار سیروس سجادیان در گفتگو با خبرنگار شیرازه، ریشه منطق مقاومت را در عقلانیت، فطرت و تجربه دانست و اظهار داشت: ظهور مقاومت در کشورهای آزادی خواه و افول در نظام تک قطبی ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد.

به گفته وی، مذاکره با گردن کلفت هایی که پایبند به عهد نیستند و مذاکره را برای تثبیت فشارها میخواهند نه منطقی است و نه عقلانی.
فرمانده اسبق انتظامی فارس معتقد است که تجربه افول هژمون و دیکتاتوری دوران دو قطبی و تک قطبی می تواند تجربه ای گران سنگ برای مدعیانی باشد که تشخیص دهند بدلیل ضعف در بنیاد های فکری ، عقیدتی و ارزش های والای انسانی چگونه فروپاشی ها صورت می پذیرد!
سجادیان افزود: سالها پس از جنگ جهانی دوم، دو قدرت "شرق" و "غرب" با محوریت "اتحاد جماهیر شوروی" در شرق و "ایالات متحده آمریکا" درغرب مورد نظریه‌پردازی قرار میگرفتند؛ در دهه نود پس از فروپاشی شوروی ، غرب با اعلام موجودیت نظام تک قطبی برای اداره امور جهانی زمینه هایی را برای حضور خود در جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه فراهم نمود.
وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی با وجود اینکه زمینه برای نظریه پردازان غربی‌ با هدف تئوریزه کردن قدرت تک‌قطبی در جهان فراهم شد ، شکست های پی در پی امریکا در گردابهای که خود ایجاد کرده بود و هم چنین پیروزی انقلاب
اسلامی ایران توأم با بیداری اسلامی در جهان و خاصه خاورمیانه، هژمون آمریکا و غرب را در منطقه شکست.
رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی نیروی انتظامی فارس تصریح کرد: پس از شکستهای نظام تک قطبی، نشانه‌های تغییر هندسه قدرت در دنیا نمایان و هر روز بیشتر از روزها و سالهای قبل خودنمایی کرده و میکند.
به گفته سجادیان، در برابر قدرت های استکباری، جبهه های مقاومت درمنطقه، خاصه در غرب آسیا، سبب افول قدرت آمریکا گردید و همین امر سبب شد که دوران ابر قدرتی آمریکا بر مدار قوانین آمریکایی رو به اتمام باشد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر، شواهد بین المللی و منطقه ای از قبیل بحران‌هایی همچون اقدامات ضد بشری داعش، تحولات سوریه، جنگ افغانستان، اوضاع عراق، یمن، بحرین، مصر، تونس، لیبی، اکراین و.... در جهان وجود دارد که هرچه آمریکا در آن‌ها مداخله می‌کند به آرامش نمی‌رسند؛ بلکه حضور امریکا در آن مناطق اوضاع را وخیم تر کرده و میکند.
فرمانده اسبق انتظامی فارس ادامه داد: از طرفی نیز آشکار شدن فروپاشی بنیادهای فکری و ارزشی غرب، تغییر راهبرد نظامی آمریکا مبنی بر عدم حمایت از هم پیمانان رسمی خود بخشی از درماندگی نظامی دولت آمریکا در چند سال اخیر می باشد که آمریکا نه تنها در خاورمیانه شکست خورده بلکه در اروپای شرقی، آمریکای مرکزی و جنوبی، شرق آسیا و دیگر مناطق جهان با وضعیت اسفباری مواجه است و راهبردهایش در برابر کشورها، قادر به پیروزی نیست. اینها نشانه های افول قدرت و هژمونی آمریکاست که حکایت از آن دارد نظام بین‌الملل در حال گذار از نظام تک قطبی به سوی یک نظام چند قطبی است و این تغییرات، جهان را در آینده باچند قطبی شدن رو برو خواهد کرد.
سجادیان معتقد است که امروز در دوران گذار به نظم جدیدی قرار داریم که هندسه‌ی قدرت در جهان را تغییر خواهد داد. حضور ابر مقاومت ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه، در برابر ابرقدرت آمریکا، فرمانروایی کاذب آمریکا و غرب را تحت‌الشعاع قرار داده و به کشوری مستقل از وابستگی به قدرتهای استکباری تبدیل کرده که توانسته در عرصه بین‌المللی حضور موثری داشته  و تاثیرگذار باشد.
این کارشناس مسائل نظامی امنیتی تأکید کرد: قدرت امروز ایران اسلامی با تاسی از اندیشه ، مکتب و الگوی دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مبانی اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ ایرانی-اسلامی، اندیشه های حضرت امام خمینی(ره)، رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری و پشتیبانی مردم ، قوی‌تر از دوران آغازین ابرقدرتی آمریکا می باشد.
وی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اصل قدرت هوشمند که برگرفته از قدرت سخت و نرم میباشد، در چهل سالگی بهار انقلاب اسلامی با داشتن توان دفاعی و امنیتی مطلوب، دانشمندان و صاحب نظران مؤثر درعرصه های گوناگون، منابع غنی اقتصادی، منابع انسانی کارآمد و جوان، هوشمندانه عمل کردن و بکارگیری آن درعرصه های داخلی و خارجی، استفاده بهینه و مؤثر از قدرت نرم اسلام به دلیل هویت و فرهنگ غنی اسلامی و بسیاری از مسائل من جمله مذهب و ارزش های اسلامی با دارا بودن قومیت های مختلف و بهره‌گیری از دیپلماسی اسلامی کارآمد، توانسته با افزایش اقتدار ایران اسلامی در منطقه و جهان دارای جایگاهی ویژه در منطقه غرب آسیا باشد، از این روست که اسکتبار جهانی پس از شکست از محور مقاومت در حوزه های مختلف درصدد تسلط برکشورهای منطقه و یا ایجاد باب مذاکره برای تسلیم کردن آنها که نتیجه ای جز افزایش فشار و تنگنا قرار دادن نخواهد داشت، نتجه مقاومت را خنثی کند. لذا منطق مقاومت، ریشه در عقلانیت، فطرت و تجربه دارد و مذاکره با گردن کلفت هایی که پایبند به عهد نیستند و آنها مذاکره را برای تثبیت فشارها و تحمیل سیاست های خود میخواهند نه منطقی است، نه عقلانی و نه با فطرت انسان سازگاری دارد.
سجادیان تصریح کرد: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در برابر قدرت‌های استکباری خاصه امریکا، ایستادگی و مقاومت در برابر خواسته های نامعقول آنها میباشد.
وی خاطرنشان کرد: در پی درخواست های مذاکره عوام فریبانه استکبار، فراموش نکنیم که مذاکره برای تحمیل اراده سیاسی، اقتصادی ، امنیتی و فرهنگی با مذاکره برای صلح، متفاوت میباشد.
فرماند اسبق انتظامی فارس با تأکید بر اینکه مذاکره برای صلح که احقاق حق مظلوم باشد کار پسندیده ای است، تصریح کرد: چنانچه مذاکره برای تسلیم شدن در برابر خواسته های مستکبرانه است کاری بس نامیمون و نامبارک میباشد.
به گفته سجادیان، در شرایط فعلی جهان با توجه به رویکردهای موجود، مذاکره برای صلح و برخورد مقتضی با ظالم منطقی ترین راهبرد میباشد، اینکه تحت عنوان همگام با جامعه جهانی که معمولا 4 یا 5 کشور مستکبر میباشد و نامش را جامعه جهانی میگذارند عقلی و منطقی نمیباشد، زیرا مردم کشور ما در مقابل رژیم تا دندان مسلحی که توسط آمریکا و انگلیس و ..... حمایت می شد، توانستند با رهبری امام خمینی، پیروزمندانه حکومت طاغوت را سرنگون و جمهوری اسلامی را که حکومتی صلح طلب می باشد جایگزین کند.
وی تأکید کرد: دولتی مانند دولت آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم و پس از انقلاب اسلامی ایران بدنبال گسترش قلمرو و نفوذ خود در جهان و خاصه در خاورمیانه میباشد، عقل و منطق حکم میکند با راهبرد مقاومت و ایستادگی در عرصه های ملی ، منطقه و بین المللی وارد صحنه شود.
این کارشناس نظامی امنیتی معتقد است که همانگونه که رهبر معظم انقلاب اخیرا" فرمودند؛ مقاومت راه منطقی عقلانی و فطری هر ملتی در برابر زور گویی و گردن کلفتی قدرتهاست.
وی ادامه داد: خوب میدانیم که مذاکره معمولا در پی بروز اختلاف بین دو فرد و یا سازمان و یا دو یا چند دولت بر منافع شخصی میباشد که از باب مذاکره میتوان به راهکارهای اصولی و منطقی دست پیدا کرد.
سجادیان تصریح کرد: دولت آمریکا در حال حاضر با مردم و دولتمردان کشور ما دعوا و جنگ دارد و هر از گاهی هم تهدیدهای نظامی می کند، نشانه بارز یکی از تهدیات آن ایجاد جنگ اقتصادی است که راه انداخته است.
به عقیده وی، راهبردهای آمریکا در مورد ایران معمولا تحمیل اراده سیاسی و فراتر از آن تحمیل اراده های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بر کشور میباشد.
وی با طرح این سوال که در زمان جنگ، مذاکره چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشد؟!  اظهار داشت: در زمان جنگ معمولا طرفهای متخاصم به مرزهای بین المللی برمی گردند و سپس باب مذاکره باز می شود پس در برابر جنگ با دشمن تنها راه عزتمندانه مقاومت و ایستادگی است و در صورت جابجایی مرزهای مذاکره با صلح و عقب نشینی از اصول و قانون اساسی نتیجه ای جز تحت مستعمره قرار گرفتن نخواهد داشت.
سجادیان تأکید کرد: من بر این باورم که جمهوری اسلامی مظهر صلح در جهان و مقاومت در برابر دشمن است و تسلیم شدن در مرام ملت بزرگ، شجاع و هوشمند ایران اسلامی نمی باشد.
وی افزود: بارزتر از هر اقدامی، اقدامات اخیر آمریکا در خصوص توافق برجام است که نشان داد سیاستمداران آمریکا نه بدنبال صلح هستند و نه بدنبال نتیجه مذاکره ای که منجر به توافق برجام گردید؛ بلکه بدنبال سلطه طلبی و قدرت نمایی در جهان می باشند، لذا با کشوری که پایبند به اصول اخلاق سیاسی و تعهدات خود نمی باشد نباید باب مذاکره را باز کرد و حرف زدن از مذاکره توسط دولتمردان کشورمان با این شرایطی که آمریکا، اروپائیان و هم پیمانان او دارد منطقی نمی باشد، رمز موفقیت در تهاجم فرهنگی و جنگ اقتصادی با آمریکا، پایداری، مقاومت و ایستادگی با راهبرد ابرمقاومت برگرفته از دین مبین اسلام در برابر ابرقدرت شیطانی و استکباری آمریکا می باشد.

کارشناس مسائل سیاسی:
امروز عهد قاجار نیست که یک ناو امریکا ما را بترساند/ تحریم‌ها بهانه‌ای است برای کشاندن ایران به مذاکره

مرتضی امیری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شاخص، با اشاره به ابعاد مقاومت از صدر اسلام تا کنون اظهار کرد: همیشه جبهه باطل چهار اقدام اساسی و راهبردی را برای نابودی جبهه حق به کار برده است.

وی افزود: جبهه باطل همواره در چهار موضوع تخریب، تحریف، تضعیف و تعطیلی جبهه حق کار کرده است و این راهبرد همواره در تمامی دروه‌ها وجود داشته است.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: انقلاب اسلامی پرتویی از انقلاب عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است و مقاومت از مهمترین مبانی آن است که باید به آن توجه داشت.

امیری نژاد یادآور شد: گاهی برخی مسئولین و نخبگان سیاسی بحث مذاکره امام حسین(ع) با شمر را مطرح می‌کنند، در حالی که مذاکره امام حسین(ع) از موضع قدرت بود و از موضع ضعف نبود.

وی بیان کرد: پیش از پرداختن به جبهه مقاومت نیز باید تمدن نوین اسلامی را شکل می‌دادیم که لبنان، سوریه، عراق و بحرین جزو آن بود؛ امریکا داعش را شکل داد تا جبهه مقاومت را تضعیف کند اما ما در سوریه و عراق و همچنین در لبنان و بحرین حضور مقتدرانه داشتیم و قدم‌های مستحکمی برداشتیم و این تمدن همچنان در حال شکل گرفتن است.

وی تصریح کرد: دغدغه امریکا و جبهه استکبار به ویژه صهیونیست‌ها در این موضوع است که تشکیل این تمدن نوین اسلامی به تعویق بیفتد و هدف اصلی آنهاست.

امیری نژاد تشریح کرد: آنچه درمورد جبهه مقاومت باید گفت این است که سید مقاومت سید حسن نصرالله است و رهبر این مقاومت مقام معظم رهبری و فرمانده نظامی این جبهه نیز سردار سلیمانی است.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: ما توانستیم در بحث سوریه و عراق تمامی جبهه‌ها مقاومت را به میدان بیاوریم که امروز این جبهه از لشگر فاطمیون، حیدریون، زینبیون و حشدالشعبی و حتی جریان شیخ زکزکی در آفریقا تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: امروز هر جا که استکبار پا می‌گذارد نیز جبهه مقاومت مقتدرانه در آنجا حضور دارد و به آن اجازه عرض اندام نمی‌دهد و هر تحرکی از طرف استکبار را در نطفه خفه می‌کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: زمانی که پایتختی قدس از سوی امریکا اعلام شد حتی وزیر دفاع مالزی هم برای دفاع از قدس شریف اعلام آمادگی کرد و این نشان می‌دهد که جبهه مقاومت زنده، پویا و پیش رونده است.

امیری نژاد افزود: هر جا مقاومت بوده نیز استکبار عقب نشینی کرده است و هر جا که سازش بوده، استکبار پیشروی کرده است، هدف معامله قرن خلع سلاح کردن جبهه مقاومت است.

وی ادامه داد: در داخل کشور نیز ۴۰ سال است که پیاده نظام دشمن زمزمه مذاکره با دشمنان را سر می‌دهند؛ باید توجه داشت که استکبار با دستکش مخملین و اما با دست چدنی برای مذاکره می‌آید.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تحریم‌ها مسئله تازه‌ای نیست که بخواهیم به خاطر آن پای میز مذاکره بنشینیم چراکه چهل سال است آن را تجربه کرده‌ایم و حاضر نیستیم حتی یک لحظه در برابر دشمن تحقیر شویم.

