1397-12-15 15:33
601
0
61710
گزارشی از افزایش قیمت گوشت در قطب صنعت دامپروری کشور؛

پروار قیمت دام در آخور تورم و دلالی/ ساطور قصابان، قیمت سرخِ گوشت را نمی‌شکند

افزایش روز افزون قیمت گوشت قرمز به عنوان پروتئین اصلی سبد خانوار در ایام پایانی سال نگرانی‌هایی را در قطب صنعت دامپروری کشور ایجاد کرده است و در روزهای اخیر، قیمت گوشت با جهش چشمگیری به بالاترین حد خود رسیده است به‌طوریکه کمتر کسی توان خرید هر کیلو گوشت با نرخ بالای ۱۰۰ هزار تومان در بازار را دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصر اترک، اواخر هفته گذشته، خبر حضور دادستان بجنورد ساعت 4 صبح در میدان عرضه دام بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی رسانه ای و اعلام شد با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت گوشت قرمز در قطب صنعت دامپروری کشور، دادستان به عنوان مدعی العموم به بررسی علل افزایش قیمت عرضه دام ورود کرده است و مسئله را تا یخچال قصابی ها و پیدا کردن ریشه افزایش قیمت این محصول در بجنورد و استان پیگیری خواهد کرد.

افزون بر این، دادستان بجنورد دستور داده است که نیروی انتظامی و دامپزشکی استان باید با انجام گشت های مشترک از خروج غیر قانونی دام از استان اقدام کنند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان نیز در جمع خبرنگاران با تایید این موضوع، عنوان کرد که این اداره کل نیز مامور شده است بررسی و آنالیز قیمت واقعی تولید و توزیع گوشت و همچنین عوامل اثر گذار بر روی افزایش بیش از حد این محصول را بررسی و با متخلفان برخورد کند.

این دو مسئول ابراز کرده اند که جولان دلالان غیر بومی در میدان عرضه دام و خروج بی رویه و بدون اخذ مجوز دام از علل اصلی افزایش بی حساب و کتاب قیمت دام زنده و قیمت گوشت قرمز در استان بوده اند.

پس از ابلاغ و رسانه ای شدن ورود مستقیم دادستان  به موضوع، روند اخذ مجوز برای خروج دام زنده از اداره کل دامپزشکی استان و حتی کشفیات دام های قاچاق شده در استان نیز افزایش یافته اند.

حال باید دید در شرایطی که نرخ تورم در کشور و استان افسار گسیخته است، آیا اقدامات ضربتی دادستانی و تعزیرات حکومتی برای کنترل خروج دام از استان و حتی بررسی علل افزایش قیمت دام و گوشت در استان، آرامش را به استان برمی گرداند؟

هر چند سازمان های جهاد کشاورزی، صمت، اداره کل دامپزشکی و نیروی انتظامی به عنوان دستگاه های ذی ربط کنترل افزایش قیمت دام، گوشت و قاچاق دام طی این 9 ماه دغدغه های خود را مطرح نکردند، اما الا ای الحال، پس از گذشت 9 ماه و با ورود دادستانی و ملزم شدن تمامی دستگاه های اجرایی ذی ربط جای دلگرمی دارد.

البته امیدوار هستیم که اگر روزی وزارت جهاد کشاورزی نیز اراده کرد که همانند گوشت مرغ، قیمت واقعی گوشت قرمز را برآورد و به عنوان قیمت کارشناسی شده برای تنظیم بازار اعلام کند، ساماندهی قیمت واقعی گوشت قرمز نیز به سرنوشت وضعیت ساماندهی گوشت مرغ مبتلا نشود.

پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک برای چندمین بار درباره علل افزایش قیمت دام و گوشت قرمز در استان با برخی از مسئولان گفت و گو کرده است که در این گزارش می خوانید.

