1397-12-19 13:33
568
0
61802
گزارشی از یک مصوبه پرحاشیه در شورای شهر تهران:

تصویب درخت‌کُشی در روز بزرگداشت درختکاری/ کیسه ای که مصوبه شورای شهر برای برج سازان دوخت/ تخلف مدیریت شهری پای چه کسی نوشته شد؟

شورای شهر تهران در یک روز، مجوز نابودی ۱۶هکتار از باغ های تهران را صادر کرد و در همین روز بدترین عملکرد شورا در سال 97 را ثبت کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ در حالی شورای شهر تهران درست در روز درختکاری با تخریب 62 باغ موافقت کرد که برخی از کارشناسان مدیریت شهری آن را نتیجه لابیگری برج سازان و در راستای تخریب فضای سبز پایتخت ارزیابی کردند.

مصوبه پرحاشیه شورای شهر باز هم حاشیه ساز شد

چندسالی است مصوبه برج باغ‌های شورای شهر که در سال۸۲ به تصویب رسید محلی برای نزاع میان مسوولان و کارشناسان شده است. طبق این مصوبه، متولیان ساخت‌وساز می توانستند در ۳۰درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰درصد باقیمانده باغ را حفظ کنند که در عمل چنین نشد.

در اسفندماه سال ۹۶ در جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورا به لغو مصوبه موسوم به برج باغ رأی مثبت دادند و شهرداری تهران ملزم شد تا ظرف یک ماه پیشنهاد جایگزین را اعلام کند.

اما ماجرای لغو این مصوبه از آنجا حاشیه ساز شد که از تعداد 473 پرونده مفتوح، 62 پرونده با سهل انگاری شهرداری و مصلحت اندیشی شورا اجازه ساخت برج هایشان را گرفتند.

درختانی که در روز درختکاری قربانی شدند

۱۵ عضو شورای شهر با تصمیم شورای شهر موافقت کردند و فقط چهار نماینده به آن رای مخالف دادند. محسن هاشمی رفسنجانی، زهرا نژاد بهرام، افشین حبیب‌زاده، محمد علیخانی، حسن رسولی، مرتضی الویری، محمد سالاری، شهربانو امانی، علی اعطا، ابراهیم امینی، مجید فراهانی، صدر اعظم نوری، حسن خلیل آبادی و محمدجواد حق شناس به تخریب این ۶۲ باغ و تبدیل آن‌ها به برج رای مثبت داده‌اند.

محمود میرلوحی، ناهید خداکرمی، آرش میلانی و الهام فخاری چهار عضو شورای شهر بوده‌اند که با این امر مخالفت کرده‌اند و حجت نظری و بهاره آروین به‌رغم حضور در جلسه شورا در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند. احمد مسجد جامعی که در دوره پیشین شورای شهر تهران گفته بود «برج‌های منطقه یک بدتر از موشک‌های صدام است» در جلسه شورا غایب بوده است.

اعضای شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به استفساریه شهرداری تهران در مورد ارائه پروانه ساخت در ۶۲ باغ پایتخت رأی مثبت دادند. اتفاقی که برخی آن‌را بازگشت به گذشته می‌خوانند، چرا که بخش زیادی از کارشناسان نسبت به ساخت و ساز در باغ‌های تهران انتقاداتی داشتند و حالا شورای شهر پنجم نیز قدم در آن مسیر گذاشته است.

روز چهارشنبه، ۱۵ اسفندماه، مصادف با روز درختکاری بررسی استفساریه شهرداری تهران در مورد تعیین تکلیف پرونده‌هایی که در پی لغو مصوبه برج باغ معطل مانده بودند روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت.

بر اساس این پیشنهاد مقرر شده بنا به پیشنهاد شهردار تهران، برای ۶٢ پرونده‌ای که عوارض خود را به صورت سیستمی و کامل پرداخت کردند، مجوز ساخت و ساز صادر شود.

با وجود موافقت و مخالفت‌های زیاد، سرانجام اعضای شورای شهر به کلیات این پیشنهاد و استفساریه رای مثبت دادند و بر همین اساس مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ صادر شد.

ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر در خصوص تصمیم شورای شهر برای ساخت و ساز در 62 برج باغ، گفت: مالکان این 62 برج باغ قبل از لغو مصوبه برج باغ‌ها عوارض پرداخت کرده بودند برخی از آنها شکایت کرده و علیه شهرداری حکم صادر شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیشتر اعضای شورای شهر موافق ساخت‌وساز در این 62 برج باغ بوده‌اند، گفت: علت موافقت آنها هم حکم قضایی بوده است و شهرداری محکوم شده است.