این استاد دانشگاه افزود: ما امروز در عهد قاجار نیستیم که یک ناو امریکا بخواهد ما را بترساند، امروز راهبرد ما برای مقابله با ۳۰۰ ناو امریکا است و تمامی این اقتدارها نتیجه مقاومت است.

کارشناس مسائل سیاسی:
مقاومت رمز پیروزی در مناسبت‌های بین المللی است/ دستاورد برجام رکود اقتصادی برای مردم بود

علی اکبر قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شاخص با بیان اینکه در قرآن کریم در آیات مختلفی به موضوع صبر و ایستادگی اشاره شده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین علت‌های پیروزی مسلمانان به ویژه در صدر اسلام، با توجه به آیات قرآن و کلام رسول و فائق آمدن به کفار و مشرکین، مقاومت و ایستادگی بوده است.

وی افزود: ایستادگی و مقاومت یکی از مهمترین رموز موفقیت رسول خداوند در تبلیغ دین و اسلام بود و این جمله بارها از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است که: «هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم شدن است».

این استاد دانشگاهابراز کرد: امروزه برخی در کمک کردن ایران به سوریه و کشورهای فلسطین و حزب الله شبهه وارد می‌کنند که در این زمینه باید میزان هزینه‌های مقاومت و ایستادگی را در برابر تسلیم، مقایسه کرد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: رمز ماندگاری در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز ایستادگی و مقاومت بود که این ایستادگی کمک کرد تا بتوانیم با دست خالی در برابر دشمن تا دندان مسلح بایستیم و مملکت و اعتقادات خود را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: تنها راه پیروزی و رشد ما در عصر امروز نیز ایستادگی و مقاومت است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خود در ۱۴خردادماه سال جاری بیان کردند که «ما مقاومت به سبک امام خمینی(ره) را نیاز داریم».

قبادی بیان کرد: هرجا که در برابر دشمن کوتاه آمدیم آن‌ها بیشتر به ما ضربه وارد کردند و بر ما مسلط شدند و هرجا که مقاومت کردیم و جلوتر رفتیم، موفقت‌تر بودیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بدون شک رمز پیروزی ما در عصر امروز و مناسبت‌های بین‌المللی همین مقاومت است زیرا گفتمانی که ما امروز بر آن تاکید داریم، گفتمان حق و برآمده از تفکر ناب اسلامی و آیات قرآن است و این گفتمان هیچگاه شکست نمی‌خورد و هرکس با این گفتمان حرکت کرد قطعا پیروزی را خواهد دید.

وی با اشاره به معامله با دشمن و تکیه بر مذاکره گفت: براساس بیانات مقام معظم رهبری، مذاکره همچون سم مهلکی است زیرا تکرار آزموده خطا است؛ در موضوع برجام نقشه و هدف دشمن روشن و شفاف شد و البته برخی از دولتمردان ما به استکبار اعتماد کرده و بر سر میز مذاکره نشستند اما این امر نتیجه و حاصلی برای ما غیر از رکود و عقب ماندن از دستاوردها نداشت.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: در ماجرای برجام دیدیم زمانی که امریکایی‌ها به اهداف خود رسیدند، بدعهدی و خلف وعده را پیش رو گرفتند، بدانیم که اعتماد دوباره به این استکبار برای کشور ضربه پذیر است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: هراندازه که در برابر دشمن مقاومت نشان دهیم بدون شک عقب نشینی می‌کند و این راه و رسم دشمن است که هر جا پیروز است، ادامه دهد و هرجا که شرایط را به نفع خود نمی‌بیند نیز تسلیم و وارد مذاکره می‌شود؛ به عبارتی هرجا که تیغ دشمن می‌بُرد به جلو می‌رود و هرجا که به نفعش نیست از آتش بس و مذاکره سخن به میان می‌آورد چراکه مذاکره فرصت دیگری به آن‌ها می‌دهد تا نقشه‌های خود را دنبال کنند.

قبادی یادآور شد: امروز باید توان خود را در عرصه‌های علمی، نظامی، عدالت و توسعه تقویت کرده و به جلو ببریم چراکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر واگذاری مسئولیت‌ها به جوانان اشاره کرده‌اند؛ یکی از مهمترین راه‌ حل‌ها برای رشد و پیشرفت توجه به بیانیه گام دوم انقلاب است و باید تفکر جوان و رویکرد جوانمردی را در امور خود و مقاوم سازی پایه‌های اقتصاد در نظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اصلاح سبک زندگی از موضوعات دیگری است که باید به آن توجه کرد و بدانیم تا زمانی که الگوی مصرف‌گرایی بر کشور حاکم بوده و مردم رویکرد استفاده از کالاهای خارجی را داشته باشند، نمی‌توانیم به موفقیت‌های موردنظربرسیم؛ باید رونق تولید داشته باشیم و از اقتصاد مصرفی خارج شویم.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: برای موفقیت کامل باید رویکرد مسئولان و مردم ما توجه به ظرفیت‌های داخل باشد چراکه در برخی از زمینه‌ها به ظرفیت‌های خارجی وابسته هستیم و باید نیازمندی‌های کشور را در داخل تامین و تولید کنیم و به جای وارد کردن محصولات خارجی نیز علم و تکنولوژی تولید را جایگزین کنیم.

قبادی در پایان تاکید کرد: زمانی که کشور اسلامی وابستگی به خارج نداشته باشد و تکیه به ظرفیت‌های داخلی را در پیش رو داشته باشد بدون شک به عنوان الگوی سایر کشورها خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه استان:
پیشرفت‌ها و اقتدار امروز ما نتیجه منطق مقاومت است/ "برجام" طرح نافرجامی است که نتیجه عدم مقاومت بود

حجت الاسلام علی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سالگرد امام راحل به مطالب کلیدی اشاره فرمودند و در واقع تحلیلی از وضعیت جهان امروز، شرایط داخلی و مسئولین و همچنین دشمنان اسلام و رابطه با دشمنان ارائه کردند.

وی افزود: بحث مقاومت که مقام رهبری بیان فرمودند، موضوعی است که از منابع دینی به دست می‌آید؛ به طوریکه در قرآن کریم آیاتی در مورد مبارزه با دشمنان، آمادگی و هوشیاری در مقابل آنها و همچنین جنگ‌های صدر اسلام همچون احزاب و بدر آمده که همه آنها مصادیقی از مقاومت است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: باید به این دید به آیات جهاد و قتال و مبارزه با دشمنان در قرآن کریم نگاه کنیم که همه جلوه‌ای از بحث مقاومت است، همچون مقاومت و ایستادگی رسول گرامی اسلام، امام علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و بقیه اهل بیت(ع)، به عبارتی بحث مقاومت از منابع دینی بوده و مستندات بسیار فراوانی دارد.

وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه بحث مقاومت تجربه شده و راهی جز مقاومت نیست؛ چراکه انقلاب اسلامی ایران با مقاومت به پیروزی رسید و در ۸ سال جنگ تحمیلی مردم ایران همواره در صحنه بوده و شهید، جانبار و اسیر دادند و مقاومت و پایمردی کردند.

عباسی بیان کرد: اگر این مقاومت نبود ملت نمی‌توانست به اهداف خود برسند و یا اینکه دشمنان داخلی فتنه‌های زیادی ایجاد کردند که مقاومت، کشور را به پیروزی رساند.

وی عنوان کرد: اگر رژیم صهیونیستی از لبنان بیرون رفته و در مقابل غزه تسلیم شد و بیش از دو روز نتوانست مقاومت کند در حقیقت حاصل مقاومت مردم فلسطین و لبنان بود و در سوریه و عراق نیز مقاومت و بسیج مردمی موجب پیروزی مردم آن کشورها شد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که مقام رهبری به آن اشاره کردند این بود که باید استکبار از کشورهای اسلامی فاصله بگیرد و آمریکا از منطقه خلیج فارس و ایران دور شود که در این زمینه هم مستندات بسیار زیادی داریم.

عباسی عنوان کرد: هر جا که استکبار جهانی به ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی پا گذاشتند، آتش برافروختند و خرابی و فساد ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: تولد داعش امریکایی است و کشورهای اروپایی نیز آن را تقویت کردند تا چهره اسلام را در بین جهانیان منفور جلوه دهند و اینگونه القاء کنند که مسلمانان تروریست بوده و خشونت طلب هستند.

این مسئول حوزوی تاکید کرد: بنابراین به امریکا به عنوان ام الفساد و رژیم صهیونیستی به عنوان غده سرطانی اصلا نباید اعتنا کرد و بارها ثابت شده که هر زمان مردم مقاومت کردند آنها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

عباسی بیان کرد: مطالبی که مقام معظم رهبری پیرامون مقاومت و دوری از استکبار جهانی و به ویژه آمریکا از ایران و خاورمیانه مطرح کردند نکات اساسی است که هم مستندات فراوانی داشته و هم تجربه‌های مختلف آن را اثبات می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به قضیه برجام بیان کرد: برجام یک تجربه ناموفق و شکست خورده‌ای بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند من به آن خوش‌بین نیستم.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: برجام دستاوردی نداشت و همه مفاد آن عقب نشینی بود؛ ضمن اینکه خروج امریکا از برجام برخلاف ضوابط بین المللی بود و در ادامه کشورهای اروپایی هم قضیه را یکسال به تاخیر انداخته و کاری نکردند، در حقیقت برجام یک طرح نافرجامی بود که به ضرر ملت ایران انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره):
اعتماد دولت به امریکا، واقعیتی تلخ را تداعی می‌کند/ موفقیت در منطقه نتیجه مقاومت عاقلانه است

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شاخص، با اشاره به ابعاد مختلف مسئله مقاومت، اظهار کرد: می‌توان مقاومت را از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ یک بحث مربوط به اصالت است که مقاومت یک اصل ایدئولوژیک راهبردی در نظام جمهوری اسلامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: مقاومت بر اساس آموزه‌های دینی ما شکل گرفته است، از سال ۴۲ که انقلاب کلید خورد و تا سال ۵۷ که به پیروزی رسید و تا به امروز بحث مقاومت جریان داشته است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) تاکید کردند که در این نظام نه ظلم می‌شود و نه زیر بار ظلم می‌رویم، پس مقاومت به عنوان یک مبنا قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دشمن همواره وجود دارد و آنچه که باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد پافشاری بر اجرای عدالت و مقاومت است؛ فریاد “مرگ بر امریکا” به تاسی از رسول خدا است، متاسفانه برخی فکر می‌کنند که این شعار ما را از جهان دور می‌کند در حالی که آموزه‌های دینی ما هم همین است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قرآن از ما خواسته است که ظالمان را لعن کنید و حتی آن‌ها را بکشید، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرماید، اگر با استکبار مبارزه نکنیم نیز تابع قرآن نیستیم.

وی یادآور شد: بحث دیگر که باید به آن پرداخت نیز مسئله فواید مقاومت است، در این ۴۰ سال هرگاه مطابق میل دشمن عمل کردیم و تسلیم شدیم، شکست خوردیم و ضربه دیدیم.

خانلری افزود: هر گاه مقاومت کردیم پیروزی‌های بزرگی نصیب ما شد که نمونه‌های زیادی همچون پیروزی انقلاب اسلامی و فتح خرمشهر وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: اگر به وعده الهی ایمان داشته باشیم بر مقاومت، ایستادگی و پایداری می‌کنیم چراکه انقلاب محصول مقاومت است.

وی بیان کرد: نمونه‌های بسیاری از موفقیت‌های محور مقاومت در طول تاریخ وجود دارد که ۷۰ سال مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه از آن جمله است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کشورهای عربی که ترسیدند و مرعوب استکبار شدند، شاهد هستیم که چه میزان ضربه خوردند اما در مقابل لبنان که مقاومت کرد، چه پیروزی‌هایی نصیبش شد.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در شرایط فعلی جبهه مقاومت قوی‌تر از هر زمان دیگر است و استکبار در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار دارد و رو به افول است؛ انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا، اوج افول تمدن امریکایی است.

خانلری با اشاره به مضررات تسلیم و مذاکره با دشمن گفت: در گذشته تجربه‌های زیادی از اعتماد به دشمن و امریکا داشتیم که در نهایت هیچ نتیجه‌ای برای ما نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی دانشگاه امام خمینی(ره) اضافه کرد: متاسفانه امروز هم دولتمردان ما از گذشته درس نگرفتند و تصور کردند که می‌توان با دشمن مذاکره کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دولت بر سر مسئله هسته‌ای که حق مسلم ملت است، با دشمن مذاکره کرد و از شعار اصلی “فناوری هسته‌ای حق مسلم ماست” دست کشید.

وی اضافه کرد: دولتمردان حاضر به مذاکره با استکبار شدند و با آن‌ها معاهده کردند و ما نتیجه را دیدیم که هیچ حاصلی به جز ضرر برای ملت نداشت و این‌ها واقعیت‌های تلخ هستند.

خانلری خاطرنشان کرد: اگر در آیات الهی تامل کنیم می‌بنیم که فرعون، ملت خود را تحقیر کرد تا بر آن‌ها حکومت کند و این همان کاری است که امروز امریکا با عربستان می‌کند لذا خفت در برابر دشمن نیز نتیجه‌اش اطاعت استو

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز جبهه مقاومت در اوج اقتدار است، گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، مقاومت باید مبتکرانه و عاقلانه باشد؛ اگر امروز در منطقه موفق هستیم نتیجه مقاومت عاقلانه است، چراکه مقاومت هیجانی مدنظر اسلام و مقام ولایت نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی دانشگاه امام خمینی(ره) در پایان افزود: جریان بیداری اسلامی در منطقه از رویکردهای موفق جمهوری اسلامی است که همچنان باید ادامه داشته باشد.

کارشناس امور سیاسی:
مقام معظم رهبری نقشی اساسی در خنثی سازی نقشه دشمنان دارند/مقاومت در برابر ظلم همواره عامل پیروز است

مرتضی دهقان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، گفت: درحالی که پشتیبانی و کمک های علنی نیروهای نظامی آمریکایی سعودی به نیروهای داعش کاملا عیان بود، عدم صرفنظر محور مقاومت از تداوم دفاع و هجوم نیروها در زمانی که حتی شهادت رزمنده های زیادی را در پی داشت و تصمیم مقتدرانه بر ادامه این مجاهدت ها و پیشروی ها و پایداری ها، مقوله چالش با دشمن متجاوز و خونخواری مثل داعش را به خوبی تایید میکند.