نرخ گذاری دام زنده بجنورد در دست دلالان مازندرانی و خراسان رضوی

حسینعلی حصاری، رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بجنورد درباره وضعیت قیمت دام سبک زنده و علل افزایش قیمت آن گفت: 70 درصد از هزینه پروار دام سبک در دامداری ها را تهیه خوراک دام تشکیل می دهد.

حصاری عنوان کرد: هر چند قیمت نهاده ها( خوراک دام ) طی سال های اخیر روند افزایشی داشته است، با این وجود، از سه ماه قبل تاکنون قیمت نهاده ها خیلی افزایش نیافته درحالیکه قیمت دام زنده بی حساب و کتاب رو به افزایش بوده است.

وی افزود: تعیین قیمت بی حساب و کتاب دام زنده در میدان عرضه دام بجنورد در دست دلالان مازندرانی و خراسان رضوی است.

وی خاطر نشان کرد: طی هفته گذشته و هفته جاری قیمت بره زنده در میدان عرضه دام بجنورد بین 41 تا 50 هزار تومان معامله شد.

رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بجنورد با تصریح بر این مطلب که دام های خراسان شمالی به صورت مجاز و یا غیر مجاز توسط دلالان به سوی مرزهای کشور می روند، اذعان کرد: قیمت گذاری دام سبک زنده، قانون و یا متولی ندارد.

وی یادآور شد: اگر زیرساخت های صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت دامپروری و لبنی استان فراهم می شد، دام های پرواری استان به صورت خام از استان خارج نمی شد و وضعیت کنونی خروج دام از استان ناشی از غفلت ها و کم کاری های مدیریتی در استان است.

فروش دام زنده کمتر از 38 هزار تومان نمی صرفد

نوروز محمد قنبرزاده، مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با بیان اینکه قیمت دام سبک زنده و قیمت گوشت ناشی از قاچاق دام نیست، اظهار کرد: 800 هزار راس از جمعیت دام سبک استان توسط جامعه عشایری خراسان شمالی پرورش و نگهداری می شوند و سالانه بین 25 تا 35 درصد از این جمعیت دام کشتار می شوند.

قنبرزاده عنوان کرد: اداره کل امور عشایری استان با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری استان و حمایت از اجرای این طرح، موجب شده است که حجم تولید گوشت قرمز عشایر استان از هفت هزار تن به هفت هزار و 500 تن در سال افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: گوشت قرمز مورد نیاز کشور سالانه 960 هزار تن است که توسط دامداران کشور تولید می شود و کشور در زمینه تامین این کالای اساسی خود با هیچ کمبودی مواجه نیست درحالیکه پس از تابستان امسال، روند پاسخگویی به این نیاز کشور از محل تولید داخلی، وضعیتی غیر منطقی پیدا کرد.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی با یادآوری این مطلب در اغلب رسانه های سراسری کشور اینگونه اعلام شده است که علت اصلی در بروز وضعیت کنونی قیمت دام سبک زنده و گوشت قرمز در قصابی ها ناشی از قاچاق دام بوده است، عنوان کرد: بنده به این توجیه اعتقادی ندارم و می گویم ریشه این وضعیت به قاچاق دام مربوط نمی شود.

وی با بیان اینکه دلالان فقط 10 درصد در افزایش قیمت دام زنده تاثیرگذار هستند، گفت: علت اصلی افزایش قیمت دام، افزایش هزینه تولید متاثر از افزایش قیمت نهاده های وارداتی است.

قنبرزاده تصریح کرد: برای دامدار نمی صرفد که دام  پرواری آماده فروش خود را به کمتر از 38 هزار تومان بفروشد.