استدلال شورایی‌ها برای رأی مثبت به ساخت ۶۲ برج باغ در حالی از سوی کارشناسان شهری بی‌اساس خوانده می‌شود که به اعتقاد آنها شورای شهر نباید به دلیل ترس از شکایت افراد آن هم در آینده‌ای که شاید هیچ‌وقت نرسد، به این موضوع تن می‌داد.

حتی اگر بر فرض اینکه شکایتی هم انجام می‌شد و قوه قضاییه رأی به نفع آنها صادر می‌کرد، بهتر بود مجوزهای ساخت‌وساز از سوی قوه قضاییه صادر می‌شد، نه از سوی شورای شهری که خود مصوبه برج باغ‌ها را لغو کرده است. رأی مثبت به این مجوزها در کارنامه شورای پنجم خواهد ماند و مطمئناً به نیکی از آن یاد نخواهد شد.

تخلف شهرداری پای چه کسی نوشته شد؟

ابتدا باید مشخص شود چرا زمانی که مصوبه در اسفند ماه ۱۳۹۶ بوده، شهرداری تهران این مصوبه را در ۹ اردیبهشت ۹۷ ابلاغ کرده است؟ این ابلاغ دیر هنگام باعث شده در همین فاصله مردم پول پرداخت کرده و بعضاً نیز تسویه حساب کرده اند؟ چه کسی باید پاسخگو این مسئله باشد؟

در این مسئله مردم مقصر نیستند و کوتاهی صورت گرفته از سوی شهرداری است، چرا بعد از تاریخ ابلاغ این مصوبه دوباره از مردم پول گرفته اند؟ کدام مناطق و به چه دلیلی این پول گرفته شده است؟

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سوالی مبنی بر سرپیچی برخی مناطق شهرداری تهران از لغو مصوبه برج باغ و صدور پروانه ساخت و ساز، در باغات برخی مناطق گفت: من این موضوع را می‌دانم و تذکر جدی در این خصوص به شهرداری داده‌ام و نامه‌ای محرمانه خطاب به شهردار تهران ارسال کرده و شماره پروانه‌ها و مناطقی که این تخلف را از مصوبه شهرداری انجام داده‌اند را اعلام کردم.

وی با بیان اینکه مناسب ندیدم که ارسال نامه را عمومی کنم اضافه کرد: از آنجایی که این تخلف در مناطق شهرداری انجام می‌شود، لازم است که شهرداری و معاونت‌های مربوطه به این تخلف رسیدگی کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه تذکر جدی به مناطق در مورد صدور مجوز ساخت و ساز در باغات پس از لغو مصوبه برج باغ داده‌ام، گفت: ما در اجرای مصوبات شورا جدی هستیم.

اما خنده دار اینجا است که آقای سخنگو در توجیه عجیب این تخلف عنوان کرد که برداشت آزادی از متن مصوبه انجام شده است، به گونه‌ای که در ۲۲ اسفندماه با لغو مصوبه برج باغ اعلام کردیم که بعد از ابلاغ این لغو، پرونده‌ای در مورد صدور مجوز ساخت و ساز نباید صادر شود و گویا برخی تصورشان بر این بوده که اگر پرونده قبل از ۲۲ اسفندماه تشکیل شده باشد، لازم است که پروسه ادامه یابد و مجوز ساخت و ساز در باغات صادر شود.

فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در مورد لزوم برخورد با افرادی که مصوبه لغو برج باغ را دیر به شهرداری ابلاغ کردند گفت: ۲۲ اسفند مصوبه برج باغ در شورای شهر لغو شد و پس از آن به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال شد و هفتم فروردین ماه سال ۹۷ نیز این مصوبه شورا مورد تایید فرمانداری قرار گرفت و از آن زمان باید به مناطق و معاونت شهرسازی ابلاغ می‌شد اما این مهم محقق نشد و به همین دلیل باید با افرادی که این مصوبه را دیر ابلاغ کردند و سبب شدند که برخی از مالکان فرصت پرداخت عوارض شان را پیدا کنند برخورد شود.البته که آغاز اجرای مصوبه  ۷ فروردین باید لحاظ شود نه هرزمان شهرداری خواست ابلاغ کند.

بهانه ی بودار شورایی ها برای موافقت با استفساریه

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از اعضای شورای شهر عنوان کرده‌اند که ناچار بوده اند بین بد و بدتر انتخاب کنند چرا که اگر به این ۶۲ باغ مجوز ساخت و ساز در باغ را نمی‌دادند، مالکان می‌توانستند در دیوان عدالت اداری کل مصوبه را زیر سوال ببرند گفت: البته برخی کارشناسان حقوقی معتقدند که لزوما رای دیوان عدالت اداری به همه پرونده ها بااین موضوع، تایید حکم ساخت و ساز نبود یعنی اینگونه نبود که به سادگی دیوان عدالت اداری مصوبه قانونی و در راستای حقوق همگانی شورای پنجم در ۲۲ اسفند ۹۶ مبنی بر لغو مصوبه برج باغ را نقض کند و برای ۶۲ پرونده موجود، رأی به ساخت و ساز می داد بلکه رای دیوان، پرونده به پرونده و پلاک به پلاک متناسب با شرایط  متفاوت است.

