1397-11-02 06:47
646
0
60550
یک استاد و کارشناس علوم سیاسی:

بازداشت «مرضیه هاشمی» نشان‌دهنده ریاکاری دولت آمریکاست

یک استاد و کارشناس علوم سیاسی تأکید کرد که نحوه بازداشت خبرنگار شبکه «پرس تی‌وی»، نشاندهنده ریاکاری آمریکاست که خود را سنگری برای دموکراسی می‌خواند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت «مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری شبکه «پرس تی‌وی»، وی همچنان بر اساس یک ماده قانونی بحث‌برانگیز (+) در آمریکا در زندان به سر می‌برد و با وجود دو بار حضور در برابر هیأت منصفه، هنوز آزاد نشده است.

این مسئله هم در ایران و هم در آمریکا با واکنش‌های گسترده‌ای از جمله از سوی گروه‌های حامی حقوق روزنامه‌نگاران مواجه شده است. با این حال، دولت آمریکا همچنان در مورد وی سکوت کرده و مشخص نمی‌کند که او در ارتباط با کدام پرونده در بازداشت به سر می‌برد.

«ویلمر جی لئون» مدرس علوم سیاسی در دانشگاه «هاوارد» واشنگتن در این مورد به خبرنگار فارس گفت ایالات متحده در حالی این خبرنگار را بازداشت کرده که خود را سنگری برای دموکراسی می‌خواند. وی این رفتار دولت آمریکا را «ریاکارانه» خوانده و گفت هاشمی به هیچ وجه نباید بازداشت می‌شد و حتی اگر نیاز به شهادت وی در دادگاه وجود داشت، می‌شد با روش‌های دیگری از جمله ضبط گذرنامه، از عدم خروج وی از کشور اطمینان یافت.

به گزارش فارس؛ در ادامه متن مصاحبه با این کارشناس آمریکایی، آمده است:

نظر شما در مورد دستگیری خانم هاشمی چیست؟

به نظر من، هیچ ضرورتی نداشته که او به این شکل دستگیر شود. به نظرم دستگیری او کاملاً غیرقانونی بوده. اصلاً نباید دستگیر می‌شد. اولاً اگر مقامات آمریکایی می‌خواستند مطمئن شوند که ایشان کشور را ترک نمی‌کند می‌توانستند خیلی راحت عمل بکنند و مثلاً گذرنامه ایشان را ضبط کنند. اولاً اگر مقامات آمریکایی می‌خواستند مطمئن شوند که ایشان کشور را ترک نمی‌کند می‌توانستند خیلی راحت عمل بکنند و مثلاً گذرنامه ایشان را ضبط کنند.

دلیلی نداشته که با او مثل یک مجرم برخورد کنند. چون ایشان مجرم نیست. او انسان فوق‌العاده‌ای است. من او را می‌شناسم و در ایران با هم صحبت کرده‌ایم و مرتبا در شبکه پرس تی‌وی در برنامه او شرکت کرده‌ام. او یک ژورنالیست به تمام معنا و بااستعداد و زنی فوق‌العاده باهوش است.

تمام این غائله به نظرم از دو چیز نشأت می‌گیرد: یک اینکه این جریان، یک نوع حرکی تلافی‌جویانه است که حکومت آمریکا در مقابله با حکومت ایران انجام داده. دوم اینکه دولت سعی می‌کند با این اقدامات، یک پیغام به دیگر ژورنالیست‌ها بدهد.

این اقدام، برخلاف ارزش‌های آمریکاست. ممکن است این اقدام، غیرقانونی نباشد اما مطمئناً خلاف ارزش‌های آمریکاست.

آخرین خبری که از ایشان دارید چیست؟

آخرین خبری که دارم این است که او در برابر هیأت منصفه حاضر شده‌‌ و انتظار می‌رود که با پایان روند دادگاه آزاد شود، ولی در آخرین ارتباطی که [با خانواده‌شان] داشتم شنیدم که هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

خانواده ایشان در چه وضعیتی هستند؟

براساس بیانیه‌هایی که خانواده او منتشر کرده، آنها از اینکه می‌بینند رفتاری که با مادرشان می‌شود کمتر از حقوق یک انسان است، واقعا شوکه شده‌اند. هر فرزندی این احساس را خواهد داشت، وقتی ببیند والدین او غیر ضروری دستگیر شده‌اند، به محل نامشخصی انتقال داده شده‌اند، ۲۴ ساعت در سلول انفرادی نگه‌داری شده، به اصول مقدس دینی او تجاوز و بی‌احترامی شده و مجبور است در حیاط با پابند حرکت کند، این هر فرزندی را بی‌نهایت شوکه می‌کند.

این گونه رفتار‌ها توسط دولتی که خودش را خاص می‌داند و می‌گوید خانه دموکراسی است و یک جور میانجی‌گر حقوق بشر بین‌المللی، کاملاً دورویی دولت را نشان می‌دهد. من باز تصریح می‌کنم، ممکن است این اقدام غیرقانونی نباشد اما مطمئناً برخلاف ارزش‌های آمریکاست.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.