وی همچنین وجود رانت را یکی از علل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در قصابی ها دانست و این سوال را مطرح کرد: چرا گوشت وارداتی با کیفیت درجه سه و چهار با ارز چهار هزار و 200 تومان باید با قیمت های بالایی به دست مصرف کننده برسد؟

وی بروز وضعیت کنونی در کشور را حاصل عملکرد ضعیف مدیریتی در کشور اعلام کرد و پیشنهاد داد: دولت بجای اینکه ارز به واردات دام و گوشت های درجه دو و سه اختصاص دهد، همان ارز را برای تامین خوراک دام به منظور کاهش هزینه های تولید صرف کند و جلوی قاچاق دام را نیز بگیرد.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه عشایری استان در این بحبوحه از افزایش قیمت دام سبک، دام های مولد خود را نیز فروخته اند؟ گفت: درحالیکه قیمت دلالان برای خرید دام های مولد عشایر بین پنج تا شش میلیون تومان نیز پیشنهاد شده است، با این وجود، اغلب عشایر استان از فروش دام مولد خود و حفظ این سرمایه اصلی زندگی خود امتناع کرده اند.

فروش دام زنده زیر 30 هزار تومان موجب ورشکستگی دامداری ها می شود

احمد داوطلب، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در پاسخ به این سوال که قیمت واقعی دام سبک زنده چقدر باید باشد؟ اعلام کرد: در این زمینه هیچ برآوردی انجام نداده ایم.

با این وجود، داوطلب گفت: قیمت کارشناسی دام سبک زنده مبتنی بر تمامی فاکتورهای هزینه تولید حدود 28 تا 30 هزار تومان پیش بینی می شود.

وی افزود: با این تورم افسار گسیخته قیمت 28 تا 30 هزار تومانی دام سبک زنده پاسخگوی هزینه های چند برابر شده زندگی یک دامدار نیست و موجب ورشکستگی دامداری ها خواهد شد.

دلالان عامل اصلی گرانی دام

حسین قاسم زاده، رئیس اتحادیه صنف مرغ فروشان و قصابان بجنورد نیز اظهار کرد: جولان دلالان در میدان عرضه دام ونرخ گذاری آنها بر روی دام های پرواری به منظور خرید، یکی از علل اصلی قیمت کنونی گوشت قرمز است.

وی خاطر نشان کرد: طی هفته پایانی بهمن ماه تا هفته نخست اسفند ماه امسال بدون هیچ علتی قیمت لاشه گوساله در میدان عرضه دام بین 15 تا 25 هزار تومان افزایش یافت و هر کیلو گوشت از 49 هزار تومان به 75 هزار تومان رسید که البته چند روزی است که قیمت آن افت کرده و به 65 تا 67 هزار تومان بازگشته است.

قاسم زاده درباره قیمت نهایی گوشت قرمز که برای مصرف کننده هم استانی به 95 هزار تومان رسیده است نیز بیان کرد: پس از فروش دام در میدان عرضه دام بجنورد، فاکتورهایی شامل ( هزینه کشتارگاه، هزینه دلالی، کرایه ماشین، هزینه تمام شده پس از آلایش دام کشتار شده، سود قانونی برای فروش گوشت خالص) قیمت نهایی را برای مصرف کننده تعیین می کند.

قیمت دام زنده و گوشت پا به پای نرخ تورم رشد کرده است

محمدعلی صدرزاده، معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالی نیز اعلام کرد: پس از خرید دام زنده از میدان عرضه دام در بجنورد، آنالیز قیمت گوشت برای مصرف کننده توسط اعضای ستاد تنظیم بازار استان محاسبه می شود.

به گفته وی، درحالی قیمت گوشت قرمز در قصابی برای مصرف کننده توسط ستاد تنظیم بازار استان 95 هزار تومان مصوب شده که قیمت واقعی برای مصرف کننده بیش از 100 هزار تومان تمام می شود.

صدرزاده افزود: با این وجود، اعضای ستاد تنظیم بازار قیمت نهایی برای مصرف کننده را کمتر از قیمت برآورد شده، اعلام کرده اند.

