1397-12-22 12:34
443
0
61884
معاون رئیس جمهور:

برجام منافع اقتصادی برای ایران نداشت

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه برجام منافع اقتصادی برای ایران نداشت.

به گزارش گلستان ما، لعیا جنیدی در گفت وگو با تسنیم در بابلسر در پاسخ این پرسش که آیا ممکن است تجربه برجام در بحث معاهدات پالرمو، سی اف تی و اف ای تی اف تکرار شود، اظهار داشت: برجام بی‌فایده نبوده و هنوز هم کسی نمی‌تواند بگوید بی‌فایده است اما موضوع دیگری وجود دارد که آن هم بحث تسلط آمریکا بر سیستم مالی و بانکی است و با توجه به گستردگی استفاده از منابع دلار و اتاق تسویه و زیر‌ساخت‌ها نمی‌توانیم منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام را به‌دست آوریم و محدودیت‌هایی از طرف آمریکا برای کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برجام را نباید یک امر ناموفق دانست، افزود: اولین اقدام برجام رفع مسایل امنیتی پیرامون کشور بوده و مسئله فصل هفتم منشور و اینکه ما را تهدید صلح جهانی اطلاق کنند ‌از بین برده ‌ولی از نظر اقتصادی نتوانست همه حاصلی که لازم بود را به بار آورد.
معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: درباره  معاهده پالرمو نیز تقریبا تمام کشورهای دنیا عضو آن هستند، ما لامحاله باید بانکداری داشته باشیم که به بانکداری بین‌المللی متصل باشد و نمی‌توانیم یک بانکداری تنها و منزوی برای خودمان داشته باشیم، اصلاً چنین اقدامی، عملی نیست و ناگزیر باید به سیستم بانکداری بین‌المللی متصل باشیم.
جنیدی افزود: جرایمی که در این معاهدات آمده‌اند در کشور جرم‌انگاری شده و بسیاری از امتیازات و تعهدات آن در داخل کشور در حال انجام بوده و باید از امتیازات مربوط به این معاهدات بهره‌مند شویم.
وی خاطرنشان کرد: اگر نگرانی‌هایی در بعضی جنبه‌ها وجود دارد  حق داریم رزروها و تحفظ‌هایی بگذاریم و در مورد این معاهدات دولت این تحفظات را پیشنهاد کرده و مجلس حتی ممکن است آن را افزایش داده باشد و در آنجایی که ما فکر می‌کنیم ممکن است مضر به حاکمیت ملی، امنیت ملی و نظم عمومی ما باشد یا مغایرتی با قانون اساسی داشته باشد همه این تحفظ‌ها گنجانده شده و به‌نظر می‌رسد که در مجموع نگرانی‌های مطروحه قابل مدیریت باشد.
معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: در بحث واردات، صادرات، نقل وجوه مربوطه به این‌ها و برای جرایمی که اتفاق می افتد و ما قربانی آن هستیم، باید بتوانیم پیگیری کنیم. پس برای همه این موارد ما نیاز به الحاق داریم و در عین حال با انطباق با استانداردها می توانیم ارتباط‌مان را با سیستم بانکی بین المللی حفظ کنیم.
جنیدی در پاسخ به این پرسش که نظر شما و دولت درباره تصویب یا عدم تصویب معاهده پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست، گفت: این موضوع خواست دولت بوده و خود دولت پیشنهاد دهنده بوده و پیش‌بینی قطعی نمی توان کرد ولی بالاخره مجمع تشخیص در حال بررسی تاثیر و تاثر این دو معاهده و اثر احتمالی‌اش بر روی تحریم‌ها‌‌ست.
وی افزود: توقع و انتظار ما از مجمع همکاری برای رفع مشکل سیستم بانکداری کشور بوده و قطع ارتباط باقی مانده بانکی بین‌المللی نه تنها در شرایط فعلی بلکه در هیچ شرایطی به نفع و صلاح ما نیست زیرا نمی‌توانیم یک سیستم بانکداری جزیره ای داشته باشیم، عملاً این امر امکان‌پذیر نیست.
‌انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.