1398-02-18 13:24
1061
0
63082
واکنش عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران به قیمت‌های متنوع در ‌بازار؛

ما برای پیشگیری از گرانی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: ما برای پیشگیری از گرانی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چراکه گرانی در واقع تبعات موضوعات دیگر است مثلا گران شدن گندم سبب گران شدن ماکارونی می‌شود.

به گزارش گلستان ما، سال‌های زیادی است که در ذهن مردم ما ماه مبارک رمضان با گرانی کالاهای اساسی یکی شده و همه اینها به‌نوعی کام مردم را در ماه مهمانی خدا تلخ می‌کند.

امسال گرانی دیگر ویژه ماه مبارک رمضان نیست و از قبل از شروع سال نو مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برایشان چیز تازه‌ای نیست و البته مسئولان از چند ماه پیش این تأکید را دارند که در حال انجام اقدامات ضروری برای تنظیم بازار هستند و گلایه مردمی هم از این است که آثار این تنظیم بازار برای آنها واضح نیست و همچنان بدون قاعده و قانون شاهد تفاوت قیمت‌ها هستیم.

با توجه به وجود گلایه‌های مردمی در مورد موضوعات تنظیم بازار خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

محمود بنانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس در ارتباط با علل برگزار نشدن نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ماه مبارک رمضان می‌گوید: نمایشگاه ضیافت همه‌ساله برای توزیع اقلام تنظیم‌بازاری برگزار می‌شود و ما هم‌اکنون شبکه توزیع را چه به‌صورت شبکه صنفی و چه به‌صورت تعاونی‌های توزیعی مختلف ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: به‌عبارت دیگر کالاهایی را که از طریق دولت تأمین شده و با قیمت‌های مصوب باید به‌فروش رسانده شود توزیع می‌کنیم و به همین علت نمایشگاهی به‌نام نمایشگاه ضیافت دیگر معنایی نداشته و تنها آوردن افراد به آنجا و تحمیل یک هزینه اضافی به آنها است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران تأکید می‌کند: در نمایشگاه هم کالاهایی برای تنظیم بازار توسط دولت توزیع می‌شود که شامل اقلامی مانند برنج، گوشت، شکر و سایر مواردی از این دست هستند و سایر اقلامی که در نمایشگاه ضیافت به‌فروش می‌رسد؛ توسط بازار تأمین می‌شود.

بنانژاد در پاسخ به اینکه "آیا منظور شما این است که وضعیت فعلی بازار نیاز به تنظیم ندارد که نمایشگاه برگزار نمی‌شود؟"، اظهار می‌کند: منظور ما این نیست که بازار نیاز به تنظیم نداشته باشد اعتقاد ما این است که نمایشگاه ابزاری برای تنظیم قیمت نیست.

وی ادامه می‌دهد: ما در چند سال گذشته تجربیاتی در برگزاری نمایشگاه داشته‌ایم و هیچ کدام از آنها در تنظیم بازار تأثیر مثبتی به آن شکل نداشته‌اند اما ما هم‌اکنون شبکه‌های توزیع را در بازار داریم و نیازی نیست که نمایشگاهی برگزار کنیم که یک هزینه غرفه و رفت‌وآمد و سایر موارد را به مردم در این فاصله زیاد نمایشگاه تحمیل کنیم تا بتوانند کالای تنظیم‌بازار را تهیه کنند.

رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس تأکید می‌کند: هم‌اکنون در اقصی نقاط شهر در همه مناطق نمایندگانی هستند که این دسته از کالاها را توزیع می‌کنند و سعی بر این شده در توزیع این کالاها عدالت هم در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که "چرا علی‌رغم تمام اقداماتی که در راستای تنظیم و نظارت و بازرسی بازار انجام می‌شود باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها و به‌وجود آمدن التهاب در بازار هستیم؟"، خاطرنشان می‌کند: در پیشگیری از گرانی ما کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم، گرانی تبعات چیزهای دیگری است به‌عنوان مثال گندم گران می‌شود و بعد از آن ماکارونی گران می‌شود؛ یا اینکه گران شدن برنج به حوزه‌های تخصیص ارز و مسائل دیگر ارتباط دارد و اینها چیزهایی است که گرانی را ایجاد می‌کند و کاری برای آن نمی‌توان کرد اما کاری که ما انجام می‌دهیم این است که با گرانفروشی و تخلفات این‌چنینی برخورد کنیم یعنی در شبکه توزیع گرانفروشی نداشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران ادامه می‌دهد: این‌که در هر مغازه یک نوع از کالا یک قیمت داشته باشد در حد معمول ایرادی ندارد و اتفاقاً جزو مزیت‌های بازار است؛ در نظر بگیرید ما زمانی کالایی مانند شکر را توزیع می‌کنیم و به همه می‌گوییم که "این شکر در اختیار شما قرار گرفته و باید با قیمت مصوب به مردم عرضه کنید".

بنانژاد اضافه می‌کند: ما می‌توانیم در این صورت قیمت‌گذاری این کالا را انجام دهیم آن هم به این علت که خودمان آن را تأمین می‌کنیم اما از طرف دیگر بسیاری از کالاهایی که در واحدهای صنفی به‌فروش می‌رسد با کیفیت، وزن، برند و سایر مؤلفه‌های مختلف تهیه می‌شود و قاعدتاً اختلاف قیمت آن هم باید وجود داشته باشد.

وی بیان می‌کند: این اختلاف قیمت به‌علت تفاوت‌های بسیاری است که کالاها با هم در وزن، برند، بسته‌بندی و سایر مواردی از این دست دارند؛ ما بازار دستوری نداریم که بگوییم  همه باید به یک قیمت کالاهای خود را به‌فروش برسانند؛ بالأخره هر کسی نحوه تأمین متفاوتی با دیگری دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران تصریح می‌کند: ممکن است مغازه‌ای از یک طریق کالا را تأمین کند که ارزان‌تر از مغازه دیگر باشد این دلیل بر تخلف آن واحد دیگر نیست و مانند این مسئله صدها شاخص دیگر هم وجود دارند که به‌روی قیمت کالاها تأثیر می‌گذارند.

بنانژاد در ارتباط با اقدامات نظارتی در نظر گرفته‌شده برای ماه مبارک رمضان، بیان می‌کند: در ماه مبارک رمضان برای بازرسی از بازار 20 اتحادیه درگیر در بازار این ماه، به‌صورت مستقیم شرکت داشته و در گشت‌های مشترک با بهداشت، دامپزشکی و سایر دستگاه‌های دولتی هماهنگ بوده و اقدامات مربوط به بازرسی و نظارت را انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید: در واقع ما از 6 اردیبهشت اقدامات این حوزه را آغاز کرده و و از 16 اردیبهشت نیز در بخش‌های بهداشت و بازرسی کیفیتی هم ورود داشته‌ایم.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با ابراز اینکه برخی از افراد نسبت به قیمت زولبیا و بامیه اعتراض دارند، تصریح می‌کند: طبق قیمت اعلام‌شده زولبیا بامیه درجه یک 18 هزار تومان قیمت دارد البته باید این را گفت که بدون مغز و خلال قیمت آن این میزان است و با اضافه شدن اقلام لوکس دیگر مانند پودر پسته، خلال بادام و سایر موارد قیمت آن به‌تناسب افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.