وی تصریح کرد: قیمت گوشت قرمزی که در قصابی ها آماده عرضه می شود ازمرحله تولید تا مصرف، متاثر از نرخ تورم همچنین قاچاق دام زنده است و قیمت گوشت قرمز نیز پابه پای افزایش نرخ تورم صعود کرده است.

اجازه خروج حتی یک راس دام زنده از استان را نمی دهم

مسلم محمد یاران، دادستان بجنورد نیز با اشاره به برخی از مشکلات نظارتی و امکانات میدن دام بجنورد که باعث خروج دام از استان می شود، عنوان کرد: در راستای حقوق عامه مطالبه گری خواهم داشت.

یاران تصریح کرد: ورود بنده به این موضوع جدی است و اجازه خروج حتی یک راس دام زنده از استان را نمی دهم.

علل گران فروشی دام و گوشت بررسی می شوند  

سید جواد سیدالموسوی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: درحالیکه کشف تخلف گران فروشی کالاها در حلقه تولید و یا در حلقه توزیع با اداره کل تعزیرات حکومتی نیست، با این وجود، این اداره کل به بررسی آنالیز قیمت ها و کشف منشاء گران فروشی در گوشت سفید و قرمز مامور شده است.

سیدالموسوی افزود: درحالی دام سبک در میدان عرضه دام بجنورد با کیلویی 45 هزار تومان معامله می شود که این دام ها با  نهاده هایی با ارز چهار هزار و 200 تومان تغذیه می شوند.

سیدالموسوی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از علل اصلی گران فروشی در گوشت قرمز، خروج غیرقانونی دام زنده از استان است، در همین راستا، مصوب شد اداره کل دامپزشکی و فرماندهی انتظامی استان نسبت به افزایش پست های قرنطینه ای و واحدهای ایست و بازرسی به منظورکنترل هر چه بیشتر بر مبادی ورودی و خروجی استان اقدام کنند.

خرید و فروش و جابجایی دام فاقد پلاک از استان ها ممنوع

یک کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز درباره کنترل ورود و خروج دام از استان اظهار کرد: اخیرا از سوی وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی جدید در زمینه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام زنده که مصوبه هیات وزیران است به استان ها ابلاغ شده است و هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام فاقد پلاک از استان ها را ممنوع کرده است.

این کارشناس افزود: دام های خریداری شده برای خروج از استان ها باید پلاک کوبی شده و هویت آنها در سامانه ثبت شده باشند.

خروج سالانه  300 هزار دام سبک و 7 هزار دام سنگین غیر مجاز از خراسان شمالی

ابراهیم تقوایی، مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در همین باره اظهار کرد: خراسان شمالی از جمله استان های صادرکننده دام های سبک و سنگین مازاد در کشور است و از دو میلیون راس دام سبک و بیش از 60 هزار راس دام سنگین برخوردار است که 50 درصد دام مولد و مابقی نیز دام های پرواری هستند.

تقوایی افزود: در سطح استان سالانه 100 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین به منظور تامین مصرف شهرنشینان خراسان شمالی روانه کشتارگاه های استان می شوند همچنین نیمی از این تعداد دام یاد شده نیز در سطح روستاهای استان به منظورتامین مصرف روستاییان استان کشتار می شوند.

وی خاطر نشان کرد: سالانه 300 هزار راس دام سبک و 7 هزار راس دام سنگین به صورت زنده با اخذ مجوز از دامپزشکی از خراسان شمالی خارج و به کشتارگاه های استان های مازندران و تهران منتقل می شوند.

تقوایی افزود: بر اساس برآوردهای اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی سالانه حدود 300 هزار راس دام سبک و 7 هزار راس دام سنگین نیز به صورت غیر مجاز از خراسان شمالی خارج می شوند.

وی یادآور شد: اغلب دام هایی که از استان به صورت مجاز یا غیر مجاز خارج می شوند، دام های نرینه پرواری هستند.

