1397-10-24 14:32
539
0
60361
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد؛

ارتباط سفرهای خارجی مسئولان آموزش‌وپرورش با سند ۲۰۳۰

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل با تشریح چرایی سفر تعدادی از مسئولان آموزش‌وپرورش به چین و سوئد با هزینه‌های یونیسف، توضیحاتی درباره شائبه ارتباط این سفرها با سند ۲۰۳۰ ارائه داد.

به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم درباره سفرهای اخیر برخی مسئولان آموزش‌وپرورش به برخی کشورهای خارجی اظهار کرد:‌ در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و دستاوردهایی به برکت نظام جمهوری اسلامی در آموزش‌وپرورش داریم که باید آنها را با سایر کشورها مبادله کنیم به همین دلیل، انجام سفر به کشورهای خارجی امری طبیعی است.


وی افزود: بین‌المللی شدن و فعالیت در این زمینه بخش جدانشدنی هر نهاد در دنیای جهانی شده امروز است؛ هیچ وزارتخانه‌ای نمی‌تواند مدعی شود فعالیت بین‌المللی نخواهد داشت چرا که ظرفیت‌هایی در داخل کشور و ظرفیت‌هایی خارج از کشور موجود است و باید تلاش کنیم توانمندی‌های درون کشور را به خارج از کشور منعکس کنیم.

ارائه  تجربیات ایران در حوزه آموزش پناهندگان به سایر کشورها

کریمی ادامه داد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و دستاوردهایی در نظام آموزش‌وپرورش داریم که باید آن را با سایر کشورها مبادله کنیم؛ ایران هم‌اکنون تجربیات خوبی در بحث آموزش پناهندگان دارد به‌گونه‌ای که در صدر ادبیات آموزشی بین‌المللی قرار گرفته‌ایم و به دستور رهبر معظم انقلاب باید تمام کودکان لازم‌التعلیم وارد مدارس شوند بنابراین در اسناد بین‌المللی تلاش کردیم این تجربه ایران را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.

ترجمه سند تحول و برنامه درسی به انگلیسی و ارائه به مجامع بین‌الملل

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت:‌ در حوزه‌های دیگر نیز نگرشی که به لحاظ دینی و معنوی در نظام آموزش رسمی داریم مورد توجه مجامع بین‌المللی است و می‌توانند از تجارب ایران استفاده کنند؛ سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی را به انگلیسی ترجمه کرده و به مجامع بین‌المللی مختلف فرستاده‌ایم و بالعکس هم وجود دارد یعنی می‌توانیم تجربیات موفق جهانی را رصد کنیم تا با بومی‌سازی از آنها درون وزارت آموزش و پرورش بهره ببریم و در این روند طبیعی است که سالانه یک یا دو ماموریت بازدیدی برای کسب تجربه داشته باشیم و اخیراً دو سفر به چین و سوئد انجام شده است.

دلیل سفر مسئولان آموزش‌وپرورش به سوئد

کریمی در پاسخ به این پرسش که "سفر به سوئد با چه هدفی انجام شده است" متذکر شد: این سفر برای بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی در حوزه مسائل مالی وزارت آموزش و پرورش است تا بدانیم تجارب کشورهای موفق برای تامین منابع مالی آموزش و پرورش به چه صورت است و کشورهای دیگر مدارس را به لحاظ بودجه و مالی چگونه اداره می‌کنند؟

هدف از سفر به چین

وی در پاسخ به این سؤال که "مگر ایران به لحاظ نظام آموزشی با سوئد قابل مقایسه است" گفت:‌ نمی‌توانیم که از تجارب کشورهای پایین‌تر استفاده کنیم علاوه بر سوئد به چین هم سفر داشتیم و این کشور در زمینه جذب دانش‌آموز و کودکان بازمانده از تحصیل و فعالیت‌های فوق برنامه تجارب موفقی دارد البته هدف این نیست که عین تجربه چین را دریافت کنیم بلکه بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تعریف پروژه‌های مشترک مدنظر است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که "چرا معاون پرورشی به چین سفر کرده است و ارتباط این مسئله با حوزه کاری این معاونت چیست" عنوان کرد: معاون پرورشی برای بررسی فعالیت‌های فوق برنامه به چین سفر کرده است چون چارچوب‌های چین نیز ایدئولوژیک است و بر روی یک ایدئولوژی خاص خود تاکید دارند البته این به بدان معنی نیست که ما پیرو آن ایدئولوژی باشیم.

