1397-12-19 16:31
572
0
61805
آخرین بررسی‌ها از توزیع گوشت در کشور؛

وضعیت قرمز گوشت در سبد غذایی خانواده ها/ چه کسی باید جلوی قاچاق دام را بگیرد؟ + تصاویر

در حالی افزایش ناگهانی قیمت گوشت در کهگیلویه و بویراحمد که خودش قطب تولید دام محسوب می شود منجر به کمبود این کالای اساسی در استان شده که این وضعیت در سایر استان ها هم به این منوال است.

به گزارش گلستان ما به نقل از صبح زاگرس، داستان از آنجایی شروع شد که نرخ دلار به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا کرد و به نرخ 20 هزار تومان رسید و این افزایش نرخ دلار باعث  شد که آشفتگی بسیار شدید در بازار کشور رخ دهد به گونه ای که برخی از اجناس خوراکی و غیر خوراکی، صنایع مختلف، لوازم یدکی خودرو، خودرو، موبایل و هر چیزی که وجود داشت به صورت صد درصدی و حتی 200 درصدی افزایش قیمت پیدا کرد.

مدتی گذشت و دلار به نرخ 6 هزار تومان  قبل برگشت اما  متاسفانه این برگشت قیمت دلار نتوانست بازار را به حالت اول برگرداند طبق گفته برخی از کارشناسان اقتصادی تنها 20 درصد به خارج از کشور نیاز داریم اما این درحالی است که افزایش دلار باعث شد که قیمت های مواد ضروری و غیر ضروری مردم افزایش چند برابری پیدا کند.

این آشفتگی همه چیز را در برگرفت یکی از آنها قیمت گوشت قرمز بود، گوشت قرمز در برخی از استان ها  از 35 هزار تومان به 100 هزار تومان رسید و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به 80 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

این افزایش قیمت گوشت در کهگیلویه و بویراحمد کمی غیر عادی به نظر می رسید اینکه در استانی که خودش قطب تولید دام محسوب می شود گوشت قرمز به یکباره اینگونه افزایش قیمت پیدا کند جای سوال بود، سوالی که شاید تنها به یک جواب ختم می شود؛ قاچاق دام.

مرداد ماه سال 97 بود که امور عشایراستان  در نشست خبری اعلام کرد تولید گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد به هفت هزار و 500 تن رسیده است و این یعنی عشایر استان توانایی تامین گوشت قرمز مردم استان را دارد.

 معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری نیز در تاریخ 3 تیرماه سالجاری در گفت و با خبرنگار میزان تولید گوشت قرمز سالانه استان را 26 هزار تن برآورد و اظهارکرد: از این میزان افزون بر 14هزار تن گوشت دام سبک است.

سام مردانی مازاد تولید گوشت قرمز سالانه در استان را 8 هزار تن دانست و گفت: بخشی از گوشت مازاد به استانهای همجوار ارسال می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان در 29 آذر ماه سال 97 گفت: سالانه ۲۷ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز در گیلان تولید می‌شود.

اینها تنها سه استان کشور است اگر سایر استان ها را نام ببریم بدون شک وضعیت گوشت قرمز به شکلی دیگر خواهد شد اما در این میان یک سوال مطرح است که با وجود این آمار چه اتفاقی می افتد که گوشت در این استان ها کم یاب می شود و افزایش قیمت چند برابری پیدا می کند.

این سوال تنها یک جواب دارد آن هم قاچاق دام است در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک  باره گوشت قرمز ناپدید شد و اگر پیدا می شد هم به قیمت 80 هزار تومان به فروش می رسید و هیچ یک از مسئولان استان از جمله  تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن نتوانستند جلوی این افزایش قیمت را بگیرند.

کشتارگاه دام یاسوج تعطیل شد شاید بهتر بگوییم ورشکست شد نه تنها یاسوج بلکه در سایر شهرستان ها نیز از کار افتادند، برخی از تولیدکنندگان دام وقتی دیدند که دام در سایر استان ها با قیمت بیشتری به فروش می رسد آن را قاچاق کردند.

این گونه شد که گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد که قطب تولید گوشت قرمز و دام است نایاب می شود اما وضعیت نه تنها در این استان بلکه در سایر استان ها نیز قرمز شد، گوشت در استان های بزرگ مثل اصفهان و تهران به کیلویی 100 هزار تومان رسید و هیچ مسئولی نه استانی و نه کشوری نتوانستند با قصاب ها و فروشندگان دام زنده مقابله کنند.