کارشناس امور سیاسی با اشاره به نقش اتخاذ این استراتژی در نیل به موفقیت و پیروزی نیروهای مقاومت و ریشه کن شدن گروه های تروریستی داعش که این درس و تجربه عینی را به مبارزان راه حق می افزاید، بیان کرد: نتایج حاصل از چالش با ظالم متجاوز و دشمن آشکار هر چند که هزینه هم داشته باشد اما بسیار شیرین و موجب پیروزی نهایی و دفع و نابودی آن دشمن خواهد شد، نتیجه ای که مشخصا از استراتژی سازش و سهل اندیشی در مقابل دشمن حتما به دست نمی آمد و چه بسا اتخاذ تصمیم سازش و عقب نشینی از طرف نیروهای مقاومت، هم اکنون تداوم و تکثیر وجود داعش را در کشورهای سوریه و عراق تثبیت می کرد.

وی دو عامل را بیش تر از همه باعث شکست اساسی تکفیری ها در منطقه عنوان کرد و افزود: اولاً هوشیاری قوه عاقله ای به نام مقام معظم رهبری در رأس جمهوری اسلامی ایران که با شروع معرکه داعش، خیلی زود تشخیص داد این جنگ برای قرابت صهیونیست ها به مرزهای ایران تدارک دیده شده است بطوریکه اگر در سوریه و عراق با آنها نجنگیم مجبور خواهیم شد در کرمانشاه و همدان و شهرهای کشورمان با آنها مبارزه کنیم.

دهقان ادامه داد: دوماً تشکیل یک جبهه بسیار جامع و پایدار برای جلوگیری از پیشروی هرچه بیشتر گروهک تروریستی داعش و مبارزه تا نابودی کامل آنها، تحت عنوان محور مقاومت که هوشیارانه از کشورهای ضدصهیونیستی منطقه شامل عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان و در رأس آنها ایران ایجاد شد.

کارشناس سیاسی گفت: این مورد نیروهای مردمی این کشورها تحت عناوین حشدالشعبی، زینبیون، حزب الله، حیدریون و فاطمیون را برای مبارزه با هرگونه تجاوز تروریستی به کشورشان فعال کرد و هم اینکه ائتلافى بسیار موثر و کارآمد را برای مبارزه با جبهه های احتمالی صهیونیسم در آینده تدارک بخشید.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد قدرت واحده ای که کشورهای مسلمان و ضدصهیونیستی منطقه تحت عنوان محور مقاومت بوجود آوردند تصریح کرد: عملاً قدرت نفوذ و تاثیرگذاری این محور و در رأس آن، جمهوری اسلامی ایران در حال مبدل گشتن به یک قدرت هژمونیک در منطقه میباشد که مشخصا آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی در تلاش اند تا برای جلوگیری از تداوم و تکثیر این قدرت، شرایطی را بوجود بیاورند که محور مقاومت به این نتیجه برسد که تداوم بحث چالش و بیرون راندن گروهک های تروریستی، راهکار پایداری برای تثبیت منطقه نخواهد بود.

دهقان خاطرنشان کرد: با علم کردن برخی مناطق در سوریه و عراق و حتی لبنان بر علیه دولت های شان و مشغول ساختن نیروهای داخلی کشورهای مقاومت به مسائل داخلی خود، باب جدیدی از مذاکرات پیچیده را باز کنند و در این مذاکرات به دنبال محدود کردن نقش محوری جمهوری اسلامی ایران و البته حمایت های تسلیحاتی به ویژه موشکی ایران در محور مقاومت و مسائل منطقه باشند.

وی گفت: اینکه چطور می شود حتی بریده شدن سر و از دست رفتن جان یک جوان مثل شهید حججى این چنین شور و تبلور و وجد و سربلندی و غرور و غیرتی را به جامعه تزریق می کند حتما مؤید آن است که عزت صرفا به تحقق اهداف مطلوب و اغراض مجنون به هر قیمتی من جمله کوتاه آمدن از آرمان خواهی و عقب نشینی و سازش نیست بلکه عزت آن است که در هر وهله و هر شرایطی مقتدرانه و عزتمندانه و قهرمانانه بر اهداف مطلوب خود از موضع حق طلبانه و عدالت خواهانه تاکید کرد و از چالش با ظالم متجاوزی که نماد روشن انحراف و افراط و تفریط در اسلام عزیز است حتی لحظه ای درنگ یا شک نکرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در شرایطی که ناامنی تمام منطقه و پیرامون کشور را فراگرفته بود مشخصا آمادگی و پشتیبانی و تجهیز جبهه مقاومت در مقابل عوامل و مزدوران سعودی_صهیونیستی از وظایف اولویت دار است بیان کرد: هر اندازه در قبال این مهم دچار تسامح میشدیم لاشک چندین برابر به تثبیت و انتشار ناامنی در حجم و وسعتی گسترده تر کمک کرده و قهراً باید منتظر حضور دواعش و سایر گروهک های تروریستی وابسته به دولت های مرتجع منطقه در مرزهای کشورمان می بودیم.

وی اذعان کرد: حال دیگر بر کسی پوشیده نیست که حضور و ظهور روحیات انقلابی و شهادت طلبانه در جوانان کشور و امثال شهید حججى ها و البته راهی شدن افتخارآمیز آنها در خط مقدم های جبهه مبارزه با دشمنان اسلام و درنهایت نگاه عزتمندانه در چهره هایشان آن هم وقتی که به سمت قربانگاه می روند.

استاد دانشگاه آزاد زابل:
عدم فروش نفت یک فرصت اقتصادی بزرگ است/غربی ها به ایران نیاز دارند/اتحاد مسلمانان در سال های اخیر بی سابقه بوده است

احمد ملاشاهی در گفت و گو با عصرهامون، با تاکید بر اینکه اصل پیروزی در برابر دشمن مقاومت است، گفت: این اصلی است که می توان آن را به دفاع نیز تشبیه کرد چرا که بزرگترین قدرت ها نیز در برابر مقاومت و دفاع کوتاه خواهند آمد و در نهایت منجر به تسلیم شدن آنها خواهد شد.


کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه آزاد زابل افزود: به لطف انقلاب اسلامی ایران اتحاد و قدرت مسلمانان در منطقه افزایش چشم گیری داشته است، در هیچ برهه تاریخی این چنین اتحادی در بین مسلمانان چند کشور سراغ نداریم.

وی ادامه داد: دشمن در سال های اخیر آنطور که باید نتوانسته است اهداف خود را به کرسی بنشاند، به ندرت دیده می شود که کشورهایی که اسیر داعش و آمریکا شده بودند امروز به سراغ غربی ها بروند چرا که عامل اصلی جنگ های داخلی خود را از چشم غربی ها می بینند.

ملاشاهی تصریح کرد: بزرگترین ظرفیت داخلی ایران را می توان وجود جوانان و نخبگانی دانست که در نهایت محدودیت به تکنولوژی های مهم جهان دست می یابند، امروز استفاده از جوانان می تواند راه بزرگی را برای عبور از تحریم های دشمن برای ملت ایران باز کند.

وی گفت: ملت ایران در برابر هجمه های سنگین تر از امروز نیز مقاومت بی نظیری نشان داده است و اکنون می تواند با استفاده از ظرفیت های داخلی از این مرحله نیز عبور کند.

استاد دانشگاه آزاد زابل خاطرنشان کرد: آمریکا بارها در تاریخ ایران دخالت های تاثیرگذاری داشته است، تاریخ نشان می دهد که حضور آنها در ایران باعث عقب ماندگی و تضعیف قوای ایران شده است ، شاه ایران در گذشته با اعتماد به آمریکایی ها کشور را سال ها به عقب راند و سرمایه ملی ایران را نیز به پای غربی ها مصرف کرد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران با وجود ظرفیت های عظیم  امروز نیازی به کشورهای خارجی نباید داشته باشد و این کشورهای غربی هستند که به ایران نیاز دارند .
وی بیان کرد: یکی از راه های مهم نجات اقتصاد کشور ، عدم وابستگی به فروش نفت است، وابستگی اقتصاد ایران به نفت باعث شده است تا غربی ها بر روی این نقطه دست بگذارند و ایران را از فروش آن محروم سازند.

وی ادامه داد: امروز می توان با استفاده از ظرفیت های انسانی و طبیعی که در خود کشور وجود دارد از عدم فروش نفت بالاترین و بزرگترین تحولات اقتصادی کشور را رقم بزنیم و اقتصاد کشور را به سایر کالاها تغییر دهیم.

ملاشاهی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان عدم فروش نفت را یک فرصت بزرگ برای رهایی اقتصاد کشور از نفت می دانند که این خود می تواند باعث به وجود آمدن زمینه کار، اشتغال و همچنین افزایش تولید کالای ایرانی شود.

نماینده سابق مجلس:
امروز بیش از 50درصد بودجه کشور معطوف به نفت است/دولت نگاه مقاومت اقتصادی ندارد

محمد حسن آصفری امروز در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص مقاومت اقتصادی و جدا شدن بند ناف اقتصاد کشور از نفت ، اظهار داشت: ایران کشوری است که در شاهراه اصلی انتقال منابع انرژی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز بخش اعظمی از انرژی های دنیا از منطقه ما عبور می کند و اگر کشورهای منطقه اتحاد و ارتباط داشته باشند می توانند آن شاهراه اصلی انرژی را به نوعی کنترل کنند اما طرف های غربی از این موضوع کاملا اطلاع دارند و همین مسئله باعث شده تا دربین کشور های منطقه اختلاف افکنی کنند و سوار بر انرژی منطقه به نفع خود استفاده می کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه کشور ایران یکی از تولید کنندگان بزرگ نفتی در دنیا و منطقه می باشد، گفت: اگر از این منابع به درستی استفاده کنیم می توانیم در بحث اقتصادی حرف اول را در خاورمیانه بزنیم اما به شرط اینکه نگاه ما نگاه اقتصاد مقاومتی باشد و از این خام فروشی دست برداریم.

وی اضافه کرد:  مهمترین مسئله ای که ما در بحث نفت داریم موضوع خام فروشی می باشد اگر این خام فروشی را کنار بگذاریم و از فرآورده های نفتی در جهت تولید اشتغال در جهت افزایش ارزش افزوده استفاده کنیم حتما موفق خواهیم بود.

آصفری بیان داشت: امروز در بحث فرآورده ها و میعانات نفتی بجای صادر کردن با نگاه اقتصاد مقاومتی با نگاه چشم انداز توسعه همگیر توجه کنیم مطمئنا می توانیم موفق باشیم به شرط اینکه یک مدیریت جهادی در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز لازمه کشور نگاه مدیریت جهادی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت فعلی دولتی نیست که نگاه او اقتصاد مقاومتی باشد بلکه این دولت همیشه به دنبال لقمه آماده بوده است.

این نماینده سابق مجلس افزود: اگر ما با نگاه به توانمندی های داخلی به موضوع نفت توجه داشته باشیم مطمئنا می توانیم هم مشکل اشتغال زایی کشور را حل کنیم و هم می توانیم بدون قطع وابستگی حرف اول را در منطقه بزنیم و نیازی به این نداشته باشیم که آمریکایی ها و یا اروپایی ها به ما چراغ سبز نشان دهند و بخواهند منابع معدنی و یا مواد اولیه را در اختیار ما قرار دهند.

وی ابراز داشت: لازمه همه این مسائل ایجاد ارتباط جدی بین صنعت و مراکز علمی است و در کنار آن با نگاه به جوانان تحصیل کرده و نخبگان کشور بتوانیم از این نفت در جهت اقتصاد مقاومتی و تولید فرآورده های نفتی در کشور استفاده کنیم که لازمه این امر مدیریت جهادی و انقلابی در مجلس و دولت می باشد که امروز شاهد این نوع مدیریت نیستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی و منطقه ای با اشاره به اینکه نگاه مدیریت کشورمان امروز نگاه به غرب است تا چه زمانی کشورهای غربی به ما چراغ سبز نشان می دهند، گفت: امروز بیش از 50درصد بودجه کشور معطوف به نفت است که این تهدیدی برای کشور است.

وی عنوان داشت: حال اگر ما این نفت خام را تبدیل به فرآوردهای مورد نیاز در دنیا کنیم حتما کشورهای نیازمند دنیا به سوی ما خواهند آمد و اگر تحریم باشد و یا نباشد در این مسیر خود موفق خواهیم بود و نیاز به چراغ سبز دیگر کشور ها نخواهیم داشت.

نماینده سابق مجلس:
مقاومت بهترین راهبرد در شرایط کنونی است/ آمریکا بیش از ایران به مذاکره نیاز دارد

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره بیانات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر مقاومت در برابر دشمنان نظام اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مقاومت را در دو بخش داخلی و خارجی مهم و اصولی می‌دانند.

وی ادامه داد: در بُعد خارجی باید به این مهم اشاره‌کنیم که منظور ایشان حفظ و تداوم جبهه مقاومت در کشورهای منطقه به‌خصوص سوریه و یمن است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: حفظ و بقای جبهه مقاومت درواقع حفظ نظام و ارزش‌های انقلاب است که سال‌ها برای تحقق آن سختی‌کشیده‌ایم و باید باقدرت این مسیر تداوم یابد.

وی جبهه مقاومت را سدی در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا عنوان کرد و گفت: جبهه مقاومت در سال‌های اخیر به‌خوبی توانسته نقشه‌های استکبار جهانی را در منطقه از بین ببرد و به همین علت است که رهبر انقلاب بر حفظ جبهه مقاومت تأکیددارند.

بخشایش به مقاومت در داخل نیز اشاره کرد و ابراز داشت: هدف و منظور رهبر انقلاب از مقاومت در بُعد داخلی توجه و اتکا به درون و اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: درواقع رهبر انقلاب منظورشان از اقتصاد مقاومتی به‌هیچ‌عنوان فقر و کاهش قدرت خرید مردم نیست بلکه منظور ایشان افزایش توان تولید داخلی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به تحولات اخیر منطقه و تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: آمریکا باهدف کسب درآمد و فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی همواره به دنبال ایجاد جو روانی علیه کشورمان است و این موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: کره شمالی نیز همین وضعیت را دارد و بهانه‌ای شده است که کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی بخش زیادی را از درآمدهای خودشان را به‌پای آمریکا بریزند و در عوض تسلیحات از این کشور بگیرند.