وی درباره علل خروج دام به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز شبکه دامپزشکی در استان نیز اظهار کرد: دامداری های سنتی، هزینه های نگهداری دام ها، فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به صنعت دامپروری و افزایش تقاضای خرید گوشت مرغوب دام های خراسان شمالی از سوی بازار از جمله این علل هستند.

این مسئول در ادامه، فرار قاچاقچیان دام از پرداخت عوارض گمرکی، سودجویی و منعفت طلبی واسطه ها و دلالان ، انجام مراودات تجاری قدیمی و بدون کنترل میان شهرستان های خراسان شمالی با استان های همجوار و خروج دام های بیمار توسط دامداران و چوبداران استان را از دیگر علل این مسئله عنوان کرد.

وی همچنین عدم تمایل برخی از دامداران و رانندگان حمل دام در استان به صرف کردن زمان برای اخذ مجوز و تاییدیه شبکه دامپزشکی برای خروج دام از استان، عدم تخلیه دام در مناطق تعیین شده در استان های مقصد و افزایش نرخ ارز و تفاوت احتمالی قیمت دام در کشور و دیگر کشورها را از دیگر عوامل این موضوع برشمرد.

در عین حال، وی به دستورالعمل ابلاغی اخیر وزارت جهاد کشاورزی به استان ها مبنی بر پلاک کوبی و هویت دار کردن دام ها در سطح استان ها نیز اشاره و عنوان کرد: در خراسان شمالی به علت اینکه اغلب دامداری ها سنتی هستند، اغلب دام های استان نیز پلاک کوبی نشده اند.

مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد: پس از انجام واکسیسناسیون و معاینات سلامت دام ها ،  پلاک کوبی بر دو گوش دام توسط شبکه دامپزشکی انجام خواهند شد که این اقدام به منظور هویت دار کردن این دام ها است تا انتقال آنها به مقصد کشتار قابلیت رهگیری داشته باشند.

تقوایی همچنین به برگزاری نشستی با ادارات ذی ربط استان درباره کنترل خروج دام ها از استان نیز اشاره و اعلام کرد: در این نشست بر لزوم پلاک کوبی دام ها همچنین تشدید نظارت و کنترل جاده های اصلی و فرعی استان توسط نهادهای نیروی انتظامی، اداره کل دامپزشکی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای عدم خروج غیر مجاز دام از استان تاکید شد.

راه اندازی پست های قرنطینه ای و پاسگاه های ایست و بازرسی نیازمند اعتبار است

حمید رمضانی، معاون اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک درباره برقراری پست های قرنطینه ای در استان گفت: کنترل راه های مواصلاتی خراسان شمالی از طریق افزایش پست های قرنطینه ای موضوعی است که اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی سال ها است آن را پیگیری می کند.

رمضانی با اشاره به اینکه خراسان شمالی فقط یک پست قرنطینه ای واقع در منطقه چمن بید شهرستان مانه و سملقان را داراد،عنوان کرد: نیاز است که در خراسان شمالی در محورهای فاروج- قوچان، اسفراین- سبزوار، میامی- گرمه پست های قرنطینه دامپزشکی مستقر شوند.

وی افزود: البته راه اندازی این پست ها در محورهای یاد شده منوط به استقرار پاسگاه های ایست و بازرسی نیروی انتظامی نیز است که تاکنون این ضرورت ها برآورده نشده اند.

وی خاطر نشان کرد: آماده سازی این پست ها قرنطینه ای همچنین ایستگاه های ایست و بازرسی نیروی انتظامی در محورهای یاد شده به تامین اعتبار نیاز دارد که مسئله تامین اعتبار آن با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مطرح شده است.

با این وجود، معاون اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در شرایط کنونی اداره کل دامپزشکی و نیروی انتظامی استان با همکاری یکدیگر گشت های مشترک سیاری را در سطح جاده های استان در دستور کار قرار داده اند و آن را انجام می دهند.

گزارش از سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.