1397-12-21 18:32
550
0
61860
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

عدم تعامل مناسب میان مجلس و قوه قضائیه/ در موضوعات چک، سفته بازی، طلاق و کلاه­برداری خلأ قانونی وجود دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد شفافیت آرا قضات تصریح کرد: شفافیت همیشه عامل بازدارنده از خطاها، اشتباه­ها و رانت ها است. من فکر می کنم باید از تجارب خوب دنیا در این زمینه بهره برد.

به گزارش گلستان ما، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسون برنامه و بودجه در گفتگو با  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر ریاست قوه قضاییه و مواردی که رئیس جدید این قوه باید در نظر داشته باشد تا شاهد تحول در این قوه باشیم، گفت: در این راستا باید دید مردم از قوه قضاییه چه انتظاری دارند؟ مردم انتظار تظلم خواهی،­ اجرای عدالت، عدم پذیرش سفارش ها و لابی­گری را دارند. همچنین آنها دنبال کوتاه شدن مسیر رسیدگی به دادخواست­ها هستند به گونه­ ای که زور و زر تعیین کننده نباشد.

شفافیت آرای قضات موجب افزایش دقت قضات می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد شفافیت آرا قضات تصریح کرد: شفافیت همیشه عامل بازدارنده از خطاها، اشتباه‌­ها و رانت ها است. من فکر می کنم باید از تجارب خوب دنیا در این زمینه بهره برد. به طور مثال منتشر شدن رای قضات در یک سامانه و در دسترس قرار گرفتن آن و همینطور بحث در دانشکده­ های حقوق می تواند جنبه احتیاط قضات در صدور رای را فراهم کند.

قوه قضائیه می‌تواند در شناسایی ضعف‌ها و خلاهای قانونی نقش جدی ایفا کند

جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص بهبود عملکرد قوه قضائیه در مساله لایحه­نویسی گفت: چون این قوه محل رجوع و بررسی تخلفات است می‌تواند خلاهای قانونی را بسیار بهتر شناسایی کند. برخی از قوانین ما تنقیح نشده­‌اند. به طور مثال ما هنوز قانون درشکه­رانی را در کشور داریم. ولی من فکر می­کنم قوه قضاییه به تناسب حجم پروند­ه­‌ها و وجود مشکل در کشور، لایحه به مجلس ارائه کند. به طور مثال در بحث چک، سفته بازی، طلاق و کلاه­برداری اشکال قانونی وجود دارد. ولی متاسفانه بین قوه قضاییه و کمیسیون قضایی مجلس ارتباط خوبی برقرار نشده است.

در حال حاضر قوه قضائیه در زمینه قانونگذاری منفعلانه عمل می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه نبود تعامل مناسب بین قوه‌قضاییه و مجلس را از علت منفعل بودن این قوه بیان کرد و گفت: مجبورم اعلام کنم یکی از دلایلی که نمایندگان ما حاضر نیستند وارد کمیسیون قضایی شود و این کمیسیون کم عضوترین کمیسیون مجلس است، همین نبود تعامل خوب کمیسیون قضایی مجلس با قوه قضائیه و عدم ارائه لوایح از سوی قوه قضائیه است.

وی افزود: وقتی در موضوعی حجم پرونده‌­ها زیاد می شود باید علت را ریشه­ یابی کرد. در این صورت متوجه می‌­شویم که از خلاء قانونی سو استفاده می­ شود. پس قوه قضائیه می­‌تواند به سرعت برای رفع این خلاء لایحه ارائه دهد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.