بخشایش به گمانه‌زنی‌های اخیر در خصوص مذاکره بین ایران با آمریکا اشاره کرد و تأکید کرد: در شرایط کنونی ترامپ بیش از ایران به دنبال مذاکره است و تنها هدفش این است که امضای وی پای برجام باشد.

وی افزود: بر همین اساس دولت فعلی آمریکا برای حضور در انتخابات تشنه مذاکرات است و می‌خواهد از این راهبرد در مبارزات انتخاباتی بهره ببرد.

کارشناس مسائل سیاسی:
هزینه مقاومت کمتر از سازش است/ مقاومت ریشه در تاریخ ملت ایران دارد

حجت‌الاسلام حسن غفاری فر در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: ایران آغازگر هیچ حرکت خشونت آموزی نبوده است، در این صدسال اخیر ایران در معرض تهدید و تحریم بوده ، دشمنان شاه را به ملت ایران تحمیل کردند اگر مردم راضی به این مسئله بودند که قیام نمی کردند تا شاه را بیرون کنند مردم ایران  حقارت تحمیل شده متجاوزان به این کشور را نمی خواستند به همین خاطر 50هزار شهید برای این مقاومت دادند تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

استاد حوزه دانشگاه بیان داشت: مقاومت ملت ایران قبل از تشکیل جمهوری اسلامی ایران شروع شده بود که اوج آن سال‌های 56 و 57 بود رژیم پهلوی تا دندان مسلح بود و آمریکا در ایران نفوذ کرده بود و در برابر مقاومت مردم ایران می گفتند مشت در برابر درفش پیروز نمی شود و دل ملت ایران را خالی می کردند تا دست از مقاومت بردارند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ملت ایران شاه را بیرون کردو حکومت اسلامی تشکیل شد اما مقاومت همچنان ادامه داشت زیرا دشمنی ها همچنان علیه ملت ایران ادامه داشت، همین مردم سفارت آمریکا را تسخیر کردند آن‌هایی که این روزها می گویند از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان هستند باید به آن‌ها گفت شما لانه جاسوسی را تسخیر نکردید که پشیمان شوید این ملت و مقاومت ملت بود که لانه جاسوسی را تسخیر کردند اگر شما هم نبودید گروه دیگر سفارت آمریکا را تسخیر می کردند زیرا اگر ملت و امام خمینی(ره) از این حرکت حمایت نمی کردند شما اکنون مجازات شده بودید و امروز در صحنه سیاسی حضور نداشتید تا اعلام پشیمانی کنید.

غفاری فرد افزود: این ملت ایران بودند که شروع به مقاومت کردند و متجاوزان را بیرون کردند مقاومت مسئله دیروز و امروز ملت ایران نیست مقاومت ریشه در تاریخ ملت ایران دارد این موضوع را تاریخ شهادت می دهد این مقاومت و دستاورد مقاومت امانتی است که  اکنون به دست ما رسیده است، نخبه گان خائن و خسته از مقاومت ایران امروز در صحنه اقتصادی و مذاکره شکست خورده و در حال عقب نشینی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مقاومت تصمیم حکومت و تصمیم یک فرد نیست بلکه مقاومت گزینه انتخابی ملت ایران است البته در طول این 40 سال از عمر انقلاب مانند دیگر انقلاب ها برخی از افراد نفوذ کرده اند و با استفاده از پول، قدرت و رسانه می خواهند مقاومت را شکست خورده جلوه دهند و راه سازش را به مردم تحمیل کنند سازشی که تجربه ثابت کرده هیچ وقت ثمر بخش نبوده است.

وی تأکید کرد: این تیم که مقاومت ملت ایران را تضعیف می کنند و از سازش حرف می زنند سه دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  مذاکره کرده و شکست خوردند این گروه وقتی روی کارآمدند وارد سازش و مذاکره شدند نتیجه مذاکره هیچ حاصلی برای مردم ایران نداشت سال 64 با آمریکا کنار آمدند اما چیزی از جنگ تحمیلی کم نشد جام زهر را به امام نوشاندند اما آمریکا با وجود این عقب نشینی با ایران کنار نیامد و چیزی عاید ملت ایران نشد .

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: عقب نشینی سازش کاران ادامه داشت تا دولت اصلاحات انقلاب اسلامی را که با کلمه لا اله الا الله و دفاع از محرومان و استکبار ستیزی شروع شد در سال 76 به گفتگوی تمدن ها ختم کرد، یعنی یک طرف یک تمدن غربی ضد انسانی، ضد بشری و ضد اخلاقی باشد و یک طرف یک تمدن اسلامی  و انسانی قرار باشد، این یعنی عقب نشینی از آرمان های انقلاب، اما این عقب نشینی نتیجه ای جز شکست و تضعیف و بسته شدن سایت های هسته ای برای ایران نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در فتنه 88 مقاومت مردم ایران را تضعیف کردند و دشمن را گستاخ کردند و نتیجه آن جز شکست نبود اکنون 6 سال است که مدام از مذاکره و سازش و عقب نشینی از مقاومت صحبت می کنند که نه تنها نتیجه ای نگرفتیم بلکه تحریم ها بیشتر شد.

غفاری فر گفت: در دیدار اخیر وزیر امورخارجه ایران با نخست وزیر پاکستان ظریف به وی اعلام کرد پیامی از رهبر انقلاب اسلامی ایران برای شما دارم که شما وارد ائتلاف علیه یمن نشوید نخست وزیر پاکستان همان‌جا اعلام کرد چشم، آقای ظریف بیان می کنند تعجب کردم یک دیپلمات به این سرعت چشم نمی گوید! در مقابل نخست وزیر پاکستان گفت تجربه نشان داده هر کشوری در منطقه با ایران همسو بود پیروز شد مانند یمن، سوریه، عراق و لبنان و هر کشوری که به آمریکا پناه برده یکی بعد از دیگری سقوط کرده است، این یعنی مردم ایران مقاومت خود را صادر کرده اند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که  اگر تا دیروز مقاومت هزینه زیادی داشت اما امروز با پیشرفت های زیادی که جمهوری اسلامی ایران حاصل کرده هزینه مقاومت بسیار کمتر از تسلیم شدن است گفت: هزینه های تسلیم را در صحنه های بین المللی مشاهده می کنیم مانند سقوط مراکش و سقوط مصر؛ در مقابل هزینه مقاومت، پیروزی است زیرا زیرساخت های مقاومت در داخل کشور وجود دارد همین تفاوت صحبت های ترامپ در سه مرحله که ابتدا تهدید می کرد اما بعداً ادبیات ملایم‌تری به کار برد نتیجه مقاومت ملت ایران بود.

وی افزود: امروز علاوه بر اینکه زیرساخت‌های اقتصادی برای مقاومت وجود دارد بلکه زیرساخت های نظامی نیز برای مقاومت تأمین شده است و این را دشمنان به خوبی می دانند، نتایج مقاومت و تسلیم را مردم عملاً مشاهده کرده اند و نهایت گزینه مقاومت را برگزیده اند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم:
اقتصاد نفتی روزنه ای برای تحریم های دشمن است

محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص منطق مقاومت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب چندسالی است که بحث اقتصاد را اولویت اول مشکلات جامعه مطرح می کنند و اهمیت خاصی را روی این موضوع دارند البته در سال های قبل بر روی مسائل فرهنگی و جنگ نرم هم تاکید داشتند.

وی ادامه داد: دشمن بحث نظامی را قبلا تجربه کرد و به نتیجه نرسیده است و می داند از این گزینه به نتیجه نخواهد رسید پس بر روی گزینه فرهنگی سرمایه گذاری کرد و در این مسئله هم به آن نتیجه دلخواه نرسید گرچه هنوز دست از مسائل فرهنگی برنداشته است اما به دلیل اینکه به آن نتیجه دلخواه نرسید وارد فاز اقتصادی شد و در این زمینه سرمایه گذاری بسیاری را انجام داده و امیدوار است که به نتیجه برسد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به وظایف ما در قبال جنگ اقتصادی دشمن، گفت: در مقابل این تهاجم و جنگ اقتصادی که دشمن راه انداخته است طبیعتاً ما وظایفی در برابر دفاع از حیثیت و منافع کشور داریم؛ یکی از مسائلی که بسیار مهم است و مقام معظم رهبری از زمان ریاست جمهوری هم به آن تاکید داشتند بحث استقلال اقتصادی و مخصوصاً جدا کردن اقتصاد از مسئله نفت است.

وی اضافه کرد: رهبری تعبیری دارند که آرزو داریم روزی درهای چاه های نفت را ببندیم و نیاز به نفت نداشته باشیم؛ کشور ما از دوران رژیم گذشته وابستگی شدیدی به اقتصاد نفتی دارد و این مسئله باعث شده است که کشور در آن حد خود پیشرفت نداشته باشد البته به لطف خداوند ما بعد از انقلاب توانستیم تا حدودی در این زمینه پیشرفت هایی را داشته باشیم .

این کارشناس سیاسی و اقتصادی عنوان داشت: در قبل از انقلاب با توجه به اینکه  35میلیون نفر جمعیت داشتیم اما روزانه شش میلیون بشکه نفت را صادر می کردیم و دولت هم به شدت به این مسئله وابسته بود اما بعد از انقلاب این مسئله به کمتر از نصف رسیده است با توجه به اینکه جمعیت هم دو برابر شده است.

وی بیان داشت: این نشان می دهد که وابستگی ما به اقتصاد نفتی خیلی کاهش پیدا کرده است و جای شکر گذاری دارد اما هنوز نتوانسته ایم این وابستگی را به طور کامل قطع کنیم و این روزنه ای است برای امیدواری دشمن که بتواند از همین روزنه با اتخاذ تدابیری مثل تحریم نفتی بتواند ضربه و فشار هایی را به ملت ایران وارد کند.

ملک زاده ادامه داد: طبیعتاً در برابر دشمن باید آن روند جدا سازی نفت از اقتصاد کشور را تشدید تر و تسریع تر انجام دهیم تا بتوانیم به مرحله ای برسیم که  هیچ نیازی به فروش نفت نداشته باشیم و اقتصاد جامعه را روان سازی کنیم .

وی در ادامه با اشاره به وظیفه مسئولین کشور خاطرنشان کرد:  دولت فعلی در زمینه جدایی نفت از اقتصاد کشور اقدامی جدی و زیادی را نتوانست انجام دهد و آن‌طور که باید و شاید در این زمینه فعالیت های جدی را نتوانست انجام دهد

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت:  در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد این هستیم با توجه به فشار ها و تحریم ها این وابستگی به نفت اگر بیشتر نشد کمتر هم نشده است.

وی یادآور شد:  از تحریم ها کسی خوشحال نیست اما تحریم زمینه ای را به وجود آورده است تا بتوانیم این معضلات و تنگناها و بیماری های اقتصادی کشور را درمان کنیم که یکی از این بیماری های وابستگی اقتصادی به اقتصاد نفتی است که امیدواریم در شرایط جدید از این تهدید به عنوان یک فرصت برای کشور خودمان استفاده کنیم و این وابستگی را قطع کنیم.

استاد دانشگاه پردیس تهران:
مقاومت تنها راه پیروزی در برابر دشمن زیادی خواه است/ اعتماد به آمریکا نتیجه ای جز پشیمانی به همراه ندارد

دکتر مصطفی امانی حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) اظهار داشت: در طول 4 دهه که از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد ، دشمنان ما بارها دشمنی خود را نشان داده اند و ثابت نموده اند که به دنبال به دست اوردن منافع از دست رفته خود در منطقه هستند .

وی با اشاره به تحولات منطقه و قدرت محور مقاومت افزود: رژیم آل سعود خود را سرسپرده استکبار جهانی نموده است و با تسلیم شدن در برابر دشمن به یک گاو شیرده تبدیل شدهخ است در حالی که محور مقاومت و حزب الله لبنان با ایستادگی در برابر دشمن و با الگوگیری از تفکر انقلاب اسلامی به خار چشم دشمن تبدیل شده است و معادلات انان را برهم زده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: امروز تنها نسخه شفا بخش پیروزی در برابر این دشمن زیادی خواه ایستادگی و مقاومت است که راه آزادی و استقامت را به تصویر خواهد کشید .

وی ادامه داد: باید با الگوگیری از امام خمینی (ره) که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نخستین معلم مقاومت بودند؛ در برابر دشمن زیادی خواه مقاومت نمود تا به پیروزی رسید.

به گفته امانی نباید اجازه داد تحریم اقتصادی دشمن مانع از رشد و پیشرفت جامعه و نیز شکوفایی استعداد ها باشد .

وی افزود: امروز باید با بکارگیری ظرفیت های داخلی و با تکیه بر منابع داخلی کشور به دنبال رشد اقتصادی کشور و رفاه مردم باشیم .

این کارشناس سیاسی ادامه داد: تجربه نشان داده است که اعتماد به آمریکا و استکبار جز نابودی چیزی به همراه نداشته است و در طرف مقابل تکیه بر توانمندی های داخلی موجب پیشرفت و تعالی جامعه شده است.

وی با بیان تبعات تسلیم شدن در برابر دشمن افزود: همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد دشمن ما دشمنی زیادی خواه است.

امانی ادامه داد: تسلیم شدن در برابر دشمن موجب گستاخی بیش از پیش دشمن خواهد بود که نتیجه آن تحمیل خواسته های انان است.

این کارشناس مسائل سیاسی به توافقنامه برجام اشاره نمود و گفت: همه دیدیم که پس از انعقاد توافقنامه برجام دشمن به دنبال این بود تا برجام های بعدی را نیز بر ما تحمیل کند و این نشان از زیادی خواهی و دشمنی دشمنان دارد .

وی در پایان با تاکید دوباره بر مقاومت در برابر دشمنان افزود: مقاومت در برابر دشمن نه تنها موجب ناامیدی دشمن خواهد بود بلکه نابودی رژیم صهیونیستی را نیز نزدیک تر خواهد ساخت.

