1393-08-28 19:41
2217
7
5991
حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با دانا عنوان‌ کرد؛

هشدار نسبت به وضعیت وخیم واگذاری مدارس/ با خصوصی سازی زیر پای معلم ها را خالی کردند/ بودجه آموزش و پرورش‌ فقط 4 درصد رشد داشته است

وزیرسابق‌‌ آموزش و پرورش با اشاره به ادعای مطرح شده در رابطه با کسری 5 هزار میلیاردی، گفت: به نظر من کسری بودجه زمینه سازی برای خصوصی سازی مدارس است. ما در سال گذشته معلمی نداشتیم که حقوق نگرفته باشد و بنا بر ادعای خود مسئولان آموزش و پرورش 26 درصد بودجه آموزش پرورش رشد پیدا کرده و همچنین حقوق معلمان نیز 17 درصد افزایش داشته است و چطور ممکن است که 5 هزار میلیارد هم کسر بودجه داشت؟

به گزارش گلستان ما ، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در پاسخ به این سوال که چرا به طور مدام در آموزش و پرورش تحول رخ داده و مدارس به بخش های گوناگون واگذاری می شود، اظهار داشت: این مسائل جز سند تحول بنیادین است.

وی افزود: ما در آن زمان ساخت یکسری مجتمع هایی را آغاز کردیم که در سند تحول هم آمده و منظور ما این بوده که در هر منطقه باید یک مجتمع باشد. در این مجتمع ها باید ابتدایی، متوسطه اول و دوم و پیش دبستانی وجود داشته باشد که 4 حیاط مختلف دارد، اما مدیریت های آن جداگانه است. باید تمام ساختمان های مدارس به مراتب به فروش رسیده و تجمیع شود که البته ممکن است این امر 10 الی 15 سال به طول بیانجامد.

** هشدار نسبت به وضعیت وخیم واگذاری مدارس

وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: مشکل اساسی امروز آموزش و پرورش ما که نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب سابقه نداشته، بحث وضعیت وخیم واگذاری مدارس است. متاسفانه این اقدامات مغایر با قانون اساسی، قوانین مجلس ،سند تحول بنیادین و  سیاست های کلان ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش است.

حاجی بابایی ادامه داد: اینکه در ابتدای مهرماه معلم های یک مدرسه اخراج شده و دانش آموزان و تمام امکانات و تجهیزات  به بخش خصوصی اجاره  داده شود به طور خوش بینانه یک سیلی محکم به منزلت و جایگاه معلمان است. 

وی اضافه کرد: به طور بدبینانه هم هزار پایگاه سیاسی در آینده ایجاد خواهد شد که معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. باید مشخص شود که بر اساس چه ملاک هایی این مدارس به افراد واگذار شده است. اگر قرار باشد هر دولتی سرکار بیاید و 5 هزار مدرسه به همفکران خودش واگذار کند، مدارس به خانه احزاب تبدیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دوران شما چنین اتفاقی افتاده یا نه، گفت: خیر به هیچ وجه چنین اتفاقی رخ نداده و قبل از من نیز هیچ وزیری این کار را نکرده است. من هرچه گشتم هیچ استدلال قانونی، شرعی و عرفی پیدا نکردم و این کار برای آموزش و پرورش بسیار خطرناک است.

 معتقدم زیر پای معلم ها خالی شده است**

وزیر سابق آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه یکی از  مهمترین ارکان در جامعه امنیت نیروی انسانی است،خاطرنشان کرد: در فتنه سال 88 همین نیروی انسانی دلسوز نظام و متعهد جلوی اقدامات فتنه گران ایستادند و اگر ما نتوانیم نیروهای ارزشی و متعهد به نظام تربیت کنیم نمی‌توانیم جلوی اتفاقات و حوادث آینده را بگیریم.  من حس بسیار بسیار بدی نسبت به واگذاری مدارس به این شکل دارم و معتقدم که زیر پای معلم ها خالی شده است.

حاجی بابایی در ادامه تاکید کرد: معلمی که 27 سال شاگرد تربیت کرده و شخصیت اجتماعی در منطقه خودش به دست آورده با واگذاری مدارس باید چه کند؟ آیا این مسئله درست است؟

وی با اشاره به اینکه ما مدارس غیرانتفاعی داریم و واگذارری در آنجا مشکل ندارد، متذکر شد: حرف ما در مدارس دولتی و واگذاری آن ها است. فردی 20 میلیارد وام گرفته و هر ماه قسط پرداخت می‌کند و با وجود مشکلات فراوان مدرسه‌ای ایجاد کرده ولی فرد دیگری یک شبه صاحب مدرسه پر جمعیت می‌شود.