نقش یونیسف در سفر خارجی مسئولان آموزش‌وپرورش

وی درباره "نقش یونیسف در فراهم کردن سفر مسئولان آموزش وپرورش به چین و سوئد" اظهار کرد: بخشی از هزینه توسط یونیسف تامین می‌شود و این تامین هزینه  با توجه به پروژهای مشترک در خصوص پناه‌جویان به درخواست ما بوده است.

کریمی در پاسخ به این پرسش که "بعد از ماجرای 2030 علت همکاری مجدد با یونیسف چیست" اذعان کرد: این موضوع هیچ ارتباطی به سند 2030 ندارد وپرونده آن بسته شده و براساس دستور رهبر معظم انقلاب از دستور کار تمام بخش‌های آموزش و پرورش خارج شده است و اگر فعالیتی برای کیفیت‌بخشی آموزش صورت می‌گیرد نباید به 2030 تفسیر کرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل ادامه داد: یونیسف جزو نهادهایی نیست که همکاری با آن برای ایران تعهد ایجاد کند و دولت جمهوری اسلامی ایران مانند تمامی کشورهای عضو، به یونیسف کمک کرده است و تمام کشورهای دنیا برای اعتبار‌بخشی خودشان به یونیسف به عنوان یک نهاد بین‌المللی کمک می‌کنند و هم‌اکنون اقدامات مشترکی را در بحث آموزش پناهندگان داریم و بخش کوچکی نیز برنامه بازدید بود.

ماجرای مهارت‌های زندگی و یونیسف

کریمی درباره ارتباط سفرهای خارجی مسئولان آموزش و پرورش با پروژه آموزش مهارت‌های زندگی گفت:‌ آموزش مهارت زندگی یکی از کلیدواژه‌های سند تحول بنیادین و عنوان کتاب‌های درسی ایران است و در سیستم در حال پیگیری است و چیزی نیست که بگوییم از خارج وارد کشور می‌شود و هر کشور متناسب با شرایط سیاسی، اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی خود مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهد و در جریان این سفرها، بحث آموزش مهارت‌‌های زندگی وجود ندارد و برای تخریب این سفر می‌گویند ادامه سند 2030 است اما هیچ ارتباطی با آن ندارد.

اگر در مجامع بین‌المللی حضور نیابیم مواضع ایران بیان نمی‌شود

وی تاکید کرد: کار دفتر امور بین‌الملل آموزش و پرورش، برقراری ارتباط با نهادهای آموزشی بین‌المللی جهان است و اگر در مجامع بین‌المللی حضور پیدا نکنیم، صندلی ایران خالی می‌ماند و مواضع و تجربیات جمهوری اسلامی ایران بیان نمی‌شود؛ با توجه به اهمیت و بزرگی وزارتخانه آموزش و پرورش، سفرهای ما بسیار محدود و مدیریت شده است.

کریمی درباره حساسیت‌های موجود در مورد وزارت آموزش‌وپرورش و قابل قیاس نبودن این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها و لزوم حساس بودن نسبت به همکاری‌های بین‌الملل و سفرهای خارجی مسئولان آموزش‌وپرورش گفت: در ماجرای سند 2030 شاهد بودیم که این سند همخوانی با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما نداشت به همین دلیل سند 2030 از دستور کار هیئت دولت و آموزش و پرورش خارج شد لذا زنده‌کردن این پرونده باعث تخریب فعالیت‌های موجود می‌شود؛ در ستاد وزارتخانه در چارچوب سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کنیم و مراقبت لازم را داریم که موضوعی در این زمینه پیش نیاید.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.