حجت السلام و المسلمین قدیری استاد حوزه:
ملت ایران در شرایطی سخت تر از امروز با مقاومت پیروز شده اند/ هم پیالگی با آمریکا جز بدبختی چیزی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین  قدیری استاد حوزه گفت: هم پیالگی با آمریکا جز بدبختی چیزی ندارد، بزرگترین دلیل این ادعا، بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که بدون اجازه آمریکا هیچ حرکتی نمی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین  قدیری در گفت و گو با راه آرمان؛ با اشاره به سخنان اخیر رهبری و کلید واژه مقاومت گفت: هر وقت سر و صدای دشمن زیاد شد به این معناست که با رفتارهای عادی و از مسیر طبیعی قادر به اعمال فشار و تشدید خصومت نیست و باید سروصدا را زیاد کند دقیقا مانند یک حیوان درنده که قادر به حمله نیست سعی میکند در دل طرف مقابل با سروصدای زیاد رعب و وحشت ایجاد کند.

معاون امور شعب موسسه تخصصی خطابه امیر بیان در ادامه افزود :آمریکای خونخوار و جنایتکار هم چون بیشترین جنجال رسانه ای را در دنیا بر علیه ایران ایجاد کرده یعنی تحریمها کارساز نیست و باید با سروصدا و شوی رسانه ای به هدف خود برسد.

این مقام مسئول در رابطه با این ادعا اشاره نمود و گفت: آمریکا ابتدا ۱۲ پیش شرط برای مذاکره مجدد گذاشت و روزهای قبل اعلام کرده همه پیش شرط ها را برداشته در حالی که آن ۱۲ پیش شرط در واقع صوری و برای شوی رسانه ای بعدش بود که بگوید من پیش شرطها را برداشته ام، در حالی که اصرار دارد شرط اصلی یعنی FATF تایید شود.

قدیری در رابطه با این سوال که در زمان فعلی تحریمها شدید تر شده است و به این نتیجه میرسیم پس هنوز قدرت دارند، گفت: پاسخ این است که اولا تحریم ها خیلی شدیدتر نشده و سابق هم بوده و اکثر مشکلات ناشی از ناکارآمدی دولت است و ثانیا تحریم های جدید نیز اکثرا بعد از برجام و نفوذ برجامی آمریکا، و از بین بردن قدرت استراتژیک توسط دولت، اعمال شده که باز به ضعف داخلی برمیگردد که محصول انتخاب احساسی بخشی از جامعه است.

وی ادامه افزود: بر فرض که بپذیریم تحریمها به بالاترین حد خود رسیده است یعنی دشمن آخرین حربه ها رو دارد به کار می برد، و اگر شکست بخورد دست او خالی خواهد شد، بنابراین ما هم باید نهایت مقاومت رو به کار ببندیم، و در این شرایط اقتصادی که به اوج رسیده، دشمن را شکست دهیم چرا که شکست دادن دشمن در اوج جنگ، نشانه ضعف او و قدرت ما دارد لذا از این جهت، مقاومت در این زمان اهمیت و ارزش بیشتری پیدا می کند.

حجت السلام و المسلمین قدیری با اشاره به موضوع برخی از دلدادگان به غرب مطرح می کنند که با مقاومت به جایی نمی رسیم و باید فقط مذاکره شد و شاید هم تسلیم افزود: طبیعتا نه تنها انسان ها، بلکه هر موجود زنده ای وقتی با تهدید مواجه می شود برای بقا و حفظ حیات خود، مقاومت را انتخاب می کند چراکه در صورت سازش با دشمنی که برایش چنگ و دندان تیز کرده مساوی با نابودی است، ملت ما در برهه های بسیار مهم و به مراتب سخت تر از وضعیت کنونی با مقاومت موفق شدیم و از تهدیدها عبور کردیم و اتفاقا هرجا با سازش و مذاکره پیش رفتیم مغلوب شدیم و جز خسارت عایدی نداشتیم.

استاد حوزه در ادامه بیان داشت: به حکم قطعی عقل، ولو تحریم به حدی باشد که سختی و گرسنگی و حتی اگر جنگ هم داشته باشد که ندارد، باید تحمل کنیم و تسلیم نشویم چون تسلیم شدن جمهوری اسلامی یعنی به بردگی کشیدن و استثمار ملت ایران و از بین رفتن اسم و رسم اسلام و خط پایان کشیدن بر جبهه مقاومت، عزت و پیشرفت.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: هم پیالگی با آمریکا جز بدبختی چیزی ندارد، بزرگترین دلیل این ادعا، بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که بدون اجازه آمریکا هیچ حرکتی نمی کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور کرمان:
راه رسیدن به اهداف انقلاب مقاومت است/مشکلات کشور را با نیروی کارآمد حل خواهیم کرد

علی غلام علی پور استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مقاومت گفت: مقاومت ریشه در دین و تاریخ اسلام دارد؛ چنانچه به تاریخ انبیا و ائمه نگاهی بیاندازیم مشاهده می کنیم که آنان  در مقابل دشمنانشان مقاومت و ایستادگی می کردند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ کسانی موفق شدند که در مقابل دشمن مقاومت کردند، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در طی چهل ساله گذشته  هرجا که مقاومت کرده پیروز شده است و راه رسیدن به اهداف مقاومت است و نتیجه مقاومت پیروزی است.

دکترای علوم سیاسی بیان کرد: با نیم نگاهی به تاریخ متوجه خواهیم شد آنهایی که مقاومت کردند پیروز شدند و آنهایی که مقاومت نکردند شکست خوردند و به سرنوشت بدی دچار شدند و ما هم اگر مقاومت نکنیم به سرنوشت آنان دچار می شویم.

غلام علی پور عنوان کرد: آنهایی که می گویند عامل بدبختی ها تحریم است و تحریم هم دلیلش  مقاومت و تسلیم نشدن است؛ باید بدانند تسلیم شدن در مقابل دشمن موجب پیشروی او می شود؛ اما اگر در مقابل زیاده خواهی و باج خواهی دشمن، مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در کشور بهترین و کار آمد ترین نیروی انسانی را داریم و  باید مشکلات کشور را خودمان حل کنیم و تسلیم شدن در برابر دشمن طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هزینه ی بیشتری را به دنبال دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان تصریح کرد: چنانچه ما تسلیم شویم دشمنان نمی گذارند به صورت یک پارچه باقی بماند و همان کاری را که با امپراتوری عثمانی انجام دادند با ما خواهند کرد.

این دکترای علوم سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: رژیم پهلوی یکی از نمونه هایی است که هزینه بالایی را در برابر تسلیم بودن در مقابل آمریکا پرداخت کرد و یکی دیگر از نمونه های تسلیم بودن در مقابل دشمن  دولت سعودی است که با وجود پرداخت دلار به آمریکا اما باز تحقیر می شود.

کارشناس مسائل سیاسی:
تشریح ابعاد مختلف بیانات رهبری در مرقد امام راحل/ تکنولوژی استکبار تاب مقابله با موشک های غزه را ندارد

حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بیان اینکه بیانات معظم له از چند زاویه قابل تشریح است، گفت: از بعد مردمی می توان گفت؛ چهل سال گذشته روزی به نام قدس وجود نداشت؛ اما امروز شاهد هستیم که در بیش از صد کشور دنیا این راهپیمایی عظیم برگزار می شود.

وی ادامه داد: راهپیمایی روز قدس حضور مستضعفین در مقابل مستکبرین، افرادی که می خواهند فلسطین به صاحب اصلی اش باز گردد؛ این مراسم عظیم اقتدار اسلام در مقابل کفر و حضور ملت ها در مقابل جنایتکاران است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه راهپیمایی روز سمبل کشوری اشغال شده در مقابل اشغالگران است، عنوان کرد: این مراسم متشکل از مردم فلسطین، لبنان، ایران، یمن و ملت ها در مقابل آمریکا، اسرائیل، مستبدین و دیکتاتوری های سعودی است.

مشاور وزیر امور خارجه در خصوص بعد عقیدتی بیانات مقام معظم رهبری ابراز کرد: مردم سالاری دینی موفق توسط امام راحل نظریه پردازی شد و کارآمدی خود را نشان داده است و مقاومت در مقابل دیکتاتوری شاهنشاهی، لیبرال دموکراسی و کمونیست وجود داشته است.

شیخ الاسلام در خصوص ابعاد نظامی ابراز کرد: شاهد بودیم که اسرائیل ارتشی شکست ناپذیر بود و این مسئله تا سال ۱۹۸۲ و اشغال بیروت هم ادامه داشت که در این جنگ از آمریکا، فرانسه، انگلیس و ایتالیا نیرو آوردند و اسرائیل آنقدر قوی شد که آقای عرفات و سازمان آزادی بخش فلسطین به مصر رفتند.

وی با اشاره به مطلب فوق افزود: شاهد شکست چندین باره اسرائیل هستیم؛ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ از لبنان، در سال۲۰۰۵ از غزه، در سال ۲۰۰۶ از جنگ ۳۳ روزه، در سال ۲۰۰۸ در جنگ ۲۲ روزه مجبور به عقب نشینی شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه نبردهای اخیر اسرائیل در  سه جنگ گذشته بیش از ۴۸ ساعت  به طول نیانجامیده و این دولت عقب نشینی کرده است، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش بودند که از نیل تا فرات را به دست گیرند که البته پیشروی هم در این زمینه داشتند؛ اما امروزه شاهد هستیم که عقب نشینی کرده و دور خود دیوار می کشند.

شیخ الاسلام با بیان اینکه دیوار کشی اسرائیل را محکوم می کنیم؛ چرا که خلاف قوانین بین المللی است، تصریح کرد: رویکردی که قرار بود رژیم صهیونیستی بزرگ و بزرگتر شود موجب شده که این رژیم هر روز کوچک و کوچک تر گردد.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ تحمیلی بین ایران و عراق توسط جبهه استکبار جهانی ابراز کرد: استکبار تلاش داشت تا دو ملت را مقابل یکدیگر قرار دهد ولی شاهد هستیم که امروز نزدیکترین ملت به ایران عراق است و بالعکس  و این نشان از شکست استبار جهانی دارد.

وی اذعان کرد: در سوریه نیز آمریکا، فرانسه، انگلیس، شاه عربستان و حتی اردوغان تصمیم گرفتند که حکومت سوریه را عوض کنند اما نتوانستند و در عربستان سعودی تعدادی از کشورها با مشارکت آمریکا تصمیم گرفتند حکومت مردم یمن را ساقط کنند؛ لیکن امروز بیش از چهار سال از این جنایت می گذرد اما نتوانستند اقدامی انجام دهند و این نشان دهنده موقعیت جبهه مقاومت است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: قرار بود با ساخت گنبد آهنین از رژیم صهیونیستی محافظت شود اما تا کنون این گنبد هیچ موفقیتی برای اسرائیل نداشته است؛ تکنولوژی که نظام استکبار خرج گنبد اهنین کرده است در مقابل موشک هایی که در غزه تولید می شود تاب و توان ندارد.

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران:
آمریکایی ها دنبال مذاکره نیستند/ دشمن میخواهد مقاومت و اتحاد ملت را بشکند

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان؛ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و کلید واژه مقاومت،اظهار داشت: عقلا ، متدینین ،اساتید و مردم انقلابی ما لمس کردند و هرکجا که ما مقاومت کردیم به پیروزی های بزرگی دست پیدا کردیم و هر کجا دشمن با فریب مذاکره و وعده های توخالی دیگر در بعضی از جاها مقاومت برخی قسمت ها را متذلزل کرده و ما واقعا پیشرفتی نداشته ایم

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ادامه تصریح داشت:لازم است که ما در برابر تهدیدهای استکبار و ایادی آن و در برابر فشارها ، تحریم ها و توطئه ها و همه ی جنبه های ضد ایرانی باید ایستادگی و مقاومت کنیم .

وی افزود:ما اگر ایستادگی و مقاومت کنیم حتما دشمن شکست خواهد خورد کما اینکه ما در عرصه جنگ چندین ساله این را ثابت کردیم و نشان دادیم،در بحث انرژی هسته ای ،علمی، پالایشگاهی و کشاورزی دشمن موفقیت ما را نمیخواست اما ما با مقاومت به پیشرفت های خوبی رسیدیم و دشمن شکست خورد و عقب نشینی کرد.

غضنفرآبادی تصریح داشت:باید با کسانی که در پیمان شکنی، بدعهدی بی اعتنایی به ملت ها و بی توجهی به حقوق انسان ها سابقه بدی داشتند با دقت و حساسیت بیشتری مذاکره انجام شود.به خصوص در موضوعاتی که آنها در حقیقت بدنبال مذاکره نیستند و آنها میخواهند مقاومت و اتحاد ملت ما را بشکنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: دشمنان در حقیقت میخواهند از این طریق یک اختلافاتی را در کشور ایجاد کنند و اتحادی که ما در موضوعات داریم و مقاومت را بشکنند و چند دسته گی در کشور ایجاد کنند.

کارشناس مسائل منطقه:
منطق مقاومت برگ برنده ملت ایران است

محمد کرمی‌راد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: کلمه مقاومت یکی از کلمات کلیدی، مهم و اثربخش با مفهومی بسیار گسترده است که در موقعیتهای مختلفی به کار گرفته می شود، اما امروزه در عرصه نظام بین الملل که در راس آن استکبار و خوی ستمگری و ظلم در حال ترویج است و این خوی درندگی از زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) به پیروزی رسید در آمریکا نسبت به ایران شکل گرفت.

وی افزود: البته طبیعی هم بود پنتاگون و دست اندرکاران آمریکا برای کسب منافع از دست رفته خود شامل همان ذخایر نفتی و موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی که ایران داشت با راه اندازی گروهک های مختلف و تحریک عوامل داخلی و خارجی و تحمیل جنگ هشت ساله شروع به توطئه علیه ایران کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: مردم ما از ابتدای انقلاب روحشان با مقاومت عجین شده و از همان زمان فهمیدند در برابر دشمنان داخلی و خارجی باید مقاومت کنند بر همین مبنا در برابر نقشه‌های شوم دشمنان در موضوعات تجزیه‌طلبی کردستان، آذربایجان، سیستان بلوچستان، موضوع خلق عرب و بلوچ منافقین به عنوان تروریست های دست پروده آمریکا که در راستای منافع غرب و آمریکا حرکت می کنند نقش آفرینی کردند در دوران جنگ تحمیلی نیز یکی از موارد مقاومت ملت ایران ایستادگی در برابر ترورهای گسترده منافقین بود به گونه ای که شاهد شهید شدن 17 هزار نفر بدست منافقین بودیم که در میدان جنگ کنار صدام کافر ایستادند و ملت مظلوم ما را مورد هجمه قرار دادند.