**کسری بودجه بهانه ای برای خصوصی سازی است/در سال گذشته معلمی نداشتیم که حقوق نگرفته باشد

حاجی بابایی با اشاره به ماجرای کسری 5 هزار میلیاردی ، عنوان کرد: به نظر من مسئله کسری بودجه بهانه و  زمینه سازی برای خصوصی سازی مدارس است. ما در سال گذشته معلمی نداشتیم که حقوق نگرفته باشد و بنا بر ادعای خود مسئولان آموزش و پرورش 26 درصد بودجه اموزش پرورش رشد پیدا کرده و همچنین حقوق معلمان نیز 17 درصد افزایش داشته است و چطور ممکن است که 5 هزار میلیارد کسر بودجه داشت؟

** بودجه آموزش و پرورش فقط 4 درصد رشد داشته است/آموزش و پرورش حاکمیتی است 

این مقام مسئول در دولت دهم بیان داشت‌: به نظر من بودجه آموزش و پرورش با نگاه خوشبینانه نسبت به سال گذشته فقط 4 درصد رشد پیدا کرده است. در 8 سال دولت نهم و دهم نیروهای آموزش و پرورش دویست و چهارده هزار  و صدو یازده نفر کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر خیلی کلاس‌ها معلم ندارند و می‌گویند مقصر سیستم آموزشی ،6 سه، سه است در حالی که من 2 سال این سیستم را اجرا کردم و مشکلی هم به وجود نیامد.

وی ضمن اشاره به کمبود نیرو در آموزش پرورش، افزود: مشکل ما در حال حاضر اینست که 50 هزار معلم را بازنشسته کردند و از طرفی هم دانشگاه فرهنگیان را که مورد تاکید رهبری معظم انقلاب بوده را نیمه تعطیل کردند و معلوم است که با این روش کمبود معلم داریم.آموزش و پرورش حاکمیتی است و مقام معظم رهبری هم تاکید بسیار بر افزایش بودجه این حوزه دارند ولی برخی ها به دنبال خصوصی سازی هستند.  کیفیت بخشی در آموزش و پرورش بسیار مهم است و معلم مظهرکیفیت بخشی است. با میز و نیمکت نمی توان کیفیت بخشید بلکه باید معلم را تقویت کرد اما در این دوره زیر پای معلم ها را خالی کردند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان دریافتی معلمان، گفت: زمانی که من وارد آموزش و پرورش شدم میانگین حقوق معلم ها 489 هزار تومان بود و وقتی که من وزارت خانه را تحویل دادم میانگین دریک میلیون و 342 هزار تومان بود. در هر سال در دوره وزارت من 35 درصد و یا بیشتر افزایش حقوق داشتیم و هیچ وقت کمتر از نرخ تورم نبوده است و به نظر من این کیفیت بخشی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سلمان از سلمانشهر

دکتر حاج بابایی زنگ خطر بیخ گوش نظام را بصدا در آورد.علما. اساتید. ایثارگران. فرهنگیان. بسیجیان. روحانیان. نمایندگان. همه با هم این زنگ خطر را جدی بگیرید واین ... ها را از آموزش پرورش بیرون کنید

0
0
پاسخ
1393-08-29 05:37
ناهارخوران گرگان

راهش اینه : زودتر جمع شان کنید . اشتباه کردید جانم .

0
0
پاسخ
1393-08-29 05:47
شایانفر

بعد از حاجی بابایی آموزش وپرورش مرد

0
0
پاسخ
1393-08-29 05:49
میزان الحراره گلستان

بهترین وزیر آموزش وپرورش بعد شهید رحایی دکتر حاجی بابایی.....فقط بفکر معلم بود و آموزش پرورش

0
0
پاسخ
1393-08-29 06:01
روستایی

بحضور منور معلمان برسانم که حاح بابایی راست میگه..دیگه اموزش پرورش هم باشگاه سیاسی میشه وباندهای مافیایی قدرت وثروت بر روی آن خیمه می زنند وبجای پرورش کودکان ونوجوانان میشه محل در امد زایی باندهای سیاسی.ومحل زذ وبندهای سیاسی..از فعالان ستاد موسوی که الان همه کاره شدن چنین انتظاری میرفت که همانطور که سال 88 مردم را به کف خیابانها کشاندند بچه های معصوم و بیگناه رو هم بیارند به زد وبندهای سیاسی.

0
0
پاسخ
1393-08-29 08:56
ش

البته ایشان بیشتر شعار می داد تا عمل کند مشکلات مدیریتی ایشان متاسفانه کمتر از کنونی نیست ایشان مدعی ساماندهی وارتقای تعلیم وتربیت نمی تواند باشد بکارگیری نیروهای غیر متخصص در کلاس های درس بویژه ششم ،تعطیلی 5 شنبه ،نگهداری دانش آموزان تا عصر در مدارس که اثرات سوء در سلامت آتیه نسل جوان ایرانی دارد وامثالهم مصادیق کوچکی از مدیریت ضعیف حاجی بابایی استاجازه دهیم کارشناسانی بی طرف نسبت به روند مدیریتی کنونی درآموزش وپرورش نظر دهند نه امثال حاجی بابایی وپایین محلی که نامشان تداعی ... در آموزش وپرورش می نماید

0
0
پاسخ
1393-08-29 14:59

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.