1397-10-28 16:27
494
0
60458
نمایندگان مجلس شورای اسلامی:

استانی شدن انتخابات منجر به تضعیف ارتباط نمایندگان با بدنه جامعه می شود/این طرح اختلافات قومی و مذهبی را به دنبال دارد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتند: با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، ارتباط نمایندگان مجلس با بدنه اجتماعی جامعه ضعیف خواهد شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصرهامون، نمایندگان مجلس درحالی به کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس رای دادند که این طرح با انتقادها و ابهام های جدی مواجه است.

علی کرد در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که این روزها در مجلس مطرح شده در دوره های هشتم و نهم نیز به مجلس پیشنهاد و توسط نمایندگان رد شده است، در مجلس دهم نیز تعدادی از نمایندگان این طرح را به مجلس ارائه دادند که کلیات آن در مجلس رای آورد و جزییات در کمیسیون تخصصی شوراها و امور داخلی کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات برای کشورهای پیشرفته و توسعه یافته می تواند مناسب باشد، افزود: برگزاری انتخابات استانی تنها برای کشورهای پیشرفته خوب است هنگامی که نمایندگان با رای همه مردم استان انتخاب شوند شرح وظایف نمایندگان واضح تر خواهد بود و نمایندگان نیز تنها به وظایف قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون خود می پردازند در حالی که در انتخابات منطقه ای نمایندگان باید به ناچار برای حل مشکلات مردم در امور مختلف دستگاه های اجرایی دولت نیز ورود پیدا کنند.

استانی شدن انتخابات سبب محرومیت شهرستان های کوچک می شود
وی خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات در صورت فراهم بودن شرایط و بستر مناسب می توانست کارایی داشته باشد اما اکنون بسیاری از استان های کشورتوسعه یافته نبوده و غیربرخوردار یا نیمه توسعه یافته هستند و بالغ بر 9 استان کم برخوردار داریم که با وجود گستردگی محرومیت ها و فقدان زیر ساخت های لازم، حق این استان های محروم با استانی شدن انتخابات بیش از گذشته تضییع خواهد شد.

نماینده مردم خاش با بیان اینکه، استانی شدن انتخابات سبب محرومیت بیشتر شهرستان های کوچک خواهد شد، تاکید کرد: با اجرای این طرح ،روستاها و شهرهای دورافتاده از توجه کمتری از سوی نمایندگان و دستگاه های اجرایی برخوردار خواهند شد بنابراین چنانچه کلیات طرح استانی شدن انتخابات به تصویب برسد باید ملاحظات منطقه ای برای استان های محروم و این 9استان کمتربرخوردار کشور درنظرگرفته و استثنا قائل شوند.

وی با اشاره به این مطلب که انتخابات استانی برای برخی استان های بزرگ می تواند موثر باشد،اذعان کرد: اجرای این طرح شاید برای استان های توسعه یافته موثرباشد اما استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان ، لرستان، خوزستان و استان های محروم و کمتر برخوردار در استانی شدن انتخابات، کاملا متضرر خواهند شد چرا که با استانی شدن انتخابات، نمایندگان تنها به وظایف قانونگذاری خود خواهند پرداخت و شهرها و روستاهای کوچک نیز از توجه دستگاه های اجرایی و نمایندگان محروم خواهند ماند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: کلیات طرح استانی شدن انتخابات می تواند برای استان های توسعه یافته به طور آزمایشی اجرا شود اما با اجرای این طرح برای تمام استان های کشورمخالف هستم چرا که با اجرای این طرح به دلیل نبود امکانات و زیرساخت های لازم در استان های محروم، این استان ها از توسعه یافتگی محروم می مانند و شهرهای کوچک محروم تر خواهند شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح استانی شدن انتخابات در استان های دارای تعدد مذاهب باعث ایجاد اختلافات قومی و مذهبی شده و به طور حتم قشری که در اکثریت یک مذهب باشند به مجلس ورود پیدا می کند و سایر اقشار و مذاهب که جمعیت کمتری دارند نمی توانند نماینده ای داشته باشند.

وی بیان کرد: با استانی شدن انتخابات، برخی ائتلاف های بزرگ توسط برخی سودجویان به وجود می آید و شایسته سالاری، لیاقت و نظر اکثریت عامه مردم در انتخاب فرد شایسته تحت تاثیر قرار می گیرد وسرنوشت انتخابات به دست رانت ها و ائتلاف ها خواهد افتاد و در این صورت نمایندگان خود را وامدار رای مردم محروم و مستضعف نخواهند دید بلکه خود را مدیون آن ائتلاف و سرمایه گذاران حامی خود می دانند.

علی کرد اجرای طرح استانی شدن انتخابات را سبب کاهش مشارکت عامه مردم در انتخابات دانست و افزود: با استانی شدن انتخابات و روی کار آمدن ائتلاف ها ی مختلف و طیف سرمایه دار، عامه مردم و قشر مستضف از روی کار آمدن نمایندگان خود دلسرد شده و مشارکت عمومی عامه مردم درانتخابات کمتر می شود و این سبب کاهش شدید مشارکت عمومی در انتخابات خواهد شد.

اجرای این طرح باعث تضعیف ارتباط نمایندگان مجلس با بدنه اجتماعی می شود
محمد نعیم امینی‌فرد نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات مجلس مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد، اظهار کرد: اجرای این طرح باعث تضعیف ارتباط نمایندگان مجلس با بدنه اجتماعی و کف جامعه می شود.

وی در تکمیل مطلب فو تصریح کرد: باید ارتباط مستمری بین مردم، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و کلیه ارکان جامعه وجود داشته باشد به خصوص در قوه مقننه که مهمترین نهاد مردم‌سالاری در ایران است این دغدغه وجود دارد.

به گفته نماینده مردم ایرانشهر، پیشنهاد استقرار دو مجلس نمایندگان و سنا در ایران می‌تواند راهکار برون رفت از این مشکل باشد به طوری که اعضای مجلس نمایندگان به مطالبات حداقلی مردم رسیدگی کنند و در مجلس اعلا یا مجلس سنا هم مطالبات در سطح ملی در سطح کلانتری پیگیری و دنبال شود.

وی ادامه داد: افزایش سطح مطالبات مردم از نمایندگان مجلس و بهبود سطح نظارت آن‌ها نسبت به مسائل کلان و اجرایی کشور و کمک به نهاد‌های نظارتی مهم‌ترین این مباحث است.

امینی فرد بیان کرد:  باید در بند‌های مربوطه به اجرای طرح استانی شدن انتخابات اصلاحیه‌ای صورت گیرد تا خطر‌ها حین اجرا به حداقل برسد.

وی خاطر نشان کرد: اگر نامزدی در یک شهر ۱۰ درصد آرا را بیاورید و مابقی آرا از طریق استان تامین خواهد شد که در آن صورت تعهدات نامزد رای آورده در قبال همان ۱۰ درصد بوده و حداقلی است، ولی باید به سمت ۲ مجلس پیش برویم که البته در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد لذا بهتر است همین قانون استانی شدن انتخابات را به نحوی پیش ببریم که حداقل آرا ۳۰ درصد باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.