کرمی‌راد با اشاره به ابعاد مختلف مقاومت خاطرنشان کرذ: مردم ایران از نظر مباحث دفاعی و امنیتی محوری به نام محور مقاومت را تشکیل داد به گونه ای که توانست برای اولین بار در دنیا هیمنه و هیبت استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را بشکند و جبهه مقاومت را تشکیل و مانع از به وقوع پیوستن نقشه های آنها شد.

وی گفت: مقاومت 33 روزه لبنان و بیرون راندن اسرائیل از سرزمین اشغالی لبنان که البته رژیم صهیونیسم تا 15 کیلومتری بیروت آمده بود، همچنین جنگ 22 روزه غزه با رژیم جعلی اسرائیل و امروزه در مبارزات مردم یمن، عراق و سوریه که علیه داعش به عنوان دست پرورده آمریکایی ها که کاندیداتورهای ریاست جمهوری آن در زمان مناظرات به صراحت به پرورش داعش اشاره کردند در همه این نمونه ها مقاومت دیده می شود.

این نماینده ادوار مجلس عنوان کرد: در طول هشت سال جنگ تحمیلی غرب و شرق دست به دست هم دادند و از هیچ گونه حمایت تبلیغاتی، مادی و معنوی صدام دریغ نکردند از کشورهای حوزه خلیج فارس گرفته تا آمریکا و در این میان بریژنسکی پس از دیدار با صدام در مرز اردن چراغ سبز جنگ را نشان داد و شرق و غرب به حمایت از او به میدان آمدند اما ملت ایران مقاومت کرد.

کرمی راد با تاکید بر اینکه مقاومت ابعاد مختلفی دارد، گفت: مقام معظم رهبری از نظر بعد نظامی مقاومت فرمودند که جنگ نمی‌شود و ما هم این را یقین داریم زیرا دشمن با محاسباتی که انجام داده، می داند اگر دست از پا خطا کند موضوع ویتنام فراموش می شود و ایران وعده ای که امام راحل(ره) مبنی بر شکسته شدن هیمنه و هیبت استکبار جهانی را محقق خواهد کرد؛ ایشان همچنین فرموده بودند صدای خرد شدن استخوان های سوسیالست و کمونیست شنیده می شود و حتی تیمی نزد گورباچف به منظور مذاکره فرستادند اما او سخن امام را نپذیرفت و شکست خورد و البته وعده امام محقق شد.

وی با بیان اینکه باید ابعاد مختلف مقاومت سنجیده شود که تا چه اندازه می تواند اثربخش باشد، افزود: مقاومت مردم یمن نیز ناشی از همین نفوذ انقلاب ما بوده در واقع پس از صدور انقلاب آنها درس گرفتند و در این میان ایران محور مقاومت شد بنابراین دشمن بیش از هر زمان دیگری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران واهمه دارد.

کرمی راد گفت: در برابر تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و ایادی آن که البته نمی توان در این میان از ضعفهای دولت که حاکی از نوعی نگاه لیبرالی است و سبب شد دولت نتواند آن وجهه مقاومت در مقابل تحریم های اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده از سوی رهبر انقلاب که قطعا همیشه گره گشا بوده را به کار گیرد ملت ایران باید از نظر اتکا به داشته ها و اقتصاد مقاومتی نیز مقاومت کند و در این میان ملت ما نماد مقاومت است به گونه ای که اگر این مقاومت نبود شرایط ملت ایران به گونه ای دیگر رقم می خورد.
وی افزود: راهپیمایی آخرین جمعه ماه رمضان  هم به نوعی تشدید مقاومت و اعلام رزمایشی بزرگ بود که خود عاملی بازدارنده تلقی می شود و البته دشمنان ما از این حضور گسترده عبرت خواهند گرفت. بنابراین در بعد اقتصادی ملت ما اگر بتوانند تدابیر رهبری که همان اتکا به داشته های خود است را به کار گیرند می توانند در این جبهه که جبهه گسترده ای علیه باطل ایجاد شده پیروز شوند.

کرمی راد خاطرنشان کرد: در بعد اجتماعی هم ناهنجاری های اجتماعی ترویج داده شده و ملت ما در برابر مسائل فرهنگی و اجتماعی، مقاومت کرده اند و در حال حاضر نیز در مقابل شبیخون فرهنگی که آثار آن در سطح جامعه دیده می شود و مسئولان نیز در برابر آن کوتاهی می کنند و البته شاهد کم رنگ شدن رنگ و بوی امر به معروف و نهی از منکر هم هستیم باید مقاومت شود.

این نماینده اسبق مجلس یادآور شد: در واقع در مقاطعی دولت هایی سر کار آمدند و بحث تسامح را مطرح کردند که در پی آن ناهنجاری های اجتماعی دیده شد بنابراین از باب مقاومت مولفه های مختلفی قابل بحث است که هم امنیت کشور را تضمین می کند و هم می تواند انقلاب اسلامی ایران را تا ظهور حضرت حجت نهادینه کند و با اقتدار پیش ببرد.

وی عنوان کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در برابر زیاده خواهی های آمریکا مقاومت کرده و در این میان شاهد تحول عظیمی در سطح نظام بین الملل هستیم و الگویی برای ملتها در بحث بیداری سرزمین های اسلامی شده ایم همچنین پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب و اروپا نیز نوعی جبهه مقاومت در برابر زیاده خواهی های استکبار جهانی را ایجاد کرد.

کرمی راد گفت: در مقابل واژه تهاجم، مقاومت جایگاه خود را پیدا می کند طبیعی است دشمن هجمه می کند و می خواهد به اهداف خود برسد اما در سایه یک مقاومت جانانه اهداف دشمن خنثی می شود و می تواند برگ برنده ای برای کشورها باشد.

وی افزود: محور مقامت برای برخی کشورها نظیر مصر و تونس که تاکنون نتوانستد انقلاب خود را نهادینه کنند سبب بیداری شد و دشمن از همین بیداری کشورهای اسلامی ترسید برهمین مبنا نقشه هایی را طرح ریزی کرد و سربازان خط مقدم را سلفی ها قرار داد با این حال مردم سوریه و عراق به اتکای نیروهای حشد الشعبی و مردمی و با نقش آفرینی شهدایی چون حسین همدانی مقاومت کردند و در برابر زیاده گویی های آنها ایستادند.

کارشناس مسائل سیاسی:
اقتدار کنونی ایران میوه صبر و مقاومت ملت ماست/منطق مقاومت ما را از طوفان حوادث نجات داد

کارشناس و تحلیل گر مسائل روز کشور در گفتگو با خبرنگار آوای ماغر با تاکید بر لزوم تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی، گفت:انقلاب ما از ابتدای شکل گیری تاکنون هرچه دارد به برکت مقاومت و جانفشانی مقابل نظام سلطه است.

فرامرز حسین پور تصریح کرد:  انسان ها چه به صورت فردی و چه به صورت انفرادی همیشه برای مقابله با مشکلاتی که احساس کنند از حد توان آنها خارج بوده یا طاقت فرسا هستند، چند راه پیش رو دارند که افراد و جوامع با اراده ضعیف اولین و ساده ترین گزینه یعنی تسلیم شدن مقابل مشکلات را ترجیح می دهند.

وی افزود: این جامعه که در اصطلاح جوامع با ساختار شکننده از آنها یاد می شود، با داشتن مردمی با اداره ضعیف توان مقابله با طوفان حوادث را نداشته و عمری کوتاه دارند.

حسین پور گفت: اما گروهی دیگر هستند که  مقابل مشکلات مانند درخت بید عمل می کنند؛بید درختی است که با شاخ و برگ های نرم و انعطاف پذیر تا مرز در هم شکستن پیش می رود اما با این خاصیت کشسانی  که دارد مقابل طوفان حوادث نابود نمی شود.

وی با اشاره به اینکه باید در برابر سختی ها و مشکلات ایستادگی کرد، ادامه داد: مقاومت و مبارزه در برابر سختی ها و مشکلات در دو بعد فردی و اجتماعی امری مقبول است.

 حسین پور تصریح کرد: راه سوم مقابله با مشکلات، که مسیر انتخابی افراد و جوامع با اراده بالاست بوده که همچون بید تا مرز نابودی پیش می روند اما هیچگاه تسلیم طوفان حوادث نمی شوند، مقاومت به همراه صبر است که بارها در آیات و روایات دین ما از آن به عنوان یک عبادت فردی و اجتماعی یاد شده است.

وی با بیان اینکه بنده  بعنوان یک شهروند، هیچگاه منکر کمبودها و مشکلات نیستم، افزود:وقتی  رهبر و پیشوای ما به عنوان یک اَبَر استراتژیست در سخنرانی اخیر خویش از ملت ایران خواستند تا مانند گذشته در برابر سختی ها مقاومت کنیم، حجت بر ما تمام می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:ما نباید گذشته انقلاب را فراموش کنیم که همین منطق مقاومت و ایستادگی به همراه صبر ما را از طوفان حوادث نجات داد و می توان به جرأت گفت که اقتدار ما میوه مقاومت به همراه صبر و ایستادگی نسل اول و دوم انقلاب در برابر نظام استکبار جهانی است.

حسین پور خاطرنشان کرد:راهکار برون رفت از مشکلات کنونی جامعه در همه ابعاد، درس گرفتن از صبر و استقامت مثال زدنی دهه های اول انقلاب و چراغ راه نمودن نصایح مشفقانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب است.

وی در پایان گفت:نباید فراموش کنیم که در 8 سال جنگ تحمیلی تن به تن با جهان استکبار، خون دادیم اما نه یک وجب از خاکمان را از دست دادیم و نه یک گام از آرمان هایمان عقب نشینی کردیم؛ این بزرگترین پیروزی بود که ملت سرافراز ایران با صبری جان فرسا به دست آورد، امروز هم به شکلی دیگر این راه را ادامه می دهیم.

کارشناس مسائل سیاسی:
مقاومت ما را به بازدارندگی می رساند/همه مولفه های مقاومت را باید در نظر گرفته و برای همه آنها نسخه های واقعی داشته باشیم

ارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص بیانات رهبر انقلاب درباره موضوع مقاومت بیان کرد: به نظر می آید که حضرت امام مقاومت را از آیات تصریحی قرآن نسبت به موضوع مقاومت، تاریخ، سیره و سنت رسول الله و ائمه معصومین و تجربه بشری چه در چارچوب جمهوری اسلامی و چه در مجموعه جهان انتخاب کردند.

سید رضا صدرالحسینی گفت: اولین مقاومتی که امام خمین (ره) آن را رهبری می‌کند مقاومت در مقابل رژیم پهلوی است، رژیم پهلوی دارای همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بود اما آن چیزی که نتوانست تحلیل دقیقی در مورد آن داشته باشد نفوذ حضرت امام و شبکه روحانیت بود، بنا بر این امام آن را به طور دقیق مدیریت کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متوجه این موضوع شدند که این موضوع مقاومت یک مسئله تجربه شده است، نه فقط در تاریخ اسلام یا در آیات الهی که در قرآن مجید آمده است، بلکه کاملا قابل بررسی، قابل دستیابی و قابل تکرار است، این نکته خیلی مهم است.

وی در ادامه افزود : بر این اساس حضرت امام رهبر مقاومت شدند و ملت هم آن را پذیرفت و به همین دلیل است که ملت ایران مقاومت را پذیرفته امروز دشمنی های فراوانی بر علیه کشور در حوزه های مختلف انجام می شود که کاملا می تواند منعطف باشد و به قول امروزی ها آن را دور بزند و از هر یک از این تهدیدات یک فرصت برای خودش بسازد،  و این موضوع خیلی گسترده است.

صدرالحسینی گفت: بنابراین باید به صورت مصداقی جلو برویم که مثلاً امام در حوزه نخریدن نفت ما در دهه اول چه استراتژی را به کار بردند در همین دکترین مقاومت، در ارتباط با حمله همه جانبه به پنج استان ما چه کردند، در ارتباط با مقاومت در خصوص ترورهایی که در داخل کشور صورت می گرفت امام چه کردند؟ در خصوص مسئله تحریم های اقتصادی چه کردند؟چون ما درست در روز بیست سوم بهمن ماه ۱۳۵۷ از جانب نظام سلطه و دولت‌های قدرتمند تحریم شدیم،  البته هر کدم از این تحریم ها یک شرایط زمانی داشت و محدودیت های موضوعی داشت که حالا امروز رسیده به همه جنبه ها بنابر این نکته حائز اهمیت است حضرت امام بر اساس  نص ایات قران کریم و تجربه تاریخی در اسلام  موضوع مقاومت را به عنوان دستور کار قرار دادند در سی سال رحلت بعد از امام پرچمداری این مقاومت توسط مقام معظم رهبری انجام شده موضوعات متعددی را می‌توان بازگو کنیم.

وی افزود: ما اگر در دفاع مقدس مقاومت نمی کردیم چه اتفاقی می افتاد؟ وقتی خرمشهر را از ما گرفتند عده ای که به مقاومت اعتقاد نداشتند گفتند خرمشهر که چیزی نیست و آن را بدهیم برود، یه مقدار که رفتیم جلوتر گفتند حالا نفت شهر که مهم نیست آن را هم بدهیم برود اما مقاومت صورت گرفت و ما با پیروزی از دفاع مقدس خارج شدیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: همین مسئله در موضوع ترور ها، مسائل هسته ای، اقتصادی، فنی و مهندسی هم بود در این مملکت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  هفت تا سد داشتیم، هیچکدام از این هفت سد را هم ایرانیها نساخته بودند، مقاومت در مسائل به خصوص علمی ما را به جایی رساند که امروز یکی از سد سازان مهم در دنیا هستیم، حتی سیلوهای نگهداری گندم هم همینطور بود، یعنی از مسائلی که امروزه از مسائل ابتدایی است که دانشگاه های درجه سه و چهار ما می تواند فارغ التحصیلانی را از دانشگاه فارغ تحصیل کنند که می توانند این اقدامات را انجام دهند.

وی اضافه کرد: بنابراین مقاومت، در حوزه های مختلف می تواند ملت ها را به نقطه‌ای برساند که بازدارندگی داشته باشد، یعنی دشمنان نتوانند اراده خودشان را در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی به آن ها تحمیل کند.