حقانی رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر چهارم معتقد است شهرداری تهران باید این پول‌ها و حتی خسارت‌های ناشی از پرداخت آن را به افراد برگرداند که اگر این کار را انجام دهد و آنها را راضی کند، دیگر حتی کار به قوه قضاییه نمی‌کشد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر پنجم در مورد دلایل رای ندادن به استفساریه تعیین تکلیف پرونده ۶۲ باغ گفت: درست است که این ۶۲ باغ پرونده‌شان قبل از لغو مصوبه برج باغ تشکیل شد اما می‌توانستیم راه‌ حل دیگری پیدا کنیم تا بتوانیم مانع ساخت و ساز در این ۶۲ باغ شویم.

طرح پوششی برای از دور خارج کردن برج باغ ها

بیشترین قربانیان این مصوبه را 4 منطقه 1، 2، 3 و 5 در شمال تهران در بر می‌گیرند که بیشتر از 70 درصد شناسایی تخلفات بر اساس گزارش‌های مردمی بوده است و مردم به عنوان دیده‌بان‌های شهری نقش مهمی در کاهش تخلفات داشتند.

فخاری عضو شورای شهر با بیان اینکه تهران ظرفیت بارگذاری جدید ندارد  گفت: ۴٣ مورد از پرونده های تایید شده در منطقه یک است و برایم جای تاسف است که در حالی که منطقه یک ظرفیت بارگذاری جدید را ندارد، و فشردگی و به‌هم‌ریختگی آشکار در این منطقه طی سال‌ها سودجویی شخصی رخ داده ، حال بیش از ۴۰ باغ دیگر رو به نابودی برود و برج‌هایی سر به فلک بکشند؟

اینکه در طرح خانه باغ طبقات کاهش یافته است ، چه دردی از باغ دوا می‌کند؟ کاهش طبقات تنها باعث بهبود منظر شهری و تسهیل در تردد شبکه معابر شهری می‌شود وگرنه دردی از باغ و شهر دوا نمی‌کند چرا که هر نوع ساخت و ساز در باغ موجب نابودی باغ می‌شود.

کاهش طبقات در باغات مالک را عملا به نابودی باغ تشویق می‌کنیم چرا که باغش هیچ آورده‌یی ندارد. برخوردهای سلبی برای حفظ باغات جوابگو نیست چرا که مالک با آتش زدن باغ، زمین را برای ساخت و ساز آماده می‌کند و باید به دنبال راه‌حل بهینه باشیم و این راه‌حل‌ها کمکی به نگهداری باغ نمی‌کند.

براساس تبصره 1 از ماده 6 قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز و باغ‌ها (مصوب 3/3/59) چنانچه صاحب باغی مبادرت به خشک‌کردن و ازبین‌بردن درختان کند باغ او برای اختصاص به خدمات عمومی به‌وسیله شهرداری ضبط می‌شود اما اعضای شورای شهر خود می‌دانند تا امروز هیچ‌وقت این قانون اجرا نشده است.

حالا که شورای شهر این ۶۲ پروانه را هم صادر کرده است، به احتمال فراوان و بنابر تجربیات موجود در مدیریت شهری بعدها دوباره مجبور شود با تعداد دیگری هم موافقت کند، دیگر بود و نبود چنین مصوبه فرقی ندارد، چراکه دیگر باغی در تهران باقی نمانده است.

هرچند برخی از اعضای شورای شهر برای اینکه مالکان، باغ را رها نکنند، مصوب کرده اند تا مجوز راه اندازی برخی فعالیت ها از جمله فعالیت های فرهنگی، پژوهشی، تفرجگاهی، آموزشی ارائه شود اما نکته اینجا است که نگهداری باغ ها برای صاحبان آن هزینه دارد و از پس هزینه های آن بر نمی آیند لذا این باغ ها رها می شوند از سوی دیگر شهرداری هم به بهانه مشکلات مالی و کمبود بودجه تلاشی برای خرید این باغ ها و تبدیل آن به فضاهای عمومی نمی کند.

محمد علی وکیلی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی و از همفکران اعضای شورای شهر کنونی در واکنش به این مصوبه گفت: قابل توجه دوستان شورای شهر تهران صدور مجوزاحداث ٦٢ برج باغ با سیاست بهبود زیست انسانی شهر که جزو اهداف تبلیغاتی همه ما اصلاح طلبان بود ناسازگار و در ادامه سیاست بتنی کردن شهر است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.