1397-12-21 14:33
574
0
61855
گزارش؛

ماجرای نازنین زاغری و کاسه زیر نیم کاسه انگلیسی‎ها/ روزنامه اصلاح طلب: انگلیس از ما دلخور شده است/ درخواست رافت اسلامی برای محکوم امنیتی!

ماجرای «زاغری» شهروند ایرانی-انگلیسی که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، فرودین‌ماه سال 1395 در تهران دستگیر شد، هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ موضوع «نازنین زاغری راتکلیف» برای انگلیسی‌ها از نان شب هم واجب تر شده است. بعد از اینکه وزیر خارجه پیشین انگلیس یعنی «بوریس جانسون» آن گاف معروف درباره علت واقعی حضور زاغری در ایران را داد و بر خلاف ادعای رسانه‌های انگلیسی که مطرح می کردند وی برای دیدار خانواده اش به ایران آمده است، جانسون بیان کرد که زاغری در ایران در حال آموزش روزنامه نگاران در ایران بود.

وی گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»
«زاغری» شهروند ایرانی-انگلیسی که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، فرودین‌ماه سال 1395 در تهران دستگیر شد. 
سپاه ثارالله کرمان مدتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت های مختلفی درراستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.» پرونده زاغری سپس مورد بررسی قرار گرفت و وی در دادگاه انقلاب به 5 سال حبس محکوم شد.
اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری از سوی دولت انگلیس
حالا انگلستان در اقدامی نادر با اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری این پرونده را از حالت کنسولی به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل کرد.
این نخستین بار است که دولت انگلستان با به کار بردن این ابزار قانونی بین‌المللی به "نحوه برخورد" با یکی از شهروندانش در یک کشور دیگر اعتراض نشان می‌دهد.
جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلستان، اقرار کرد که اعطای این حمایت دیپلماتیک را به سادگی انجام نداده است، اما گفت: "این یک اقدام دیپلمایتک مهم است که به تهران نشان می‌دهد رفتار آن کاملاً اشتباه است".
وی با بیان این که این اقدام به تمام دنیا نشان می‌دهد که نازنین زاغری بی‌گناه است، مدعی شد که انگلستان زمانی که با یکی از شهروندانش از روی "ناعدالتی" رفتار شود، کنار نخواهد نشست.
هانت ادعا کرد که نازنین زاغری یک زن بی‌گناه است که سه سال اخیر را دور از دختر و همسر خود در یک زندان ایرانی سپری کرده است.
وزیر خارجه انگلیس در سفری که به ایران داشت به دیدار خانواده زاغری هم رفت و با دختر وی دیدار کرد. دیداری که سعی داشت در آن نقش مادرانگی زاغری را پررنگ کند و بساط مظلوم نمایی وی را مهیا سازد. 
بعیدی نژاد: اعطای حمایت دیپلماتیک به " زاغری" مخالف حقوق بین‌الملل است
 در همین رابطه، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس در صفحه توییترش نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.
بعیدی نژاد پیشتر درباره وضعیت زاغری در زندان گفته بود: خانم زاغری در طول مدت حبسش تاکنون، ۴۹ بار خدمات تخصصی پزشکی دریافت کرده که شامل ۲۲ مراجعه به فیزیوتراپ، ۱۵ مراجعه به روان‌پزشک، ۸ مراجعه به دندان‌پزشک و ۴ مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بوده است.
فلاحت پیشه: موضوع زاغری در قالب رأفت اسلامی قابل حل بود
«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اعطای "حمایت دیپلماتیک" به نازنین زاغری اظهار کرد: «اگر انگلیسی‌ها این کارها را انجام نمی‌دادند موضوع زاغری در قالب رأفت اسلامی قابل حل بود. انگلیس و برخی کشورهای اروپایی، پرونده‌هایی که کاملا جنبه حقوقی و قضایی دارد را سیاسی می‌کنند. سیاسی کردن این پرونده‌ها باعث می‌شود کشورهایی همچون انگلیس کمکی به متهمین خود نکنند.»
 انگلیس از ما دلخور شده است
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «ابعاد حقوقی یک حمایت» به قلم «کوروش احمدی» نوشت: «اقدام دولت انگلیس در مورد اعطای حمایت دیپلماتیک یا سیاسی از "نازنین زاغری" را باید عمدتاً اقدامی نمادین و سیاسی با هدف افزایش فشار در این مورد به شمار آورد. لندن نمی تواند بر این مبنا دعوایی علیه ایران در دیوان دادگستری بین المللی مطرح کند، چرا که ایران صلاحیت اجباری این دیوان را نپذیرفته و بدون رضایت ایران امکان طرح دعوا وجود نخواهد داشت».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «با این حال می توان پیش بینی کرد که دولت انگلیس از این پس تحت فشار بیشتری برای ائتلاف سازی علیه ایران از طریق جذب حمایت دیگر دولت ها و رجوع به نهادهای سیاسی و حقوق بشری بین المللی قرار خواهد داشت…در گذشته در مواردی این امر بهانه ای برای توسل به زور توسط دولت های استعماری هم بوده، اما عمدتاً از آن به عنوان وسیله ای برای اعمال فشار سیاسی، حقوقی و گاه اقتصادی استفاده شده است...با توجه به مشکلات دیگر ما در حوزه تحریم و اقدامات خصمانه تیم ترامپ و مشکلات منطقه ای، ارجح است که مقامات محترم قضایی رسیدگی به این پرونده بر مبنای رافت اسلامی را مدنظر قرار دهند».
دست و پا زدن های انگلیسی ها برای زاغری درواقع نشان می دهد که به نوعی کاسه ای زیر نیم کاسه او و لندن وجود دارد. از گاف جانسون تا اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری سئوالات زیادی را در این حوزه ایجاد می کند.
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.