صدر الحسینی ادامه داد: این موضوع را نباید فراموش کنیم که موضوع مقاومت یعنی مواجهه با مسئله مقاومت و تعیین این شروط چند مولفه اصلی دارد، یکی اینکه مسئله باید عاقلانه، شجاعانه، امیدوارانه و مدبرانه اتخاذ شود، اگر این اتفاق بیفتد قطعاً و یقیناً هزینه های مقاومت از هزینه های سلطه، غیر مستقل بودن و سلطه پذیری کاملا مشخص می شود و کاهش دارد.

وی در ادامه با گریزی به یک مقایسه بین اندیشه مقاومت و یک اندیشه سلطه پذیر بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از مردم  عربستان زیر خط فقر هستند که ۲۰ درصد از آنها فقر مطلق دارند. ممکن است بعضی از افراد، مکه و مدینه را در شرایطی بروند و انجا را ببینند و بگویند که تغییری نکرده و یا یک سری آبادی هایی همچنین در آنجا صورت گرفته است اما بخشهایی قابل توجه از کشور عربستان در واقع بی صاحب است و مردم در شدیدترین فقر زندگی می کنند، با توجه به اینکه یک کشور بسیار ثروتمند است ولی نمی تواند خودش پول هایش را خرج کند، اجازه هزینه کردن را ندارد، چون مقاومت ندارد، چون بازدارندگی ندارد چون توانمندی اظهار نظر در مقابل نظام سلطه را ندارد این شرایط به وجود آمده است.

صدر الحسینی با  اشاره به برخی از سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: ما هم مشکلات اقتصادی داریم اما رو به جلو هستیم ما این بدهی‌ها را نداریم در تعریف استقلال گفته می شود که نظام و یا کشوری که بتواند خود تصمیم سازی کند، تصمیم بگیرد و به آن تصمیم عمل کند الان بیایید ببینید که ما که دکترین مقاومت را پذیرفته ایم در این چهل سال آیا ما مستقل تر هستیم یا کشورهایی که نپذیرفتند از جمله عربستان البته می خواهم این نکته را به صورت جمع بندی شده خدمتتان عرض کنم که برای این که وارد حوزه مقاومتی شویم در تمامی زمینه‌ها باید از تکانه هایی که به مولفه های اصلی این مقاومت ضربه وارد می‌کنند جلوگیری کنیم.

 وی افزود: یکی از آن ها اقتصاد است دیگری موضوع امنیت است این مسئله نباید فراموش شود، یکی موضوع فرهنگ است، قویترین کشور اقتصادی دنیا هم که باشیم ولی به مولفه امنیت و فرهنگ توجه نکنیم، مثل ژاپن می شویم، مگر امروز ژاپن یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی نیست باید دید آیا واقعا می‌تواند استقلال فرهنگی ژاپنی را هم داشته باشد؟!

صدرالحسینی ادامه داد: ژاپنی ها در یک ایامی لباس ژاپنی را می پوشند و می آیند و یا با آن دو تا چوب غذا می خورند تمام سبک زندگی آنها شده غربی یک کشور بسیار قوی در زمینه های اقتصادی هم هست. بنا بر این همه مولفه های مقاومت را باید در نظر داشته باشیم برای همه آنها نسخه های واقعی داشته باشیم، اما یک نکته نباید فراموش شود که با تأکید مقام معظم رهبری به خصوص از سال ۹۷ تاکنون اقتصاد در اولویت ماست.

وی در پایان گفت: اگر ما این توانمندی را نداشته باشیم در مقابل تکانه های اقتصادی مقاومت لازم را داشته باشیم قطعاً و یقیناً دیرتر به قله مقاومت که بازدارندگی است میرسیم امروز ما تا به حد زیادی به توان بازدارندگی نظامی یا بازدارندگی امنیتی رسیده ایم اما چون دشمن ما نقطه ضعف ما را اقتصاد می داند که درست هم متوجه شده است فشار خود را گذاشته است روی نقطه اقتصادی به همین دلیل است که در این حوزه این همه تاکید است که باید توجه لازم را داشته باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی:
امروز نتیجه مقاومت را در سوریه می بینیم/نتیجه گفتمان مقاومت دست و پا زدن امریکا و ارسال واسطه های مختلف برای مذاکره دوباره است

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرلنده در خصوص منطق مقاومت بیان کرد: پیروزی جمهوری اسلامی در شرایط حساس منطقه ای و نبرد مستقیم با زورگویان عالم در برهه های حساس در جهانی که بر محور دو ابرقدرت شرق و غرب می چرخید یک حرکت رو به جلو با رویکرد و فصل جدیدی به نام مقاومت در جهان رقم خورد.

هادی میرحسینی بیان کرد: تجارب ارزشمند چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی اعم از جنگ، دفاع، مذاکره و سایر مباحث به خوبی به ما نشان داده است که تنها راه شکست برنامه های دشمنان ایستادگی و مقاومت در خصوص مطالبات به حق خودمان است.

وی تصریح کرد: فطرت ذاتی دشمن برپایه قلدری و زورگویی بسته شده است چرا که این ابزار مهم در مذاکرات و راهبردهای دشمن چنان از منظر قدرت خودنمایی می کند که باعث ایجاد رعب و وحشت در طرف مقابل می شود و همین است که مذاکرات چندان نتایج مطلوبی به همراه نداردچرا که از منظر ایستادگی و مقاومت نبوده است.

وی افزود: تاریخ همواره بهترین درس برای ما بوده و خواهد بود چرا که نتایج مذاکره و مقاومت در برابر خواسته های ملت ها بهترین تجربه اعم از شکست و پیروزی را در منظر ما عیان خواهدساخت.

این کارشناس علوم سیاسی تاکیدکرد: در طول تاریخ این کشور هرگاه از مواضع مقتدرانه خود کوتاه آمدیم یا بخشی از کشور را تسلیم کردیم و یا شکست و تجربه های تلخی را تجربه کردیم که امروز در تاریخ از آن به عنوان خیانت حکایت و نقل می شود.

میرحسینی گفت:برجام تجربه شکست تلخی است که از گذشته درس نگرفته ایم و بازهم نتیجه سازش و مقاومت را به عینه تجربه کردیم که اگر از مواضع قاطع در برجام سخن می گفتیم بدون شک نتیجه آن به گونه ای دیگر رقم می خورد و وقتی امریکا از آن خروج می کرد باید ما نیز با قاطعیت در مقابل این تجربه تلخ پاسخی قاطع می دادیم.

وی در ادامه تاکیدکرد: امروز باید نتیجه مقاومت را در سوریه ارزیابی کرد که گفتمان مقاومت و گفتمان مذاکره را وقتی در همین برهه تاریخی می بینیم به مقاومت خویش وشکست مفتضحانه دشمن افتخار می کنیم که تجربه ای مهم و حیاتی برای جبهه مقاومت در جهان بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: عجز ما در مذاکرات و ناتوانی در برابر استیفای حقوق ما از این مذاکرات باعث شده نه تنها امریکا از برجام خارج شود بلکه اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکنند.

میرحسینی گفت: امروز و با مقاومت و ایستادگی بر شاخص های مقاومت از سوی مقام معظم رهبری شاهد آن هستیم که ایشان به صراحت تمام فرمودند: نه جنگ می شود و نه مذاکره می کنیم. که نتیجه این گفتمان قاطع به دست و پا زدن امریکا و ارسال واسطه های مختلف برای میانجیگری برای مذاکره رو در رو است که ایران نیز از مواضع قدرت در برابر آنان ایستاده و همه به خوبی می بینیم که دارند التماس می کنند.

وی در پایان تاکیدکرد: منطق مقاومت ریشه در عقلانیت، فطرت و تجربه دارد و مذاکره با گردن کلفت هایی که پایبند به عهد نیستند و مذاکره را برای تثبیت فشار ها می خواهند نه منطقی است، نه عقلانی است و نه با فطرت انسان سازگاری دارد، لذا باید با دشمن از موضوع اقتدار و مقاومت مقابله کرد.

کارشناس مسائل سیاسی:
راهبردهای مقام معظم رهبری دشمن را به عقب‌نشینی واداشته است/حفظ و پیشرفت کشور در گرو «مقاومت»

جهانبخش قلاوند در گفت‌وگو با سفیر افلاک، اظهار داشت: راهبرد مقاومت بر اساس اصول اخلاقی و فطری انسان از موضع برابر با دیگر انسان‌ها رابطه برقرار می‌کند، این نوع رابطه در بین جوامع هم متداول است یعنی به‌طور فطری هیچ‌کس دوست ندارد دیگران بر او سلطه داشته باشند.

وی افزود: دریک اصل عمومی و اخلاقی دیگر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نباید تجویز کرد، همان‌طوری که هیچ جامعه‌ای تمایل ندارد زیر سلطه دیگری باشد حق ندارد بر دیگران هم سلطه پیدا کند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه سلطه‌پذیری و سلطه گری هردو مذموم است عنوان کرد: قرآن مجید به مسلمانان گوشزد می‌کند «لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا» یعنی خداوند راهی برای تسلط کفار بر مسلمانان قرار نداده است، قاعده نفی سبیل شامل عموم روش‌ها و راه‌هایی است که راه را بر دشمن می‌بندد و بنابراین بستن همه راه‌های نفوذ و استیلای دشمن یک اصل اساسی در روابط بین جوامع و کشورها است.

وی بابیان اینکه قانون اساسی ما برگرفته از مبانی عقلی و شرعی و تجارب مهم تاریخی است و در اصول متعددی بر روابط منطقی و عادلانه با سایر کشورها تأکید دارد گفت: برخی از اصول قانون اساسی، خطوط کلی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی را ترسیم کرده که می‌توان به اصل۱۵۲، اصل۱۵۳، اصل۱۵۴، اصل۱۵۵ و اصل 9 اشاره کرد.

قلاوند بیان کرد: در اصل۱۵۲ آمده است «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.» 

وی تصریح کرد: در اصل۱۵۳ نیز گفته‌شده «هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است.» 

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در اصل۱۵۴ نیز آمده است «جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم می‌شناسد، بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملّت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.»   

وی افزود: اصل۱۵۵ نیز گفته‌شده «دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به کسانی که پناهندگی سیاسی بخواهند پناه دهد مگر اینکه بر طبق قوانین ایران، خائن و تبهکار شناخته شوند.» و در اصل۹ آمده «در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند و حفظ آن‌ها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند....»   

قلاوند اظهار داشت: با این اوصاف و با نگاهی به تاریخ و تجارب قبلی، ایران همواره جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته و روابطش بر صلح و دوستی با سایر ملل استواربوده است و هرزمان که مورد طمع بیگانگان قرار داشته باغیرت و ایمان از سرزمین خود دفاع کرده است.

وی عنوان کرد: از طرفی هرزمانی که آسیب‌پذیر بوده‌ایم دشمن از ضعف و ناتوانی ما استفاده کرده، بنابراین اتخاذ راهبردها و سیاست‌های هوشمندانه و تقویت بنیان‌های معنوی، اقتصادی و دفاعی کشور که در مقاومت و ایستادگی ما تبلوریافته مناسب‌ترین راه و بستر عبور از بحران‌ها و راه دفاع از کشور به شمار می‌رود.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: در جریان جنگ‌های ایران و روس ما به دلیل نداشتن توان دفاعی مناسب آسیب دیدیم؛ در فضای دوقطبی جنگ سرد استقلال ایران مخدوش شد و به یک‌پایه امنیت آمریکا در منطقه تبدیل شد، اصلاً وقوع انقلاب یک بعد مهمش نفی وابستگی به بیگانه بود، می‌توان گفت در تمام چهل سال عمر انقلاب ما در شرایط تهدید، تحریم و بحران سازی دشمنان بودیم و با ایستادگی و مقاومت توانستیم به‌پیش برویم و استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کنیم. 

وی بیان کرد: توان دفاعی کشور که از مؤلفه‌های ایمان، رهبری و فرماندهی، جمعیت، سرزمین و توانایی‌های اقتصادی و غیره شکل‌گرفته ضامن حفظ کشور در برابر تجاوز صدام با حمایت قدرت‌های شرقی و غربی بوده است.

قلاوند گفت: اگر در برجام و پس‌ازآن پنجه در پنجه قدرت‌های جهانی کرده و از منافع ملی وکشوردفاع می‌شود ناشی از استقلال سیاسی و قدرت دفاعی و موشکی ما است، تمام کشورهایی که راه پیشرفت را در پی گرفته‌اند از مسیر تلاش، ساختن و ایستادگی موفق شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تجارب چند دهه اخیر به ما آموخت هرگاه وحدت و انسجام ملی و قدرت رهبری را باهم به‌کارگرفته‌ایم از سختی‌ها عبور کرده و به موفقیت رسیده‌ایم؛ برجام نمونه آشکاری از صلح‌طلبی ایران، بداندیشی، بدعهدی و زورگویی آمریکا و چند کشور دنباله‌رو است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی اظهار داشت: ما در شرایط برابر و بر اساس راهبردهای منطقی در مذاکرات حضور یافتیم و امروز که دشمن روسیاهی و بدعهدی خود را برملا ساخته و به تحریم و تهدید و فشار بر مردم روی آورده باید به عزت، همدلی و مقاومت خود ببالیم. 

وی افزود: تغییر لحن از براندازی و حمله نظامی به مذاکره مجدد به ما گوشزد می‌کند که راهبردها و استراتژی‌های ترسیم‌شده رهبر عزیز و مقتدرانقلاب، دشمن را به عقب‌نشینی واداشته است؛ حفظ و پیشرفت کشور در گرو ایستادگی و مقاومت ما است، هرگز تسلیم شدن، سرخم کردن و باج دادن به قلدران بهروزی و آرامش به دنبال نخواهد داشت و ایستادگی ضامن امنیت و آینده روشن ما است.

تئوریسین و تحلیل‌گر سیاسی غرب آسیا:
ترامپ کشورهای عربی را به یک گاو شیرده تبدیل کرده است/«ایستادگی» شرط لازم در مقابل نظام سلطه

امیرعلی حیدر امیری در گفت‌وگو با سفیر افلاک، با اشاره به وجود مقاومت در بخش اعظمی از اندیشه و گفتمان امام(ره) اظهار داشت: بر پایه دکترین مقاومت امام(ره) که امروز در دنیا نهادینه‌شده است باید در مقابل نظام سلطه، استکبار، استثمار، استعمار و صهیونیسم جهانی مقاومت نمود.

