1398-01-19 11:35
545
0
62426
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس:

نقدینگی یک تریلیون و ۷۸۰ هزار میلیارد تومانی کشور از سیل ویرانگرتر است/اصلاح سیستم بانکی و کنترل نقدینگی دو پیش‌نیاز تحقق شعار سال

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: نقدینگی موجود در کشور از سیلاب‌های اخیر ویرانگر تر است و کنترل نقدینگی، اصلاح سیستم بانکی، مدیریت واردات کالا به کشور، اصلاح سیستم گمرکی، اصلاح سیستم بورس و افزایش بهره وری پیش نیازهای اصلی تحقق شعار سال است.

به گزارش گلستان ما، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: عملیاتی کردن شعار سال چندین پیش‌نیاز دارد که همه مسئولین دولت، مجلس و قوه قضائیه باید برای تحقق این پیش‌نیازها و تحقق شعار سال تلاش کنند.

سیستم بانکی کشور ربوی است

وی در ادامه، اصلاح سیستم بانکی را یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحقق شعار سال دانست و بیان کرد: سیستم بانکی کشور ربوی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی به آن اشاره کرد، دولت قرار بود لایحه‌ای برای اصلاح سیستم بانکی ارائه دهد که تاکنون چنین چیزی محقق نشده است.

سلیمی افزود: در حالی است کشور کره در سال گذشته نگران تأثیرات منفی افزایش سود تسهیلات بانکی از یک‌به‌یک و نیم درصد در بخش صنعت و تولید بود در سیستم بانکی کشور ما تسهیلات با سود ۲۸ الی ۳۲ درصد به تولیدکننده پرداخت می‌شود که عملاً چنین تسهیلاتی هیچ کمکی به بخش تولید در کشور نمی‌کند.

اصلاح سیستم گمرک و مدیریت واردات لازمه تحقق شعار سال

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس، مدیریت واردات کالا به کشور و اصلاح سیستم گمرکی را دیگر پیش‌نیازهای تحقق شعار سال معرفی و بیان کرد: در سیستم گمرکی کشور واقعاً با مشکل مواجه هستیم و درحالی‌که مردم در صف گوشت بودند، گوشت‌های وارداتی و انبارشده در گمرک ترخیص نمی‌شد و با اصلاح سیستم گمرکی و مدیریت واردات کالا باید تلاش کنیم علاوه بر تأمین نیازهای مردم از تولیدکننده داخلی نیز حمایت کنیم.

این نماینده مجلس، اصلاح سیستم بورس، افزایش بهره‌وری و هدایت و کنترل نقدینگی موجود در کشور را از دیگر پیش‌نیازهای تحقق شعار سال دانست.

نقدینگی یک تریلیون و ۷۸۰ هزار میلیارد تومانی کشور از سیل ویرانگرتر است

سلیمی ادامه داد: در حال حاضر یک تریلیون و ۷۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که این نقدینگی از سیلاب‌های اخیر ویرانگرتر است و به هر بخشی از اقتصاد کشور سرازیر شود خسارات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

تعطیلی ۲۲ روزه مجلس در شرایط کنونی قابل‌قبول نیست/در شرایط جنگ اقتصادی هستیم

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس همچنین اظهار کرد: آمادگی برای مقابله با ترفندها و تحریم‌های دشمن در شرایط جنگ اقتصادی، تلاش برای تحقق شعار سال و پیگیری مسائل و مشکلات بحران سیل اخیر کشور از مهم‌ترین وظایف مجلس است که باید با جدیت به آن پرداخته شود و متأسفانه تعطیلات ۲۲ روزه‌ی نوروزی مجلس تحقق وظایف نمایندگان مجلس را با مشکلاتی روبرو کرده است.

وی با اشاره به موضوع افزایش بهره‌وری، با انتقاد از تعطیلی ۲۲ روزه مجلس در ابتدای سال و کاهش روزهای کاری مجلس طبق مصوبه نمایندگان در سال جدید گفت: بهره‌وری یعنی استفاده حداکثری از حداقل امکانات و هزینه‌ها و تعطیلی مجلس از ۲۶ اسفند تا ۱۸ فروردین در شرایط بحرانی مجلس به‌هیچ‌وجه با موضوع افزایش بهره‌وری همخوانی ندارد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به شیطنت‌های اخیر کشورهای اروپایی و آمریکایی در بحث حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین خروج انگلیس از برجام در روزهای ابتدایی سال گفت: توقع داشتیم روسای مجلس با فراخوان و دعوت فوری از نمایندگان، با برگزاری جلسه فوق‌العاده مسائل روز کشور را بررسی می‌کرد که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

مجلس به شعبه دوم دولت تبدیل‌شده است

سلیمی ادامه داد: مجلس به شعبه دوم دولت تبدیل‌شده و نمایندگانی که به‌واسطه حمایت دولت به مجلس راه پیداکرده‌اند، به‌جای پیگیری مسائل و مشکلات مردم، به‌عنوان زبان گویای مردم، متأسفانه در حال تبعیت کامل از دولت هستند.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس افزود: آمادگی برای مقابله با ترفندهای دشمن، تلاش برای تحقق شعار سال و پیگیری مسائل و مشکلات بحران سیل در کشور از مهم‌ترین وظایف مجلس است که باید با جدیت به آن پرداخته شود و متأسفانه تعطیلات زیاد مجلس با این وظایف مطابقت ندارد.

کاهش روزهای کاری مجلس در ۱۰ سال گذشته غیرقابل‌قبول است

وی همچنین با اشاره به کاهش تعداد روزهای جلسات علنی مجلس طی یک دهه اخیر بیان کرد: برای اولین بار در ده سال گذشته تعداد جلسات مجلس از ۴ روزبه ۳ روز کاهش پیداکرده است و نمایندگان مجلس برای عمل به وظایف قانونی خود شامل قانون‌گذاری و نظارت باید در صحن مجلس حاضر باشند و تعطیلات این‌چنینی عمل به وظایف را با مشکل مواجه خواهد کرد.

سلیمی یادآور شد: ۳۰ استان کشور درگیر سیل است و مجلس با تعطیلی نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند و درحالی‌که از یک ماه قبل بارش باران پیش‌بینی‌شده بود، استانداران و شهرداران نباید مناطق تحت مسئولیت خود را ترک می‌کردند و مجلس بایستی با تشکیل جلسه موضوع حضور یا عدم حضور مسئولین در مناطق تحت مسئولیت را موردبررسی قرار دهد.

فشار دولت به نمایندگان غیرهمسو برای حذف، هضم و یا جذب

نماینده محلات و دلیجان در مجلس همچنین اظهار کرد: اگرچه نمایندگان واقعی مردم در مجلس در اقلیت هستند ولی تأثیرگذار هستند و دولت از طرق مختلف در حال فشار به این افراد است تا آن‌ها را حذف، هضم و یا جذب کنند.

این نماینده مجلس در خاتمه با اشاره به مصوبه جدید مجلس در خصوص نظام جامع انتخابات مجلس و معرفی نمایندگان از طرف احزاب خاطرنشان کرد: نظام اداری کشور باید به سمت نظام پارلمانی حرکت کند و احزاب باید پاسخگوی عملکرد نمایندگان خود برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس باشند و این در حالی است که در حال حاضر، احزاب پس از حمایت از اشخاص در شرایط بحرانی پاسخگو نیستند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.