1398-03-09 15:27
920
0
63573
بررسی ابعاد تشکیل معاونت بازرگانی توسط دولت در گفت و گوی موسوی لارگانی؛

اقدام دولت به تشکیل معاونت بازرگانی، دور زدن مجلس است/ تفکیک وزارتخانه صمت تولید داخل را بیچاره می کند/ به کارگیری افراد ناکارآمد در دولت توهین به مردم است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصمیم جدید دولت در تشکیل معاونت بازرگانی گفت: تصمیماتی که بعضاً در تشکیل این معاونت ها اتخاذ می شود به طور کلی غلط است و جدایی از این تصمیم غلط باید از فردی که در امورات بازرگانی قوی است و توانمندی خودش را در جایگاه های دیگر ثابت کرده استفاده شود.

به گزارش گلستان ما، ناصر موسوی لارگانی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به تشکیل معاونت بازرگانی توسط دولت اظهار داشت: به نظر من اقدام دولت به نوعی دور زدن مجلس است؛ باتوجه به این که دولت لایحه تفکیک وزارت صنعت و معدن و بازرگانی را به مجلس ارائه داده است اما مجلس به این طرح رای نداد.

وی تصریح کرد: طرحی که الآن در مجلس مطرح است با مخالفت جدی نمایندگان مواجه شده است و دلیلش این است که نباید دور باطل زد و نباید دولت ها مشکلات اقتصادی را به وجود یا عدم وجود وزارتخانه بازرگانی گره بزنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: هزینه های سنگینی برای ادغام این دو وزارتخانه بر بیت المال و مردم تحمیل شد و الان درست نیست که بعد از گذشت کم تر از شش هفت سال معاونت های بازرگانی و صنعت و معدن تفکیک شوند و هزینه سنگین تری را به بیت المال و مردم و کشور تحمیل کرد.

موسوی لارگانی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجلس با طرح پیشنهادی دولت موافقت نکرده است، دولت تصمیم گرفته تا معاونت بازرگانی را تشکیل دهد که به نظر می رسد با قانون مغایرت دارد و دولت نباید به دلیل مخالفت جدی مجلس چنین حرکتی را انجام دهد.

وی ابراز داشت: اگر واقعاً مشکل دولت این است که می خواهد یک وزیر اضافه کند، همان شخص را می تواند به عنوان قائم مقام وزیر در امور بازرگانی انتصاب کند و این قائم مقام اهدافی دولت را دنبال کند اما این که دولت بخواهد یک معاونتی در ریاست جمهوری تشکیل دهد، این معاونت یعنی معاونت واردات.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزد: جدا شدن معاونت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن یعنی مدیریت واردات و بیچاره کردن تولید داخل به عبارت دیگر هیچ هدف دیگری از این تفکیک نمی توان احصا کرد.

ناصر موسوی لارگانی اشاره کرد: ایجاد و تشکیل معاونت بازرگانی خلاف است و مجلس باید به این مسئله ورود کند؛ دولت خودش نمی تواند معاونت دیگری را اضافه کند.

موسوی لارگانی در تشریح معرفی «حسن یونس سینکی» بعنوان متصدی معاونت بازرگانی گفت: قطعاً وقتی یک فردی قرار است در جایگاهی بکارگیری شود که قبلاً هم در راستای همین ماموریت عملکرد ضعیفی داشته، کار اشتباهی است و آزموده را آزمودن خطاست.

وی اظهار داشت: سینکی روزی بعنوان دبیر تنظیم بازار در جایگاهی مسئولیت داشته و نتوانسته است به نحو احسن به وظیفه خودش عمل کند، اگر امثال سینکی به وظایف خودشان خوب عمل می کردند و بازار تنظیم شده بود الان مشکلی نداشتیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: وقتی شخصی به وظایف خود در جایگاهی که هست عمل نمی کند طبیعتاً بکارگیری این شخص در پست های بالاتر، توهین به مردم و مدیران توانمند است.

وی در پاسخ به این سوال که "چرا سینکی با وجود استعفا در شرایط بحرانی باید به سمت معاون بازرگانی منصوب شود؟" گفت: تصمیماتی که بعضاً در تشکیل این معاونت ها اتخاذ می شود به طور کلی غلط است و جدایی از این تصمیم غلط باید از فردی که در امورات بازرگانی قوی است و توانمندی خودش را در جایگاه های دیگر ثابت کرده استفاده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اظهارات اخیر آقای روحانی در خصوص اختیاراتش اشاره کرد و ادامه داد: در دوره های قبل ریاست جمهوری هم از اول انقلاب تا الان هیچ رئیس جمهوری را نداشتیم که به اندازه اقای روحانی اختیارات داشته باشد و مجلس و رهبری از رئیس جمهور حمایت کرده باشند.

موسوی لارگانی در تشریح همسویی مجلس با دولت تصریح کرد: مجلس در دوره های یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری اختیاراتی را به دولت داده است که قابل مقایسه با دولت های پیشین نیست؛ دولت نهم و دهم متمم بودجه را چند بار به مجلس آورند ولی مجلس به آن رای نداد اما برای این دولت همان دفعه اول رای داد.

وی به نمونه دیگری از همسویی مجلس با دولت اشاره کرد و گفت: مجلس استقراض از کشورهای خارجی را به دولت های نهم و دهم اجازه نداد اما در دولت یازدهم این طرح را مصوب کردند و در کل اختیارات این دولت نسبت به دولت های قبل خیلی بیش تر شده است.

موسوی لارگانی در پایان بیان تصریح کرد: رئیس جمهوری به صراحت بگوید کدام اختیارات را از مجلس خواسته است، مگر مجلس می تواند سوای از قانون اساسی اختیار دیگری به رئیس جمهور بدهد؛ قانون اختیارات رئیس جمهور را مشخص کرده است.

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.