صادر کردن گوشت به استان های دیگر و خارج از کشور ممنوع شد اما قاچاق افزایش چشم گیری داشت، پلاک دار شدن دام ها بیشتر از گذشته  پیگیری شد اما هنوز وضع همان گونه است.

از جمله راهکارهایی که دولت برای کنترل قیمت این محصول انجام داد، تخصیص ارز دولتی 4200 تومانی به واردکنندگان دام و نهاده های دامی بود، موضوعی که نه تنها موجب پایین آمدن قیمت ها نشد، بلکه این کالاها با افزایش 42 درصدی به طور متوسط حتی بیشتر از شاخص 38.9 درصدی رشد کل قیمت ها، افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

یعنی درحالی‌که هدف اصلی از سیاست تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به کالاهای اساسی، ثبات قیمت این کالاها در بازار بوده است، اما قیمت این کالاها نسبت به کالاهای غیرمشمول ارز یارانه ای به‌شدت افزایش یافته است.

با رخ دادن این اتفاقات مبارزه با قاچاق دام به شدت بیشتری انجام شد به گونه ای که طبق اظهارات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در 9 ماهه سال جاری حدود ۱۱۲ هزار پرونده قاچاق کالا در قوه قضائیه تشکیل شده و میزان کالای قاچاق مکشوفه از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 89 درصد افزایش داشته است.

به نحوی که در ۹ ماه نخست سال جاری حدود ۹۶۲ هزار رأس دام سبک و سنگین از مرزهای کشور قاچاق شده است. قاچاق دام زنده از کشور در شرایطی انجام می گیرد که دولت به منظور مدیریت عرضه  گوشت قرمز  در بازارهای داخلی، تصمیم به ممنوعیت صادرات این محصولات گرفته بود.

این اقدامات نیز نتوانست در قیمت گوشت قرمز در کشور تاثیرگذاری داشته باشد و گوشت قرمز همچنان کیلویی 100 هزار تومان در حال فروش است اما موضوعی که مسئولان را بیشتر از گذشته درگیر کرد  واردات گوشت قرمز بود تنها راه حلی که برای این مسأله به فکر مسئولان رسید.

تا قبل از این آشفته بازار بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز کشور از برزیل وارد می شد اما با وجود این مشکلات هم اکنون گوشت قرمز از 5 قاره دیگر وارد می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به مازندران  در تاریخ 18 بهمن ماه سالجاری گفت: پیش از این گوشت قرمز تنها از برزیل وارد می‌شد اما اکنون از ۵ قاره وارد کشور می‌شود، بنابراین محدودیتی در واردات نداریم، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از ۲۴۰ هزار تن واردات گوشت قرمز داشته باشیم.

این مسئول ادامه داد: نیاز کشور ما ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن است، واردات بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن برای کشور کافیست و مردم نگران تأمین گوشت قرمز نباشند.

سلطان سکه دستگیر  و اعدام شد شاید مردم منتظر بودند که سلطان گوشت نیز دستگیر شود؛ گوشت قرمز در کشور قربانی نیز داده است، یک فروند هواپیمای باری از نوع بوئینگ ۷۰۷ که حامل 40 تن گوشت بود در حوالی کرج دچار سانحه شد و از ۱۶ سرنشین هواپیمای سانحه دیده، تنها یک نفر زنده مانده و ۱۵ تن دیگر کشته شده‌اند.

اکنون نزدیک به پایان سال و آغاز تعطیلات نورورزی هستیم و مهمترین مشکل مردم اکنون روزهای تعطیلی است که ممکن است  در خیابان ها در به در به دنبال گوشت قرمز و مرغ  باشند، چند ماه از آشفتگی گوشت قرمز در کشور و استان می گذرد اما هنوز قیمت آن  ساماندهی نشده است.

مسئولان استانی و کشوری گاهی در برخی از مصاحبه های خود از تثبیت و تعیین تکلیف قیمت گوشت می گویند اما تا کنون مردم چنین ثباتی را ندیده اند و انتظار می رود مسئولان قضایی کشور در این باره ورود کنند و یکی از نیازهای اساسی مردم که گوشت قرمز است را تعیین تکلیف کنند که در ایام عید و تعطیلات دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.