وی افزود: گام‌به‌گام جلو آمدن استکبار، القای منویات و تفکرات و تصاحب کشورها ازجمله ویژگی‌های بارز و شاخص نظام سلطه‌گر است که در پی عدم مقاومت و ایستادگی یک ملت در برابر استکبار حاصل می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بخشی از بیانات رهبری در خصوص ریشه عقلایی، منطقی، علمی و دینی مقاومت خاطرنشان کرد: همچنان که منطق، عقل، دین و علم ثابت کرده شرط لازم و ضروری در مقابل نظام سلطه، زورگویان، زیاده خواهان و افرادی که هدفشان تضییع حقوق دیگران هستند ایستادگی است.

وی تصریح کرد: در گفتمان مقاومت اگر جلوی نظام سلطه را سد کنی و دشمن به سد مقاومت برخورد کند سریع‌تر وادار به عقب‌نشینی می‌شود همچنان که سید نصرالله گفت و الله صهیونیسم جهانی از تارعنکبوت سست‌تر است.

نویسنده اولین کتاب بیداری اسلامی بابیان اینکه بر اساس دکترین مقاومت امام(ره)، امروز ایستادگی در برابر نظام سلطه به یک تفکر و گفتمان تبدیل‌شده است گفت: امروز رهبری مبحث مقاومت را به حدی پرورش دادند که محور مقاومت در بین شیعیان و مسلمان و آزادی خواهان جهان به‌عنوان یک گفتمان مطرح در مقابل محور سازش، بیان‌شده است.

وی عنوان کرد: امروز می‌بینیم مردم افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن لبنان و حتی آفریقا بر اساس گفتمان مقاومت مسیر خود را پیداکرده و شیعیان جهان به تأسی از تفکر مقاومت امام(ره)و رهبری در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند.

تئوریسین و تحلیل‌گر سیاسی غرب آسیا با اشاره به عقد قراردادهای میلیاردی آمریکا با عربستان در راستای فروش اسلحه‌های دپو شده ذرات خانه‌ها بیان کرد: عربستان چون دچار وادادگی و تسلیم در برابر آمریکا شده است اگرچه تمام سرمایه و منابع مادی خود را در اختیار آمریکا قرار داده اما تحقیر هم می‌شود و از طرفی ترامپ کشورهای عربی خصوصاً عربستان را به‌عنوان یک گاو شیرده خطاب می‌کند.

وی بابیان اینکه عدم ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا، حرص و طمع آن‌ها را بیشتر می‌کند افزود: زمانی که تیم مذاکره‌کننده ما در برجام با ریختن بتن در قلب راکتور اراک، کاهش تعداد سانتریفیوژها و غنی‌سازی 3.7 درصد موافقت کردند علناً و عملاً دشمن یک‌قدم جلو آمد و بحث موشک‌های بالستیک ما را مطرح کرد.

امیری از قدرت منطقه‌ای و هژمونی منطقه‌ای جمهوری اسلامی به‌عنوان بانی، ناشر و ترویج‌دهنده تفکر مقاومت در اقصی نقاط دنیا یادکرد و گفت: برجام های موشکی، حقوق بشر و قدرت منطقه‌ای زاییده تسلیم شدن گام‌به‌گام در برابر آمریکا و استکبار است.

نویسنده کتاب جنگ نرم در رابطه با کاهش هزینه مقاومت در برابر هزینه تسلیم شدن خاطرنشان کرد: نفوذ در میان ملتی که تسلیم تفکر منحط امپریالیسم آمریکا، صهیونیسم جهانی و نظام سلطه شده راحت‌تر است چراکه چنین مردم بیگانه بافرهنگ مقاومت تمام هستی‌اش از معادن تا منابع غنی، انرژی و حتی تفکرش هم غصب شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس منشور مقاومت عاشورا، هر سرزمینی برای محور مقاومت و آزادی خواهان جهان کربلاست و هرروز برای ما عاشوراست؛ امروز گفتمان مقاومت گفتمانی قوی با پشتوانه دینی، عقلی، علمی و منطقی است و نام ایران به‌عنوان رهبر جهان اسلام و محور مقاومت برای همیشه بر بلندای تاریخ خواهد درخشید.

تحلیل گر مسائل خاورمیانه:
مقاومت حیله های دشمنان را به نفع ملت های مسلمان تغییر داده است/ مقاومت یک شیوه مبتنی بر واقعیات

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار نافع، در خصوص صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص منطق مقاومت گفت: هم اکنون مقاومت  تنها درعرصه  تئوری باقی نمانده و مقاومت مبتنی بر یک منطق عقلی و واقعیات است و در عرصه عمل سالهاست که نتایج و پیامدهایش آشکار شده است.

وی با اشاره به پیامدهای مثبت مقاومت در عمل گفت: مقاومت پیامدهای مثبت  و نتایج بسیاری داشته و الان توانسته در خاورمیانه، موازنه نظامی، سیاسی و تبلیغاتی را به نفع ملت های مسلمان تغییر دهد.

تحلیل گر مسائل خاورمیانه ادامه داد: مقاومت توانسته  که استعمار سیصد ساله را که بر منطقه ما و همچنین کل جهان اسلام تسلط داشته را در یک موقعیت ضعیف و متزلزلی قرار بدهد.

وی با بیان اینکه مقاومت را باید از دو دریچه تئوری و عملی نگاه کنیم افزود: از لحاظ تئوری همانطور که مقام  معظم رهبری فرمودند مقاومت یک شعار مبتنی بر هیجانات سیاسی  و مبتنی بر یک عرصه شیوه های تبلیغاتی و بسیج جامعه به سمت مقابله با دشمن نیست.

قنادباشی  تصریح کرد: مقاومت یک راه و شیوه مبتنی بر واقعیات است،  یعنی به این صورت است که باید به  قابلیت ها و ظرفیت های سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی و همچنین به ضعف هایی که دشمن دچارش هست آگاهی داشته باشیم

وی اظهار کرد: مقاومت نه تنها برخلاف گفته رسانه های غرب یک امر محال و بی ثمر نیست بلکه می تواند در پیشبرد اهداف ملت های اسلامی  و در منافع ملی کشورهای اسلامی نقش عمده ای بازی می کند.

تحلیل گر مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: لذا مقاومت  یعنی ایستادگی در برابر زیاده خواهی دشمن، ایستاگی در برابر افزون طلبی و توسعه طلبی دشمن و ایستادگی در مقابل  کوشش دشمن برای ادامه تسلط سیصد ساله بر کشور اسلامی است.

وی عنوان کرد:  مقاوت نه تنها یک راه بلکه یک راهبرد مهم و موثر عقلانی و مبتنی بر آموزه های اسلامی برای پیشبرد اهداف ملت های اسلامی است بلکه راهی است که امتحان شده و نتایج آن الان آشکار است.

قنادباشی با اشاره به تلاش کشورهای غربی بر تحقیر نمودن ملت های مسلمان گفت:  قدرت های غربی در طی ده های گذشته همواره کوشش کردند و در حال حاضر هم چنین سیاسی را دنبال می کنند که  با برجسته سازی توان خودشان و با کوچک  شمردن و تحقیر کشورهای اسلامی  بر آنها  تسلط پیدا کنند  و در واقع اجازه ندهند ملت ها در برابر آنها بایستند و به فکر ایستادگی باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورهای اسلامی هم افرادی که مرعوب دشمن و شجاعت لازم را نداشتند و هیاهوی دشمن را باور کردند و تحت تاثیر هجمه های اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی دشمن قرار گرفتند کم نبوده اند .

تحلیل گر مسائل خاورمیانه افزود: لذا ما الان یک کارنامه سیاهی از افراد وابسته ای داریم که با پذیرش سیاست های غربی همسو با غرب حرکت کردند که در فرهنگ ما این افراد جز خائنین هستند.

وی در پایان گفت: ما در واقع در عرصه عمل هم اگر نگاه کنیم می بینیم که کشورهایی که با غرب همسو بودند هزینه های بسیار زیادتری از افرادی که مقاومت کردند داده اند و همانطور که مقام معظم رهبری  فرمودند هزینه های پذیرش همسویی با دشمن بسیار زیادتر از هزینه های مقاومت است .

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):
اوضاع اقتصادی کنونی نتیجه چشم دوختن به دشمن است/ کلید پیروزی مقاومت است

حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان در حرم مطهر امام راحل، یکی از ویژگی‌های حضرت امام را گفتمان مقاومت دانستند و تئوری انقلابی حضرت امام را تئوری مقاومت در برابر نظام استبدادی در داخل و نظام استعماری و استکباری در خارج عنوان کردند.

وی با بیان اینکه اساسا در فرهنگ امام خمینی(ره) مقاومت ناشی از آن تئوری جهانی‌سازی ایشان است، اظهار داشت: در خصوص Globalization دو برداشت مقابل هم وجود دارد؛ برخی Globalization را به معنای جهانی شدن می‌دانند و طرفدار جهانی شدن هستند اما حضرت امام در مقابل جهانی شدن مقاومت می‌کردند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: به این معنا که امام حاضر نبودند ملت ایران در مقابل موج جهانی‌سازی غربی جهانی بشود و در واقع مخالف با جذب در پازل قدرت جهانی بودند.

باقرزاده اضافه کرد: بر همین اساس در مقابل فشارهایی که برای جهانی‌سازی جهان اسلام از بیرون صورت می‌گرفت امام دارای روحیه مقاومت بودند و دیدگاه ایشان برای جهان معاصر، جهانی‌سازی اسلام، عدالت، معنویت، اخلاق و ارزش‌های اسلامی و انسانی بود.

وی با بیان اینکه پیرامون گفتمان مقاومت حضرت امام دو بعد سلبی و ایجابی را می‌توان استنتاج کرد، عنوان کرد: امام از یکسو طرفدار فرهنگ مقاومت بودند چون مخالف با جهانی شدن بودند و از سوی دیگر طرفدار فرهنگ مقاومت بودند چون حامی جهانی‌سازی بودند.

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: حضرت امام معتقد بودند برای جهانی‌سازی باید مقاومت به خرج داد و هزینه کرد تا گفتمان انقلاب اسلامی جهانی بشود و ملت‌های مسلمان و حتی غیرمسلمان عدالت‌خواه هم گرایش پیدا کنند.

باقرزاده با بیان اینکه روحیه مقاومت‌گرایی امام در مقاطع  مختلف خود را نشان داد، بیان کرد: امام در جریان انقلاب اسلامی که بعضی‌ها وسط مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، تئوری «شاه بماند ولی حکوکت نکند اما سلطنت کند» را مطرح کردند که جبهه ملی و نهضت آزادی طرفدار این دیدگاه بودند و حضرت امام به شدت مخالفت می‌کردند و می‌فرموند شاه باید از این مملکت برود.

وی خاطرنشان کرد: در جریان جنگ تحمیلی نیز شعار حضرت امام جنگ جنگ تا پیروزی و تنبیه صدام بود اما در مقابل دیدگاه امام، کسانی بودند که می‌گفتند باید به یک شکلی جنگ را تمام کنیم و حتی اگر شد امتیاری هم بدهیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اضافه کرد: آن زمان برخی از عناصری که در بدنه تصمیم‌سازی نظام بودند نگذاشتند این دیدگاه امام محقق بشود و چون کسانی نخواستند آن موقع مقاومت بشود کار به جام زهر کشید.

باقرزاده افزود: البته امروز تمام اهداف حضرت امام به دست آمریکایی‌ها با هزینه‌های زیاد محقق شده است، یعنی آن کاری که آمریکایی‌ها در عراق کردند اگر ما خودمان آن زمان می‌کردیم هزینه‌اش خیلی کمتر بود.

وی با اشاره به اینکه در زمان دولت سازندگی تئوری رهبر انقلاب مقاومت اقتصادی و به قول معروف اقتصاد مقاومتی بود، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در برابر دیگران سر خم نکند و به آن‌ها امتیاز ندهد؛ اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون زا، یعنی اقتصادی که در عین برون‌گرایی باید درون‌زا باشد و روی پای خودش بایستد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: اینکه الان سال‌هاست که ما داریم این همه فشار را تحمل می‌کنیم به خاطر عدول مسئولین از اقتصاد مقاومتی و عدم اهتمام آن‌ها به اجرای اقتصاد مقاومتی است بخاطر اینکه چشم آن‌ها به وادات و سرمایه‌های خارجی است.

باقرزاده تصریح کرد: در ماجرای سوریه، آمریکا و اروپا با سعودی‌ها دست‌به‌یکی کردند و خواستند اهداف خودشان را بر ما تحمیل کنند اما ما مقاومت کردیم و پیروز شدیم.

وی با بیان اینکه در لبنان و فلسطین دستاورد مقاومت پیروزی بوده است، یادآور شد: امثال محمود عباس و یاسر عرفات عبرت هستند، چرا که آن‌ها کسانی هستند که با عقب‌نشینی و سازش چیزی عایدشان نشد این در حالی است که مقاومت و مجاهدت‌های حزب‌الله و حماس و غزه دستاوردهای زیادی را نصیب کشورهایشان کرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه قدرت موشکی برای ما پیروزی به ارمغان آورد، تأکید کرد: در جریان هسته‌ای ما مذاکره و توافق کردیم و نتایج آن را هم داریم می‌بینیم؛ در حالی که رهبر انقلاب نظرشان این بود که این موضوع نتیجه‌ای ندارد اما آقایان به سمت توافق و عقب‌نشینی رفتند و این عقب‌نشینی امروز باعث شده است که دشمن وقتی خرش از پل گذشت به ریش ما بخندد و خیلی راحت تعهداتش را زیر پای بگذارد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: هرچند گرایش‌هایی وجود دارد که می‌خواهد بین اروپا و امریکا تفکیک قائل شود، اما آنچه واقعیت دارد و شاهد آن هستیم این است که هم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعهداتشان را زیر پای گذاشتند.

وی گفت: برخی می‌خواهند اینگونه القا کنند که مقاومت هزینه زیادی دارد و مقاومت یعنی نابود شدن و از بین رفتن در حالی که کلید پیروزی مقاومت است؛ پیروزی بر اثر مقاومت است و نصرت الهی منوط به نصرت ما است و نصرت ما هم یعنی همان مقاومت و البته هزینه‌های نصرت ما خیلی کمتر از هزینه‌های خانه نشینی ما است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.